Ronald Kahn

Ronald Kahn werd geboren op 20 juni 1952 en groeide op in een joods gezin in Amsterdam-Zuid. Zijn ouders gingen uit elkaar toen hij zestien was. Hij ging van de HBS af en ging werken bij De Bijenkorf als inkoper. Met zijn eerste vrouw Gabby begon hij in 1976 op de Nieuwendijk een boetiek onder de naam Privé. Drie jaar later opende hij in Amsterdam de eerste vestiging van CoolCat. Zijn 1e dochter Joëlle haalde haar Bachelor of Fine Arts aan de New York Film Academy. Met Gabby kreeg Kahn in totaal drie kinderen. Een dochter en twee zonen. Die zonen werden geboren als eeneiige tweeling.

In 2012 kreeg hij een korte heftige relatie met ex- presentatrice, (ex Kamerlid) Sylvana Simons. Na hun relatie met Sylvana werd nhij overvallen en beroofd door de zoon van Sylvana en enkele companen. 

Daarna kreeg hij een relatie met Jasmine Surer (34) met wie hij een dochter genaamd Navine heeft.

Hij besloot zijn landhuis in Maarssen te koop te zetten voor een bedrag van 4.950.000,– euro. Kahn woonde er al 25 jaar en kocht het pand in 1991. Het landhuis aan de Vecht had een totale woonoppervlakte van maar liefst 788 vierkante meter. Kahn sloot zich eind januari 2018 aan bij het Forum voor Democratie. 

Op 66 jarige leeftijd kreeg hij een relatie en een kind van  de 35 jaar ­jongere Cherry-Ann Person (12 november 1987). Zij is een jurist en investeert samen met haar broer in vastgoed. Kahn lijdt aan huidkanker en schreef een boek Mijn leven, mijn liefdes, mijn werk. over zijn avonturen als beginnend ondernemer en de retail-loopbaan die daarop volgde. Zo gaat hij in op de beginjaren van CoolCat en de buy & build-strategie die onder meer leidde tot de overnames van onder meer America Today, MS Mode, maar ook zijn pogingen om V&D en HEMA over te nemen. Zijn allereerste stappen als vastgoedeigenaar en investeerder, die de basis vormden voor zijn huidige Cool Investments, komen eveneens aan bod. De biografie is opgetekend door Reinhilde van Ekris. De netto opbrengst ervan komt ten goede aan de Antoni van Leeuwenhoek Stichting. De familie heeft ook een liefdadigheidsstichting genaamd de Cool Foundation, die zich richt op kinderen in nood.

1979

In 1979 richtte hij Coolcat op

1989

In 1989 lanceerde hij “America Today”, waarmee hij zich ging richten op kleding voor studenten. Naast zijn winkels handelt Kahn in vastgoed en hij is samen met zijn zonen mede-eigenaar van het pand van De Bijenkorf in Amsterdam waar hij als jongen van 15 werkte. Na zes jaar bij de Bijenkorf – hij was inmiddels assistent-inkoopleider – nam hij ontslag om zelfstandig ondernemer te worden.  “America Today” is ook de retailer voor Amerikaanse merken Eastpak, Levi Strauss, Wrangler en Russell. “America Today” is retailer voor Amerikaanse merken Eastpak, Levi Strauss, Wrangler en Russell. Roland Kahn (65) betrok ook zijn twee 34-jarige zoons in het bedrijf.

1993 

Kahn ging bijna failliet nadat hij in het vastgoed was gegaan. Hij verloor zijn winkels uit het oog en opende winkels op verkeerde locaties en raakte het contact met klanten kwijt.

1996

Kahn neemt al sinds 1996 bedrijven over en begon met twintig vestigingen van Bata,

2001

Kahn neemt het verlieslijdende Amici over. In de vijf jaren daarna werden zes winkels van Fooks en de keten America Today overgenomen. Hij heeft een vermogen opgebouwd van 250 miljoen en is mede-eigenaar van het pand van De Bijenkorf in Amsterdam. 

2005

Sapph werd opgericht door Cor van Schoonhoven.

2011 

Kahn  wordt eigenaar van het lingeriemerk Sapph en betaalde er een half miljoen euro voor, inclusief de merknaam en de submerken Prijzencircus, Frendz, Liv, Soho en School campus. Fajah Lourens, die als model werkte bij Sapph was samen met hem eigenaar van het merk @sapphbyfaya. Shawn Harris hielp zijn brand director Annique van der Zande met het doorstarten van Sapph. Zelf kon hij er niets meer aan verdienen. De bekende BH’s worden verkocht via de grote platforms, de eigen webshop en in ongeveer 600 fysieke verkooppunten, verspreid over Europa en Amerika en worden vooral goed verkocht in België, Scandinavië en Rusland. De lingeriemerken Ultraviolet, Sapph en binnenkort ook Ultraman vallen onder de nieuwe Ultraviolet Group BV. Orange Wings Investments van Shawn Harris financierde de deal en het re-branden met 1,6 miljoen euro. 

2012-2018

Kahn en Scheffers startten met hun investeringsmaatschappij COOLinvestments het verliesgevende M&S mode door met een omzet van 238 miljoen euro. In november 2013 kwam hij in conflict met Lilianne Ploumen; de minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking omdat hij het veiligheidsakkoord voor de Bengaalse kledingindustrie niet wilde ondertekenen. De Coolcat keten van Kahn stond ondertussen onder toezicht van de afdeling bijzonder beheer van ING vanwege de aanhoudende verliezen. CoolCat moest een boete van 220.000 euro betalen omdat klanten niet voldoende op de hoogte werden gebracht van hun rechten bij de annulering van een aankoop. Coolcat schoot niet alleen tekort op het gebied van informatieverstrekking, maar betaalde ook bezorgkosten niet, of niet altijd, terug. Scheffers (COOLinvestments van) gekocht  De Rabo had pandrechten op alle bezittingen van het bedrijf inclusief voorraden en merkrechten. Van de 130 winkels waren er 17 in eigendom van Bouwfonds-bv’s. Ook het Rabobank Pensioenfonds bezit een winkelpand. Alleen de panden in Hengelo en Winterswijk zijn van Kahn zelf. Winterjassen van MS Mode werden in een Aziatische fabriek van Kahn geproduceerd, maar voor de rest doet MS Mode in totaal met ongeveer vijftig leveranciers zaken. Met uitzondering van MS Mode France B.V. en MS Mode Spain B.V. werden alle Nederlandse entiteiten in staat van faillissement verklaard. Bij MS mode werkten 2.300 mensen, waarvan 660 in Nederland. Uit het faillissementsverslag bleek een schuld van 30 miljoen euro. Ook voor de Belgische activiteiten van Coolcat werd in 2016 het faillissement zelf aangevraagd. Roland Kahn had 17 winkels in België, zes winkels in Frankrijk, twee in Luxemburg en in Duitsland is er nog een webwinkel. Bij Coolcat werkten 1180 werknemers. Nadat Coolcat in 2017 een kleine 10 miljoen euro verlies leed op een omzet van ongeveer  121 miljoen euro werd er in 2022 weer 7 miljoen euro nettowinst gedraaid. MS zette netto 109,5 miljoen euro om. 78,1 miljoen in de winkels en 31,4 online. Ook America Today draait goed en maakte 58,4 miljoen omzet met de winkels en 22,2 miljoen online. Ruim tien andere partijen hadden interesse in een overname, maar die werden handig aan de kant geschoven. Roland Kahn en zijn zakenpartner Jaco Scheffers waren volgens eigen zeggen zelf eerst niet van plan om een bod te doen op MS Mode maar deden dit uiteindelijk natuurlijk toch. Voor de inventaris en goodwill betaalde Kahn slechts 550.000 euro. Coolcat werd in 2016 doorgestart door zijn beheermaatschappij Retail Beheer. De onderneming voert dan nog steeds ook het lingeriemerk Sapph, Online Design, Wonder Woman en America Today.  Frendz als ‘social platform’ live. In totaal bleven er 155 winkels open: naast de 95 in Nederland zijn dat er 32 in Spanje, 24 in België en 5 in Luxemburg. Ten tijde van de faillissementen bestond MS uit elf vennootschappen, waarvan vijf vennootschappen met een statutaire vestiging.

De doorstart van MS gebeurde samen met een Amerikaanse de Great American Group (GA), die de voorraden heeft opgekocht die deze in de winkels verkocht. Er werd tussen de 10 en 20 miljoen euro voor de doorstart betaald. De Belgische bonden LBC-NVK en BBTK stellen dat de wet-Renault wordt omzeild en onderzoeken de mogelijkheden om gerechtelijke stappen te ondernemen. In 2016 deed hij vergeefs een poging om de warenhuizen van V&D na het faillissement door te starten, maar hij moest genoegen nemen met het merkrecht. Samen met Jaco Scheffers en oud Hema-topman Ronald van Zetten kochten ze uit het V&D faillissement voor een half miljoen euro het merkenrecht van V&D en startten de inmiddels ook failliete webshop V&D online.

2017

Eind 2017 leek het beter te gaan met uiteindelijk een halvering van het verlies ten opzichte van de jaren daarvoor. 

2018

De resultaten liepen in het najaar van 2018 onverwachts opnieuw terug. ING  vroeg na een verzoek om extra krediet van € 5 miljoen juist inlossing van het al lopende krediet.  ING had voor meer dan 17 miljoen euro aan leningen uitstaan naast nog een doorlopend krediet van meer dan 11 miljoen euro. Tevens stond er nog een belastingschuld van bijna 5 miljoen euro open en leveranciers en andere schuldeisers hadden ook nog voor meer dan 12 miljoen euro aan vorderingen openstaan. 

2019

In april 2019 gaan ze opnieuw failliet, startten door en sloten toen snel daarna alsnog de filialen om ook deze winkels om te zetten in online verkoop. De Schoolcampus anno 2018 ligt voor het tweede jaar in de schappen bij Albert Heijn. Verantwoordelijk directeur en medeaandeelhouder is Alexander van Slooten, eerder o.a. 11 jaar verantwoordelijk voor de ICT en alle online activiteiten bij Wehkamp en Coolcat. Coolinvestments koopt het online platform To Be Dressed. 

2020

Kahn verkocht zijn in juni 2019 voor 4,9 miljoen euro te koop gezette villa, waar hij al 25 jaar woont aan de Vecht in Maarssen. Het verkoopbedrag is vanwege gebrek aan belangstelling uiteindelijk verkocht voor circa 3 miljoen euro.

Kahn liet zich zeer kritisch uit over Martijn Rozenboom. ‘Hij heeft nul interesse in de mensen die bij een bedrijf werken, het gaat bij hem om zo snel mogelijk geld verdienen.’ Rozenboom werd de nieuwe eigenaar werd van Miss Etam, terwijl Kahn dat eigenlijk wilde kopen. Tot woede van Kahn liet Rozenboom de winkelketen Miss Etam alsnog failliet gaan. ‘Alles van waarde, zoals de merknaam, heeft hij in een aparte bv ondergebracht, de rest ging failliet’, aldus Kahn. ‘Het gaat om een kerel zonder zakelijk moraal.’

2021 

Kahn treedt op 1 januari af als directievoorzitter van moederbedrijf Coolinvestments. Zijn zoons Joshua en Jonathan zetten het concern dan voort De verkoop van het failliete Coolcat vond plaats onder leiding van de curator, die op zoek ging naar een bieder met het beste voorstel, dat kwam van Retail Beheer, een bedrijf van de zonen van Kahn. Retail Beheer valt onder de holding Cool Investments

Joshua is tien jaar geleden, direct na het behalen van zijn diploma Fashion & Management aan mode-instituut AMFI, toegetreden. Hij is begonnen als inkoop assistent bij Coolcat, doorgegroeid tot inkoper en is nu inkoopmanager van America Today.” Zijn tweelingbroer Joshua heeft tijdens zijn studie bedrijfseconomie aan de Universiteit van Amsterdam stages gelopen bij KPMG, investeerder Bencis en ING die hem een contract voor onbepaalde tijd gaf. Hij heeft er uiteindelijk 3,5 jaar gewerkt en is toen naar Amerika vertrokken.” Daar volgde Jonathan een MBA-studie (Master of Business Administration) aan de particuliere Pepperdine-universiteit in Malibu, een voorstad van Los Angeles.

2023

De online V&D ging failliet en werd in september voortgezet onder de vlag en website van To Be Dressed.  Als online warenhuis werkte V&D samen met specialistische partners en merken. Deze namen het assortiment voor hun rekening en de fysieke distributie. V&D was dus al vanaf de start een puur partner-platform. Retail Ventures Holding had de ambitie om in 5 jaar met het nieuwe V&D opnieuw een online omzet te realiseren van minimaal € 100 miljoen. De partners werden echter slecht of niet betaald. Sommigen werden al drie maanden niet betaald en velen haakten af. VD vroeg een commissie van “de partners” van 15%. Het warenhuis werd afgeslankt en gereorganiseerd en probeerde een akkoord met zijn partners/schuldeisers maar dat werd massaal afgewezen. Er was gekozen voor een WHOA-procedure om zo mogelijk dissidente schuldeisers onder voorwaarden mee te laten doen aan een schuldsanering.

Samen met Rosenbaum werden 14 winkelpanden. 6 in Amsterdam, 3 in Utrecht, 1 in Eindhoven en 4 in Maastricht verkocht aan Phoenix Joint Venture C.V. , een samenwerking tussen The RJB Group of Companies en High Five Real Estate B.V..


To Be Dressed

Een online platform waar retailers anoniem voorraad kunnen verkopen. In 2012 richtte Barry Kikkert met Wouter Kokken het platform op, om vervolgesn te worden overgenomen door Kahn. Na de overname werden Kikkert en Kokken beiden benoemd tot managing directors. To Be Dressed is naar eigen zeggen, na Bol.com en Google Shopping, de grootste moderetailer in Nederland. De webshop biedt artikelen aan van honderden Nederlandse retailers en merken aan, waaronder Adidas, G-Star, Schotch & Soda en Tommy Hilfiger. De nadruk ligt hierbij op afgeprijsde artikelen. De webshop groeit ondanks veel negatieve recensies gestaag. In 2017 was de jaaromzet 10 miljoen euro. Inmiddels telt de webshop 200.000 artikelen van 1800 merken. Veel winkeliers die aan het eind van het seizoen met resthandel blijven zitten verkopen de handel aan Kahn. Net als BIg Bazar maar dan met restpartijen van fabrikanten en opgekochte artikelen uit failliete boedels.  Ze werken met ‘cost per sale’-model, de retailer draagt een percentage af over elk verkocht product. Daarnaast betalen alle aangesloten winkeliers een bijdrage van enkele tientjes per maand. Een retailer die gedurende het seizoen geen afgeprijsde artikelen op de winkelvloer wil, kan zijn producten anoniem bij hun kwijt. In principe kan iedere retailer binnen de mode-, schoenen-, sport- of lederwarenbranche zich aansluiten, met of zonder webshop. Kahn’s  ambitie is om de grootste online fashion-outlet van Nederland te worden. 

V&D

Vroom & Dreesmann groeide ooit uit tot hét Warenhuis van alle Nederlanders, waar je echt álles kon vinden. Tot eind 2015 het doek viel. Precies 131 jaar na de oprichting in 1887 ging de keten failliet en werd de merknaam opgekocht ten behoeve van een online Warenhuis.

Amsterdam – rond 1880. De stad groeit hard en biedt kansen aan ondernemers. Kleine ondernemers die zeven dagen in de week hun winkels openen en lange uren maken. Iedereen is specialist: bakker, slager, schoenmaker, of handelaar in ‘manufacturen’. Een van hen is de jonge Anton Dreesmann die op zijn 17e naar Amsterdam verhuist, in de leer gaat bij zijn oom en daar volgens zijn memoires vooral leert hoe hij géén zaken wil doen. De praktijk in de donkere, volgepakte woonkamerwinkeltjes is dat een opdringerige verkoper zijn klanten wil binden met zaken en stoffen die vaak ‘op proef’ mee naar huis gaan en op rekening worden betaald. Gevolg is dat veel voorraad niet getoond kan worden en dat de winkelier herhaaldelijk langs de deuren moet om zijn geld. Tijdrovend en reden om dat extra werk ‘in te prijzen’. Wat de geachte clientèle betaalt, hangt vooral af van hun portemonnee en vloeit voort uit een proces van loven en bieden (en zogenaamde korting).

Anton Dreesmann en iets later ook zijn vriend en collega-winkelier Willem Vroom doen dat anders. Zij kopen samen partijen goederen in bij fabrikanten in het buitenland. En in hun winkels hanteren zij vaste, lage prijzen én betaling à contant. Op 1 mei 1887 start hun officiële samenwerking en 3 weken later opent manufacturenwinkel ‘De Zon’. De klanten stromen toe: iedereen weet wat al die met de hand vervaardigde producten (manu -factorij) kosten en ‘Vroom en Dreesmann’ krijgt direct geld in het laatje. Inmiddels zijn Anton, verantwoordelijk voor de in-/verkoop, en Willem, die de financiën beheert, zwagers – hun vrouwen zijn zusters. Vroom is de oudste en zo komt zijn naam vooraan op de gevel aan de Weesperstraat 70. Nog geen twee jaar later openen zij een tweede zaak aan de Vijzelgracht 21, waar opnieuw een familielid bedrijfsleider wordt. In 1890 worden de eigen winkels van Vroom (1) en Dreesmann (2) ook opgenomen in het gezamenlijk bedrijf en telt de hoofdstad al vijf vestigingen van Vroom & Dreesmann.

Rotterdam – 1892. Vaste, lage consumentenprijzen laten weinig ruimte voor marge. Anton Dreesman realiseert zich dat de winst moet komen van de inkoopkant – met hoge volumes kan hij nog gunstiger condities bedingen. Reden dus voor verdere uitbreiding. Vijf jaar na de start met ‘De Zon’ opent een ‘Vroom en Dreesmann’ aan de Binnenweg in Rotterdam zijn deuren. Een jaar later volgt Den Haag, aan de Spuistraat en zo opent tot 1907 gemiddeld elk jaar een winkel zijn deuren in het centrum van een grote stad. Bedrijfsleiders zijn zonder uitzondering lid van de familie Vroom, of Dreesmann en krijgen na hun opleiding door Dreesmann sr. net als de naamgevers aandelen in de plaatselijk N.V. Sommigen starten van hieruit ook filialen in naburige steden. Allemaal met hetzelfde assortiment en zo profiteert iedereen van een toenemend inkoopvoordeel. Een voordeel dat steeds meer klanten laat kennismaken met en terugkomen voor kwalitatieve producten tegen een gunstige prijs.

Amsterdam – oktober 1912. Enkele maanden na de viering van hun 25-jarig zakenjubileum openen oprichters Vroom en Dreesman in Amsterdam hun 25e vestiging van Nederland. In de voorliggende jaren maakte de ontwikkeling van spiegelglas al etalages mogelijk waar het winkelend publiek eindelijk eens kon zien wat er binnen te koop was. Nu verrijst er aan de Kalverstraat in Amsterdam het eerste echte warenhuis van Nederland. Architect F.M.J. Caron ontwierp voor Vroom en Dreesman een winkel met verschillende verdiepingen, voorzien van allerlei moderne technieken. Het – naar de maatstaven van die tijd – gigantische pand telt meerdere liften en een roltrap waarmee klanten zich graag naar de verschillende verdiepingen laten vervoeren. Naast dames- en herenmode en accessoires is het assortiment uitgebreid met gordijnen, vloerkleden, meubels en bedden. Alles is even aantrekkelijk opgesteld, dankzij een lichthal die overal daglicht verspreid. Een ‘moderne’ telefooncentrale bedient ook klanten van buitenaf op hun wenken.

Alkmaar, Amersfoort, Den Bosch, Breda, Enschede, ‘s Gravenhage, Haarlem, Leiden – 1905/1936. In de loop der jaren tekenen o.a. ‘huisarchitecten’ Caron en collega Jan Kuijt voor verschillende iconische Vroom en Dreesmann warenhuizen in andere grote steden. Samengevoegde kleine winkelpanden maken plaats voor moderne hoogbouw, met vernieuwende presentaties. In Den Haag geeft de ingang van de nieuwbouw aan het Spui toegang tot een brede passage, met daarin een groot aantal vrijstaande vitrines. Zo (ver)leidt dit binnenterrein klanten naar de al bestaande winkel aan de Spuistraat. ‘s Avonds blijven de etalages verlicht, ook een nouveauté.

Het uit 1930-1934 daterende pand in Haarlem aan de Grote Houtstraat omschrijft de Rijksdienst voor het Cultureel erfgoed als “beeldbepalend” en “van algemeen belang door zijn architectuurhistorische en cultuurhistorische waarden, als zijnde een nog deels gaaf bewaard warenhuis uit het Interbellum in een stijl die een mengeling is van Amsterdamse School, Art Déco en Nieuwe Zakelijkheid. Daarnaast is het pand van algemeen belang door zijn grootschaligheid; een dergelijk groot en hoog gebouw was in de bouwtijd uniek voor Haarlem”. Ook Vroom en Dreesmann winkelpanden van vóór de warenhuizen staan op de lijst met Nederlandse Rijksmonumenten: een gebouw of object dat van algemeen belang is wegens de schoonheid, de betekenis voor wetenschap of de historische waarde. Bijvoorbeeld de Art Nouveau gevel van “Magazijn de Zon” in Deventer, uit 1905.

Amsterdam, London, New York, Tokio, Buenos Aires -1887/1987. Vanaf de start in 1887 heeft Vroom en Dreesmann ruim zestig jaar een tweehoofdige, gelijknamige directie. Dat verandert in 1948 met de oprichting van de Coöperatieve Handelsonderneming Vroom & Dreesmann Nederland. Experts nemen daarbij de centrale inkoop over van de directie. Deze wordt uitgebreid tot vijf man, wel met de afspraak dat er altijd plek is voor een nazaat van de oprichters. Bernard Vroom wordt, als ‘zoon-van’, benoemd tot directievoorzitter van V&D Nederland.

Anton Dreesmann volgt hem in 1971 als telg van de derde generatie op. Al twee jaar na zijn aantreden als directeur, weet hij alle warenhuizen die dan nog zijn verdeeld over 23 plaatselijke NV’s op te nemen in één Vroom & Dreesmann BV. In de tien jaar die volgen, legt hij een ongekende expansiedrift aan de dag, in alle richtingen. Begin jaren tachtig telt het concern naast de V&D winkels en warenhuizen ook kleding-/sportwinkels (als Kreymborg, Hunkemöller, Claudia Sträter en Perry Sport), supermarkten (Edah en Konmar), elektronicaketens (als Kijkshop en Dixons), juweliers (als Siebel), schoonmaakbedrijven (als Cemsto), uitzendbureaus (als Vedior en Dactylo), de Vendorama bungalowparken en Staal Bankiers. Het familiebedrijf bezit ook forse aandelenpakketten in KBB (Bijenkorf en Hema) en Peek & Cloppenburg en heeft aanzienlijke belangen in de VS, Engeland, Japan en Brazilië. In 1982 gaat het concern verder onder de naam Vendex International, dat in 1985 een omzet behaalt van 15 miljard gulden. De winst bedraagt Nlg 265 miljoen, maar de Nederlandse warenhuizen staan aan de vooravond van zwaar weer.

Vroom en Dreesmann was decennia lang ‘the place to be’ voor jong en oud. Spectaculair bewegende etalages met Pieten-taferelen trekken volksstammen naar de ‘De Schatkamer van Sint Nicolaas’. Onder Anton Dreesmann jr krijgen ook bekende (deels eigen) formules onderdak bij Vroom en Dreesmann, als ‘shop-in-shop’: Dixons, Hunkemöller, Perry Sport, ICI PARIS XL, Prénatal, Six, Didi, Oasis, Esprit, Rituals Cosmetics, Promiss, Sapph, Swatch en Mexx.

De overlevering wil, dat V&D al midden jaren dertig in de nieuwe vestiging in Haarlem een restaurant introduceerde waar de clientèle zelf het eten en drinken dienen te pakken. De entree is via een tourniquet en men rekent af bij een centrale kassa. Drie vernieuwingen in één concept, slim afgekeken in de VS. Wanneer V&D in 1987 zijn honderdjarig jubileum viert, heet het de klanten welkom in het evenzo innovatieve ‘La Place’. In dit ‘free flow’ restaurant bereidt men vóór het oog van de wachtende gasten razendsnel een gezonde maaltijd met verse producten. Een daverend succes: eind 2015 zijn er in de V&D warenhuizen in totaal 55 La Place restaurants.

De Nederlandse winkelstraat – 1987/2015. Terwijl Vendex International in binnen- en buitenland ondernemingen afstoot om verliezen te compenseren, en in 1999 juist fuseert met KBB (van de Bijenkorf, Hema en Praxis) om kosten te drukken, laait het gevecht om de klant op. De voorsprong op het gebied van ruime keuze raakt het warenhuis kwijt aan speciaalzaken die consumenten op een groter oppervlakte meer variatie in producten en kennis van zaken bieden. Kleinere winkeliers, in mode en bijvoorbeeld sport, cosmetica of sierraden, mikken op specifieke doelgroepen in plaats van het brede middensegment dat Vroom en Dreesman bedient. Indien succesvol weten zij hun keten met geringe investeringen uit te breiden – zelfs (van) buiten de landsgrenzen. Een combinatie van scherper inkopen en slimme marketing maakt een aantrekkelijker aanbod voor hun ‘niches’. Modeketens ontwerpen hun eigen lijnen en laten deze produceren voor een ongekende prijs/kwaliteit. Daar kan V&D met zijn shop-in-shops zelfs niet tegenop.

Als vanaf het nieuwe millennium steeds meer consumenten hun aankopen ook online gaan doen, is het tij niet meer te keren. V&D startte in 2008 nog wel een eigen webshop en behaalde daarmee alsnog een omzet van 100 miljoen euro per jaar. Het verlies van de warenhuizen loopt ondertussen alleen maar op. Een poging van Jan des Bouvries voor een make over bracht eerder al niet het gewenste succes, ook de verbouwing van de warenhuizen vanaf 2007, waarbij alleen nog het nieuwe V&D logo op de gevel prijkt, mag niet baten. De verliezen lopen op, tot bijna € 50 miljoen in 2014. De warme winter van 2015 doet V&D uiteindelijk de das om. Er ligt voor 25 miljoen euro onverkochte voorraad en de banken hebben hun krediet al drastisch ingeperkt. Als eigenaar Sun Capital een laatste toegezegde kapitaalinjectie van 47 miljoen euro intrekt valt eind 2015 het doek. Het faillissement van V&D en La Place betekende dat 10.300 werknemers per direct op straat kwamen te staan. Er waren drie redenen waarom het faillissement nog voor de jaarwisseling werd doorgedrukt. Ten eerste de maandelijkse loonkosten van ongeveer 9 miljoen euro. Daar was eigenaar/investeerder Sun Capital nu per direct vanaf, het UWV nam de salarisverplichting over, waarna het personeel in de WW kwam. Indien V&D pas na de jaarwisseling failliet was gegaan had de Sun Capital, een private equityfonds uit Florida, nog minimaal een maand de salarissen moeten doorbetalen. Reden twee was de grotere kans op een snelle doorstart. Kopers willen het liefst een schone lei en door het faillissement werden alle schuld- en salarisverplichtingen in een klap geregeld. Reden drie was de voorjaarscollectie van V&D, die op een kade in Shanghai op betaling stond te wachten. Zonder een snelle doorstart zou die verkocht worden aan de hoogste bieder.

Begin 2016 zochten de curators naar een koper voor La Place en V&D. Maar op 16 februari blijkt dat overeenstemming over een gedeeltelijk doorstart definitief is mislukt. Voor de allerlaatste keer trok V&D, op initiatief van de curators, vanaf 23 maart 2018 massa’s mensen naar de winkels. Op 5 september 2018 startte Kahn met het nieuwe V&D online dat ondertussen met een nettoverlies van 22,7 miljoen euro in 2023 failliet ging. Destijds bedroeg het nettoverlies 10,1 miljoen euro. In het jaar 2020-’21 was nog sprake van een bescheiden nettowinst, van een kwart miljoen euro.


Retail Ventures Holding en V&D Concepthouse

De aandeelhouders van Retail Ventures Holding / V&D Concepthouse zijn:

  • fam. Kahn (middels Coolinvestments)
  • fam. Scheffers (middels Coolinvestments)
  • Ronald van Zetten (ex-voorzitter Hema)
  • Alexander van Slooten (Directeur V&D, Director E-commerce Coolinvestments)
  • Edwin Groeneveld (managing director Ubisoft Benelux & Eastern Europe)

Kahn heeft ook Excellent Retail Brands (ERS) in eigendom, dat de winkels van Coolcat, MS Mode, America Today en Sapph beheert.  

Ronald Kahn heeft een web met holdings, BV’tjes en stichtingen vanuit de Veste 10 in Houten onder de namen Amstelblik Holding B.V, Copa Investments B.V., Fast Cat B.V.,Fast Cat B.V., Coolvast V BV, Fashion Group Solutions BV, Stichting Beheer JR3, JR Investment IV BV, Stichting Administratiekantoor Project F, Kahn Retail Investments BV, FinTech Ventures II BV, Excellent Retail Brands II BV, Schoolcampus BV, VD.nl BV, V&D Concept House BV, Retail Ventures Holding BV, Stichting Administratiekantoor Nevine Beheer, TDLKE Holding BV, Jasmine Holding BV, Intersoftware Group BV, Coolvast III BV, Cool Cat Venture BV, Stichting Administratiekantoor Cool Cat Participatie, Nineam BV, High Five Real Estate BV, Fast Cat BV, Coolvast II BV, SLS Benelux BV, GNZ BV, Excellent Retail Brands BV, Cool Cat Immobilien BV, Stichting Administratiekantoor Cool STAK, Retail Beheer BV, Career Woman, Coolvast, Cool Cat Holding BV, Cool Cat Beheer BV, Stichting Cool Cat Foundation, J.J. Kahn Beheer BV, J.D. Kahn Beheer BV, J.G. Kahn Beheer BV, Cool Invest IV BV, Kahn`s Pensioen BV, Diverbel BV, Stichting Administratiekantoor Kahn, Cool Cat Fashion BV, Stichting Administratiekantoor Cool Care, Cool Cat Oost BV, Wholesale Beheer BV, Born in Saint-Tropez BV, Bata Participation Fund BV, Cool Cat Participatie BV, Stichting Administratiekantoor J.J. Kahn Beheer, Stichting Administratiekantoor J.G. Kahn Beheer, Stichting Administratiekantoor J.D. Kahn Beheer, Kahn International Beheer BV, Cool Cat, Cool Cat Real Estate BV, Coolvast V BV en Fashion Group Solutions BV


This domain is for sale

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *