Elektrische fietsen en scooters

E-Bikes

De markt voor elektrische fietsen, elektrische scooters en LEV’s is het gestegen tot € 12,4 miljard, vooral door elektrische fietsen (€ 11,8 miljard), gevolgd door elektrische scooters (€ 420 miljoen) en LEV’s (€ 220 miljoen). 6,3 miljoen mensen nu een elektrische fiets, elektrische scooter of licht elektrisch voertuig (LEV). Dat is zo’n 43 procent van de Nederlanders. De verkoop van e-bikes was in 2023 goed voor ruim 80 procent van de omzet van de gehele fietsbranche. Een elektrische fiets kostte in 2023 gemiddeld 2574 euro, 95 euro meer dan het jaar ervoor. Brekr, Phatfour, Doppio en Knaap komen in maart 2024 met maatregelen waarmee ze gezamenlijk proberen het opvoeren van de e-bikes tegen te gaan.

In 2023 verloren 684 fietsers het leven. Vier op de tien omgekomen fietsers reden op een e-bike. Het gaat daarbij vooral om 75-plussers.

Van de Nederlanders van 18 jaar en ouder is 42% in het bezit van een of meerdere elektrische fietsen, elektrische scooters of licht elektrische voertuigen (LEV’s).Afgelopen jaar nam die interesse weer af. Het aantal mensen dat in 2023 een nieuwe e-bike, e-scooter of LEV had, was maar nét groter dan het jaar ervoor. Daarnaast hebben ook minder mensen interesse in het aanschaffen van een e-bike of scooter. Slechts 10 procent van de Nederlanders wil binnen nu en volgend jaar een elektrisch vervoermiddel aanschaffen. Dat ondervond ook Stella. E-bikes moesten eind 2022 tegen dumpprijzen worden verkocht om het bedrijf niet ten onder te laten gaan. De bankschulden zijn in één jaar vervijfvoudigd, naar ruim 35 miljoen euro.

Het aantal ongelukken met elektrische fietsen is in 2021 opnieuw fors toegenomen. Alle snelle elektrische fietsen (45 km/u) moeten voorzien zijn van een geel kenteken en deze hebben dezelfde status als een bromfiets. Dat betekent dat deze “fietsers” niet meer op het fietspad mogen rijden en een helm moeten dragen. Keurmerkorganisatie Certimark geeft aan dat de meeste garantievoorwaarden vol staan met uitsluitingen en dat fabrikanten consumenten vaak maar weinig informatie verstrekken. Certimark stelt dat de helft van de bijna zestig merken de garantie matig tot slecht voor elkaar heeft. Garantie is meestal niet overdraagbaar naar een volgende eigenaar en vaak worden er ondanks de garantie reparatie- en arbeidskosten in rekening gebracht. De garantieduur is vaak beperkt tot een jaar.

Jaarlijks worden minimaal 100.000 fietsen  gestolen. Volgens de politie doet slechts 14 procent van de gedupeerden aangifte. Bij elektrische fietsen ligt dat percentage hoger, omdat diefstal van deze fietsen vaak verplicht gemeld moet worden aan de verzekering. Daarvoor is aangifte bij de politie vereist. 

Het kabinet gaat het bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen op de openbare weg binnenkort verbieden om de verkeersveiligheid te verbeteren en de overlast te beperken.

Accel

Elektrische fietsenfabrikant en Europees marktleider Accell Group, producent van merken als Batavus, Sparta en Koga zag de omzet uit de verkoop van e-bikes met 39 procent stijgen en de elektrische fietsen zijn nu goed voor 43 procent van de totale omzet. Met name in Duitsland en Nederland ging de verkoop omhoog, maar het bedrijf doet ook zaken in Frankrijk, Groot-Brittannië, België, Spanje, Oostenrijk en Zwitserland. Het Belgische e-bikemerk Cowboy leed in 2022 een nettoverlies van 31,9 miljoen euro. Wel werd de omzet meer dan verdubbeld: van 15,2 miljoen euro naar 40,9 miljoen euro.  In 2022 leverde Cowboy 19.000 fietsen af, een verdubbeling ten opzichte van 2021. Accell wordt geleid door Tjeerd Jegen, de ex directeur van HEMA en later Takko fashion. Accel werd voor 1,6 miljard euro inclusief circa 3700 werknemers verspreid over vijftien landen en verkoop in meer dan tachtig landen eigendom van KKR. 

Bird Rides Europe

Het Amerikaanse moederbedrijf van Bird heeft in de VS gedeeltelijk faillissement aangevraagd. Het in Nederland gevestigde Europese dochterbedrijf Bird Rides Europe is vooralsnog niet meegesleept in het faillissement. Onder bepaalde voorwaarden kan nog worden gewerkt aan een herstructurering. Het bedrijf ging eind 2021 naar de beurs voor een waarde van 2 miljard dollar, maar was een jaar later nog maar 70 miljoen dollar waard. Afgelopen september werd Bird van de beurs van New York gehaald.  De kredietverstrekkers zullen de komende maanden bieden op onderdelen van het concern. De overgebleven basis van Bird kan dan afgeslankt door. In Nederland kennen is Bird verkoper van op VanMoof gelijkende e bikes. Wereldwijd werd Bird vooral groot met elektrische deel-steps en fietsen in Europese en Amerikaanse steden. 

Brekr 

Bedenker en oprichters Jasper Hagedoorn en Niels Willems startten in 2018 hun bedrijf Brekr. Ze maken elektrische tweewielers met een logisch en toch eigenzinnig ontwerp. Brekr ontwerpt en ontwikkelt elektrische tweewielers met een unieke stijl. Waar veel andere elektrische tweewielers eruitzien als hun voorgangers met verbrandingsmotor, hebben Jasper en Niels het voertuig opnieuw uitgevonden. “Want die nieuwe generatie van elektrische bromfietsen verdient een eigen logische vorm. Hun tweewielers hebben grote wielen, een laag zwaartepunt en een herkenbaar frame. Op dit moment kun je bij Brekr kiezen uit twee modellen: een brommer en een fiets, oftewel model B en model F. Jasper heeft een technische achtergrond en Niels een commerciële. Jasper werkte altijd al in de fietsenindustrie. De ondernemers openden een werkplaats en gingen aan de slag.Met financiering en een investeerdersnetwerk van ING gingen Niels en Jasper ook op zoek naar mogelijkheden over de grens. De uitbreiding van het merk naar landen als Duitsland en Frankrijk biedt enorme kansen denken ze.  Brekr is gevestigd in de Achterhoek. De twee bliksemschichten in het logo vormen de onverzettelijke kop van een stier. Het vangt de kracht van elektriciteit, de geboorteplaats van Brekr en het standvastige merk in één beeld. De kleur groen komt van de Achterhoekse vlag. En met een sci-fi-achtig lettertype, de link naar de toekomst en vooruitgang. Brekr won met de Model B de zogenaamde Red Dot design award. De onderscheiding komt slechts zes maanden na de eerste levering van de Brekr. In 2019 produceerde het bedrijf een eerste lichting van honderd exemplaren, die meteen uitverkocht waren. Later was de tweede serie van honderd stuks ook al uitverkocht. Op het B2B FESTIVAL lanceerde Brekr een nieuwe set aan accessoires voor de fatbike F250. Daarnaast was er aandacht voor de manier waarop een Brekr snel van kleur kan veranderen. De kinderzitjes, die werden getoond, komen in het tweede kwartaal op de markt en doorlopen nu nog veiligheidstesten. 

Decathlon

De Decathlon LD 920 E Automatic heeft een nieuwe e-bike met een automatische traploze versnellingsbak ingebouwd in een unieke middenmoter en staat vooral bekend om zeer scherp geprijsde fietsen en e-bikes via de sportzaken winkelketen, die steeds vaker elektrische fietsen op de markt brengt in het hogere segment, zoals de LD 920 E Automatic met een prijskaartje van 3000 euro. 

ES Master fatbikes

Het Alkmaarse fatbike-merk ES heeft 8 januari 2024 heeft Vijf jaar na de oprichting faillissement aangevraagd. ES Master kwam eerder in het nieuws toen de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over de vloer kwam. ES Master moest fietsen met te veel vermogen toen uit de verkoop halen van de ILT.

EcoMotion.

EcoMotion is een dynamische en groeiende community op het gebied van slimme mobiliteit, bestaande uit meer dan 650 startups en 15.000 communityleden. EcoMotion is een joint venture van het Israel Innovation Institute (NGO) naast het Israëlische Ministerie van Transport en Verkeersveiligheid en het Ministerie van Economie en Industrie. Wat we doen EcoMotion creëert een platform voor startups om verbinding te maken met andere leden van de gemeenschap, zoals de mondiale industrie, ondernemers, de academische wereld, de overheid, investeerders en meer op het gebied van slimme mobiliteit, om samen te werken, te netwerken en synergieën te verkennen. EcoMotion moedigt innovatie aan via een verscheidenheid aan evenementen, zoals meetups, challenge-wedstrijden, aanpassingen, het jaarlijkse Main Event en meer. Ecomotion neemt wellicht QWIC over

Eysing
De maker van elektrische brommers Eysing is begin maart 2024 failliet verklaard, nadat geen nieuwe financiering kon worden gevonden. Het bedrijf kwam 1,5 miljoen euro tekort om door te gaan, laat oprichter Stijn Smit weten. De oprichters verklaren dat investeringen uitbleven, doordat enkele andere fabrikanten van elektrische voertuigen in financiële problemen waren gekomen. Ook kampte Eysing met flinke concurrentie vanuit Azië en de opkomst van de populaire fatbike. Eysing is in 2017 opgericht in Vught. Het bedrijf maakte elektrische brommers die eruitzien als vooroorlogse motorfietsen. Tussen het stuur en het zadel zit een tank, waarin een accu is verwerkt. In Nederland rijden 150 kleine brommers van het merk Eysing rond. 
Fatbike
Het Fat slaat vooral op de dikke banden onder deze elektrische fiets. De dikkere banden geven de fietsen een stoerder en modern uiterlijk. Ook het frame en de velgen zijn aangepast op het motorlook concept. Deze fietsen zijn vooral erg populair in de elektrische variant, maar zijn er ook zonder elektra. Een van de meest populaire merken in dit segment is Knaap Bikes. Ook onder BN’ers doen deze fietsen het heel erg goed! Phatfour heeft ingenieurs in dienst en de (mede)oprichter Mels van Hoolwerff heeft zelf aan de TU Delft gestudeerd. De fatbikes worden voor 100 procent in Nederland geproduceerd. Bij leverancier Doppio van oprichter Peter Eiselin kunnen zelfs limited editions besteld worden voor meer dan vijfduizend euro. Veel middelbare scholieren kiezen een Doppio of een Vespa. Standaard zijn de fatbikes voorzien van een GPS-systeem inclusief bike hunting service, een dienst waarbij Doppio in geval van diefstal de fiets opspoort. Leverancier Roxx bestaat een kleine twee jaar en heeft een winkel in Amsterdam.
De wereldwijde e-bikemarkt is gegroeid naar 9,5 miljard euro. Per 1 januari 2023 is er een landelijke helmplicht voor snorfietsers dus ook voor de Fatbike ingevoerd. ANWB verzekert vanaf  6 september geen Fatbikes meer omdat deze elektrische fietsen met dikke banden aan de lopende band worden gestolen. Fatbikes worden ook regelmatig opgevoerd waardoor de verhaalschade inmiddels is gestegen tot 800 procent van de premie. Na ANWB,  Univé, ASR, Alpina,Enra, NN Ohra en Allianz stopt ook Interpolis binnenkort met het aanbieden van nieuwe verzekeringen voor Fatbikes. Een woordvoerder van de ANWB liet weten dat ‘negen op de tien Fatbikes gestolen wordt’. Fietsverzekeraar Laka zegt nog wel Fatbikes te verzekeren. Het stadsbestuur van Amsterdam vindt het tijd voor maatregelen, zoals meer controles en een kentekenplicht
Phatfour

Phatfour in Hoofddorp is een jong en snelgroeiend bedrijf. De drie oprichters hebben een gezamenlijke passie voor voertuigen, vakmanschap en design. ​Het begon in een Amsterdamse garage. Ze maken fatbikes met een skaileren zadel en dikke banden. ​Uniek aan Phatfour zijn alle accessoires waarmee je een Phatfour helemaal naar je smaak kunt aanpassen. Phatfour fietsen worden in Nederland gebouwd uit hoogwaardig staal dat is bewerkt met de modernste buigmachines en gelast door Nederlandse vakmannen. Als bewijs worden alle frames gedekt met 5 jaar garantie. De nieuwste modellen FLX, FLB+ en FLS+ hebben een geveerde hydraulisch gedempte voorvork, kantelbaar stuur en een compleet vernieuwd elektronisch systeem waardoor de Phatfour sneller optrekt, strakker accelereert en stabiel op topsnelheid blijft. ​Met de Bafang 250Watt achterwielmotor ben je als eerste weg bij het stoplicht en met de long range accu kun je kilometers ver rondscheuren. De fatbikes van Phatfour kunnen helemaal aangepast worden aan de smaak en de behoeftes van de gebruiker, met accessoires zoals een voor- of achterrek, kinderzitje, slotenbak, een telefoonhouder en zelfs een houder voor je surfboard.

Flyer (ZEG/EGS Beteiligungen AG )

De elektrische fietspionier Biketec werd opgericht in 2001 en door investeringsmaatschappij EGS in 2017 verkocht. De hoofdlocatie bevindt zich sinds 2009 in Huttwil. Bij Biketec werkten ongeveer 200 mensen. Nog eens 50 medewerkers zijn werkzaam bij dochterondernemingen in Duitsland, Oostenrijk en Nederland. De “Flyer” van Biketec kende jarenlang fantastische groeicijfers. Tegenwoordig moet het bedrijf zichzelf bewijzen als een van de vele e-bike-aanbieders op de markt. Biketec GmbH (CH) en Biketec Europe GmbH (DE)/Flyer werd halverwege de jaren 90 opgericht en kwam in 2003 als eerste Europese fabrikant met een elektrische fiets met een lithium-ion batterij. In juli werden er al ontslagen aangekondigd bij de Zwitserse e-bike fabrikant, die sinds 2017 onderdeel is van de Duitse retailorganisatie ZEG. Er dreigt nu een massale ontslaggolf voor ongeveer 80 medewerkers. Zweirad-Einkaufs-Genossenschaft eG (ZEG) uit Keulen, de grootste fietsdetailhandelsvereniging van Europa is een inkoopsamenwerking van zo’n 960 zelfstandige rijwielhandelaren in Duitsland. De fusie van zes bedrijven tot de Zweirad-Einkaufs-Genossenschaft (ZEG) in 1966 resulteerde in een succesverhaal gemaakt in Keulen en is Europa’s grootste netwerk van onafhankelijke fietsspecialisten met meer dan 1.000 aangesloten bedrijven. Met merken als Pegasus, Bulls, Kettler, Hercules, i:SY, Zemo, Wanderer etc heeft ZEG maximale variatie op het gebied van fietsen, e-bikes, accessoires en kleding. Daarnaast biedt eurorad Bikeleasing innovatieve oplossingen voor toekomstgerichte mobiliteit. Onder leiding van CEO Georg Honkomp werd ook “KETTLER in Hanweiler overgenomen. Zowel de productie als verkoop vielen onder de nieuw opgerichte ZEG-dochter KETTLER Alu-Rad GmbH. In 2014 werden ook de bekende kwaliteitsfietsen van het merk Hercules en in 2013 het merk Wanderer overgenomen. Als pionier had FLYER oorspronkelijk een zeer sterke marktpositie. Maar de modellen in 2012 waren oubollig. De onderneming was ook niet voorbereid op de strijd in een sterk concurrerende markt. Daarvoor waren aansprekende ontwerpen en korte levertijden nodig. Het absolute dieptepunt was toen in 2013 hele scheepscontainers vol aan onderdelen zich in het magazijn hadden opgestapeld die niet meer op nieuwe fietsen konden worden gemonteerd omdat klanten inmiddels wat anders wilden. Door zich consequent te richten op duidelijk afgebakende marktsegmenten en door standaardisatie van de gemonteerde componenten heeft de onderneming later weer de weg naar boven gevonden. De fietsen werden zichtbaar moderner, dealers konden pre-orders plaatsen en de productie kon beter worden gepland. FLYER Benelux nam Amazing Wheels in Beverwijk over. Voor de overname door Biketec, werden bij Amazing Wheels diverse andere merken in de markt vertegenwoordigd, waaronder My First Bike en Dutch ID. Sinds de overname in februari 2016 is dat niet meer het geval en is alles op de verkoop en distributie van FLYER gericht. De groei ontwikkeling bereikte zijn top toen dealers en klanten in 2017-2018 met grote bestellingen voor de Upstreet- en Uproc-modellen bevestigden dat FLYER de aansluiting met het heden had hervonden en weer een sterke positie had opgebouwd. Met de Zwitserse kwaliteit, functionaliteit, technologie en design wist Flyer zich te onderscheiden waardoor klanten graag bereid wat meer te betalen. In 2017 was de onderneming nog goed gepositioneerd maar alleen met fabriceren en leveren van grote aantallen kon het bedrijf overleven  Dankzij de grotere verkooporganisatie ZEG was dit mogelijk. De overname door meerderheidsaandeelhouder EGS Beteiligungen AG werd op 25 juli 2017 gedaan en werd goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. Het management van Biketec had zich met hulp van investeerder EGS Beteiligungen AG kunnen ontwikkelen en een prominente plaats in de e-bikemarkt veroverd. De omzet en bestellingen van Flyer zijn de afgelopen twee jaar echter ongeveer gehalveerd en de stijgende bedrijfskosten en dalende marges resulteren nu in ontslagen en reorganisatie waarbij de focus weer moet gaan liggen op de kernactiviteiten. De grote Europese e-bike-fabrikant het Zwitserse Flyer moet reorganiseren en 80 van de ruim 300 medewerkers afvloeien om niet failliet te gaan. De omzet over 2021 en 2022 zou nog maar de helft zijn van wat er werd verwacht. Flyer werd in 2017 overgenomen en onderdeel van het Duitse ZEG. Dorrdat er grote concurrentie is moeten er hoge kortingen gegeven worden om van de grote voorraden af te komen. Flyer wordt ook in Nederland verkocht en staat op de twaalfde plaats van E-bike verkopers als Amslod, Koga, QWIC en Trek. Het Zwitserse Flyer heeft in Nederland ongeveer honderd dealers.
Aan het einde van het seizoen wordt de verhuurafdeling gesloten en gaat het bedrijf stoppen met begeleide tours door de regio voor groepen vanaf zes personen. De vijf getroffen werknemers zouden intern overgeplaatst worden. De werknemers zijn begin september geïnformeerd over de drastische omzetdaling in een brief die persoonlijk aan hen werd overhandigd of per post met elektronische tracking werd verzonden. In het plaatsje Huttwil waren in januari nog 334 Flyer-medewerkers werkzaam. Tijdens de Zwitserse surseance wordt nu gestart met een consultatieprocedure waarbij het personeel twee weken de tijd heeft om alternatieven voor ontslag te ontwikkelen. Na afloop van dit proces zal het bedrijfsmanagement op 28 september de resultaten van de consultatie bekendmaken. Op dat moment zal het definitieve aantal ontslagen bekend worden. De betreffende medewerkers krijgen dan tot 13 oktober de tijd om te vertrekken.
Tijdens Corona werden de fabrieken stilgelegd waardoor de productiecapaciteit beperkt was en die zou hebben geleid tot maandenlange leveringsvertragingen. Daarop volgden gestegen energieprijzen, hogere huren en vervolgens door inflatie onverkoopbare overschotten.

Greenmo

GreenMo, verhuurder van elektrische scooters en e-bikes, is eind januari 2023 failliet verklaard. Greenmo Rent, een van de vijf andere dochterondernemingen van de Greenmo Group, verantwoordelijk voor de contracten met alle B2B klanten volgde in februari. Onder andere een aantal franchisenemers van Domino’s Pizza en Van Straaten Post waren onderdeel van Greenmo Rent’s klantenbestand. De curatoren zijn Marc Udink en Bas Ebels. GreenMo haalde recent vergeefs nog een aanzienlijk bedrag op. GreenMo, opgericht in 2013, was vooral bekend van elektrische fietsen voor Thuisbezorgd-koeriers. “De (deel)scooters van het bedrijf bepalen een deel van het Nederlandse straatbeeld. GreenMo heeft een vloot van ongeveer 35.000 elektrische voertuigen waarvan een groot deel wordt verhuurd en was marktleider in de verhuur van elektrische voertuigen, onder meer aan Domino’s Pizza en de politie. De activiteiten van het bedrijf werden voortgezet in afwachting van een doorstart door OPP. Greenmo nam in mei 2021 het toen 126 jaar oude onderhoudsbedrijf Helmstadt over. Dat is een specialist in het leveren en onderhouden van elektrische voertuigen voor onder meer Defensie en de gemeente Amsterdam. GreenMo hoopte met de inlijving in te spelen op de groei van de bezorging van boodschappen.  Tot de klantenkring van GreenMo, gevestigd in het Gelderse Waardenburg, behoorden onder meer Thuisbezorgd, Domino’s Pizza, verschillende flitsbezorgers (Getir, Gorillas) en zelfs de politie. In totaal reden er door heel Europa 35.000 scooters van het bedrijf. Investeerder Opportunity Partners B.V. wil, via haar dochteronderneming Service Course SPV B.V., uitsluitende zeggenschap verkrijgen over onderdelen van de GreenMo groep. Deze onderdelen zijn The E-Bike Company B.V., Helmstadt B.V., Greenmo ApS, Move Sp. Z.O.O. en bepaalde activa van GreenMo Rent B.V. en GreenMo Services B.V. De bedrijven hebben op 23 februari 2023 de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om toestemming gevraagd voor de overname.
Opportunity Partners is een investeringsmaatschappij die investeerde in The E-bike Company maar ook en vooral in GreenMo. GreenMo Rent was marktleider in de verhuur van (elektrische) voertuigen. Dit zijn onder andere (elektrische) scooters, elektrische bakscooters, elektrische vans en elektrische fietsen, voor last mile delivery gefocust op maaltijd- en postbezorging in Nederland, België, Duitsland en Engeland. GreenMo Rent’s full-service verhuurconcept bestond uit zeer hoogwaardige voertuigen, mobiliteitsgarantie, preventief periodiek onderhoud en een all-risk verzekering. GreenMo Rent was official verkooppartner van Thuisbezorgd.nl. Vanuit centrale locaties in het midden van het land leverde GreenMo Rent 24 uurs (wissel)service in alle uithoeken van het land, van Maastricht tot Groningen, van Den Helder tot aan Goes, maar ook in Engeland, Duitsland en België. Investeerder Opportunity Partners B.V. nam, via haar dochteronderneming Service Course SPV B.V. onderdelen van de GreenMo groep over  (Mechs) maar gi9ng 6 maanden later in augustus 2023 toch ook failliet. Deze onderdelen waren The E-Bike Company B.V., Helmstadt B.V., Greenmo ApS, Move Sp. Z.O.O. en bepaalde activa van GreenMo Rent B.V. en GreenMo Services B.V. Opportunity Partners  investeerde in The E-bike Company maar ook 50 miljoen euro in GreenMo.

Grundig 

Het Duitse Grundig heeft in 2023 zijn eerste GCB-1 e-bike uitgebracht, die in Europa wordt geproduceerd. De e-bike met een lage instap is een stevige trekkingfiets voor in de stad.  De GCB-1, die in Europa wordt gemaakt heeft een Bafang M410-middenmotor met 250W en 80 Nm koppel, en een uitneembare 540 Wh-accu van LG is goed voor een actieradius van 120 kilometer in de zuinigste stand. De trapondersteuning past de e-bike automatisch aan de kracht van het trappen aan.  

Harley-Davidson

Harley-Davidson gaat nog voor 2021 een elektrische motor in de markt zetten. Harley-Davidson heeft al een prototype genaamd de LiveWire. Deze elektrische motor heeft een actieradius van maximaal 100 kilometer. Dat dit beter kan bewijzen studenten van Storm in Eindhoven.

KTM

KPM komt behalve motorfietsen met H2X Darling Van bestelbusjes op waterstof. Het busje dat er nu alleen nog als prototype is zou tussen de 1000 en de 2550 kg kunnen trekken en 3.500 kg moeten kunnen laden. De langste versie zou 5,8 meter worden. er wordt ook gedacht over een taxi versie met ruimt voor 10 personen. De busjes krijgen een actieradius van 400 km.

KNAAP

Oprichters Robin Cats en Michael Fiering uit Ter Aar ontmoetten elkaar tijdens hun tijd in de E-scootersector. Zowel ondernemend als creatief werd er al snel een plan gesmeed om het eeuwenoude straatbeeld van klassieke fietsen in Amsterdam te veranderen. In 2019 lanceerden ze de eerste KNAAP-fietsen. Het manifesteert hun ethos van het creëren van een merk gebaseerd op duurzaamheid, stijl en inhoud. Geboren uit hun ambitie om de toonaangevende kenmerken van een e-scooter te combineren met die van de traditionele e-bike. Tegenwoordig rijden KNAAP-fietsen over de hele wereld. Robin Cats en Michael Fiering van Knaap Bikes hebben daar nu een oplossing voor. Dankzij een nieuw gps-systeem zijn hun elektrische fietsen verzekerbaar. Knaap Bikes verwacht dit jaar alleen al tussen de 5000 en 7000 fietsen te kunnen verkopen. In Europa worden maandelijks tussen de 1500 en 2000 fietsen verkocht en in Canada is de Fatbike in 80 vestigingen te koop. Ze bieden de mogelijkheid om de fiets met een app verzekerbaar tegen diefstal te maken Bij een diefstalmelding wordt de elektrische ondersteuning van de elektromotor op afstand uitgeschakeld (ook als onze tracker verwijderd is). Dit systeem zorgt ervoor dat er altijd inzicht is waar uw KNAAP zich bevindt. De KN·APP Tracker is te koop en te installeren  bij hun dealers. 

VanMoof

VanMoof ging 17 juli 2023 na een korte surseance failliet. Taco Carlier van de Amsterdamse elektrische superfietsen VanMoof verdubbelde al een paar jaar de omzet en had al 140 werknemers. In de voorverkoop werden van de S2 al 6.000 exemplaren verkocht. Carlier opent nieuwe winkels in Tokio, Parijs, Londen en San Francisco en bouwde een schuld op van 144 miljoen euro. Negen jaar geleden begon VanMoof met de ontwikkeling van de e-bikes en in 2016 kwam Carlier met de nieuwe elektrische fiets. Carlier had alle onderdelen van de grond af ontwikkeld. Het eindresultaat was een volledig geïntegreerd product inclusief alarmsysteem. Eenmaal gestolen stopt het alarm, om energie te besparen en ging deze in lockdown. Vanaf dat moment blokkeerde het achterwiel zodat niemand er meer 0p kon fietsen. Ondertussen stuurde de fiets zijn positie door en kon een team van bike hunters op zoek naar de gestolen fiets. Wereldwijd had het bedrijf een team van 17 bike hunters. De nieuwe Electrified was niet goedkoop en kostte maar liefst 3.398 euro. Het bedrijf dacht in acht tot tien jaar door te kunnen groeien naar een miljard fietsen met als belangrijkste groeimarkten Duitsland, Amerika en Japan. Er rijden wereldwijd inmiddels 70.000 VanMoofs rond, 80 procent van de fietsen rijdt rond in het buitenland. VanMoof haalde 1 miljoen euro op bij ruim 745 investeerders en dat bedrag was na een dag al binnen. Toch ging het ondanks de 200 miljoen die er al in het concern werd gestoken niet zo goed als je dan zou verwachten. In juli stokte de uitlevering van nieuwe fietsen vanwege gebrek aan inkoopkapitaal. Er werd naarstig gezocht naar vers kapitaal maar dat werd niet gevonden. De rente op de reeds bestaande financieringen waren niet meer op te brengen en het bedrijf kreeg in juli 2023 surseance van betaling en ging vrij snel al failliet om 4 september te worden doorgestart door Mclaren dochter LaVoie.

Lease a Bike en Pon.bike

Lease a Bike is opgericht door Pon om het leasen van fietsen voor werknemers en bedrijven zo toegankelijk mogelijk te maken. Al ruim 20.000 bedrijven zijn klant. Pon.bike is het grootste fietsenbedrijf ter wereld, met bijvoorbeeld Gazelle en sinds 2022 ook Veloretti en Lease a Bike in de portefeuile. In de racefietswereld is  ook BBB van Pon.bike evenals Cérvelo en Canondale. Mijndert Pon junior, een zoon van Ben Pon, richtte de grote Pon Holding op. Hij werd in 1932 geboren en overleed in 2014, in 2000 trad hij terug en had hij niet meer de dagelijkse leiding in handen. Wijnand Pon junior(1944) nam als 23-jarige tijdelijk afscheid van het familiebedrijf en werd boer in Groningen. Hij kocht een boerderij in Feerwerd wat later uitgroeide tot het miljoenenbedrijf Koepon. Eerst in aardappels, daarna vooral melkvee en nu met de verkoop van stierensperma. Wielerploeg Jumbo-Visma ging vanaf 2023 als Visma-Lease a Bike door het leven. Lease a Bike is onderdeel van de Pon Holding met een jaaromzet van 7,5 miljard euro en 12.000 werknemers in 36 landen. Daarvan werken er 6.000 in Nederland. Vanaf 1867 is de familie Pon al actief als fietsenmaker. Maar het echte bedrijf werd in 1895 in Amersfoort opgericht door Mijndert Pon, toen nog steeds als fietsenmaker bedrijf, maar ook als importeur van naaimachines en fietsen van Opel. Onder leiding van zonen Ben en Wijnand werd langzaam maar zeker de overstap naar autosector gemaakt. Heden ten dage beschikt Pon Automotive over de importlicenties van onder andere Volkswagen, Seat, Porsche en Skoda. Maar Wijnand junior heeft vanuit zijn boerderij in Groningen ook de touwtjes in handen bij de Pon Holding. Andere familieleden verkochten hun aandelen aan hem en inmiddels is hij in z’n eentje grootaandeelhouder en staat in de top 10 van rijkste Nederlanders. Het vermogen van de familie Pon wordt geschat op 4,1 miljard euro.

Qwic/Hartmobile

Het moederbedrijf Hartmobile van Qwic is na een korte surseance van betaling 20 november 2023 failliet verklaart, nadat een navordering van de belasting de liquiditeit van het rijwielenconcern in gevaar heeft bracht. De onderneming Hartmobile is gevestigd op Korte Papaverweg 15 te Amsterdam en is met 94 werknemers actief met Qwic rijwielen. Het bedrijf is bij de kamer van koophandel geregistreerd onder kvk nummer 27284840. De belastingdienst vorderde 12 miljoen euro terug vanwege niet betaalde invoerbelasting over de import van fietsen en onderdelen uit Taiwan over de jaren 2018-2020. Een navordering over 2020-2023 volgt nog. Quality With Innovative Convenience werd in 2006 opgericht door Anema en Michiel Hartman die elkaar kenden van de TU Delft. Hun fietsenhandel groeide uit tot een van de meest gewaardeerde e-bike merken. De omzet bereikte een piek gedurende de coronacrisis. In de zomer van 2022 zakte de vraag echter in. Tegelijkertijd stegen de materiaal- en transportkosten en werden de levertijden veel langer. In de vakpers kwalificeert Anema deze naheffing als ‘onterecht’. De Belastingdienst zou het verkeerde, hogere Chinese tarief berekenen. Maar voor een poging om deze claim langs juridische weg van tafel te krijgen is geen tijd. Deze dreigende naheffing maakt het op korte termijn herfinancieren van de organisatie onmogelijk. De oprichters zijn optimistisch over de mogelijkheid van een snelle doorstart zonder de belastingaanslag. Samen met een sterk verminderde omzet en een onverkoopbare voorraad en een schuldenlast betekent het faillissement voorlopig het einde van een van de tien grootste e-bike leveranciers van Nederland. Qwic groeide uit tot 750 verkooppunten in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk. Behalve bij VanMoof en Qwic dreigen er ook faillissementen bij Flyer en Mate. Het naderende faillissement was ook slecht nieuws voor de VDL Groep, die aluminium fietsframes voor QWIC zou gaan produceren en leveren. De nieuwe activiteit VDL Bike Frame Technologies had net de laatste hand gelegd aan een volledig geautomatiseerde productielijn. Met deze VDL investering was miljoenen gemoeid. Onlangs werd gestart met deze productielijn bij VDL Steelweld in Breda QWIC was de eerste klant van VDL Bike Frame Technologies. De komende drie jaar zou VDL 50.000 fietsframes leveren aan Qwic. Taco Anema, oprichter en CEO van QWIC kondigde in juni de langdurige strategische samenwerkingsovereenkomst aan met de VDL Groep. De productielijn van VDL Bike Frame Technologies in Breda heeft een capaciteit van 70.000 frames per jaar. VDL is een in 1953 opgericht familiebedrijf en met ruim 16.000 medewerkers in 19 landen actief. De groep omvat meer dan 100 werkmaatschappijen, elk met een eigen specialisme, die onderling intensief samenwerken. In 2022 realiseerde VDL Groep een gecombineerde jaaromzet van 5,752 miljard euro. VDL opende voor de nieuwe activiteit een nieuwe tak met de naam VDL Bike Frame Technologies. Het familiebedrijf met Willem van der Leegte als president-directeur heeft in totaal honderd werkmaatschappijen met vorig jaar een gecombineerde omzet van een kleine 6 miljard euro. De curator heeft diverse investeerders, waaronder VDL bereid gevonden om het bedrijf door te starten. Zij verenigden zich anoniem in de stichting EcoMotion Ventures opgezet door Citco van Maurice Selhorst die tevens werkt voor Elba Group. De totale schuld is de 45 miljoen euro gepasseerd en dat terwijl UWV, dat zich heeft ontfermd over achterstallige loonbetalingen, de rekening nog moet indienen. De Belastingdienst claimde 12,8 miljoen. Beide instanties krijgen voorrang bij de verdeling van de overgeblevenboedel. Een aantal andere preferente schuldeisers eisen in totaal 1,1 miljoen. De overige 2.600 schuldeisers hebben vorderingen tot  ruim 35 miljoen euro . Toen VanMoof failliet ging, stonden er zo’n 2000 rijwielen bij de reparatieafdelingen. Deze groep schuldeisers ziet zijn geld zeker niet terug. Er staat nog voor 9 ton aan betalingen door consumenten geparkeerd bij betaalbedrijven. Onder bepaalde voorwaarden kunnen klanten daar wel hun geld terugkrijgen. Bezitters van een fiets van VanMoof hebben inmiddels enkele mails gekregen van de nieuwe eigenaar Lavoie, onderdeel van McLaren Applied en eigendom van Greybull Capital . Dat bedrijf produceert weer reserveonderdelen en levert die aan partners die reparaties aan de fietsen kunnen uitvoeren. In Amsterdam zijn dat op dit moment Fietswous op de Rijnstraat in Zuid en WheelGood op de Oudezijds Armsteeg in Centrum. QWIC maakt een doorstart met EcoMotion.

Stella

DM Equity Partners werd opgericht door Rob ten Heggeler en Ben Mandemakers. Het investeringsteam wordt aangestuurd door Rob ten Heggeler en bestaat verder uit Joost Pape, Arjo Stammes, Tim van Rooijen en Sander Anker. Het team heeft meer dan 60 jaar ondernemerservaring in combinatie met private equity, fusies en overnames en financiering in uiteenlopende sectoren. Ben Mandemakers en Jeroen Maan hebben ook zitting in het investment committee. De investeringsmaatschappij investeerde behalve in keukens ook in Stella fietsen, Optisport, Spice Investments, de Norma group, etc. DM is eigenaar van diverse gerenommeerde modemerken zoal McGregorSpice investments funds van DM Equity heeft een belang van 5,6 % in Renewi.  Investeringsmaatscahppij Macquarii is bereid omgerekend zo’n 737 miljoen euro te betalen voor de hele onderneming. Stella fietsen is sinds kort voor 60% eigendom. Oprichter Daan van Renselaar vertrok na 12 jaar. Stella bleef met een enorme voorraad e-bikes zitten die eind 2022 tegen dumpprijzen moesten worden verkocht om het bedrijf niet ten onder te laten gaan. Het bedrijf moet in 2023 voor de 2e keer reorganiseren, 15 fte schrappen en 3 servicelocaties sluiten. De kosten moeten zo’n 10% worden teruggebracht om te kunnen overleven. Bij Stella werken 450 medewerkers.  DMEP stak 13 miljoen euro in Stella. Dmep Inv – I B.V. opereert binnen de industrie Financiële holdings. Het bedrijf is opgericht in 2017. Het hoofdkantoor is gevestigd op Schiphol Boulevard 373, 1118 BJ, Schiphol. Het KVK-nummer voor Dmep Inv – I B.V. is 68709668, met het Safe-nummer NL04517321. Al is Stella het bekendste merk onder de elektrische fietsen, het is niet de marktleider. Deze plek is vergeven aan Gazelle. Stella heeft 13 procent van de markt en Gazelle 19 procent. Sparta heeft 11 procent. Bij Stella zijn in het verleden grote fouten gemaakt in de berekening en afdracht van btw. In 2022 bedroeg het verlies al 18,9 miljoen euro, maar daarnaast moet het concern, zo blijkt nu nog 2 miljoen euro aan achterstallige omzetbelasting betalen. De voorgaande jaren werd de boekhouding gecontroleerd door het middelgrote kantoor De Jong & Laan maar deze maakte in de berekening en afdracht van omzetbelasting grote fouten. Dat heeft geleid tot een herziening, in de vorm van een aanvullende btw-afdracht. Door deze btw-correcties valt het resultaat over 2021 aanmerkelijk lager uit. De oorspronkelijk gemelde winst verdampt in zijn geheel door de correctie van 2,7 mliljoen euro. Over 2022 is het bedrag aan te betalen omzetbelasting meer dan verdubbeld, naar €8,8 mln waardoor het verlies over 2022 uitkomt op 18,9 miljoen euro, ondanks een omzet van 133,2 miljoen euro. Ook is gebleken dat de huurverplichtingen van Stella bijna verdrievoudigd zijn, naar 12,3 miljoen euro. Het resultaat is negatief eigen vermogen 4,8 miljoen euro. Om de financiële problemen op te lossen krijgt Stellat 8 miljoen euro aan leningen van aandeelhouders Daren Wilka, een vennootschap van Stella-oprichters Daan van Renselaar en Wilco van de Kamp en investeringsmaatschappij DMEP. Daarnaast hebben de aandeelhouders nog eens 5 miljoen euro verstrekt. In december werd het concern volledig overgenomen door DMEP. Maar op het moment dat de leningen werden verstrekt, had Mandemakers een minderheidsbelang van 35%.
Het terugbetalen van de leningen mag pas als het concern de rekening-courantschuld bij ING volledig heeft afgelost. ING geeft na de leningen Stella uitstel van de lopende convenanten. Er werden nieuwe en nieuwe afspraken met ING met betrekking tot minimumniveaus voor het bruto bedrijfsresultaat en de solvabiliteitsratio. De bankschulden zijn in één jaar vervijfvoudigd, naar ruim 35 miljoen euro. Onder leiding van de nieuwe ceo werkt het bedrijf aan een tweede reorganisatie. Stella heeft nu nog vijftig winkels in Nederland en België. Stella verkoopt al langere tijd voorraadfietsen met hoge kortingen om van de overtollige voorraad af te komen. CEO Aldert de Boer verwacht dat de voorraad pas in 2024 op het gewenste niveau zal komen. Hij benadrukt dat nu ‘meer macht’ bij Stella ligt in onderhandelingen met leveranciers, omdat de gehele markt kampt met een verkoopdruk”. De Boer heeft aangekondigd de organisatie opnieuw te gaan stroomlijnen om de kosten met 10% omlaag te krijgen. Dat zal betekenen dat twaalf tot vijftien FTE’s gaan verdwijnen. Verder worden drie Stella-vestigingen gesloten, die zich volledig toelegden op servicewerkzaamheden. Vervolgens zal Stella van twee assemblagepartners afscheid gaan nemen. Die vier waarmee ze nu samenwerken zijn gevestigd in Polen, Litouwen, Roemenië en Bulgarije. Uit welke landen Stella zich zal terugtrekken is vooralsnog onduidelijk. Bij Stella werken momenteel circa 450 mensen.

ZEG zie Flyer

Duitse inkoopcoöperatie voor tweewielers

Zero

Zero Motorcycles  produceert krachtige elektrische machines, die qua constructie en vormgeving gebouwd zijn rondom de Z-Force® elektrische aandrijftechnologie. Elke Zero heeft met het oog op gewichtsbesparing bijvoorbeeld een speciaal ontworpen, ultralicht aluminium frame. De geschiedenis van Zero begon ooit met een pakkend idee in een garage in Santa Cruz, in Californië. Inmiddels is het bedrijf in de motorfietswereld uitgegroeid tot een internationaal befaamd producent.


E-Scooters

Je kunt van de volgende merken een escooter kopen: Vespa, AGM, IVA, Lifan, Gomax, BTC, Nimoto, Torrot, en Askoll.

Govecs, een producent van elektrische scooters heeft de Poolse fabriek van het failliete Vectrix gekocht. De fabriek zou de smart e-scooter van Daimler AG bouwen, maar door het faillissement werd de samenwerking met Daimler verbroken en kwam de e -scooter nooit in productie. Met de overname van de productiefaciliteit heeft Govecs haar productiecapaciteit potentieel verviervoudigd naar 20.000 elektrische voertuigen. De scooters van Govecs Go’s zijn te koop vanaf 5.500 euro.

Vanaf 1 juli 2017 opereert Felyx in diverse steden. Gebruikers kunnen via een speciale app een elektrische scooter huren die verspreid door de stad stonden op een gemiddelde loopafstand van drie minuten. Felyx biedt gedeelde elektrische scooters op ritbasis aan, voor €0,30 per minuut. Felyx begon met bijna honderd e-scooters in het centrum, de Pijp, delen van de Rivierenbuurt, Oost en Oud-West en wilde in de toekomst met behulp van crowdfunding verder uitbreiden. Felyx heeft in Amsterdam te horen gekregen dat de honderd elektrische scooters niet langer op straat mogen worden neergezet. Het plaatsen van de commerciële deelscooters is in strijd met de gemeentelijke Algemene Plaatselijke Verordening (APV). De gemeente werkt nog aan een beleid voor deelfietsen en deelscooters. Zolang het beleid niet is vastgesteld, zijn de scooters plotseling niet meer welkom. Felyx heeft daarom de bakens verlegd naar Rotterdam. Dankzij een investering van 2 miljoen euro komen daar 324 e-scooters, naast de 108 die al in Amsterdam rondrijden. Het hogere aantal scooters in Rotterdam heeft te maken met de grootte van het gebied waarbinnen de scooters afgehaald en ingeleverd kunnen worden.  De investering werd gedaan door particuliere investeerders, ABN Amro en de Gemeente. In Rotterdam werd eerder dit jaar een intentieverklaring getekend door de gemeente om het bedrijf in de stad te introduceren.

Startup Bolt Mobility dat tegenwoordig Etergo heet, heeft niet alleen 3,1 miljoen euro opgehaald via crowdfunding, maar probeert daarnaast ook investeerders aan te trekken. Oprichters Marijn Flipse en Bart Jacobsz Rosier willen met hun elektrische scooters het wiel opnieuw uitvinden en gebruiken 70 oplaadbare NCR18650B batterijtjes van Panasonic voor de stroomvoorziening die bij elkaar al een derde van de prijs uit maken. De scooters zouden hierdoor wel een actieradius van 400 km krijgen. Daarnaast zou het dashboard om kunnen gaan met apps. Het bedrijf is opgericht in 2014. In 2018 moeten de elektrische “app” scooters van Etergo langzaamaan in productie gaan. Voor muziek en navigatie heeft de scooter een groot touchscreen dat met beide handen aan het stuur kan worden bediend. De scooter versnelt in 3,9 seconden naar 45 kilometer per uur en heeft 60 liter bergruimte. De Appscooter gaat 3.399 euro kosten. De eerste tien scooters zijn ontwikkeld in de kelder van het World Fashion Centre, waar Etergo nu werkt met 47 mensen. Met de eerste leveranties hoopt Etergo de kinderziektes uit het productieproces te halen, ­zodat daarna een sneller tempo van leveren mogelijk wordt.

Het Taiwanese bedrijf Kymco, het derde grootste scootermerk in Nederland, komt eind 2019 met de IONEX die twee verwijderbare batterijen heeft die je in vier uur tijd kunt opladen en die elk goed zijn voor 35 km actieradius. De batterijen wegen slecht 5 kilo en een ingebouwde batterij maakt het mogelijk 25 km door te rijden als de verwijderbare batterijen moeten worden opgeladen. Kymco wil een netwerk van locaties waar je zo’n batterij kunt huren, laten opladen of zelf kunt opladen als je je charger bij je hebt, bijvoorbeeld bij Starbucks.

Ook Piaggio komt met een e-scooter. De Vespa Elettrica is naar verwachting eind dit jaar verkrijgbaar in Nederland. Een grote dealer in Alphen aan den Rijn is vastbesloten de grootste verkoper van E-scooters te worden.

AIXAM

AIXAM komt met een volledig vernieuwde en 100% elektrische Brommobiel. De Brommobiel gaat een nieuw tijdperk tegemoet met de komst van een volledig elektrische variant van AIXAM met een gemiddelde actieradius van 80 kilometer. In een ideale omgeving zou er zelfs tot 130 kilometer gereden kunnen worden. Een volle accu laden duurt drie en een half uur en je kunt hem gewoon in je 220Volt stopcontact opladen of aan een laadpaal. De AIXAM kost vanaf € 14.948 rijklaar. De meest verkochte uitvoering is de Premium Coupe variant is voor € 20.000 inclusief lederen bekleding, ABS en standkachel. Met een AM rijbewijs mag je hem al vanaf 16 jaar rijden.

Highways England gaat een proef beginnen met een budget van ruim 700 miljoen euro om een oplaadbare rijbaan aan te leggen en te testen. Een elektrische auto zal op deze baan worden opgeladen door er overheen te rijden. Onder de weg liggen elektrische kabels die voor een elektromagnetisch veld zorgen, die in de auto worden opgenomen door speciale extra apparatuur die deze energie kunnen omzetten. Zuid-Korea heeft ook een elektrische baan voor bussen. Deze is 12 km lang en werkt door middel van magnetisme.