Apax-Seven2/Wehkamp
Apax Partners LLP dat sinds april 2023 Seven2 heet is een Britse participatiemaatschappij met het hoofdkantoor in Londen. Het bedrijf is ook actief in New York, Hongkong, Mumbai, Tel Aviv, München en Shanghai. Het bedrijf, inclusief de verschillende rechtsvoorgangers, heeft sinds 1981 ongeveer 51 miljard dollar opgehaald en is een van de oudste en grootste private equity-bedrijven die internationaal opereren. Apax belegt onder andere in telecommunicatie, technologie, detailhandel en consumentenproducten, gezondheidszorg en financiële en zakelijke diensten. Er werken ongeveer 350 werknemers bij het concern.
Ongeveer 50 jaar geleden begonnen Alan Patricof in New York, Sir Ronald Cohen in Londen en Maurice Tchénio in Parijs met het bedrijf. De Britse en Amerikaanse firma’s groeiden steeds dichter naar elkaar toe en fuseerden uiteindelijk tot één firma met een brede geografische voetafdruk. Hoewel het bedrijf zich steeds meer richtte op buy-out- en groeimogelijkheden, bleven de sectorfocus en de vaardigheden om de groei te versnellen die tijdens de beginjaren van durfkapitaal waren gevormd, de kern van het bedrijf.
Halverwege de jaren 2000 werd de onderneming gerund door Martin Halusa, die eerder het Duitse platform van het bedrijf had opgericht. Het bedrijf lanceerde het Apax Mid-market Israel Opportunities Fund, Apax Global Alpha, dat in 2015 op de hoofdmarkt van de LSE werd genoteerd, en het Apax Digital Fund, het eerste toegewijde Digitaal fonds gericht op investeringen in technologie-aandelen van minderheden en meerderheidsgroei.
Apax verwerft kapitaal van institutionele beleggers, waaronder collectieve en openbare pensioenfondsen, maar krijgt ook schenkingen van universiteiten en hogescholen, stichtingen en fondsen. Apax Partners investeerde in 2004 in het concern PCM. Drie jaar later bleek de schuld van PCM bij de banken fors opgelopen te zijn waarna Apax vertrok met een rendement van ongeveer 30 procent per jaar. In 2007 werd ook Hellas Telecommunications vlak voor het faillissement van de hand gedaan nadat de werkelijke staat van de rekeningen verkeerd werd voorgesteld. In 2015 werd RFS voor een bodemprijs van circa 450 miljoen overgenomen, inclusief Wehkamp, Fonq.nl, Create2Fit en financieel dienstverlener Lacent. RFS Holland Holding sloot 2018 af met een verlies van 60,3 miljoen euro. Wehkamp Holding, die boven RFS Holland Holding stond, zag het verlies oplopen naar 79 miljoen euro onder meer door het afschaffen van de verzendkosten voor orders boven de twintig euro. De brutowinst liep terug van 231 naar 219 miljoen euro. De omzet van RFS was teruggelopen van 768 naar 735 miljoen euro. Gecorrigeerd voor de verkoop van onder meer fonQ liep de omzet met 5,5 procent op. Bij Wehkamp kwam de omzet uit op 677,9 miljoen euro, wat een groei van 6,7 procent betekende. De grootste winst zit bij het bedrijf in de financieringen tegen het maximale rentepercentage van 14%. Apax Partners komt met een tweede digitale fonds gericht op middelgrote technologiebedrijven, slechts enkele weken na het ophalen van 11 miljard dollar voor zijn nieuwste belangrijkste investeringspool.
Het pensioenstelsel in Pennsylvania heeft $ 100 miljoen toegezegd aan het oorspronkelijke digitale Apax-fonds en $ 31 miljoen aan twee co-investeringen die het bedrijf heeft gesponsord. De investeringen genereerden een netto intern rendement van bijna 54% en een netto veelvoud van 1,8 keer het geïnvesteerde kapitaal tot en met 30 september 2020. Eind september 2020 had het eerste digitale fonds van Apax 10 investeringen voltooid.
In januari 2023 verkocht Apax Digital het portfoliobedrijf Signavio GmbH, een software-as-a-service provider van bedrijfsprocesanalyse en besluitvormingsbeheerprogramma’s, aan de Duitse software fabrikant SAP.
Apax investeerde 50 tot 150 miljoen dollar in bedrijven in de software, data en analyse, technologiegerichte diensten, digitale marktplaatsen, media en e-commerce. Het nieuwste fonds van Apax zal naar verwachting 15 tot 20 investeringen doen en wordt mede geleid door Daniel O’Keefe en Marcelo Gigliani, beide beherende vennoten. Het investeringscomité van het fonds bestaat uit Apax co-chief executives Mitch Truwit en Andrew Sillitoe, Salim Nathoo, co-leader van het technologie- en telecommunicatieteam van het bedrijf in Londen, en Jason Wright, de co-leader van het team in New York, volgens het pensioenstelsel. documenten.
Het meerderheidsbelang in Tampa OASSO Global Inc. is verkocht aan KKR. Apax kocht het aandeel in Boasso in 2015. Het is een bedrijf dat gespecialiseerd is in het onderhoud van ISO-containers. Boasso heeft 34 depots over de hele wereld, waar klanten onderhoud, transport en schoonmaakdiensten kunnen krijgen. De deal werd onthuld op 6 oktober 2022.
Apax heeft de ambitie om, door zowel autonome groei als buy & build, de leidende positie van Odin Groep als Managed Service Provider in Nederland te versterken. Odin Groep is actief in het MKB, het onderwijs, de gezondheidszorg en woningcorporaties. Apax Partners investeert vanuit haar meest recente mid-market X fund met een omvang van 1,6 miljard euro.
Odin groep
Apax Partners, nam in februari 2022 samen met oprichter en het management van Odin Groep, een Managed IT & Cloud Service Provider, het belang in Odin Groep over van Fortino Capital Partners, een in de Benelux gevestigde B2B software- en IT-investeerder.Odin Groep, opgericht in 1990 door Hans Lesscher, is uitgegroeid tot een toonaangevende Managed IT Service Provider in Nederland. Met een hoofdkantoor in Hengelo en vestigingen in Vianen en Utrecht, voorziet de Groep in de IT-behoeften van meer dan 4.000 klanten. Het bedrijf heeft sterke posities ontwikkeld in het MKB, het onderwijs, de gezondheidszorg en woningcorporaties waarbij klanten kunnen vertrouwen op de expertise van ruim 650 medewerkers. De omzet is de afgelopen jaren telkens met dubbele cijfers gegroeid. Odin Groep heeft in 2021 een omzet gerealiseerd van ongeveer 140 miljoen euro.
In 2019 stapte Fortino Capital in Odin Groep om samen met Hans Lesscher en het managementteam het bedrijf verder te professionaliseren en te laten groeien. Samen met Fortino heeft Odin Groep zijn langetermijnstrategie verder uitgewerkt. Dit leidde tot een update van de go-to-market en enkele gerichte acquisities om het dienstenaanbod en de aanwezigheid op de Nederlandse markt te versterken. Dit heeft geresulteerd in een Groep die bijna in omvang is verdubbeld, waarbij het team een sterke autonome groei heeft laten zien en waarbij de acquisities succesvol werden geïntegreerd.
Exact
Apax Partners heeft in februari 2019 een principeovereenkomst bekend gemaakt om de aandelen in Exact Software, een leverancier van bedrijfssoftware in de Benelux, te verkopen aan het Amerikaanse KKR. In oktober 2018 benadrukte chief executive officer (ceo) Phill Robinson nog dat zijn bedrijf niet in de etalage stond. Op Exact Live in Jaarbeurs Utrecht zei Robinson tegen spreekstalmeester Jort Kelder dat het om ‘fake news’ ging. ‘Er zou geen verkoopproces gestart zijn en geen intentie bij Apax om het bedrijf te verkopen. Kennelijk is er daarna toch wat veranderd bij Apax, dat Exact begin 2015 overnam voor zo’n 730 miljoen euro. Het softwarebedrijf werd in maart 2015 van de Amsterdamse effectenbeurs gehaald. Met KKR kreeg Exact extra financieringsmogelijkheden om de overstap naar Cloud software te ondersteunen. Exact werd opgericht in 1984 en is gevestigd in Delft. De software van Exact wordt gebruikt door 6.700 accountants om de boekhouding te doen van meer dan 400.000 kleine bedrijven in de cloud. Daarnaast gebruiken ongeveer 18.500 middelgrote bedrijven de enterprise resource planning (erp)-suite uitgebreide, zowel on premise als in de cloud, voor financieel beheer, logistiek, relatiebeheer, personeelszaken en salarisadministratie. Bij Exact werken 1.400 mensen in twaalf verschillende landen, vanuit 21 kantoren wereldwijd.
Infraneo
Seven2 belegde in Infraneo, een specialist op het gebied van de integriteit van infrastructuuractiva en is meerderheidsaandeelhouder. Het bedrijf nam eind december 2023 Technipipe over, een bedrijf gespecialiseerd in diensten voor exploitanten van pijpleidingen en industriële eenheden. Infraneo is een specialist in grond- en constructietechniek, actief in Frankrijk, Duitsland, België en Spanje. In slechts een paar jaar tijd is het bedrijf uitgegroeid tot een belangrijke speler op het gebied van de integriteit van infrastructuuractiva. Technipipe , gevestigd in Pennes Mirabeau (Bouches-du-Rhône, Zuid-Frankrijk) en opgericht in 1990, is een bedrijf gespecialiseerd in diensten voor exploitanten van pijpleidingen en industriële eenheden. De activiteiten draaien rond verschillende complementaire businesslines, waardoor het bedrijf zijn klanten zijn expertise op het gebied van monitoring, onderhoud en integriteitsbeoordeling van industriële installaties kan aanbieden.
Odin Groep
Apax nam samen met de oprichter en het management van Odin Groep, het toonaangevende Managed IT & Cloud Service Provider, het belang in Odin Groep over van Fortino Capital Partners, een in de Benelux gevestigde B2B software- en IT-investeerder. Apax heeft de ambitie om, door zowel autonome groei als buy & build, de leidende positie van Odin Groep als Managed Service Provider in Nederland te versterken. Odin Groep is actief in het MKB, het onderwijs, de gezondheidszorg en woningcorporaties. Apax Partners investeert vanuit haar meest recente mid-market X fund met een omvang van €1,6 miljard.
Takko Fashion
Takko heeft het herstructureringsproces voltooid. In ruil voor een schuldenvermindering van 250 miljoen euro hebben de obligatiehouders een meerderheidsbelang in het bedrijf gekregen, dat eerder grotendeels in handen van Apax Partners was. Daarnaast wordt de looptijd van de schulden verlengd tot 2026. Het bedrijf zegt met de nieuwe financiële structuur ‘beter gepositioneerd’ te zijn om de aanwezigheid in Europa uit te breiden. Het sterke tweede kwartaal van het boekjaar 2023/2024 stemt alvast bemoedigend; de omzet pluste met 17 procent ten opzichte van voor corona (boekjaar 2019/2020), onder meer door de internationale uitrol van de webshop en de lancering van het loyaliteitsprogramma ‘Takko Friends’.
WGSN
WGSN, de dochteronderneming van Ascential op het gebied van data. gericht op het voorspellen van consumententrends en opgericht in 1998, is ’s werelds toonaangevende voorspeller van consumententrends. De gegevens en voorspellingen van WGSN bieden inzichten in mondiale trends in een breed scala van sectoren, waaronder mode, beauty, eten en drinken, interieur en consumententechnologie. Het WGSN-platform stelt klanten in staat kritische ontwerp- en aankoopbeslissingen te nemen. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt met een CAGR-omzet van 8% tussen 2016 en 2022. De overname van WGSN kwam in februari 2024 rond. Apax heeft uitgebreide ervaring in het samenwerken met bedrijven op het gebied van informatie en data, waaronder de eerdere investeringen van het Fonds in de sportdataspecialist Genius Sports en de leverancier van oplossingen voor personeelsscreening Accurate Background. Apax heeft ook aanzienlijke ervaring in de verkoop van B2B-abonnementen via de historische marktplaatsinvesteringen van het Fonds.
Wehkamp Retail Group
Wehkamp werd in 1952 opgericht als postorderbedrijf, werd in 2010 een webwinkel en in 2015 overgenomen door Apax. Herman Wehkamp had de leiding over een paar winkeltjes van zijn ouders in het noordoosten van Nederland. De winkels liepen goed en waren een begrip in de regio. Met een lening van zijn moeder, kocht Herman een stapel matrassen en investeerde duizend gulden in advertentiekosten. Het werd een groot succes. De advertenties bundelde Herman in 1955 in een catalogus. Dat sloeg aan en in de jaren erna werd de iconische Wehkamp-catalogus een begrip. In 1995 ging Wehkamp als een van de eerste bedrijven in Nederland voor een deel online en in 2010 stapte het bedrijf volledig over.
In de zomer van 2015 opende de Koning in Zwolle het grootste geautomatiseerde distributiecentrum voor online retail ter wereld. Het geautomatiseerde magazijnsysteem heeft bijna 480.000 zogenoemde ‘picklocaties’ waar de diverse artikelen liggen opgeslagen. De artikelen worden opgehaald door 468 geautomatiseerde shuttles. Daarmee is het distributiecentrum het grootste geautomatiseerde ter wereld voor online retail. Het gebouw heeft een BREEAM “Excellent” certificering voor duurzaamheid. Op het dak van het pand ligt een van de grootste zonnepanelenvelden van Nederland, dat 40% van de energiebehoefte voorziet. Daarnaast wordt er onder andere gebruik gemaakt van een warmte-koudeopslag en is een ecologische tuin aangelegd. Via deze link is de case-study voor het BREEAM-certificaat te lezen. Op 22 maart 2019 werd het tweede nieuwe distributiecentrum in Zwolle geopend. Dit nieuwe pand is gekoppeld aan het huidige gebouw, waardoor een multifunctioneel en flexibel distributiecentrum is ontstaan van ruim 100.000 m2.
Ruim 500.000 online bezoekers per jaar bestelden voor Corona al zo’n 11 miljoen producten. Het hoofdkantoor van Wehkamp verhuisde vanwege het thuiswerken tijdens Corona naar een kleinere locatie in Zwolle. In het hoofdkantoor werken nu zo’n 600 mensen en ze zitten op twee locaties. Het hoofdkantoor ligt tegen het centrum van Zwolle aan, het distributiecentrum is 10 kilometer verderop langs de snelweg A28. Het bedrijf behaalde een nettowinst (2019/2020) van 24 miljoen euro. Onder leiding van ceo Graham Harris werd veel succes zwaarder ingezet op ‘living’ en ‘baby’.
De onderneming kwam in 2015 in handen van Apax die ook de eigenaar van Wehkamp Retail Group is, waaronder Wehkamp, Kleertjes.com en Union River. In 2022 lanceerde de Wehkamp Retail Group webshop Union River. De lancering is een logische keuze geweest binnen de multi-faciastrategie. Met de toevoeging van Union River heeft Wehkamp een merk dat zich exclusief richt op mannen. Naast mode is er een uitgebreid assortiment verzorging, accessoires, sportbenodigdheden en outdoorgear te vinden.
Wehkamp werd voor 450 miljoen aangekocht. Bij het online warenhuis werkten ruim 900 mensen en had 2,5 miljoen klanten. De omzet in 2018/2019 was 661 miljoen, in 2020/2021 729 miljoen en in 2021/2022 783 miljoen euro. De omzet stijging was voornamelijk dankzij de omzet en overname van Kleertjes.com voor een bedrag van 53 miljoen euro van oprichtster Willemsen en investeerder Mentha Capital. Het hoofdkantoor en de distributiecentra staan in Zwolle. Het bedrijf voert zo’n 400.000 artikelen van ongeveer 2.000 verschillende merken, voornamelijk in de categorieën mode, wonen, beauty en baby&kind. In de winst zit ongeveer 2,7 miljoen van Kleertjes.com. De omzet van het boekjaar (4 april 2022 tot 2 april 2023) bedroeg 663 miljoen euro..
Piet Coelewij die de laatste 2,5 jaar de baas was van Wehkamp moest in april 2019 plotseling vertrekken om plaats te maken voor interim ceo Graham Harris, die in juli voor vast werd benoemd. Tot de groep van Wehkamp Holding B.V. (‘de Groep’) behoort behalve Wehkamp ook Lacent, een verlener van financiële diensten. Liesbeth Rigter (voormalig CEO van Moneyou) werd bij Lacent vanaf augustus 2019 de nieuwe CEO en trad ook toe tot de raad van bestuur van de Groep. Monique Frant werd in april 2019 chief people officer in plaats van Miranda Berkhof, die werd benoemd tot chief sales officer. Het e-commerce distributiecentrum van Wehkamp werd door Coelewij flink uitgebreid naar 110.000 vierkante meter, verdeeld over vijf verdiepingen. De bouw kostte ruim 40 miljoen euro. In de nieuwe hal werd ruim zes kilometer aan transportband aangelegd en 3,5 kilometer aan hanggoed rekken. Het centrum kan 200.00 bestellingen per dag verwerken. Wehkamp en BCC gingen in oktober 2018 tijdelijk een strategische samenwerking aan. BCC maakte gebruik van het fulfilmentproces van Wehkamp, die op haar beurt het complete assortiment van het concern verkocht en financierde. Het financieren van BCC producten liep via Wehkamp Finance. (Wfinance). Klanten konden gebruikmaken van de installatie, reparatie, betaaloplossingen en bezorging. De samenwerking tussen bol.com en BCC bleef bestaan. BCC ging in oktober 2023 failliet.
Voor de gehele elektronica categorie, werd eind 2018 tot 2023 een samenwerking aangegaan met het inmiddels failliete BCC en in mei 2019 kwam er tevens een strategische samenwerking met Hema en Hunkemöller inclusief een uitbreiding naar diverse andere productcategorieën. Aan de ruim 2.000 merken die Wehkamp verkoopt, werden ook nog eens honderden andere merken toegevoegd, zoals Gap, Na-kd, Carters en PrimaDonna. Met een nieuwe commercial via film, bioscoop en online video worden er voor de kick-off ook abri’s, spectaculars en huis-aan-huis magazines ingezet.
In maart 2019 opende Wehkamp het tweede gedeelte van haar 110.000 m2 grote, hypermoderne centrale distributiecentrum in Zwolle. Door het effectief gebruik van “nieuwe” energie is het nieuwe distributiecentrum van Wehkamp ruim 30% energiezuiniger dan vergelijkbare centra.
Op het hoofdkantoor in Zwolle werden zeker dertig banen geschrapt. De twee distributiecentra in Maurik en Zwolle werden samengevoegd. De reorganisatie kwam nadat het boekjaar 2018/2019 geëindigd was met een operationeel verlies en tien procent minder omzet. De omzet tot 31 maart 2019 daalde tot 611 miljoen euro. Het verlies van ruim 28 miljoen was een verbetering ten opzichte van de 79 miljoen euro die het jaar er voor werd behaald. Dat verlies werd veroorzaakt door een eenmalige goodwillafschrijving van bijna 50 miljoen euro. De Ebitda van 21,7 miljoen daalde naar een kleine €16 miljoen.
Ondertussen werd er gestaakt bij het bedrijf. Het werk op het distributiecentrum van Wehkamp in Maurik lag weken stil en ook in Zwolle werd er gestaakt. Er werd na lange tijd een akkoord gesloten door FNV over een deugdelijk vangnet voor 82 medewerkers die al heel lang bij Wehkamp werkten. Het grootste discussiepunt was de ontslagvergoeding en afspraken over hoe deze werknemers begeleid moesten worden bij het vinden van een andere baan. Het boventallig verklaarde personeel krijgt naast de ontslagvergoeding een budget voor scholing en begeleiding naar nieuw werk. Ook werd er een bijdrage voor de kosten van juridisch en financieel advies afgesproken.
De belangrijkste technische innovaties in de online shop, zijn onder meer een nieuwe zoekmachine, exponentieel verbeterde aanbevelingen, een visueel aantrekkelijke en modieuze shop, een snellere check-out, de integratie van Augmented Reality en de implementatie van een vernieuwde app-omgeving met een gepersonaliseerd aanbod. Sinds juni kunnen klanten van Wehkamp ook betalen met Apple Pay. Het aantal app-gebruikers verdubbelde in de laatste twee jaar. Meer dan 60% van de shopsessies van klanten verloopt nu mobiel. De investeringsuitgaven (Capex) van de Groep in h Het bedrijf is gestart met same day delivery voor 95% van het productaanbod, waardoor klanten hun aankopen nog dezelfde dag ’s avonds in huis hebben.
Apax wil het distributiecentrum in Maurik sluiten en verkopen. De 52 medewerkers verliezen hun baan. Volgens de FNV is het sociaal plan ontoereikend. Door de reorganisatie verdwijnen op het hoofdkantoor van Wehkamp in Zwolle maximaal dertig banen. Ook daar werd gestaakt. Wehkamp verkocht diverse artikelen van de failliete winkelketen Didi en de opbrengst zou worden overgemaakt aan de curator, maar belandde op de bankrekening van internetcriminelen. Toen beide partijen achter het voorval kwamen, was het totaalbedrag van 144.000 euro al doorgesluisd en verdwenen. Wehkamp weigerde vervolgens om nogmaals het bedrag aan de curator te betalen. Le Belle spande daarop met succes een civiele rechtszaak tegen het bedrijf aan. Uit onderzoek is gebleken dat de hackers niet via zijn IP-adres hebben toegeslagen. Dat betekent dat Wehkamp, na meerdere schikkingsonderhandelingen, 160.000 euro moet terugbetalen aan de curator. Het onderzoek is in volle gang, van de daders ontbreekt nog ieder spoor. De curator is inmiddels schadeloos gesteld.
Hein Knaapen trad in oktober 2020 toe tot de RvC en Frank van Valderen en Anneke Keller traden in januari 2021 aan als Chief Financial Officer en Chief Technology Officer. Graham Harris is de ceo van Wehkamp
Wehkamp boekte in het boekjaar, dat tot 3 april 2022 liep, een omzet van 782,7 miljoen euro. Dat is 7,3 procent meer dan een jaar eerder. De stijging was geheel te danken aan de overname van kinderkledingwebshop Kleertjes.com. Dit zou de omzet zijn geweest als Kleertjes.com aan het begin van het boekjaar zou zijn overgenomen, maar dat is niet zo. Dat gebeurde pas op 8 september 2021. De daadwerkelijke omzet kwam daarmee uit op 746,8 miljoen uit, een stijging van 2,4 procent. Zonder Kleertjes.com daalde de consumentenomzet van Wehkamp met 4,3 procent, van 729,4 naar 698 miljoen euro. Apax wil van zijn belegging af. Een poging Wehkamp door te verkopen liep in 2021 op niets uit. Een beursgang zou een optie zijn, maar dat idee werd al snel ingetrokken. Bij de overname, bleven de twee locaties van kleertjes.com, het distributiecentrum in ‘s-Heerenberg en het kantoor in Hilversum, nog even bestaan. Kleertjes.com vertrekt echter nu zo goed als zeker uit ’s-Heerenberg. Apax wil de logistieke activiteiten van ’s-Heerenberg verhuizen naar Zwolle. Het overgenomen bedrijf blijft een aparte website houden.
Wehkamp zag de omzet tussen 4 april 2022 tot 2 april 2023 opnieuw met 11 procent dalen. Van 747 tot 663 miljoen euro. Het nettoverlies verdubbelde ruimschoots, tot bijna 23 miljoen euro maar dat is onder meer het gevolg van een verplichte afschrijving op de goodwill. Dat is het bedrag dat in het verleden bij overnames is betaald bovenop de materiële waarde van de overgenomen bedrijven. De goodwill bleek veel te hoog te zijn gewaardeerd, waardoor 28,5 miljoen euro extra moest worden afgeschreven. Deze omzet betreft de zogenoemde ‘customer sales’, ofwel ook de omzet inclusief btw en verkopen van derde partijen. De webwinkel benadrukt dat de omzet vorig jaar nog wel 11 procent hoger was dan het laatste pre-coronajaar. Het nettoverlies bedroeg 22,7 miljoen euro, een ruime verdubbeling van het verlies ten opzichte van het jaar ervoor. Een ruimschootse verdubbeling van het nettoverlies. Het bedrijf hanteert zelf andere winstdefinitie, de ‘genormaliseerde ebita-winst’. Die kwam afgelopen jaar uit op 20 miljoen euro positief, ten opzichte van 46 miljoen euro positief in het jaar ervoor. In de komende jaren moest de nadruk bij Wehkamp komen te liggen op een premium winkelbeleving, onderscheidenheid, partnerschappen met merken zoals HEMA en Hunkemöller en product presentatie. Het online kleding-, meubel- en lifestylebedrijf werkt sinds enkele jaren vanuit een hypermodern distributiecentrum op bedrijventerrein Hessenpoort in Zwolle. Alle bedrijfsonderdelen van Wehkamp (waartoe ook onder meer Union River en sinds juni het merk CoolCat behoren) moeten daar op termijn heen verhuizen, zo is de bedoeling.
Sinds april betalen klanten van Wehkamp een retourtarief van 50 cent per artikel om zo de enorme hoeveelheid retouren te verminderen. Dit heeft geresulteerd in een afname van 10% van het aantal geretourneerde producten. In de afgelopen jaren had Wehkamp al verschillende maatregelen genomen om het aantal geretourneerde artikelen te verminderen. Door verbeterde voorspellingen van de juiste maten en optimalisatie van de product fotografie, probeerde Wehkamp al langer onnodige retouren te voorkomen. Desondanks bestelden veel klanten nog steeds – uit gewoonte – artikelen in verschillende maten, wat veel retourzendingen tot gevolg heeft. In april dit jaar heeft Wehkamp een belangrijke stap gezet in deze bewustwordingscampagne door een symbolisch retourtarief in te voeren. Deze nieuwe maatregel, in combinatie met eerdere verbeteringen, heeft geleid tot een daling van ruim 14% procent in het aantal geretourneerde artikelen. Graham Harris, CEO van Wehkamp: “Wehkamp besloot als eerste e-retailer dat er wat moest gebeuren aan het overmatige bestellen en retourneren. In het najaar van 2023 zet Wehkamp haar inspanningen om meer bewustzijn te creëren voort door klanten bewuste keuzes te laten maken voor de bezorging. Door pakketten bij een DHL Servicepoint te laten afleveren worden veel -onnodige- ritjes bespaard. Na de eerste bezorgpoging gaan de pakketten vaak naar een van de vele DHL Servicepoints in de buurt, waar ze de volgende dag kunnen worden opgehaald. Na een grondige analyse in samenwerking met DHL heeft Wehkamp besloten om vanaf 17 oktober de optie voor aflevering bij een pick-up point als standaardkeuze aan te bieden tijdens het bestelproces. Door het grote aantal DHL Servicepoints gelooft Wehkamp dat dit de service optimaliseert omdat consumenten niet thuis hoeven te blijven om hun pakket aan te nemen. De DHL-bezorger komt dagelijks langs de pakketpunten. Natuurlijk kunnen klanten nog steeds kiezen om een pakket thuis te laten bezorgen. Wehkamp presenteerde in april 2024 een nieuwe audio-identiteit. De sound is onderdeel van de nieuwe merkstrategie van het online warenhuis en ontwikkeld door audio branding bureau TAMBR.
Voor het vijfde achtereenvolgende jaar heeft Wehkamp Retail Group (WRG) een positieve EBITDA genoteerd, voor het boekjaar 2023-2024 is de genormaliseerde EBITDA met 30 procent gestegen naar 26 miljoen euro. De nieuwe retouren- en bezorgstrategie en de verdere technologische en operationele verbeteringen van het distributiecentrum in Zwolle hebben hiertoe bijgedragen. De omzet is in de periode wel met 17 procent gedaald naar 552 miljoen euro. Het operationele verlies werd verlaagd van 13,2 miljoen naar 3,4 miljoen euro. In april 2023 introduceerde Wehkamp als eerste in de markt een nieuw retourenbeleid, waarbij vijftig eurocent in rekening wordt gebracht voor elk geretourneerd artikel. Daarnaast introduceerde Wehkamp een thuisbezorgtarief van vijftig eurocent. Beide maatregelen zijn inmiddels uitgerold naar dochters kleertjes.com en Union River. Wehkamp heeft zijn retourpercentages met 14 procent verlaagd, terwijl het aantal leveringen op DHL-servicepunten verdrievoudigd is. Een nieuw multi-facia technologieplatform, dat in de loop van het jaar in gebruik is genomen, moet de kosten verder verlagen en verdere klantgerichte innovatie mogelijk maken, zoals de onlangs gelanceerde kleertjes.com app. In september 2024 werd het merk Coolcat overgenomen van de zonen van Ronald Kahn. Het merk CoolCat maakte 9 september zijn comeback waarbij t het vooral om kinderkleding gaat. De webshop spreekt van ‘gave producten’ zoals bomberjacks, hoodies en tops. Wehkamp kocht de rechten van CoolCat-oprichter Roland Kahn in juni 2023. Na het faillissement van het bedrijf, was dit 1 van de onderdelen die buiten het faillissement werden gehouden. Zo kon de oprichter het verkopen. Met Wehkamp en Kleertjes.com was hij erg tevreden, vertelde hij tegen RetailTrends: “Het merk krijgt hiermee de continuïteit maar ook de aandacht die het verdient. Kahn richtte CoolCat in 1979 op. Op het hoogtepunt had de kinderkledingformule 135 winkels en een omzet van 150 miljoen euro. In 2019 ging de keten failliet en werden alle vestigingen gesloten. Later werd nog even gedacht over een terugkeer in de winkelstraat, maar die is er nooit gekomen.
Hein Knaapen
Hein Knaapen was van 2012 tot 2019 Chief HR Officer bij ING Groep waar hij leiding gaf aan 1.100 fulltime professionals in 45 landen. Daarvoor was hij Group HR Director bij KPN en vervulde hij diverse managementfuncties bij Unilever. Op dit moment is Hein Knaapen lid van de Raad van Commissarissen van Coca-Cola Enterprises Europe.
Frank van Valderen
Frank van Valderen is Chief Financial Officer (CFO) en was hiervoor de Finance Director van Zalando’s Fashion Store in Berlijn. Daarvoor was hij werkzaam als Finance Director en Director Mergers & Acquisitions bij Philips. Frank van Valderen volgt Blake Booysen op die vijf jaar geleden aantrad als CFO. Blake Booysen was onder andere verantwoordelijk voor het verder versterken van de financiële positie, het creëren van controlesystemen en de herfinanciering van Wehkamp.
Anneke Keller is de Chief Technology Officer (CTO) en was eerder hoofd van de Jumbo Tech Campus die zij in de afgelopen drie jaar heeft ontwikkeld. Dit team is verantwoordelijk voor de software development van Jumbo en er werken vandaag de dag meer dan 350 mensen. Daarvoor was zij Head of Software Development bij Coolblue.com, VP Software Engineering van TomTom en bekleedde ze diverse functies bij KPN. Anneke Keller moet de e-commerce en informatietechnologie versterken.
Raad van bestuur
Wehkamp wordt als onderneming bestuurd door:
• Graham Harris, CEO, statutair bestuurder sinds 10 april 2019, Britse nationaliteit
Raad van commissarissen
De Raad van Commissarissen bestaat uit vier leden en heeft een toezichthoudende functie.
• J.J. Browett (1963) – voorzitter en commissaris sinds 09-02-2018 – Britse nationaliteit
• T.N. Hall (1967) – commissaris sinds 09-09-2015 – Britse nationaliteit (Apax)
• A.W. Slagt (1974) – commissaris sinds 01-01-2022 – Nederlandse nationaliteit
• M. Bangma-Tjaden (1973) – commissaris sinds 01-05-2022 – Nederlandse nationaliteit
Wehkamp is gevestigd aan de Burgemeester Roelenweg 13, 8021 EV Zwolle
KvK-nummer: 27109571/ BTW-nummer: NL007414961B01
CoolCat is voortaan alleen bij Wehkamp en Kleertjes.com te koop. CoolCat-oprichter Roland Kahn nam afscheid van de merknaam. Zijn zoons, die zijn bedrijf Coolinvestments inmiddels runnen, leggen de focus naast mode meer op vastgoed en investeringen.
Een 35-jarige vrouwelijke ex-werknemer van Wehkamp kreeg 113.000 euro nabetaald omdat ze lange tijd voor een lager loon moest werken dan een mannelijke collega die hetzelfde werk deed. Het gerechtshof Leeuwarden zou binnen twee weken uitspraak doen, maar Apax wilde die uitspraak niet afwachten en betaalde de vrouw, zonder overigens schuld te bekennen. De vrouw ging vrijwel tegelijkertijd met een mannelijke collega aan de slag bij het bedrijf als jurist. Na enige tijd werd het haar duidelijk dat ze 1.000 euro per maand minder verdiende dan de man. Pas na anderhalf jaar en meerdere verzoeken van de vrouw trok het bedrijf de beloning gelijk. Vanaf dat moment twijfelde haar werkgever aan haar functioneren, terwijl die daarvóór juist positief over haar oordeelde. Door de juridische procedure kwam de vrouw met een burn-out thuis te zitten. In eerste instantie kreeg Apax gelijk, maar het College voor de Rechten van de Mens oordeelde anders.
Wehkamp Retail Group (WRG) zag zijn omzet in het boekjaar 2023 – 2024 stevig dalen. Toch is het moederbedrijf van Wehkamp optimistisch: de genormaliseerde EBITDA steeg met 30 procent naar €26 miljoen. WRG heeft voor het vijfde achtereenvolgende boekjaar wel een positieve EBITDA. Het bedrijf focust op een hogere opbrengst per artikel. Die stijging is terug te zien in de jaar-op-jaar stijging van zowel de brutomarge (+290 basispunten) als de genormaliseerde EBITDA-marge (+170 basispunten). Deze cijfers laten volgens de groep zien dat de huidige koers zorgt voor een solide basis en het vermogen om winst te genereren door de economische cyclus heen. De gecorrigeerde EBITDA in 2023-2024 is 39% hoger dan het niveau van voor corona in 2019-2020. De opbrengst per artikel is gestegen, de omzet is echter fors gedaald. Noteerde het bedrijf in 2021-2022 een omzet van 782 miljoen euro, een jaar later was dat 680 miljoen (-14%) en in het afgelopen boekjaar besteedden klanten nog maar 552 miljoen op het platform (-18%).