Taxizaken

De zero-emissiezones voor vervuilende bestel- en vrachtwagens kunnen volgend jaar worden ingevoerd, maar het kabinet gaat gemeenten vragen één jaar geen boetes op te leggen. Verder krijgen ondernemers met het schoonste type dieselbestelauto’s (emissieklasse 6) nog tot 1 januari 2029 toegang tot stadscentra met een zero-emissiezone. Een zero-emissiezones is een gebied in een stad waarin bestel- en vrachtauto’s die schadelijke stoffen uitstoten worden geweerd. 29 gemeenten hebben plannen om dat binnenkort te gaan doen en 14 van hen beginnen daar per 1 januari 2025 mee. Er komt een landelijk overgangsbeleid tot 2030, waarbij de meest vervuilende auto’s het eerst worden geweerd. Auto’s met emissieklasse 5 kunnen tot 1 januari 2027 in de zones rijden en klasse 6 dus tot 1 januari 2029 (was 2028).

Taxiverenigingen in België bereiden samen een massaclaim tegen Uber voor, zo is te lezen op hun website. Het Belgische Hof van Beroep oordeelde in 2021 dat Uber tussen september 2015 en december 2021 de app UberX niet had mogen laten draaien in Brussel. BTF (Brusselse Taxi Federatie), Taxis Bleus, Ingoboka-Taxi, Elite Taxi en GTL (Nationale Groep van Taxi- en Autoverhuurbedrijven met Chauffeur) willen compensatie voor de geleden schade.

De politie onderzoekt berichten dat Amsterdamse taxichauffeurs een grote rol zouden hebben gespeeld bij mishandelingen van Israëlische voetbalsupporters in de nacht van donderdag op vrijdag in Amsterdam. Volgens een woordvoerder heeft de politie dit “feitelijk nog niet als zodanig vastgesteld”, maar hebben berichten hierover de politie wel bereikt “en we onderzoeken ze”. Voorzitter van het Centraal Joods Overleg (CJO) Chanan Hertzberger stipte de rol van de taxichauffeurs vrijdag aan in een verklaring. “Er schijnt zelfs app-verkeer te zijn waaruit blijkt dat zij deze pogrom, want dat was het, nauwgezet hebben voorbereid. Ze verplaatsten zich in  groepen waarbij ze hun doelwitten in het nauw dreven. Er circuleren filmpjes van mishandelingen en van pogingen om Israëli’s aan te rijden.”


Om in Nederland taxiondernemer te kunnen worden heb je een bedrijfsvergunning, een VOG, een taxi- en aansprakelijkheidsverzekering, medische- en autokeuringen, chauffeur- en ondernemerskaart, een BCT, navigatie, taximeter, printer, aansluiting TTO, pinapparaat, simkaart, dataverbinding, een jaarlijkse update voor de BCT, eventueel een TX certificaat en bij voorkeur ook een ontheffing en opleiding trambanen en tot slot blauwe kentekenplaten nodig. Sommige Gemeenten hebben daarnaast nog een eigen vergunningstelsel met eigen regels en voorschriften. Niet verplicht zijn, een lidmaatschap bij een geschillencommissie en een EHBO opleiding, behalve dat dit laatste wel weer nodig is voor een TX keurmerk. 

Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), FNV en CNV hebben een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi. Er is een loonsverhoging afgesproken van 5 procent over het feitelijke loon, dat per 1 januari 2025 ingaat. De nieuwe cao loopt door tot 31 december 2025.

Naast de loonsverhoging worden er ook een aantal protocolafspraken gemaakt. Deze gaan onder andere over het verbeteren van de positie van bedrijven en werknemers in de huidige systematiek van aanbestedingen. “We zijn het met elkaar eens dat dit beter moet”, laat KNV-voorzitter Bertho Eckhardt weten. “Welke afspraken hierover gemaakt kunnen worden, moet nog over gesproken worden.”

Ook wordt er gekeken naar de benodigde beroepskwalificaties en bevordering van instroom van personeel in de branche. Zo wordt aan werknemers in de branche gevraagd welke arbeidsvoorwaarden van belang zijn, om tot een volgende aantrekkelijke cao te komen. Tot slot worden er mogelijkheden onderzocht om tot een reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer te komen.

Bolt start nu ook in Rotterdam met elektrische taxi’s. Bolt-electric bestond al in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven. Bolt investeerde eerder al 1,6 miljoen euro in 50 groene Tesla’s in Amsterdam. In juli kondigde Bolt een investering van ruim 50 miljoen euro aan, uitgesmeerd over vier jaar. 

De gemeente Rotterdam stelt een subsidie beschikbaar voor taxiondernemers die een uitstootvrije auto willen aanschaffen. In totaal trekt de gemeente hier 1,3 miljoen euro voor uit. De eerste 150 taxichauffeurs die de subsidie aanvragen, ontvangen 4.500 euro. Daarna bedraagt de het subsidiebedrag 2.750 euro. Rotterdamse taxiondernemers die willen overstappen op een emissieklasse Z-voertuig hebben tot en met woensdag 30 september 2026 de tijd om de subsidie aan te vragen. Aan de subsidie waren wel een aantal voorwaarden verbonden. Zo moet de taxichauffeur aangesloten zijn bij een Toegelaten Taxi Organisatie (TTO) en in het bezit zijn van een RTX-certificaat. Ook mag de betreffende chauffeur, na levering van het nieuwe emissievrije voertuig de oude auto niet langer dan drie maanden in bezit houden.

Totdat de nieuwe aanbesteding is afgerond, zullen de huidige concessiehouders het taxivervoer op Schiphol blijven verzorgen in plaats van ATC. Schiphol heeft besloten om de al afgeronde aanbesteding voor het taxivervoer op de luchthaven over te doen omdat er tijdens de interne beoordeling van de biedingen geheime informatie zou zijn uitgelekt. Bedrijven en zelfstandige chauffeurs die in de race waren voor een lucratieve plek op de taxistandplaats van Schiphol, verkeren nu in onzekerheid. Taxi’s mogen alleen op het terrein van Schiphol rijden wanneer ze meedoen aan een Europese aanbesteding. Om de kwaliteit te bewaken krijgt alleen een klein groepje taxibedrijven een vergunning om passagiers op te halen vanaf Schiphol. Vorig jaar ging dat om ruim 870.000 ritten van en naar Schiphol. Schiphol had in augustus ATC aangewezen die de komende tijd van en naar Schiphol zouden mogen rijden. De nieuwe regeling zou 1 december ingaan. Binnen de commissie zou vertrouwelijke informatie zijn gedeeld over de prijs en kwaliteit uit verschillende biedingen. 

Binnenkort start Hertz met de verhuur van taxi’s. Na Londen en Parijs is Amsterdam als derde Europese stad daarvoor geselecteerd. Halverwege 2025 wil Hertz enkele honderden (elektrische) taxi’s in de verhuur zetten. Na de VS, Londen en Parijs rolt Hertz haar taxiverhuurprogramma nu alvast uit met een vijftigtal taxi’s in Amsterdam en dan gaat het uitsluitend om modellen met een elektrische aandrijflijn.

Bolt start de electric-categorie nu ook in Rotterdam. Bolt investeerde eerder al 1,6 miljoen euro in 50 groene Tesla’s in Amsterdam. In juli kondigde Bolt een investering van ruim 50 miljoen euro aan, uitgesmeerd over vier jaar. Bolt verhuurt de  Tesla taxi’s aan taxichauffeurs voor 5 euro per uur

Aantal taxi’s in gebruik naar status per 2022

Totaal      35.374

Actief      33.685

Niet geschorst      33.106

Geschorst       579

Uitval      1.346

Bedrijfsvoorraad       343


BCT naar CDT

KNV wil een pilot starten voor de Centrale Database Taxivervoer (CDT) per 1 januari 2025.  De brancheorganisatie drong aan op deze stap, om vervoerders extra tijd en ruimte te bieden voor de noodzakelijke overgang naar het nieuwe systeem. De Centrale Database Taxivervoer (CDT) is bedoeld om arbeids- en rusttijden van chauffeurs in de sector beter te kunnen monitoren en reguleren in plaats van de huidige BCT (boordcomputer). KNV wil niet langer wachten tot de wettelijke invoeringsdatum van 1 juli 2025, maar dat er eerder al een pilot mogelijk wordt maakt om  oplossingen beter te kunnen testen en om een langere aanlooptijd te geven om over te gaan op de CDT. Een belangrijke eis van KNV in dit verzoek is een vrijstelling van de aanwezigheidsplicht van een boordcomputer taxi (BCT) tijdens de pilotperiode. Dit zou betekenen dat vervoerders tijdelijk geen verplichting hebben om de BCT in hun voertuigen operationeel te hebben, waardoor ze meer ruimte krijgen om de overstap naar de CDT flexibel in te richten. De brief van KNV kwam nadat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een belangrijke stap zette in de ontwikkeling van de CDT. half oktober 2024 werd de eerste ICT-dienstverlener succesvol aangesloten op de database, wat het startsein markeerde voor de Tweede Praktijktoets. De introductie van de huidige BCT in 2014/2015 heeft enorme problemen en kosten opgeleverd. Voorzichtige schattingen zijn dat het de overheid ruim €45 miljoen heeft gekost en de sector ruim €24 miljoen. KNV Zorgvervoer en Taxi pleit voor een nieuwe boordcomputer taxi (BCT) die alleen de arbeids- en rusttijden van chauffeurs registreert, zonder extra functies, tenzij ondernemers deze zelf willen toevoegen. De data moet bijna real-time bij de ILT worden aangeleverd, met lagere kosten en minder administratieve lasten dan de huidige systemen. Chauffeursidentificatie moet fraudebestendiger worden, en handhaving op naleving van de regels moet prioriteit krijgen, zowel online als op straat. Het systeem moet flexibel zijn voor vervoerders en uitgebreid getest worden voordat het definitief wordt ingevoerd, met duidelijke communicatie van de overheid naar de sector. De BCT mag worden gebruikt tot 1 januari 2028. De invoering van de CDT is gepland per 1 juli 2025 en dat lijkt haalbaar. Tussen 1 juli 2025 en 1 januari 2028 mogen BCT en CDT gebruikt worden.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) werkt aan CDT waarmee taxivervoergegevens, waaronder persoonsgegevens van de chauffeur, worden aangeleverd bij een centrale database van de ILT. Overheden moeten vooraf de privacyrisico’s van gegevensverwerking in kaart brengen. Dit gebeurt door het uitvoeren van een Data Protection Impact Assessment (DPIA). De beoordeling van de DPIA voor de CDT gebeurt uiterst zorgvuldig en vergt extra tijd. Aangezien de DPIA een verplicht onderdeel is van het wetgevingstraject, heeft dit direct invloed op het proces rond wetgeving en implementatie. De inwerkingtreding is daarom verschoven naar uiterlijk 1 juli 2025. De internetconsultatie voor de CDT is inmiddels gestart. De ILT start op 1 augustus 2024 een 2e praktijktoets voor de CDT. Deze toets, uitgevoerd met ICT-dienstverleners en taxiondernemingen, richt zich op het valideren van de definitieve techniek en het testen van de gehele informatieketen. De toets loopt tot eind 2024 en toetst ook of eerdere bevindingen zijn opgelost. De vertraging van de inwerkingtreding heeft geen consequenties voor de 2e praktijktoets. De ILT houdt toezicht op het taxivervoer met als doel veilig personenvervoer en eerlijke concurrentie te bevorderen, waarbij de nadruk ligt op de naleving van arbeids- en rusttijden. Het programma Realisatie Variant BCT werkt aan het verbeteren van de verkrijging en verwerking van gegevens die momenteel worden geregistreerd door de Boordcomputer Taxi. De ILT werkt nauw samen met de ICT-dienstverleners en taxibranche aan de CDT. Bij inwerkingtreding van de CDT-regelgeving is het voor taxiondernemers mogelijk om zonder BCT taxivervoergegevens aan de ILT aan te leveren. Hierbij wordt niet een specifieke app of apparaat verplicht gesteld. De frequentie en wijze waarop de gegevens worden aangeleverd is aan voorwaarden gebonden. Neone, is als 1e CDT-leverancier, door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT) toegelaten tot de CDT Praktijktoets 2.

De kosten en regeldruk voor taxiondernemers die vanaf 1 januari 2028 verplicht overgestapt moeten zijn van de BCT (Boordcomputer Taxi) naar de CDT (Centrale Database Taxivervoer), zijn onvoldoende in beeld gebracht. Dat stelt het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) in een uitgebracht advies aan staatssecretaris Chris Jansen. Het ATR adviseert de PVV-bewindsman om de regeldrukgevolgen alsnog in kaart te brengen.

Bedenkingen over de haalbaarheid en veiligheid van het nieuwe systeem

Euphoria Mobility/Cabman, heeft in een open brief haar zorgen geuit over deze aankomende wetgeving. Het bedrijf vreest dat de nieuwe regels, zoals ze nu zijn vormgegeven, aanzienlijke risico’s met zich meebrengen, variërend van verminderde databetrouwbaarheid tot stijgende kosten voor vervoerders. Een van de kernpunten die Euphoria Mobility aansnijdt, is de legitimiteit van het gekozen meetinstrument. In het huidige systeem worden taxigegevens zoals tijd, afstand en locatie vastgelegd door een boordcomputer, een gecertificeerd en gekalibreerd systeem dat volgens Euphoria Mobility zeer betrouwbaar is. De nieuwe CDT-wetgeving zou echter niet de eis stellen van een geijkte GPS-sensor, wat betekent dat taxivervoerders een apparaat kunnen gebruiken dat minder nauwkeurig is. De GPS-locatie in dit vormvrije systeem is niet betrouwbaar meer te noemen,” stelt Euphoria Mobility. Het signaal kan gemakkelijk worden gemanipuleerd met apps, die vrij beschikbaar zijn in zowel de Apple App Store als de Google Play Store. Hierdoor wordt het mogelijk om de GPS-locatie of de geregistreerde diensttijden te beïnvloeden, wat vergelijkbaar zou zijn met het manipuleren van papieren rittenstaten. Dit zou kunnen leiden tot situaties waarin diensttijden niet meer betrouwbaar te controleren zijn, een probleem dat verstrekkende gevolgen kan hebben voor het hele systeem. Euphoria Mobility uit daarnaast kritiek op de kostenstructuur die met de CDT-wetgeving gepaard gaat. De wetgeving lijkt te zijn ontworpen met kostenreductie voor vervoerders in gedachten, maar Euphoria Mobility waarschuwt dat deze doelstelling mogelijk niet wordt bereikt. In het huidige systeem is een gecertificeerde boordcomputer in staat om meerdere taken te combineren, zoals arbeidstijdregistratie, transactieverwerking en voertuiggegevens, maar de nieuwe regelgeving vereist integratie van meerdere losse systemen. Dit zou niet alleen hogere onderhoudskosten betekenen, maar ook extra apparatuur vereisen, met een aanzienlijke kostenstijging als gevolg.

Tekst open brief:

Een van de belangrijkste zorgen die we bij Euphoria Mobility hebben omtrent de CDT-wetgeving is de legitimiteit van het meetinstrument.
Om te beginnen wordt in de CDT-wetgeving bijvoorbeeld niet gevraagd om een geijkte GPS-sensor. Terwijl de vervoerder onder andere locatie- en afstandsgegevens moet aanleveren aan de CDT-database. Deze GPS-locatie is met het vormvrije aspect van deze wetgeving niet meer betrouwbaar te noemen, aangezien het zeer eenvoudig is om een app te downloaden waarmee je dit signaal kunt beïnvloeden. Ten tweede geldt dit ook voor het “tijd”-component. De verificatiemethodes die nu in de CDT-wetgeving staan beschreven (serverside tijdscontrole), zijn te omzeilen op het apparaat zelf. Hierdoor is het niveau van de registratie van diensttijden weer
vergelijkbaar met de papieren rittenstaat, dat lijkt ons een zeer ongewenst resultaat.
De legitimiteit van het meetinstrument, in dit geval een app of andere vormvrije oplossing, is cruciaal voor vervoerder. De huidige boordcomputer registreert namelijk alle benodigde gegevens, maar doet ook zoveel meer dan dat. Het systeem slaat transacties, betalingen, en gegevens van de rit, bestuurder en auto op. Dit waarborgt de rechtsbescherming van zowel de ondernemer als de bestuurder. De juistheid van de salarisbetaling kan indien nodig ook met terugwerkende kracht worden gecontroleerd aan de hand van de informatie uit de boordcomputer, die deze data op een veilige manier jaren kan opslaan en/of aanleveren aan derde
partijen t.b.v. de vervoerder. Er is gedurende de BCT-periode gezegd dat de BCT-wetgeving innovatie heeft afgeremd vanwege de certificeringen en doorlooptijden. Maar de hoge kwaliteitsstandaarden hebben wel de basis gelegd waar alle vervoerders in Nederland aan gewend zijn geraakt om mee te werken. De databeschikbaarheid vanuit één bron voor vervoerders en opdrachtgevers is door de brede uitrol een gemeengoed geworden. Door hieraan voorbij te gaan, zal de CDT in deze vorm na ingebruikname worden gezien als een inferieure dan wel incomplete oplossing.
Daarom is het van groot belang dat de informatie van tijd, afstand en bedrag betrouwbaar is. We vragen ons af of dit in de vorm zoals dit nu is voorgesteld in de CDT-wetgeving gewaarborgd wordt. Samengevat: wat gaat het ministerie doen om ervoor te zorgen dat het (te) hoge beveiligingsniveau van de BCT niet te sterk wordt gecorrigeerd met de CDT-wetgeving? Er is onzes inziens nu geen inbreuk(hack) op versleutelde data meer nodig om te manipuleren, maar louter het installeren van reeds bestaande apps in de iOS en Android store is voldoende om data te manipuleren binnen de huidige CDT opzet.
Een van de andere voorname uitgangspunten is kostenreductie voor de markt en vervoerders in het bijzonder, als ICT-dienstverlener hebben vraagtekens of dat op deze manier behaald kan worden. In de huidige opzet is er nog steeds een (digitale) chauffeurspas/certificaat benodigd met een vergelijkbare marktprijs en door de opzet zijn er meerdere systemen die geïntegreerd moeten worden wat logischerwijs tot meer werk en meer continu onderhoud zal leiden, hetgeen niet te rijmen is met kostenreductie.
Het risico bestaat namelijk dat vervoerders verschillende registratiesystemen (met bijbehorende kosten) moeten gebruiken om aan de verplichtingen te voldoen. En wanneer er naast complexe integraties ook nog verschillende systemen in het voertuig dan wel op de planning moeten draaien, lijkt het doel van kostenreductie verloren te gaan. Praktisch gezien zou het gebruik van meerdere systemen naast elkaar de oplossing ook minder uitvoerbaar maken, dit kan de adoptie van de CDT in de weg staan. Een oplossing voor dit mogelijke probleem is uiteraard tot het samenvoegen van deze functionaliteiten. In dat geval belanden we wel weer bij een zwaarder gecertificeerd meetinstrument. Onze inschatting is dat de huidige aanpak per saldo voor de vervoerder niet resulteert in een kostenreductie. Met name niet als men de regelmatige vervanging van smartphones en tablets,(bv omdat smartphone fabrikanten een beperkte periode beveiligingsupdates verstrekken) over een termijn van meerdere jaren in ogenschouw neemt.
Algemene marktontwikkelingen, zoals de uitfasering van het 2G-netwerk, zouden geen reden moeten zijn om de nieuwe wetgeving overhaast door te voeren. Zelfstandige ondernemers werken zonder communicatie en kunnen in het uiterste geval tot 2028 door met hun huidige apparatuur, er zit dus geen korte termijn druk op herinvesteren voor deze groep. Vervoerders die gebruikmaken van communicatie hebben de mogelijkheid om te kiezen voor hardware die zowel
voldoet aan de huidige wetgeving als voorbereid is op de CDT-wetgeving. Op deze manier kunnen zij een duurzame investering doen.

De huidige generatie BCT is meer dan alleen een ‘taximeter’, die naast arbeidstijdregistratie een taximeterfunctie heeft. Het zijn gekwalificeerde en gekalibreerde dataterminals die permanent met het voertuig verbonden zijn, waardoor alle vervoer gebeurtenissen geregistreerd kunnen worden. Wanneer alle vervoersvormen via een gecentraliseerde API (bijvoorbeeld de Tomp API) op een officieel meetinstrument worden vastgelegd en deze meetinstrumenten voorzien in integraties met POS systemen (pinterminals), is er voor alle partijen in de keten transparantie. De overheid in Noorwegen schrijft dit sinds kort voor en de marktpartijen reageren hier in eerste instantie positief op. Dus in plaats van het loslaten van allerlei basisprincipes over datakwaliteit, herleidbaarheid en koppeling met het voertuig, zouden wij aanbevelen om de CDT-wetgeving in te zetten om met een breder blikveld te kijken naar de gehele vervoersmarkt. We zouden aanbevelen om een oplossing voor te schrijven die vervoerders de mogelijkheid biedt om op een geautomatiseerde manier een volledige en transparante data administratie te voeren.

Een ander belangrijk punt is dat in de nieuwe CDT-wetgeving geen oplossing wordt voorgesteld waarin het kassasysteem een rol speelt als meetinstrument. Dit is in tegenstelling tot de ontwikkelingen die we op internationaal vlak zien. Het gaat hierbij niet alleen om het bepalen van de ritprijs op basis van tijd en afstand die geijkt is. In Scandinavië bijvoorbeeld, waar de intelligente taximeter ook fungeert als een boordcomputer en de data op twee manieren kan worden opgevraagd
1. Op straat kan de controlerende instantie direct vaststellen of er een rit met klanten actief is.
2. Via een (gecertificeerd) portaal zijn alle diensten en ritten te allen tijde inzichtelijk voor de controlerende instantie, deze data komt ook uit de “intelligente” taximeter. Wij missen het direct vaststellen zoals dat in veel andere Europese landen “de norm” is in de CDT-wetgeving. De taximeter moet voldoen aan de MID-(Europees) of OIML-(wereldwijd)regelgeving en de online portalen dienen te worden gecertificeerd om waar te borgen dat de data correct is. In deze landen (o.a. Zweden, Noorwegen, Finland) is er juist behoefte aan dedicated meetinstrumenten omdat opzichzelfstaande apps zonder koppeling met het voertuig onvoldoende inzicht kunnen bieden. We vinden het dan ook bijzonder dat wij in Nederland met de CDT-wetgeving tegen deze trend ingaan.
Daarnaast missen wij in de huidige CDT-wetgeving de rol van overige betrokken partijen in de keten zoals de Nederlandse Belastingdienst, of partijen die de belangen van chauffeurs behartigen zoals het SFM. Een ander voorbeeld is dat de markt structureel om meer en betere handhaving op straat vraagt terwijl de CDT- wetgeving meer ruimte geeft voor discussie bij een staandehouding, bijvoorbeeld een haperende internetverbinding bij de bestuurder dan wel bij de inspecteur. Door in de wetgeving alleen te kijken naar de CDT als handhaving tool voor het ILT zullen er vanuit de andere ketenpartijen op zichzelf staande eisen komen, die de complexiteit van de totaaloplossing zullen verhogen tot mogelijk zelfs een hoger niveau dan de huidige BCT.
Resultaat is optimalisatie aan de kant van het ILT en de CDT. Echter, de kosten en complexiteit worden naar latere schakels in de keten verplaatst, waardoor de vervoerder slechts geringe voordelen kan gaan ondervinden.
Verder zien we praktische bezwaren met betrekking tot de registratie van de voertuigen van de ondernemers. Volgens de nieuwe CDT-regelgeving is het verplicht om voertuigen te registreren met een kentekenbewijs. Dit wijkt af van de voorkeur van vervoerders om dit anders te doen, omdat zij in dat geval aanzienlijke handmatige arbeid moeten verrichten om alle kentekenbewijzen apart te scannen. Ook voor zelfstandige ondernemers zal dit proces een uitdaging zijn. De handmatige handeling is minder van belang; de uitdaging zit in het feit dat het kentekenbewijs een smartcardchip bevat in plaats van een gebruiksvriendelijkere optie zoals NFC.
Dit betekent dat de chip alleen kan worden uitgelezen na aanschaf van specifieke hardware.
Onze ervaring leert ons dat veel vervoerders het inzetten van dergelijke hardware als complex ervaren.

De kritiek van Cabman lijkt vooringenomen nu ze zelf een dure nieuwe boordcomputer hebben ontwikkeld die ook nog eens gekoppeld moet worden aan een duur abonnementssysteem. De MDT Cabman kost all-in een kleine 3.500 euro en staat in geen verhouding meer tot de beoogde besparing op controlesystemen.


Met betrekking tot de Stichting Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) benadrukt KNV dat een nauwe samenwerking tussen de ILT en SFM van groot belang is. SFM speelt namelijk een cruciale rol bij het toezicht op de naleving van de cao’s in de taxibranche, waarbij zij ook de gegevens van de huidige boordcomputer taxi (BCT) gebruiken voor controles op arbeids- en rusttijden. Het is essentieel dat ILT de gegevens die via de nieuwe BCT worden verzameld, deelt met SFM, zodat beide organisaties effectief kunnen samenwerken om toezicht en handhaving te verbeteren. Dit zorgt voor een sluitend systeem en consistentie in de naleving van de regels.

Hoewel de technische voorbereidingen van de ILT voor deze praktijktoets al sinds 1 augustus 2023 afgerond waren, duurde het tot vorige week voordat de eerste set gegevens over arbeids- en rusttijden werd aangeleverd. Deze vertraging werd onder andere veroorzaakt doordat ICT-dienstverleners die al deelnamen aan de Eerste Praktijktoets niet automatisch werden doorgezet naar de tweede fase. Dit betekende dat ieder bedrijf opnieuw door het proces van aansluiting moest, wat leidde tot een langzamere opstart van de Tweede Praktijktoets. Ook bij de ICT-dienstverleners zelf leven er zorgen over de eisen die aan hen worden gesteld in het kader van de CDT. Zo moeten deze bedrijven voldoen aan strenge informatiebeveiligingsnormen, waaronder ISO 27001-certificering. Deze certificering is verplicht vanwege de gevoelige aard van de gegevens die in de database worden opgeslagen, maar zorgt vooral bij kleinere softwarebedrijven voor aanzienlijke druk. Hoewel deze eis inmiddels is versoepeld voor de bedrijven die deelnemen aan de Tweede Praktijktoets, blijft het onzeker hoe de uiteindelijke toelatingscriteria voor definitieve aansluiting op de CDT eruit zullen zien. Met de geplande invoering van de CDT per 1 juli 2025 in zicht, blijft er voor de betrokken partijen nog veel onzekerheid bestaan over de technische en juridische aspecten van het systeem. Hoewel de initiatiefnemers een efficiëntere, meer gecentraliseerde administratie van ritgegevens willen waarborgen, uiten diverse spelers in de markt ernstige bedenkingen over de haalbaarheid en veiligheid van het nieuwe systeem. Euphoria Mobility, bekend onder de merknaam Cabman, heeft in een open brief haar zorgen geuit over deze aankomende wetgeving. Het bedrijf vreest dat de nieuwe regels aanzienlijke risico’s met zich meebrengen, variërend van verminderde databetrouwbaarheid tot stijgende kosten voor vervoerders. De Nederlandse CDT-wetgeving lijkt afwijkende standaarden te hanteren ten opzichte van de rest van Europa.  Een ander kritiekpunt betreft de rol van ICT-dienstverleners en ketenpartners zoals de Belastingdienst en belangenbehartigende instanties voor chauffeurs. Euphoria Mobility merkt op dat de huidige wetgeving hen grotendeels buiten beschouwing laat. Dit zorgt ervoor dat vervoerders, en niet de dienstverleners, aansprakelijk zijn bij problemen met de registratie of kwaliteit van gegevens. Het ontbreken van een rol voor deze partijen zou volgens het bedrijf leiden tot een fragmentarische handhaving, waarbij elke ketenpartner mogelijk andere eisen stelt. “De kosten en complexiteit worden naar latere schakels in de keten verplaatst,” schrijft het bedrijf, dat waarschuwt dat de voordelen voor vervoerders daardoor gering zullen zijn. Daarnaast benoemt Euphoria Mobility praktische bezwaren zoals de registratie van kentekenbewijzen. De wetgeving verplicht vervoerders om voertuigen handmatig te registreren met behulp van een smartcardchip, wat specifieke hardware vereist. Voor veel zelfstandige ondernemers en kleinere vervoerders zou deze maatregel omslachtig zijn en moeilijk uitvoerbaar. De complexe technologische eisen van het systeem kunnen vervoerders ontmoedigen om de nieuwe wetgeving te omarmen, stelt Euphoria Mobility.


Dragqueen

Een 27-jarige taxichauffeur die op 7 augustus 2023 op een dragqueen inreed is veroordeeld tot zestig uur werkstraf en een maand voorwaardelijke gevangenisstraf. Ook legde de rechter een voorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid op voor de duur van zes maanden. Het incident vond plaats om 4 uur in de nacht van 7 op 8 augustus 2023 tijdens Pride Amsterdam. De officier van justitie had één maand celstraf geëist en een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van zes maanden, waarvan drie voorwaardelijk. Het slachtoffer verklaarde bij de politie dat hij verkleed in drag samen met zijn vriend op een taxi wachtte die ze hadden besteld. De taxi arriveerde en verminderde vaart, maar de chauffeur trok op en reed verder toen hij zag dat zijn klant een dragqueen was. Het slachtoffer rende achter de taxi aan, vertelde hij de politie, waarna de chauffeur stopte en hem uitschold voor ‘kankerhomo’. Het slachtoffer sloeg vervolgens met zijn tas tegen de taxi. Daarop reed de taxichauffeur achteruit richting het slachtoffer. Door op tijd opzij te springen, werd hij slechts licht geraakt. De verklaring van het slachtoffer wordt bevestigd door zijn vriend en een getuige. Ze zien hoe de taxi het slachtoffer schampt. Ook camerabeelden ondersteunen de verklaringen. Op de beelden is duidelijk te zien dat de taxichauffeur met opzet en met verhoogde snelheid op het slachtoffer afrijdt. Omdat het uitschelden niet door de getuigen is gehoord en de taxichauffeur dit ontkent kan de officier van justitie niet voldoende aannemelijk maken dat het incident een discriminerend karakter had. Volgens de taxichauffeur is hij doorgereden omdat het slachtoffer agressief en intimiderend zou hebben gekeken; daarom besloot hij de rit te annuleren en door te rijden. “Op basis van de aangifte, de verschillende verklaringen en de beelden is komen vast te staan dat verdachte opzettelijk met zijn taxi op de aangever is ingereden”, zei de officier van justitie vandaag op zitting. “Door met een auto en op hoge snelheid op iemand in te rijden kun je iemand ernstig verwonden. En ik ben van mening dat het volle opzet van de verdachte daarop gericht was. Op de beelden is immers duidelijk te zien dat hij recht op het slachtoffer af stuurt en geen moment remt. Dat hij geen letsel aan het gebeuren heeft overgehouden is enkel en alleen omdat hij op tijd wist weg te springen. De officier van justitie vindt het moeilijk te geloven dat de taxichauffeur een rit annuleert omdat de blik van zijn klanten hem niet aanstaan. Zeker als het midden in de nacht en dus donker is. “Voor het slachtoffer voelde dit ontzettend discriminerend en kwetsend. Hij is in zijn carrière als dragqueen veelvuldig beledigd en gediscrimineerd en heeft al vaak meegemaakt dat taxi’s een rit annuleren zodra ze hem in drag zien. Hij weet zeker dat de verdachte hem aanreed omdat hij drag queen is”, aldus de officier van justitie.


De elektrificering van Eindhoven Airport 

Taxichauffeurs in Eindhoven hebben grote moeite met de snelheid waarmee Eindhoven Airport de elektrificering wil doorvoeren. Vanaf 1 januari 2025 moet zestig procent van de taxi’s die op het vliegveld rijden elektrisch zijn. Dit betekent dat ruim de helft van de voertuigen die nu nog op fossiele brandstoffen rijden, plaats moeten maken voor elektrische of hybride modellen. Voor sommige taxichauffeurs komt deze verplichting echter te snel, en zij voelen zich overvallen door de strikte deadline. De afspraak om het taxivervoer te vergroenen werd al drie jaar geleden gemaakt toen Eindhoven Airport een nieuwe coördinator aanstelde om het vervoer te reguleren


Blueplates

Een deelplatform voor taxichauffeurs, is officieel gelanceerd in Nederland. Via Blueplates, dat zowel beschikt over een app als over een wagenpark, kunnen chauffeurs een taxi huren of een eigen taxi beschikbaar stellen aan andere chauffeurs.

error: Content is protected !!