Boeing


De werknemers van Boeing die de vliegtuigen in de staat Washington bouwen, begonnen de eerste staking in 16 jaar bij het bedrijf. De werknemers accepteerden geen loonsverhoging van 25 procent. Na een stemming over een staking toonde 96 procent van de werknemers op productielocaties in Seattle en Portland zich bereid tot actie voeren. Destijds hield de staking 57 dagen aan. De komende tijd worden er uit kostenbesparing geen nieuwe medewerkers meer aangenomen. Ook overweegt Boeing komende weken veel werknemers, managers en leidinggevenden tijdelijk met verlof te laten gaan. De meeste werk gerelateerde reizen worden geschrapt. Daarnaast komen er aanzienlijke verminderingen in leveranciersuitgaven en wordt gestopt met ‘het plaatsen van de meeste leveranciersbestellingen voor de 737-, 767- en 777-programma’s’. Boeing wilde het stakend personeel overhalen met een loonsverhoging van 30 procent en een bonus die uit een eerder voorstel was geschrapt. Als de overeenkomst door zou gaan zouden alle werknemers  6.000 dollar cash ontvangen. Boeing trok 8 oktober het loonaanbod voor de ongeveer 33.000 stakende fabrieksmedewerkers in te trekken en meldde dat er geen verdere onderhandelingen met de vakbondsvertegenwoordigers gepland staan. Helaas heeft de vakbond onze voorstellen niet serieus overwogenBoeing is van plan 17.000 banen te schrappen‘, zei Stephanie Pope, de hoogste baas van de tak voor verkeersvliegtuigen, in een brief aan de werknemers. De vakbond wil 40% verdeeld over vier jaar en dat een pensioen met vastgestelde uitkeringen dat tien jaar geleden uit het contract werd geschrapt weer wordt ingevoerd. . Dat heeft de nieuwe topman Kelly Ortberg aangekondigd. Het bedrijf ziet zich genoodzaakt de kosten te drukken en heeft last van de staking. De ontslagen komen neer op een krimp van 10 procent van het personeelsbestand. alle lagen van de organisatie worden getroffen, van leidinggevenden tot managers en productiemedewerkers. Het tweede kwartaal van dit jaar draaide Boeing een verlies van bijna 1,5 miljard dollar. Ook is de lancering van een nieuw vliegtuig, de 777X, uitgesteld, van 2025 naar 2026. Boeing stopt met de bouw van het 767-vrachtvliegtuig. De staking kost Boeing 1 miljard per maand. Boeing heeft daarom een aanvullende kredietfaciliteit afgesloten ter waarde van 10 miljard dollar met BofA Securities, Citibank, Goldman Sachs Lending Partners en JPMorgan Chase Bank en betaalt een financieringsvergoeding van 0,5 procent van de totale hoofdsom, evenals een looptijdvergoeding van 0,5 tot 1,00 procent van het totale bedrag aan uitstaande voorschotten en ongebruikte verplichtingen onder de overeenkomst. De overeenkomst bevat verder convenanten die Boeing beperken in haar mogelijkheden om nieuwe schulden aan te gaan voor meer dan 60 procent van haar totale kapitaal, om pandrechten aan te gaan van meer dan 250 miljoen dollar, of om te fuseren of te combineren met een ander bedrijf tenzij Boeing de overlevende entiteit is. Daarnaast diende het Amerikaanse concern documentatie in bij de toezichthouder om tot maximaal 25 miljard dollar op te kunnen halen met de uitgifte van nieuwe aandelen of obligaties. 

Boeing heeft de testvluchten met de vier 777X toestellen gestaakt. Er is schade ontdekt in de montagestructuur van de motoren. Boeing voerde al een tijdje tests uit met het langeafstandstoestel dat in 2013 werd gepresenteerd aan het publiek en waarvan de eerste testvlucht in januari 2020 plaatsvond, waarna de eerste leveringen verschillende keren moest worden uitgesteld naar 2025, maar zelfs dat dreigt niet te lukken. De schade aan een cruciaal onderdeel dat de kolossale motoren van General Electric Co. aan de vleugels van het vliegtuig monteert is van dien aard dat Boeing besloot de testtoestellen voorlopig aan de grond te houden. Boeing heeft voor zijn nieuwe langeafstandstoestel 777X al 481 orders binnen. Het onderdeel wordt nu vervangen en het testen wordt hervat wanneer dat gereed is. De luchtvaartautoriteit, de Federal Aviation Administration (FAA), is op de hoogte gebracht, net als de klanten. Dit kan de leveringsverwachtingen tot mogelijk wel tot in 2026 opschorten. De nieuwe Boeing 777X biedt plaats aan zeker 406 passagiers.

Boeing kampt met een tekort aan onderdelen, waardoor ook de orders voor 5.400 andere toestellen vertragingen oplopen.

De terugkeer van de astronauten die met ruimteschip Starliner naar het internationaal ruimtestation ISS zijn gevlogen werd verschillende malen uitgesteld. Ze hadden al ruim drie maanden geleden terug moeten zijn. NASA ontkende eerst nog dat Butch Wilmore en Suni Williams vast zijn komen te zitten en verklaarde dat ingenieurs nog een paar weken testen moesten uitvoeren voordat de twee astronauten terug naar aarde konden keren. Volgens NASA en Boeing zou de Starliner de astronauten in een noodsituatie wel terug kunnen brengen, maar mag het ruimteschip dat vanwege technische problemen niet doen als het niet strikt noodzakelijk is. De astronauten vertrokken op 5 juni na jaren van problemen rond de Starliner, waaronder twee op het laatste moment afgebroken lanceringspogingen. De missie met de Starliner begint onderhand te veranderen in een drama. Door eerdere mankementen had de missie al jaren vertraging opgelopen. Vijf van de 28 stuwraketten viel bovendien uit bij het docken aan het ISS. Vier ervan zijn weer werkend, maar een van de stuwraketten bleef weigeren. De astronauten koppelden aan voor een verblijf dat ongeveer een week had moeten duren. Hun terugreis werd echter steeds opnieuw uitgesteld vanwege de problemen met de voortstuwing. Tijdens de heenreis kwam er een heliumlekkage in het ruimteschip aan het licht. Er werden voorbereidingen getroffen om astronauten Wilmore en Williams pas in februari 2025 terug te laten vliegen. Het ruimteschip Crew Dragon van SpaceX komt naar het ISS. Maar ook dat ging niet zonder problemen. De ruimtepakken van de astronauten zijn alleen geschikt voor gebruik in de Starliner, niet voor de Crew Dragon. Wilmore en Williams zouden daardoor zonder de juiste uitrusting moeten vliegen, wat risico’s met zich meebrengt. De problemen met de Starliner hebben Boeing sinds 2016 al zo’n 1,6 miljard dollar gekost. 4 september werden nieuwe problemen geconstateerd. Er kwam een luid pulserend geluid uit de Starliner. De Starliner kwam daarna succesvol maar onbemand retour op 7 september, kort na 06.00 uur Nederlandse tijd aan parachutes op de White Sands Ruimtehaven in New Mexico.  Door het verlengdeverblijf zijn er nu twaalf astronauten aan boord van het ISS, waardoor er meer ontlasting wordt geproduceerd dan verwacht. Het duo heeft dan ook gewerkt aan de ‘riolering’ van het ruimtestation. Daar wordt zweet en urine omgezet in drinkwater. Maar doordat er nu meer geplast wordt dan gebruikelijk, moet urine vaker worden opgeslagen aan boord. Het debacle kostte het hoofd van de defensie- en ruimtevaarttak Ted Colbert zijn baan. 20 september 2024 werd hij met onmiddellijke ingang ontslagen. Behalve het falen van de missie waren er ook forse kostenoverschrijdingen op meerdere projecten en grote financiële verliezen. De recent aangetreden Boeing-baas Kelly Ortberg kondigde in een e-mail aan het personeel het ontslag aan. De Starliner Boeing heeft sinds 2016 1,6 miljard dollar extra gekost. Het bedrijfsonderdeel waar Colbert voor verantwoordelijk was, had het afgelopen kwartaal bijna 1 miljard dollar verlies. In een reddende capsule zijn de Amerikaanse astronaut Nick Hague (49) en de Russische kosmonaut Aleksandr Gorboenov (34) zondag 29 september bij ISS aangekomen en koppelden 23.30 uur Nederlandse tijd aan. Hague en Gorboenov blijven tot februari en nemen dan de gestrande astronauten mee terug. 

Boeing gaat delen van leverancier Spirit AeroSystems voor 4,4 miljard euro terugkopen en wil hiermee weer meer controle krijgen op de kwaliteit van geleverde onderdelen. Spirit AeroSystems was tot 2005 onderdeel van Boeing, maar de vliegtuigbouwer verkocht de leverancier in 2005 om kosten te besparen. Een deel van de activa van de in Kansas gevestigde leverancier gaat naar de Franse vliegtuigbouwer Airbus. Vanaf 13 september wordt er gestaakt door de 32.000 werknemers. Het contract tussen Boeing en de International Association of Machinists liep af op 12 september om 23:59 uur PT.


Bij de grootste vliegtuigramp met Boeing kwamen 583 passagiers om. Dichte mist, geen radar en een gestreste piloot. Door een samenloop van omstandigheden botsen twee Boeings in 1977 op de luchthaven van Tenerife op elkaar. Feitelijk was de vliegramp er na op zondagavond 4 oktober 1992 in de Amsterdamse Bijlmermeer al een voorbode voor meer. Een Boeing 747-vrachtvliegtuig van ElAl stortte neer in de Bijlmermeer en in totaal kwamen daarbij 43 mensen om het leven, waaronder alle drie bemanningsleden van het vliegtuig, een passagier en 39 mensen op de grond. Naast deze dodelijke slachtoffers raakten nog eens 11 mensen ernstig gewond en 15 mensen raakten lichtgewond en werden diverse flatgebouwen met de grond gelijk gemaakt. Vanaf 1933 waren er zo’n 65 andere ernstige ongevallen met Boeings. Meer dan dertig jaar later krijgen nabestaanden en andere belangstellenden inzage in archiefstukken over het dodelijke vliegtuigongeluk. Maar slechts een deel van het tot nu toe geheime archief werd openbaar. De stukken zijn in het Nationaal Archief in Den Haag te bekijken. Het archief bestaat uit 81 dossiers, vier audio- en zes video-opnamen. 27 van deze dossiers zijn nu openbaar gemaakt. Sommige andere moeten nog wel geheim blijven, of moeten nog van geheime stukken worden gescheiden voor ze openbaar worden.

Op 18 mei 2018 stortte een Boeing 737 in dienst van Cubana de Aviación met bestemming Holguín neer na het opstijgen vanaf José Martí International Airport bij Havana in Cuba. Alle zes bemanningsleden en 104 van de 107 passagiers kwamen vrijwel direct om het leven. Twee van de overlevenden overlijden later in het ziekenhuis. In maart 2022 was er opnieuw een groot ongeluk. Een Boeing 737 van China Eastern Airlines vloog van Kunming naar Guangzhou en stortte neer in bergachtig gebied ten zuidoosten van de stad Wuzhou in de regio Guangxi. Geen van de 123 passagiers en 9 bemanningsleden overleefde het ongeluk. Familieleden van de slachtoffers van de twee grote vliegtuigcrashes vragen aan de Amerikaanse justitie om alsnog een boete te eisen tegen Boeing. De advocaat noemt de vliegtuigongelukken “de dodelijkste bedrijfsmisdaad in de geschiedenis van de Verenigde Staten”. De nabestaanden vragen een boete van maximaal 24,8 miljard dollar. Boeing voerde eind juni 2024 opnieuw gesprekken met het Amerikaanse ministerie van Justitie over een schikking naar aanleiding van de twee crashes met 737 MAX-toestellen van de Amerikaanse vliegtuigbouwer. Boeing en justitie troffen in 2021 ook al een schikking rondom de twee fatale ongelukken uit 2018 en 2019. Het Amerikaanse ministerie van Justitie concludeerde echter dat Boeing verplichtingen uit die overeenkomst heeft geschonden. Het bedrijf kan daardoor alsnog strafrechtelijk vervolgd worden voor de twee crashes, waar 346 mensen bij omkwamen. Boeing gaat schuldig pleiten en toegeven de voorwaarden te hebben geschonden van de schikking rond twee dodelijke crashes met de geplaagde 737 MAX-toestellen. Boeing en justitie troffen in 2021 ook al een schikking rondom de twee fatale ongelukken uit 2018 en 2019. Maar het ministerie van Justitie concludeerde dat Boeing verplichtingen uit die overeenkomst heeft geschonden. Daardoor kon het bedrijf alsnog strafrechtelijk vervolgd worden voor de twee crashes, waarbij 346 mensen omkwamen. Boeing stemde in met een schuldbekentenis en een boete van 243,6 miljoen dollar. Met de deal ontloopt Boeing verdere strafrechtelijke vervolging. De overeenkomst moet nog wel worden goedgekeurd door een federale rechter. 

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA ontving in 2024 van klokkenluiders al 126 meldingen over problemen bij Boeing. Dat zijn er elf keer zo veel als in heel 2023, met 11 meldingen. De vliegtuigen die nog beschikbaar zijn vallen steeds vaker uit door mankementen of moeilijk te repareren schades. Boeing heeft ook te maken met tekorten aan onderdelen bij de productie van de 787 Dreamliner. De vliegtuigbouwer kan daardoor de productie van dat toestel minder snel verhogen dan was bedoeld. Veel vluchten worden afgelast.

De 67-jarige CEO Calhoun had een universitaire graad (1979) van  Virginia Tech in Blacksburg en werkte eerst bij  bij General Electric (GE), een industrieel consortium dat onder meer de motoren voor vliegtuigen produceert. Als jonge accountant koos hij mede voor GE omdat hij dan in het oosten van Pennsylvania kon wonen, de streek waar hij opgroeide. Bij GE diende Calhoun onder Jack Welch, de legendarische topman die twintig jaar aan de leiding stond van het bedrijf en werd bejubeld als managementgoeroe. Dat blazoen verbleekte toen na zijn pensionering in 2001 bleek dat Welch de waarde van het bedrijf met list en bedrog groter had doen lijken. Na 27 jaar in hoge functies bij GE kreeg Calhouns loopbaan in 2006 een Nederlands tintje toen hij werd benoemd tot CEO van VNU. Calhoun werd een veelgevraagd medebestuurder en in 2014 trad hij toe tot The Blackstone Group die ook een vinger in de pap had bij VNU. Vijf jaar eerder was Calhoun tot de raad van bestuur van Boeing toegetreden, een bedrijf waar hij bij GE veel zaken mee had gedaan. Hij was dus geen onbekende toen hij eind 2019, na het rampjaar van Boeing, naar voren werd geschoven. ‘Aangezien ik heb gezien hoe hij de luchtvaarttak van GE na 11 september (2001, red.) leidde, weet ik dat hij onder zware druk kan leveren’, zei Calhouns voormalige baas bij GE, Jeff Immelt, toen. Anderen vroegen zich af of hij niet had zitten slapen als toezichthouder, of erger, de wantoestanden door de vingers had gezien. Calhoun predikte bij zijn aantreden openheid van zaken. Onbedoeld toonde Calhoun het gelijk aan van zijn eigen tegeltjeswijsheid, toen hij in januari door een journalist met een eerdere uitspraak werd geconfronteerd. Hij had honderd procent vertrouwen in de veiligheid van de vliegtuigen die Boeing aflevert, had Calhoun gezegd. Maar dat was voor 6 januari dit jaar, toen een 737 Max van Alaska Airlines een noodlanding moest maken met een gapende opening in de romp. Daar had een ‘deurstop’ gezeten, een paneel waarmee het gat voor een niet-geïnstalleerde deur wordt gedicht. Het incident werd als het zoveelste bewijs gezien dat Boeing zijn zaken nog steeds niet op orde heeft. ‘Had u ook honderd procent vertrouwen in het toestel dat in de lucht uit elkaar viel?’, vroeg de verslaggever niet lang na het voorval. Het antwoord bleef Calhoun hem schuldig; hij liet zich snel door een assistent wegvoeren. Via een zijdeur, symbolisch voor het lot dat zijn carrière heeft getroffen. ‘Het is groter dan ik dacht, om eerlijk te zijn.’ Deze ontboezeming deed David L. Calhoun in maart 2020, acht weken nadat hij aan het roer was komen te staan van de grootste vliegtuigbouwer ter wereld: Boeing. ‘Het’ sloeg op de diepe crisis waarin het bedrijf verkeerde. Een jaar eerder waren twee toestellen van het type 737 Max letterlijk uit de lucht gevallen, met 364 doden als gevolg. Calhoun,de voorzitter van de directieraad, Larry Kellner en de ceo van de commerciële luchtvaart-divisie Stan Deal moesten vertrekken. Calhoun was pas sinds 2020 CEO. Boeing-topman Dave Calhoun verdiende vorig jaar 32,8 miljoen dollar (ruim 30 miljoen euro) bij het bedrijf, 45 procent meer dan het jaar ervoor. De toename kwam vooral door een retentiebonus die bedoeld was om hem tot en met 2025 bij het concern te houden. Hij weigerde wel zijn jaarlijkse aanmoedigingsbonus van $2.800.000 te accepteren vanwege de ontstane problemen. De aandeelhouders hebben desondanks ingestemd met een beloning van circa 33 miljoen dollar voor de vertrekkende topman David Calhoun. Hij ontvangt 45 procent meer op dan een jaar terug. Het is de hoogste jaarbeloning ooit voor een Boeing-topman. Aandeelhouders kregen van Adviesbureau Institutional Shareholder Services (ISS) het dringende advies om tegen een salarispakket van 32,8 miljoen dollar voor topman David Calhoun te stemmen. ISS maakt zich vooral zorgen over een speciale toekenning van aandelen en een ‘aanzienlijke verhoging’ van de langetermijnbonus van Calhoun. 

Robert ‘Kelly’ Ortberg nam per 8 augustus de functie van CEO David Calhoun over. In het tweede kwartaal van 2024 werd een nettoverlies geleden van 1,4 miljard dollar, waarmee het verlies over de eerste half jaar in totaal uitkwam op 1,8 miljard dollar. Ortberg komt uit de hoek van de lucht- en ruimtevaartindustrie. Hij was de ceo van Rockwell Collins, tot het bedrijf in 2018 fuseerde met een andere lucht- en ruimtevaartfabrikant. Die fabrikant werd uiteindelijk onderdeel van technologiebedrijf RTX. Ortberg zegt vereerd te zijn met de benoeming. Hij noemt Boeing een iconisch bedrijf met een rijke geschiedenis als leider en pionier in de luchtvaart. De verliezen werden geleden bij de divisie voor verkeersvliegtuigen en bij de divisie voor defensie, ruimtevaart en veiligheid. De kwartaalomzet zakte op jaarbasis met 15 procent tot bijna 16,9 miljard dollar. In het afgelopen kwartaal werden 92 vliegtuigen afgeleverd, een daling van 32 procent vergeleken met een jaar eerder.Bij de defensie- en ruimtevaarttak heeft Boeing te maken met kostenoverschrijdingen bij projecten die voor een vaste prijs werden afgesproken. Dit heeft het concern de afgelopen jaren al miljarden gekost. Boeing maakt onder meer satellieten en raketten, maar bijvoorbeeld ook straaljagers, bommenwerpers en gevechtshelikopters. Het bedrijf heeft verder nog een tak voor onderhoudsdiensten. De totale orderportefeuille bij Boeing heeft een waarde van 516 miljard dollar. Zo staan nog orders open voor meer dan 5400 verkeersvliegtuigen.

17 augustus 2024 bleek een Boeing 737-400 van de Bulgaarse chartermaatschappij Jetsky Airways een groot aantal mankementen te hebben. De 737, registratie LZ-PRS, zou vanuit Pristina (Kosovo) naar het Zwitserse Bazel vliegen, maar zou uiteindelijk vier uur later vertrekken. Toen de reizigers aan boord van de 737 stapten, viel op dat de uniformen van de cabin crew zeer lastig te onderscheiden waren van de outfits van reizigers. De passagier vertelt dat een steward een T-shirt en een spijkerbroek aan had. Daarnaast drong volgens de reiziger twintig minuten na boarding een sterke geur de cabine binnen. Zij voelden zich ongemakkelijk. In de 34 jaar oude 737 bleek ook nog eens flink geknutseld te zijn. Op afbeeldingen die op de sociale media verschenen, is te zien dat veel stoelen kapot zijn. De schade werd gerepareerd met duct tape. Op sommige stoelen bleek het echter niet mogelijk om te zitten, want niet bruikbaar genoeg. Doordat rijen afgezet werden, konden veel passagiers niet bij elkaar zitten en werden gezinnen van elkaar gescheiden. Er schoten leuningen los toen een cabinelid door het gangpad liep. ‘Maar toen we de machine zagen, waren we klaar met ons leven. Het hele vliegtuig stonk en stond op het punt uit elkaar te vallen’, aldus de passagier. In 2024 waren er 50 ernstige incidenten met Boeings.

Vanwege het frequent aantal dagelijkse incidenten startte de FAA in april 2024 opnieuw een onderzoek naar Boeing

7 oktober 2024 Een Boeing 737-800kreeg te maken kreeg met een ‘ongewoon contact met de landingsbaan

7 oktober 2024 Een andere 737 kreeg problemen met het landingsgestel dat ze niet volledig konden intrekken door een defecte microschakelaar

16 september 2024 viel bij een Boeing 737-900 tijdens de vlucht de cabinedruk weg en moest er een noodlanding worden gemaakt

28 augustus 2024 kreeg een Boeing 737-900 te maken met ernstige turbulentie en landde met zeven gewonden

8 augustus 2024 Een Boeing 737-300 is tijdens de start van de baan geschoten op Blaise Diagne International Airport bij Dakar in Senegal

7 augustus 2024 Een Boeing 777-200 moest een tussenlanding maken vanwege een door slecht onderhoud overstromende toilet

6 augustus 2024 Een Boeing 737 MAX 8  moest een noodlanding maken vanwege brandmelding in het vrachtruim

21 juli 2024 Een Boeing 787-9 onderweg naar Amsterdam is gestrand in Buenos Aires vanwege een beschadigde fairing

18 juli 2024 Een Boeing 777-200 moest een noodlanding maken in Rusland vanwege brandmelding in vrachtruimte

17 juli 2024 Een Boeing 777 van El Al moest een noodlanding maken op Schiphol vanwege problemen met het hydrolische systeem

8 juli 2024 Een Boeing 757-200, verloor bij het opstijgen een wiel. In maart verloor een United Airlines-toestel ook al een wiel

24 juni 2024 Een Boeing 737-800 moest vanwege een barst in het cockpitraam retour voor een voorzorgslanding

24 juni 2024 Een Boeing 737 MAX 8 verloor de cabinedruk en moest retour Seoul voor noodlanding

23 juni 2024 Een Boeing 737-800 kreeg tijdens de klim te maken met een storing aan de rechtermotor. Een vonkenregen en een noodlanding was het gevolg

23 juni 2024, Een Boeing 777-206 moest op Schiphol na 40 minuten vliegen een voorzorgslanding maken vanwege een nog onbekend mankement

21 juni 2024 Een Boeing 737-800 daalde door onbekende oorzaak naar extreem lage hoogte van 150 meter over woonwijk en school Oklahoma

19 juni 2024  ruimtecapsule Starliner  stond gepland voor terugkeer naar de aarde maar vanwege 5 defecte stuwraketten en lekke heliumtanks is dit nu uitgesteld tot nader order

17 juni 2014 Een Boeing 737-800 moest een noodlanding maken in Nieuw Zeeland na brand in een van de motoren veroorzaakt door vogels

16 juni 2024 Een Boeing 787 Dreamliner moest de vlucht afbreken omdat een van de cockpitramen volledig was gevuld met talloze kleine barstjes

10 juni 2024 Een Boeing 787-9 moest een retourvlucht van negen uren maken voor een noodlanding vanwege motorstoring

5 juni 2024. Een Boeing 777  moest een noodlanding toen de motoren in brand vlogen

31 mei 2024 Een Boeing 737-800 kreeg vlak na take-off te maken met op zwart staande displays in de cockpit en moest noodlanding maken

29 mei 2024 Een Boeing 737-800 heeft bij de landing op Schiphol lekke banden opgelopen

25 mei 2024 Een Boeing MAX 8 begon sterk en ongecontroleerd met de staart heen en weer te schudden, een beweging die onder piloten ook wel ‘Dutch roll’ wordt genoemd

21 mei 2024 Een Boeing 777-300ER verloor in zo’n drie minuten tijd ruim 1800 meter hoogte door turbulentie

20 mei 2024 Een Boeing 777 kreeg een zuurstoflek en moest op 3 km hoogte blijven vliegen

15 mei 2024 Een Boeing 747-400 moest rechtsomkeert maken, nadat tijdens de start vlammen uit één van de motoren sloegen

12 mei 2024 Een Boeing 777-200 maakte een ongeplande landing op de luchthaven van Montreal nadat in de cabine een brandlucht werd gesignaleerd

10 mei 2024 Een Airbus A330 van Oman Air  werd geteisterd door hevige turbulentie, plafondpanelen raakten los

9 mei 2024 Een Boeing 737-300 is tijdens de start van de baan geschoten op Blaise Diagne International Airport bij Dakar in Senegal

9 mei 2024 Een Boeing 737-900 moest een doorstart en daarna met hoge snelheid noodlanding maken omdat flaps niet uitschoven

9 mei 2024 Een Boeing 737 heeft tijdens de landing op een vliegveld bij Antalya een klapband gekregen door een beschadigd neuslandingsgestel

9 mei 2024  Een Boeing 737-300 van Transair crashte op de landingsbaan in Senegal, een motor en een vleugel stonden in brand 

 8 mei 2024 Een Boeing 767-300F moest een noodlanding maken zonder dat het voorwiel was uitgeklapt. Het vliegtuig schoof met een hoop vonken een flink stuk over de grond 

7 mei 2024 Een Boeing 777-200ER moest een noodlanding maken in Ankara, vanwege een mogelijk technisch mankement 

27 april 2024  Een Boeing 767 van  verloor na het opstijgen vanaf JFK Airport een paneel en de noodglijbaan

26 april 2024. Een Boeing 747 stuiterde over de landingsbaan en moest doorstarten

19 april 2024 Een Boeing737-8 kon ternauwernood een frontale botsing voorkomen

11 april 2024 Een Boeing 737 MAX-8 maakte zo’n sterke duikvlucht gemaakt(wellicht door fout van piloot) , dat het toestel bijna in zee is beland

7 april 2024 Een Boeing 737-800 verloor een motorkap tijdens het opstijgen en deze raakte de vleugel 

4 april 2024 Een Boeing 737-700 regeringsvliegtuig kon niet vertrekken wegens niet nader aangeduide technische problemen

4 april 2024 een Boeing 737-800 kreeg vlak voor het opstijgen brand in de motor, de piloot ontdekte dat de remmen oververhit waren en dat er een brand in de motor woedde

17 maart 202Een Boeing 737-900 met te weinig brandstof aan boord  en vastzittende flaps maakte noodlanding op Schiphol

13 maart 2024 een Boeing 777 moest een noodlanding maken in Californië nadat de bemanning een lekke band had gemeld

 12 maart 2024 moest een Boeing 555-300ER een noodlanding maken op Schiphol vanwege technische problemen

11 maart 2024 kon een Boeing 787-9 Dreamliner maar moeizaam landen na een snelle val en technische problemen  

7 maart 2024  verloor een Boeing 777-200 bij het opstijgen een wiel en deze raakte een auto met ernstige schade tot gevolg

4 maart 2024 een Boeing 737-900 moest gedwongen een noodlanding maken nadat vlammen uit een van de motoren kwamen

19 januari 2024 Een Boeing 737 regeringsvliegtuig kreeg een zuurstoflek

19 januari 2024 Een Boeing 747-8 vrachtvliegtuig moest een noodlanding maken vanwege brand in linkervleugel

13 januari 2024 kreeg een Boeing in Japan tijdens de vlucht een barst in een cockpitraam

5 januari 2024:Een Boeing 737 verloor een paneel en een raam tijdens vlucht naar Oregon (Boeing betaalde Alaska Airlines 160 miljoen dollar)

9 februari 2023 Een Boeing 777-200 vloog op kruishoogte toen er uit de oven in de pantry rook kwam

9 juli 2022 Een Boeing 737-800 moest in Athene een noodlanding maken vanwege een gebroken stuurkabel

21 maart 2022 stortte een Boeing 737 van China Eastern Airlines neer in bergachtig gebied ten zuidoosten van de stad Wuzhou in de regio Guangxi

1 september 2021 verloor kort na opstijgen  een Boeing 737-500 snel hoogte, ruim 3000 meter binnen 1 minuut

Juli 2021 moesten alle 11.900 Boeing 737’s  een extra inspectie vanwege mogelijke defecte schakelaars die de luchtdruk in de cabine regelen

5 februari 2020 raakt een Boeing 737-800 van Pegasus Airlines naast de landingsbaan en breekt in drie stukken

10 maart 2019 stort een Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines zes minuten na vertrek neer

In december 2018 stortte een Boeing 737 MAX-vliegtuig neer in Indonesië

6 mei 2015 Een Boeing 737-700 verloor de cabinedruk en moest een noodlanding maken

Bij de FAA zijn al vijf meldingen over problemen met de cockpitstoelen binnengekomen, de meest recente in juni van dit jaar. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA wil nu dat luchtvaartmaatschappijen de cockpitstoelen in hun Boeing 787 Dreamliners extra controleren. Er zijn in de Verenigde Staten 158 Boeing 787 Dreamliners die van de FAA moeten worden bekeken.  In maart maakte een 787 van LATAM Airlines tussen Sydney en Auckland een onverwacht scherpe duikvlucht waardoor tientallen mensen gewond raakten, sindsdien zijn er volgens de FAA ‘steeds vaker’ meldingen van problemen met de stoelen binnengekomen. De stoel van zowel de piloot als de copiloot van de Boeing zou plotseling en onbedoeld naar voren of achter kunnen bewegen. ‘Abrupte bewegingen van de bedieningsinstrumenten kunnen vervolgens resulteren in een snelle daling van een vliegtuig en ernstig letsel bij passagiers en bemanning’, schrijft de FAA. De vliegtuigbouwer vroeg maatschappijen eerder dit jaar daarom zelf ook al om de schakelaars van de stoelen te controleren. Boeing hoopt met ontwerpwijzigingen 737 MAX nieuwe incidenten te voorkomen.

De National Transportation Safety Board (NTSB) doet onderzoek naar een technisch probleem met het staartroer van een Boeing 737 MAX-vliegtuig. Het richtingsroer in het staartstuk van het toestel van United Airlines functioneerde niet toen piloten wilden landen op de luchthaven van Newark op 6 februari.  Volgens een voorlopig rapport van de NTSB kwamen de voetpedalen die het roer aansturen vast te zitten. De vlucht van United Airlines met 155 passagiers en zes bemanningsleden aan boord kon nog wel landen. Boeing zegt dat er werd samengewerkt met de NTSB en United Airlines bij het onderzoek en dat het probleem werd verholpen door onderdelen te vervangen. Door een montagefout kan er water in het onderdeel komen, dat vervolgens bevriest en ervoor zorgt dat het roer vast kan komen te zitten. Er werden 350 van die onderdelen aan Boeing geleverd, maar onduidelijk is hoeveel vliegtuigen getroffen zijn. Mogelijk gebruikte alleen United Airlines het onderdeel. De luchtvaartmaatschappij verving meteen na het incident in februari van negen vliegtuigen het onderdeel in het richtingsroer. Het richtingsroer wordt vooral gebruikt bij het opstijgen en landen om de neus van het vliegtuig in de juiste richting te houden. In de handleiding van de Boeing 737 Max staat dat piloten ‘maximale kracht’ op de pedalen moeten uitoefenen als het roer vast komt te zitten. Dit kan volgens de NTSB gevaarlijk zijn op of vlak bij de landingsbaan omdat ‘de piloot de controle over het vliegtuig zou kunnen verliezen’. Zeven mensen en twee bedrijven worden beschuldigd van fraude en het overtreden van veiligheidsregels in een onderzoek naar vermoedelijk gebrekkige vliegtuigonderdelen. Deze werden door een Italiaans bedrijf voor Boeing geproduceerd. De aanklagers startten hun onderzoek eind 2021 nadat Boeing klaagde dat sommige onderdelen die waren geleverd voor de 787 Dreamliner-toestellen door het bedrijf onjuist waren gefabriceerd. Twee onderaannemers van het Italiaanse semi-staatsbedrijf Leonardo, leverden de inferieure  onderdelen aan voor de Boeing 787. Volgens experts riskeerde de bodem van de vliegtuigen het te begeven gedurende een vlucht, met alle risico’s van dien voor passagiers en personeel. Vooral tijdens een eventuele noodlanding was dat gevaar levensgroot. Ook heeft het OM ongeveer zesduizend vliegtuigonderdelen in beslag genomen, bijna vijfduizend onderdelen in titanium en ruim elfhonderd in aluminium waren niet volgens de voorschriften gemaakt. Ruim vijfhonderd van die onderdelen met goedkopere materialen waren verbindingsstukken in de romp van de Boeing 787 Dreamliner. De besparing op de inkoop van grondstoffen, enkele honderdduizenden euro‘s, werd door de eigenaren van de beide bedrijven in hun eigen zak gestoken. Zowel Boeing als het Italiaanse semi-staatsbedrijf Leonardo, die opdracht voor het maken van de vliegtuigonderdelen uitbesteedde aan de bedrijven in Brindisi, kwamen op tijd achter de oplichting. Nadat het OM in Brindisi twee jaar geleden al aan de bel trok en de ondeugdelijkheid van de geleverde onderdelen vaststelde, onderwierpen Boeing en Leonardo 477 vliegtuigen waarin die ondeugdelijke onderdelen zouden zijn verwerkt aan een strenge inspectie. De vliegveiligheid zou nooit in gevaar zijn geweest. Meer dan vijfhonderd onderdelen, gemaakt van goedkopere materialen, waren verbindingsstukken in de romp van de Boeing 787 Dreamliner. De besparing op de inkoop van grondstoffen, enkele honderdduizenden euro’s, werd door de eigenaars van de beide bedrijven in hun eigen zak gestoken.

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft bekendgemaakt een onderzoek te zijn begonnen naar tweederangs titanium dat zowel in toestellen van Boeing als Airbus is geplaatst. Het materiaal is afkomstig uit China en met vervalste papieren doorgeleverd. Twee productiebedrijven hebben verklaard “kleine roestgaatjes” te hebben ontdekt, terwijl titanium juist corrosievrij is. Het titanium werd gebruikt in vliegtuigonderdelen geproduceerd door de Amerikaanse toeleverancier Spirit AeroSystems. Dat bedrijf zegt dat het materiaal in de toeleveringsketen is terechtgekomen door vervalste documenten. “Toen dat werd opgemerkt, zouden alle verdachte onderdelen uit de productie zijn gehaald”. Het probleem zou ontdekt zijn toen een leverancier van onderdelen kleine roestgaten vond in het titanium van een niet nader genoemde Chinese leverancier, die valse documenten zou hebben gebruikt om aan te tonen dat het materiaal afkomstig was van een andere, bekende leverancier uit China. De FAA zegt dat de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing vrijwillig heeft bekendgemaakt dat hij materiaal heeft gekregen via een verdeler die mogelijk vervalste of verkeerde documenten heeft gebruikt. De luchtvaartindustrie probeert al langer grip te krijgen op niet-gecertificeerde onderdelen die in de toeleveringsketen terechtkomen. Vorig jaar was er nog een schandaal rond een obscuur Brits bedrijf dat onderdelen voor vliegtuigmotoren leverde met vervalste certificaten. Nadien werd een ‘Aviation Supply Chain Integrity Coalition’ opgericht.

De rompen van de nieuwste generatie van de 787 Dreamliner vliegtuigen zijn gemaakt van koolstofvezel, wat op zichzelf niet sterk genoeg is. ‘Daarom worden er binnenin allerlei constructie-elementen geplaatst die met bouten en moeren worden vastgezet. Het probleem is nu dat de moeren verkeerd zijn vastgedraaid: in plaats van de kop van de bout vast te houden en de moer aan te draaien, hebben ze de moer vastgehouden en de kop gedraaid. ‘En hoewel dit niet direct een groot probleem is, kan het op termijn leiden tot beschadigingen en problemen met de bevestigingen. Boeing gaat de toestellen nu onderzoeken en corrigeren waar nodig. Het kan zijn dat dit ter plekke gebeurt bij onderhoudsdiensten of dat de toestellen terug naar de fabriek moeten, stelt Melkert. De luchtvaartdeskundige vindt het bemoedigend dat Boeing open is over dit probleem en het niet verbergt. ‘Dit is anders dan de situatie met de 737 Max, waar ook fouten aan het licht kwamen.’ De FAA had toen kritiek op zichzelf omdat ze mogelijk te makkelijk waren geweest en te veel door de vingers hadden gezien. ‘De FAA heeft nu aangegeven strengere inspecties uit te voeren, zowel op papier als fysiek in de fabrieken. In het verleden waren er ook inspecteurs van de FAA aanwezig in de fabrieken, maar die hadden soms een te vriendschappelijke relatie met de werknemers. ‘Dat bracht de professionele afstand en kritische inspecties in gevaar’, zegt Melkert. ‘Het is belangrijk dat er een voldoende professionele afstand wordt gehouden om de veiligheid te waarborgen.’

Individuele leidinggevenden of voormalige leidinggevenden van Boeing gaan door verjaring vermoedelijk vrijuit in de zaak rond twee dodelijke crashes met 737 MAX-toestellen in 2018 en 2019. Bij de twee vluchten, in Indonesië en Ethiopië, kwamen 346 mensen om het leven. Naderhand werden problemen bekend met een systeem dat de invalshoek van Boeing-vliegtuigen van het type 737 MAX bijstuurt. Boeing trof in 2021 een schikking met justitie in de Verenigde Staten van 2,5 miljard dollar omdat de vliegtuigfabrikant informatie over die problemen verborgen had gehouden voor de luchtvaartautoriteit FAA. Daarvan ging 500 miljoen dollar naar een fonds voor nabestaanden van de slachtoffers.

Er gebeuren de laatste tijd veel  vliegtuigongelukken en technische mankementen met Boeings. De 62-jarige John Barnett, de klokkenluider die openbaar zijn zorgen uitte over de veiligheid bij een fabriek van vliegtuigbouwer Boeing werd dood gevonden in zijn vrachtwagen op de parkeerplaats van het hotel in de Verenigde Staten. Hij werd gevonden met een ‘zelf toegediende wond’, maar de politie doet nog onderzoek naar de zaak en nabestaanden laten weten dat er geen enkele zelfmoord ideeën geweest zouden zijn.  Barret ging in 2017 met pensioen na 32 jaar voor Boeing te hebben gewerkt. Hij meldde zijn zorgen over de productienormen bij de fabriek van Boeing in North Charleston in de Amerikaanse staat South Carolina waar 787 Dreamliners worden gebouwd.  In 2019 uitte hij zijn zorgen over veiligheidsproblemen tegen The New York Times. Er waren volgens hem defecte onderdelen geïnstalleerd in sommige vliegtuigen en er waren problemen met toezicht waardoor de veiligheid in het geding kon komen. Er liep nog een rechtszaak tegen Boeing en hij zou verder worden ondervraagd, maar kwam niet opdagen voor de hoorzitting. Er werd navraag gedaan in zijn hotel. Vervolgens werd hij dood gevonden in zijn auto op de parkeerplaats van het hotel. De Boeing-fabriek kwam mede door de klachten van Barnett onder strenger toezicht te staan van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA. Boeing is in opspraak gekomen door verschillende technische problemen in de afgelopen tijd. Zo verloor een 737 MAX-toestel begin dit jaar tijdens de vlucht een deurpaneel en eerder deze maand kwam nog een band los bij een opstijgende Boeing 777. Ook was er een probleem met het staartroer van een 737 MAX. Verder was er maandag nog een incident met een 787 Dreamliner die tijdens een vlucht tussen Sydney en Auckland plots omlaag dook. Daardoor raakten tientallen passagiers gewond. Ook daar zou sprake zijn geweest van een technisch probleem. Arbeiders die onder druk stonden, zouden opzettelijk ondermaatse onderdelen hebben gemonteerd op vliegtuigen op de productielijn. Er waren ernstige problemen met zuurstofsystemen, wat zou kunnen betekenen dat een op de vier ademhalingsmaskers in geval van nood niet zou werken. Hij maakte zich zorgen dat de drang om nieuwe vliegtuigen te bouwen betekende dat het assemblageproces werd overhaast en de veiligheid in gevaar kwam. Arbeiders zouden de procedures niet hebben gevolgd die bedoeld waren om componenten door de fabriek te volgen, waardoor defecte componenten verloren konden gaan. In sommige gevallen zouden zelfs onderdelen die niet aan de normen voldeden, uit schrootbakken gehaald zijn en in vliegtuigen gemonteerd die in aanbouw waren om zo vertragingen aan de productielijn te voorkomen. Barnett zei dat hij managers op zijn zorgen had gewezen, maar dat er geen actie werd ondernomen. Boeing ontkende zijn beweringen. Een onderzoek uit 2017 door de Amerikaanse toezichthouder, de Federal Aviation Administration (FAA), bevestigde echter een aantal van de zorgen van de heer Barnett. Er werd vastgesteld dat de locatie van ten minste 53 “niet-conforme” onderdelen in de fabriek onbekend was en dat deze als verloren werden beschouwd. Boeing kreeg de opdracht corrigerende maatregelen te nemen. Over de kwestie van de zuurstofcilinders zei het bedrijf dat het in 2017 “een aantal van de leverancier ontvangen zuurstofflessen had geïdentificeerd die niet goed functioneerden”. Maar het ontkende dat een van deze daadwerkelijk in vliegtuigen was gemonteerd. Boeing kleineerde hem en belemmerde zijn carrière omdat hij de problemen aankaartte. Op het moment van zijn overlijden was hij net in Charleston geweest voor juridische interviews die verband hielden met die zaak. Zijn dood komt op een moment dat de productienormen bij zowel Boeing als zijn belangrijkste leverancier Spirit Aerosystems onder intensief toezicht staan en er recent nieuwe ongelukken gebeurden. zoals toen een ongebruikte nooduitgangdeur kort na het opstijgen vanaf Portland International Airport van een gloednieuwe Boeing 737 Max viel omdat er bouten ontbraken. De FAA meldde dat bij een zes weken durende audit van het bedrijf “meerdere gevallen waren aangetroffen waarin het bedrijf niet voldeed aan de eisen voor kwaliteitscontrole bij de productie. De Nieuw-Zeelandse autoriteiten hebben de zwarte dozen in beslag genomen van de Boeing 787-9 Dreamliner die in de problemen kwam.  en door een technisch probleem een “grote beweging” veroorzaakte en tientallen passagiers gewond raakte. Latam Airlines en meerdere passagiers zeiden dat het vliegtuig met 263 passagiers en negen bemanningsleden plotseling flink daalde. Het toestel kon uiteindelijk wel landen op de luchthaven van Auckland. Twaalf passagiers werden naar het ziekenhuis gebracht. De Nieuw-Zeelandse en Chileense autoriteiten gaan samen onderzoek doen naar de oorzaak van het incident. De zwarte dozen moeten meer informatie opleveren over de route van het vliegtuig en de communicatie tussen de piloten. Eerder verloor een Boeing 777-200 die onderweg was van San Francisco naar Japan tijdens het opstijgen een wiel. In het vliegtuig van United Airlines zaten 235 passagiers en 14 bemanningsleden die onderweg waren naar Osaka. Het wiel kwam neer op de personeelsparkeerplaats van de luchthaven, een auto raakte beschadigd. Ook in 2018 en 2019 waren er twee dodelijke ongelukken met nieuwe toestellen van Boeing waarbij technische fouten een rol speelden. Beide ongevallen waren met het iets kortere Max 8 toestel, maar ook de 737 Max 9 werd toen voor inspectie aan de grond gehouden. Uit Amerikaans onderzoek bleek dat Boeing aanpassingen aan het systeem nooit had gemeld aan de Federal Aviation Administration (FAA). Ook bleek dat Boeing al ruim een jaar wist van de problemen met het falende waarschuwingssysteem. Maar na intern onderzoek werd de conclusie getrokken dat er geen veiligheidsrisico was. Het Boeing-type werd na de ongelukken grondig onderzocht. Na 20 maanden konden de 737 Max-toestellen weer de lucht in, nadat de FAA de verbetering aan de systemen had goedgekeurd.

Joshua Dean, een voormalig kwaliteitsauditor bij Boeing-leverancier Spirit AeroSystems en een van de eerste klokkenluiders die beweerde dat het leiderschap van Spirit de fabricagefouten van de 737 MAX had genegeerd, stierf dinsdagochtend na een worsteling met een plotselinge, snel verspreidende infectie.  Dean, bekend als Josh, woonde in Wichita, Kansas, waar Spirit is gevestigd. Hij was 45, verkeerde in goede gezondheid en stond bekend om zijn gezonde levensstijl. Hij stierf na twee weken in kritieke toestand, zei zijn tante Carol Parsons. Hij werd ontslagen als vergelding omdat hij had gewezen op de ontoereikende normen van het bedrijf in de productiefaciliteit in Wichita, Kansas. Na het afronden van zijn studie werktuigbouwkunde is hij in 2019 bij Spirit gaan werken. Hij verloor echter zijn baan in 2020 als gevolg van COVID-gerelateerde ontslagen. Gelukkig kreeg hij het jaar daarop zijn baan terug toen Spirit hem inhuurde als kwaliteitsauditor. De 45-jarige was een inwoner van Wichita, Kansas , waar Spirit is gevestigd. Dean’s tante Carol Parsol zei dat hij onverwacht onwel werd en naar een ziekenhuis werd gebracht nadat hij twee weken geleden ademhalingsproblemen had gehad. Hij liep MRSA op, een ernstige bacteriële infectie, en longontsteking. Hij had continue intubatie nodig tijdens zijn ziekenhuisverblijf in Oklahoma City. Volgens rapporten ging zijn gezondheid snel achteruit en werd hij op een extracorporale membraanoxygenatiemachine (ECMO) geplaatst, een soort levensondersteuning. Hij moest ook dialyseren en kreeg veel medicijnen. Dean’s moeder plaatste op sociale media dat uit een CT-scan bleek dat hij mogelijk een beroerte had gehad terwijl hij “voor zijn leven vocht” in het ziekenhuis.

Ook Boeing-ingenieur Sam Salehpour vertelde dat er fouten worden gemaakt bij de assemblage van verschillende delen van de toestellen. Daardoor bestaat volgens hem het risico dat er onderdelen loskomen. Salehpour zegt dat de romp van de 787 Dreamliner verzwakt kan raken, omdat monteurs handigheidjes gebruiken om verschillende onderdelen sneller aan elkaar te bevestigen. Dat doen ze om de nieuwe exemplaren van het vliegtuig op tijd te kunnen leveren. Salehpour zegt dat hij zijn zorgen heeft gedeeld met het management van Boeing, maar dat hij genegeerd werd. Ook zegt hij dat het soms misging bij het samenstellen van de 777. Als de onderdelen niet goed op elkaar pasten, werd dat op een hardhandige manier opgelost. “Ik heb mensen letterlijk zien springen op de vliegtuigonderdelen, om ervoor te zorgen dat ze zouden passen”. Er zouden ook structurele productiefouten zijn  bij de 777 en 787 productielijnen. Volgens hem lopen vierhonderd 777 toestellen en duizend 787 Dreamliners gevaar. Boeing ontkent dit. Een medewerker verklaarde ook dat vereiste controles op 787 Dreamliner toestellen niet werden uitgevoerd maar wel door de medewerkers voor akkoord bevonden werden afgevinkt. Ook hiernaar wordt nu onderzoek gedaan.

Boeing heeft volgens kwaliteitsinspecteur  Sam Mohawk honderden defecte vliegtuigonderdelen kwijtgemaakt die uiteindelijk in 737 Max-toestellen zijn beland. Volgens de klokkenluider moeten defecte onderdelen goed geregistreerd worden om te voorkomen dat ze toch in vliegtuigen gebruikt worden. Maar hij zegt dat Boeing ze juist uit de interne systemen verwijderde, waardoor het niet meer mogelijk was om ze goed te volgen. Ook zei hij dat er onderdelen in de buitenlucht zijn opgeslagen, en dat is niet volgens de voorschriften. Toen inspecteurs van de luchtvaartautoriteit aankondigden het terrein te bezoeken, hebben medewerkers de onderdelen snel naar andere locaties gebracht. De klokkenluider diende de beschuldiging in bij de Amerikaanse toezichthouder voor veiligheid op de werkvloer. Zijn verklaring werd openbaar gemaakt door een onderzoekscommissie van de Senaat, omdat deze een hoorzitting had met de topman van Boeing, Dave Calhoun. Hij werd aan de tand worden gevoeld over de veiligheidscultuur bij het bedrijf waar hij de ernst van de situatie erkende. Achter hem zaten nabestaanden van mensen die omkwamen bij crashes van Boeing-vliegtuigen in 2018 en 2019. Ze hielden foto’s van hun naasten en pancartes vast. Bij het begin van de hoorzitting ging Calhoun rechtstaan en draaide hij zich om, om “in naam van alle Boeing-medewerkers over heel de wereld” zijn excuses aan te bieden voor hun verlies. 

Volgens een oud-medewerker van Boeing Merle Meyers zouden mensen gepromoveerd zijn door onderdelen te ritselen. De focus van de bedrijfstop lag zozeer op een snellere productie dat medewerkers zelfs afgedankte vliegtuigonderdelen hergebruikten. Boeing staat al lang onder druk . In 2020 moesten acht Dreamliners aan de grond blijven vanwege zorgen over de productie. De leveringen werden daarna nog meermaals opgeschort. In februari vorig jaar gebeurde dat opnieuw gedurende enkele weken. Ook met de 737 MAX waren er technische problemen. Na de crash van twee vliegtuigen – waarbij in totaal 346 mensen om het leven kwamen – moest Boeing zijn toestellen 20 maanden aan de grond houden. Een week voor de getuigenis in de Senaat moest op 5 juni een Boeing 777  nog een noodlanding maken nadat de motoren in brand vlogen.

Een medewerker van Spirit AeroSystems, een bedrijf dat onder meer rompen voor Boeing produceert meldde dat volgens hem er regelmatig vliegdelen met gebreken de fabrieken verlieten. Boeing zou daarvan op de hoogte zijn geweest. Ook zegt hij dat personeel onder druk werd gezet om minder strenge controles uit te voeren. “Ze focusten niet op de kwaliteit van de onderdelen, maar vooral op het financiële plaatje en de cijfers”, zei hij

De Japanse metaalproducent Kobe Steel heeft gefraudeerd met de uitkomsten van kwaliteitsinspecties. Kobe Steel erkent de stevigheid en levensduur van onder meer aluminium- en koperproducten te hebben vervalst, maar blijkt ook gefraudeerd te hebben bij de productie van haar staal. De producten van Kobe worden veel gebruikt in vliegtuigen. De fraude betrof aluminium en koper bestemd voor onder Boeing en de luchtvaarttak van Mitsubishi. Topman Hiroya Kawasaki moest opstappen.

Boeing maakte in het eerste kwartaal van 2024 een omzetverlies van 355 miljoen dollar en bijna 4 miljard dollar aan contante uitgaven bekend

Behalve dat het gevaarlijk is met Boeing te vliegen vanwege de technische problemen bleek recent ook de piloot een probleem. Een dronken Amerikaanse Boeing 777-piloot werd vóór vertrek van de luchthaven Charles de Gaulle in Parijs aangehouden. Nadat de zaak door een plaatselijke rechtbank was behandeld, werd de gezagvoerder veroordeeld tot zes maanden voorwaardelijke gevangenisstraf, een jaar schorsing van het recht om een ​​vliegtuig te besturen, en een boete van 4500 euro. Een uur voor de geplande start voerde de luchthavenpolitie een controle uit op de bemanning, die een vlucht naar Dallas, Texas zou uitvoeren. Tijdens de inspectie merkten inspecteurs de geur van alcohol op die afkomstig was van de gezagvoerder. Hij had “glazige ogen” en had moeite met spreken. Het rapport van de wetshandhaving gaf een positief alcoholtestresultaat aan, waarbij het toegestane alcoholniveau zes keer werd overschreden. De gezagvoerden van een British Airways piloot maakte het vorig jaar nog bonter. Hij werd ontslagen na het snuiven van cocaïne vlak voordat hij een passagiersvlucht naar Londen zou uitvoeren. Het incident kwam aan het licht toen de gezagvoerder had opgeschept over zijn drugsgebruik tegen een stewardess. Dit jaar waren er al 18 incidenten met Boeing toestellen. Eind februari gaf FAA-directeur Mike Whitaker Boeing negentig dagen om met een uitgebreid plan te komen om de “systemische kwaliteitscontroleproblemen” bij het bedrijf aan te pakken. Ook mocht Boeing de productie van de 737 MAX niet uitbreiden. 

Een Dreamliner 787 staat al sinds augustus 2023 aan de grond. In november vloog de machine voor onderhoud naar Kuala Lumpur, Maleisië. Volgens Ladislaus Matindi, CEO van de maatschappij, is corrosie in de Rolls-Royce motoren de reden voor de verstoring. ‘Door het grote aantal motoren dat onderhoud nodig heeft en het tekort aan huurmotoren moeten vliegtuigen vaak wachten tot het hun beurt is en het motoronderhoud is afgerond. De Rolls-Royce-motoren hebben een ontwerpfout. Ook Air New Zealand ondervindt problemen met de Rolls-Royce Trent 1000 motoren. De maatschappij is daardoor genoodzaakt van 31 maart tot 25 oktober alle vluchten tussen Auckland en Chicago te annuleren. Het bedrijf legde uit dat een Trent 1000-motor na normaal gesproken duizend cycli groot onderhoud nodig heeft. Daarbij wordt een motor van het vliegtuig afgehaald en naar de fabrikant verstuurd voor inspectie en onderhoud. Tijdens routine controles, uitgevoerd door personeel van de maatschappij zelf, ontdekten technici daarentegen dat de motoren al na 750 tot 850 cycli een grote beurt moeten ondergaan. Als gevolg moet de luchtvaartmaatschappij drie 787’s tijdelijk aan de kant zetten, omdat Rolls-Royce geen nieuwe motoren kan leveren. De nood en of voorzorglandingen in de pers worden opvallend vaak in commentaren genuanceerd en in bronnen van de luchtvaart niet meer vermeld of veel later.

Boeing meldde begin juni 2024 dat was gebleken dat bevestigingsmiddelen niet goed waren vastgemaakt in de romp van nog niet geleverde B787-toestellen. De reeds geleverde vliegtuigen kunnen veilig verder vliegen, aldus het bedrijf. De productiefout werd ontdekt tijdens een kwaliteitscontrole en Boeing heeft de Amerikaanse toezichthouder FAA ervan op de hoogte gebracht, die opnieuw een onderzoek startte. Eerder in mei opende de FAA een onderzoek om na te gaan of Boeing alle verplichte inspecties van de elektrische verbindingen tussen de vleugels en de romp wel uitvoerde. Het hoofd van de toezichthouder, Mike Whitaker, getuigde 13 juni in de Amerikaanse Senaat en zei dat hij van plan was om 14 juni een bezoek te brengen aan de Dreamliner-fabriek in North Charleston. De FAA had veel beter zicht moeten hebben op wat er gaande was bij Boeing voor 5 januari”, zei Whitaker. De procedures voor het incident met een Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines waren volgens hem te veel gericht op papierwerk en niet op inspecties. Sinds het bijna-ongeluk stuurt de toezichthouder veel meer inspecteurs op pad, verzekerde Whitaker de senatoren. 

De FAA is een onderzoek begonnen naar een ‘Dutch roll’ van een Boeing 737 MAX 8 van Southwest Airlines. Hoewel het incident enige weken geleden plaatsvond, maakte de Amerikaanse luchtvaartautoriteit het nieuws pas vrijdag bekend. De piloten wisten toen de Boeing veilig aan de grond te zetten, al raakte het toestel beschadigd. De Boeing MAX 8, Southwest-vlucht WN 746, was op 25 mei onderweg van Phoenix, Arizona, naar Oakland, Californië, met 175 passagiers en zes bemanningsleden aan boord. Na ongeveer een uur begon het toestel, op een hoogte van 32.000 voet, sterk en ongecontroleerd met de staart heen en weer te schudden, een beweging die onder piloten ook wel ‘Dutch roll’ heet. De term stamt uit de begintijd van de luchtvaart, een eeuw geleden en verwijst vermoedelijk naar de – Nederlandse – schaatsbeweging. De piloten van Southwest wisten vorige maand het toestel onder controle te krijgen en ze zetten de Boeing veilig aan de grond in Oakland. Niemand aan boord raakte gewond. De twee jaar oude MAX is sindsdien niet meer actief geweest. Volgens een eerste onderzoek van de FAA is er schade aan de backup power control unit (PCU), die het staartroer controleert. Of de PCU al was beschadigd of dat dit gebeurde door het incident is nog niet bekend. Het toestel is inmiddels overgevlogen naar Everett in de staat Washington voor onderhoud.

Alle commotie rondom Boeing komt de VS slecht uit omdat er meer Patriots rakketten nodig zijn, die door het bedrijf worden geproduceerd. Op de Farnborough International Airshow heeft Boeing van Korean Air een order gekregen ter waarde van zeven miljard dollar. Korean Air koopt twintig exemplaren van de 787 Dreamliner en nog een twintig van de Boeing 777X. 

ANDER NIEUWS

error: Content is protected !!