Elektrische laadstations

De Europese autobranche ACEA wil dat er in 2030 zeker 8,8 miljoen publieke laadpalen beschikbaar zijn in de Europese Unie. De EU zelf had gerekend met maar 3,5 miljoen. Opladen van een elektrische auto in de daluren is goedkoper en bovendien milieuvriendelijker. Met een tweejarige proef in Alkmaar, Heiloo en Wijdemeren willen ze het opladen in daluren stimuleren. Elektrische auto’s die tussen 17.00 uur en 20.00 uur aan een laadpaal worden gezet, worden pas opgeladen vanaf 20.00 uur als de energievraag afneemt. Volgens MRA-worden de meeste auto’s aan het einde van de middag en het begin van de avond aan de laadpaal aangesloten, waardoor het elektriciteitsnetwerk zwaar wordt belast. De gebruiker zou zo op jaarbasis gemiddeld 200 euro kunnen besparen. Wil een bestuurder de auto toch opladen in de piekuren dan is opladen met een speciale app te activeren.

De laadinfrastructuur voor elektrische auto’s in New York schiet ernstig tekort. De snelle toename van elektrische taxi’s in de stad heeft geleid tot lange wachtrijen en frustratie bij chauffeurs die hierdoor regelmatig anderhalf uur op hun beurt moeten wachten om hun auto’s op te laden, meldt InsideEVs.

Ruim 50 procent van de elektrische auto’s wordt thuis opgeladen, 25 procent gaat naar openbare laadpalen, 13 procent laadt op het werk en 9 procent bij een snellader onderweg. Nederland heeft de grootste ‘laaddichtheid’ van Europa. Momenteel zijn er zo’n 120.000 (semi)publieke laadpunten en bijna 4.200 (semi)publieke snelladers. Laadpunten worden op grote schaal uitgerold en er zijn meerdere innovatieve pilots gaande, zoals het herbestemmen van lantaarnpalen als laadpunten en het inrichten van mobiliteitshubs. Volgens de Europese Commissie zijn er minimaal twee miljoen laadpalen nodig in Europa in 2025. In vier jaar tijd is het aantal openbare oplaadpunten voor elektrische auto’s ruim verdrievoudigd tot een kleine 60.000 stuks. De tarieven voor het laden zijn zeer verschillend en is het goedkoopst in Den Haag en Rotterdam. Daar kost het nog 027 per kWh. terwijl het in Amsterdam en Utrecht kan oplopen naar respectievelijk 0,56 en 0,79 cent. Consumenten in Amsterdam, Den Haag of Nijmegen betalen gemiddeld 0,33 euro per kWh. In Almere en Haarlem betaal je bijna het dubbele: 0,61 euro. Er wordt van alles bedacht om de laadprijzen op te hogen. Zo zijn er “bundels” waarbij je betaalt voor verwacht verbruik en pasjes en allerlei verschillende abonnementsvormen met veel verschillende voorwaarden, maar ook zijn er grote verschillen per station of tussen snel en gewoon laden. De tarieven verschillen per laadpasaanbieder, per abonnement, per laadpaal, per beheerder, per stad of provincie. En ook gedurende de dag. Anders dan een energiecontract met duidelijke kWh-tarieven toont een laadpaal vaak niet wat je daadwerkelijk betaalt per kWh stroom. Ionity is koploper en duurder dan Fastned of Allego en allen rekenen inmiddels ook al rond de 0,80 tot 1 euro per kilowattuur, hetgeen elektrisch rijden nu al duurder maakt dan het rijden op fossiele brandstof. Van de 225.000 openbare oplaadpunten die momenteel in de EU beschikbaar zijn, zijn er slechts 25.000 geschikt om snel te kunnen laden. De overige oplaadpunten zijn gewone stopcontacten met een lage capaciteit, waarbij tijdens het laden tot wel 30% van de stroom verloren gaat. Het opladen van een elektrische auto kan dan ook een hele nacht of zelfs langer in beslag nemen. Met ingang van het prijsplafond in januari 2023 werd het weer voordeliger om thuis te laden, mits ze onder het prijsplafond blijven. Na het prijsplafond zijn ze mogelijk ongeveer evenveel kwijt als bij een snellader. Hieruit komt naar voren dat hoe langzamer je laadt, hoe meer stroom er verloren gaat aan andere zaken dan actieradius. Bij het laden via het reguliere stopcontact gaat 12,7 tot 24,2 procent van de stroom verloren. Bij sneller laden dalen de verliezen naar 6,3 tot 9,7 procent. Voor een succesvolle transitie richting elektrisch rijden is een adequate laadinfrastructuur van groot belang. Dat geldt ook voor de ontwikkeling van open ICT-protocollen zoals Open Charge Point Protocol (OCPP) en Open Charge Point Interface (OCPI). Met deze protocollen is het eenvoudiger om laadstations te voorzien van software om deze met elkaar te verbinden.

Sinds 5 januari 2024 rekent Shell Recharge ‘blokkeerkosten’. Je betaalt die kosten als je je elektrische auto langer dan vier uur aan een laadpunt van Road (e-Flux) of EVBox in het roamingnetwerk van Shell Recharge hebt staan, ongeacht of je batterij is volgeladen. De blokkeerkosten bedragen 0,05 euro per minuut, tot een maximum van 12 euro per keer.

België doet het slecht in Europa want eén laadpaal per tien elektrische auto’s is eigenlijk het minimum en dat wordt bij lange na niet gehaald. Als je verwacht dat er daar tegen 2030 één miljoen elektrische auto moeten gaan rondrijden dan moeten er tegen die tijd 100.000 laadpalen komen.

Laadpalen via de Powerdale app werken niet meer. De app is de enige toegang tot duizenden laadpalen in België. Het bedrijf is failliet

Duitsland steekt de komende 3 jaren 6,3 miljard euro  in de uitbreiding van hun laadnetwerk. Het aantal elektrische voertuigen groeit in Duitsland op jaarbasis met bijna 25 procent. Op dit moment is 14,6 procent van alle nieuw geregistreerde auto’s in Duitsland al elektrisch. Er zijn nu ongeveer 70.000 oplaadpunten in Duitsland, waarvan 11.000 snelladers. Het doel van de Duitse regering is om in 2030 1 miljoen openbare oplaadpunten beschikbaar te hebben.

Daimler, BMW, Ford en de Volkswagen Group plaatsen in een joint-venture genaamd IONITY een High-Power Charging-netwerk met 400 snellaadstations die binnen 15 minuten de accu’s volledig op kan laden. Ook Shell heeft ontdekt dat de winst op stroom 10 keer hoger is dan op fossiele brandstof en bouwt in hoog tempo laadstations.

In de Gelderse gemeenten Apeldoorn, Barneveld, Ede, Nijkerk, Nijmegen, Overbetuwe, Rheden, Scherpenzeel, Wageningen en Zevenaar en het Utrechtse Veenendaal kunnen laadpalen binnenkort worden uitgezet wanneer het stroomnetwerk overbelast is. 191 laadpalen komen onder het beheer van Park&Charge en gaan ‘netbewust laden’. Dat betekent dat er minder of geen stroom naar de palen toegaat als er minder stroom beschikbaar is. Het is een van de eerste projecten in Nederland waar de laadpalen soms worden uitgezet. Volgens Park&Charge levert het af en toe uitzetten van de laadpalen geen nadelige gevolgen op voor mensen die hun auto opladen. “De elektrische rijder heeft hier meestal geen last van, omdat de auto vaak lang genoeg aan de laadpaal staat om de batterij alsnog vol te laden. Door het vernieuwen van de laadpalen kunnen volgens Park&Charge sneller meer laadpalen worden bijgeplaatst, wat nodig is om in 2030 alle elektrische auto’s te kunnen opladen.

Het aantal elektrische auto’s neemt naar verwachting de komende jaren toe van zo’n 450.000 naar zo’n 2 miljoen in 2030 (20 procent). Het aantal openbare laadpalen stijgt naar verwachting dan naar 400.000 in 2030. Binnen enkele jaren kan een elektrische auto al binnen tien minuten opgeladen zijn. De grootste uitdaging is echter de stroominfrastructuur die totaal niet is berekend op dergelijk grootverbruik in elke regio. Door de sterk toegenomen vraag kan het stroomnet nu al niet meer genoeg stroom leveren. Daardoor komen nieuwe grootgebruikers op een wachtlijst terecht. Liander werkt hard aan het uitbreiden van de capaciteit, maar dat gaat waarschijnlijk niet snel genoeg.

GVB bussen bussen op de lijnen 15, 22 en 36 gingen in 2020 geëlektrificeerd rijden en de voertuigen moeten worden geladen met opportunity charging waarbij de accu’s ’s nachts bij de garage worden geladen en tussentijds via een laad hub. De elektrische bussen worden ’s nachts bij Garage West helemaal geladen en op station Sloterdijk met snelladers bijgeladen. GVB, Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam betalen het project gezamenlijk.

Vattenfall wil samen met BAM de komende jaren achtduizend nieuwe oplaadstations in Noord-Brabant en Limburg plaatsen. Het is een van de grotere projecten op dit gebied in Nederland. Iets meer dan de helft van de palen wordt proactief geplaatst op plekken waar de inwoners nog geen aanvraag hebben ingediend. Met de actie willen Vattenfall en de gemeenten elektrisch rijden stimuleren. Volgens het energiebedrijf rijden er in 2030 naar verwachting 1,9 miljoen elektrische auto’s rond in Nederland

Laadbedrijven

Alfen

Alfen is in 1937 in Hilversum opgericht als J. van Alfen’s fabriek van hoog– en laagspanningsapparaten. Alfen is een internationale onderneming die zich bezighoudt met innovatieve producten en projecten binnen de energiewereld. In 2008 is Alfen begonnen met de ICU Charging Stations en in 2011 vond de levering van het 1000e laadpunt in Nederland plaats. In 2023 produceerde Alfen circa 150.800 laadpunten. In de business line Smart Grid Solutions bedroegen de inkomsten in 2023 €188,4 miljoen, een groei van 32% vergeleken met €142,6 miljoen in 2022. Alfen is het middelpunt en de verbindende factor in het elektriciteitsnet dankzij hun transformatorstations, energieopslagsystemen, laadpalen voor elektrische auto’s en een diversiteit aan andere producten en diensten. Alfen heeft haar hoofdkantoor in Almere en heeft 571 werknemers in dienst en maakt een brutowinst van een half miljard euro. Zonneparkontwikkelaar Solarfields bracht begin 2023 zijn zonnepark Bontepolder in première met bijna 32.000 zonnepanelen, vergezeld van de batterijopslagtechnologie van Alfen om de koolstofvrije stroom die ze genereren op te vangen en te distribueren. Terwijl het park bijna 5.300 huishoudens in de gemeente Terneuzen van stroom voorziet, speelt het een centrale rol bij het ondersteunen van de netstabiliteit, zowel in de provincie Zeeland als in heel Nederland.  Alfen ontwikkelt en produceert behalve deze batterijen ook laadpalen, opslagsystemen voor energie, zogeheten smart grids (elektriciteitsnetten) en soortgelijke producten en diensten. Het oorspronkelijke Alfen bestaat sinds 1937 en richt zich tegenwoordig op de energietransitie en duurzaamheid. Het hoofdkantoor van Alfen staat in Almere. De onderneming is primair actief in Europa en heeft vestigingen in onder meer Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Spanje en Oostenrijk. De producten en diensten levert Alfen in meer dan 30 verschillende Europese landen en ook deels buiten Europa. Het bedrijfsmodel van Alfen is gericht op duurzaamheid. Door te investeren in groei en innovatie wil de onderneming een belangrijke rol spelen in de energietransitie. Alfen voorziet de komende jaren stevig door te kunnen blijven groeien.Het aandeel Alfen staat beursgenoteerd aan Euronext Amsterdam en heeft een weging in de AMX. Alfen keert geen dividend uit. Alfen ging eind maart 2023 naar de beurs. Alfen zette in de eerste helft van 2018 in totaal 41 miljoen euro om, 32 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De aangepaste nettowinst kwam uit 0,6 miljoen euro. Ruim een vijfde van de omzet wordt gemaakt in het buitenland. Daar is een groei van 9 procent. Die buitenlandse groei wordt versterkt door de overname van Elkamo, de Finse ontwikkelaar en producent van elektriciteitsdistributiesystemen. Alfen is samen met zijn partner Allego geselecteerd om 80 laadpalen voor elektrische voertuigen aan de Londense gemeente Borough of Newham te leveren. Dit meldde de Nederlandse producent van laadpalen voor elektrische auto’s, transformatoren en opslagsystemen voor energie dinsdag zonder financiële detail te melden. Alfen is bij deze opdracht de leverancier en Allego de installateur van de palen. Alfen zag de groei in het tweede kwartaal van 2023 bijna volledig stilvallen en de winst fors dalen door een zwakkere vraag voor oplaadsystemen. Daarbij zijn er sinds vorig jaar grote voorraden aan laadsystemen ontstaan die nog moeten worden verkocht. Alfen waarschuwde al eerder voor een tegenvallende omzet in heel 2023. Het bedrijf behaalde in het tweede kwartaal een omzet van 110,7 miljoen euro. Dat is slechts 1 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De winst uit de verkoop daalde van 20,2 miljoen vorig jaar naar 8,4 miljoen euro. Ook de winst die het afgelopen kwartaal overbleef na aftrek van onder meer belastingen daalde fors. Dat bedrag ging van 14 miljoen euro van vorig jaar naar 3 miljoen in dezelfde periode van dit jaar. Alfen had zelf in februari nog een aanmerkelijke winstgroei verwacht en bouwde een nieuwe productieplek in Almere die drie keer groter is dan de grootste faciliteit die het bedrijf had. De fabriek ging eind februari 2024 open. De Vries en Verburg realiseerde het bedrijfspand en hoofdkantoor op bedrijventerrein De Vaart in Almere. Voor 2024 rekent Alfen op een omzet tussen 590 miljoen en 660 miljoen euro, wat een groei zou inhouden van 26 procent, uitgaande van het middenpunt. Voor de oplaadpalen gaat het bedrijf uit van 15 procent omzetgroei, in plaats van de eerder genoemde 15 tot 20 procent. Bij de opslagsystemen, die het afgelopen jaar een doorbraak beleefden, staat de verwachting op tenminste 40 procent groei en bij de slimme netwerken op 20 procent. De markt voor energie-opslagsystemen zou in de periode 2023 tot en met 2027 een samengestelde jaarlijkse groei tegemoet kunnen zien van 58 procent, terwijl het opladen van elektrische auto’s een samengestelde groei van 18 procent per jaar kan verwachten. Nederlandse beheerders van stroomnetwerken rekenen met 21 procent jaarlijkse groei in de periode 2024 tot en met 2026. Het bedrijf mikt voor 2024 op een marge die hoger ligt dan de 11,3 procent in 2023. Degroof Petercam haalde het aandeel woensdag van zijn kooplijst na de jaarcijfers, maar verhoogde wel het koersdoel van 60,00 naar 66,00 euro. Veel beleggers beschouwen Alfen als een bedrijf dat zich vooral bezighoudt met oplaadpalen voor elektrische auto’s, terwijl dat slechts ongeveer 30 procent van de omzet van Alfen is. De bank noemde daarom vooral de verbetering van de marktsituatie bij EV Charging positief. Analisten van Berenberg vrezen dat het lastig wordt voor Alfen om het doel van 15 tot 20 procent omzetgroei bij de oplaadstations tussen 2022 en 2027 te halen, na de daling van 39 procent in 2023. De druk op het elektriciteitsnet zal de vraag naar de Smart Grids en batterijen van Alfen echter alleen maar doen toenemen. Ex CFO Jeroen van Rossen blijft als adviseur aan nadat bleek dat de benoeming van Boudewijn Tans als nieuw CFO niet doorgaat omdat er geen ’match’ is met het bedrijf. Alfen is nu op zoek naar een nieuwe kandidaat. Alfen tekende contracten met Pfalzsolar en HVC voor een MV-microgrid en netto-integratie voor zonne-energieproject Sunspace met 46 MWp in Marknesse, dat in de eerste helft van 2024 zal worden geïnstalleerd en in gebruik genomen. Alfen heeft ook een nieuw contract gewonnen met HVC voor een Smart Grid Solution voor aansluiting van 10 MVA windpark op de afvalwaterzuiveringsinstallatie Amsterdam West. Alfen heeft meerdere contracten getekend met Bejulo voor in totaal 30 MWp Solarpark-projecten in Ierland die in 2024 zullen worden uitgevoerd. Tenslotte heeft Alfen een contract getekend met “Alliantie Dijkversterking Rijnkade Arnhem“ bestaande uit vd Ven, Hakkers en Ballast Nedam voor een 3 MVA microgrid met speciale transformatorstations (3 ‘Peperbus’ onderstations) voor walstroomaansluitingen in de haven van Arnhem. Voornamelijk vanwege de negatieve outlook op elektrificering en problemen bij Tesla stortte de koers van het aandeel Alfen door enkele negatieve berichtgeving met 20% in. Dat was 15 april 2024 weer een reden voor investeerder om ook 1,3% van het belang terug te brengen wat opnieuw een negatieve invloed had op de koers. Een van de berichtgevingen ging over het door de Raad van Commissarissen, de Directie van Alfen en Boudewijn Tans om gezamenlijk te besluiten om zijn voordracht als Chief Financial Officer van de agenda te halen. Het andere probleem ging over vochtproblemen bij middenspanningsruimtes bij Liander. Maar deze problemen waren al binnen enkele dagen opgelost en de schade werd voor 5 miljoen euro door Alfen hersteld en opgelost. Het aandeel staat 17 april rond de 36 euro terwijl er uit werd gegaan van een koersdoel van 70 euro. Genoeg reden voor beleggers om nu in te stappen. Alfen plaatste voor Enexis binnen 3 dagen een transportverdeelstation met een capaciteit van 10.000 volt in Deventer.

Allego/Meridiam

Allego was sinds 2013 een zelfstandig bedrijf van de Alliander groep maar verkocht deze in 2018 aan de Franse beleggingsonderneming Meridiam. Allego ontwikkelt laadoplossingen en -infrastructuur voor elektrisch vervoer. Alliander was al sinds 2009 actief op het gebied van elektrisch vervoer. De eerste 100 openbare laadpalen in Nederland werden door Alliander in Amsterdam geplaatst. De Alliander groep is een netwerkbedrijf en mocht de stroomleverantie activiteiten niet zelf doen. De voorzieningenrechter deed hierover uitspraak in een kort geding dat door Nuon werd aangespannen. Allego moest Nuon een dwangsom betalen van 200.000 euro met een maximum van tien miljoen euro voor iedere keer dat het bedrijf zich niet aan deze uitspraak zou houden. Nuon vond het oneerlijke concurrentie, omdat een netwerkbedrijf zich volgens de Wet Onafhankelijk Netbeheer (ook wel splitsingswet genoemd) zou moeten beperken tot het plaatsen en beheren van laadpalen en niet tot het tevens leveren van stroom. Hierop werd de divisie al snel verkocht. Allego van Meridiam richt zich op de ontwikkeling, selectie, installatie, beheer en het onderhoud van de laadinfrastructuur en leverde tot dusver de energie via energieleverancier Vandebron. Allego en Vandebron garandeerden voor 100 procent dat de hoeveelheid stroom die jaarlijks via de 2000 laadpalen wordt gebruikt geheel uit duurzame, regionale bronnen wordt gewonnen. Vandebron betrekt stroom van regionale producenten, zoals boeren die elektriciteit opwekken uit voornamelijk zon en wind. De zekerheid over de groene stroom loopt via de uitgifte van certificaten die garanderen dat de hoeveelheid stroom die wordt gebruikt daadwerkelijk is opgewekt bij specifieke producenten van duurzame energie uit de regio. Eindhoven krijgt als een van de eerste een ultrasnel autolaadstation met een lader van 350 kW. In vijf minuten tijd zou je dan weer 100 km verder kunnen rijden. Slechts weinig elektrische auto’s kunnen de snelladers aan. Allego verwacht donderdag 17 maart 2022 zijn eerste notering op de beurs van New York te krijgen via een lege beurshuls en een fusie met een spac van het private-equityhuis Apollo Global Management. Het aandeel Allego wordt genoteerd aan de New York Stock Exchange (NYSE). De strategie om zich volledig te richten op laadpalen die heel snel kunnen opladen, is ook financieel gedreven. Snelladers leveren volgens Allego per laadbeurt veel hogere winstmarges op dan laadpalen die uren nodig hebben om een auto een actieradius van pakweg 200 kilometer te geven. Meridiam houdt na de beursgang 59% van de aandelen. Verder is een aandelenpakket van 15% gereserveerd voor de beloning van externe adviseurs die Meridiam en Allego hebben geholpen met het bepalen van de strategie en de ontwikkeling van het bedrijf. De adviseurs kregen over het eerste halfjaar van 2021 aandelen ter waarde van € 104,8 mln. Daarvan was 77,1 miljoen euro bedoeld als vergoeding voor geleverde diensten. De overige 27,7 miljoen euro was een beloning voor managers. Het bedrijf uit Arnhem heeft ambitieuze doelen. Over 2021 werd een omzet van 86 miljoen euro en in 2026 moet dat zijn gestegen tot 1,2 miljard euro. De enorme stijging is volgens Allego mogelijk door de verwachte sterke toename van het aantal elektrische auto’s. De brutowinst (ebitda) moet in vijf jaar oplopen van €8 mln naar 512 miljoen euro.

BP

BP gaat samenwerken met de Israëlische startup StoreDot en investeert 17 miljoen euro in het ultrasnelladen. StoreDot werkt aan technologie om batterijen in 5 minuten op te laden. StoreDot heeft hiervoor een speciale lithium-ion batterij ontwikkeld. Begin 2018 ging BP ook al een samenwerking aan met FreeWire Technologies, een producent van mobiele oplaadsystemen.

Blue Marble

De twee broers Martijn en Robert van de Vegte van BlueMarble Charging ontwikkelen slimme laadstations én slimme software. Het bedrijf creëert laadoplossingen voor elektrische voertuigen. BlueMarble Charging streeft ernaar om e-mobiliteit, parkeren, gebouwbeheer, energieopslag en slimme energie met elkaar te verbinden. Daarvoor bieden ze de tools en diensten aan om te anticiperen op de nieuwe markteisen. Tot nu toe heeft BlueMarble alles zelf gefinancierd. Horizon Flevoland financiert de innovatie.

Chargepoint

Amerikaans laadpalenbedrijf met een beursnotering

Electra
Laadpalenleverancier Electra gaat de komende jaren honderd laadstations en zeshonderd laadpunten voor elektrische auto’s in Nederland plaatsen. Het bedrijf wil dit jaar het eerste laadstation openen. Electra hoopt de stations en laadpunten voor 2030 te hebben geplaatst. Het Franse bedrijf is momenteel al actief in acht Europese landen, waaronder Frankrijk en Duitsland. Het bedrijf heeft onlangs ook 35 laadstations in België geopend. Dde laadstations van Electra bevinden zich vooral in stedelijke gebieden, zoals bij supermarkten, restaurants en hotels. 
EVBox

In 2017 nam Engie EVBox over van Gilde Investment. De verliezen waren opgelopen tot rond de vijfhonderd miljoen euro. EVBox heeft eind juni 2018 het Franse EVTronic overgenomen. EVTronic ontwerpt en bouwt supersnelle laadstations. Engie, had al 700 laadstations. EVBox had zelf al 60.000 laadstations. Het in 2007 opgerichte EVTronic werkte al samen met EVBox voor de implementatie van EVBox-snellaadpalen. Snelladers zijn direct aangesloten op de accu van de auto en kunnen daardoor auto’s veel sneller opladen. Het bedrijf wilde een Amerikaanse beursnotering maar dat werd in december 2021 afgeblazen door het moederbedrijf Engie en EVbox en door het private equitybedrijf TPG Pace. Het bedrijf kon tot twee keer toe niet voldoen aan het inleveren van goedgekeurde jaarcijfers en tussentijdse resultaten. Potentiële investeerders hebben zich teruggetrokken. Ondertussen moeten er miljoenen worden afgeschreven en gereserveerd voor ondeugdelijke laadpalen zo blijkt uit het jaarverslag over 2020 van EVCharged, de holding waaronder EVBox valt. De jaarrekening is eind maart 2022 door accountant EY pas goedgekeurd na de aanpassing van een reeks boekhoudkundige fouten. Over 2020 werd 14,4 miljoen euro toegevoegd aan de garantie- en claimvoorzieningen, een vijfde van de netto-omzet. Dit bedrag is onder meer bedoeld voor eventuele vervanging van slechte of defecte apparaten en voor reparatie. Voor problemen met klanten over geleverde producten is nog eens een voorziening van 2,2 miljoen euro getroffen en dan is er nog een voorziening van 3,8 miljoen euro voor ‘belastende contracten’ met klanten. De kosten om deze contracten na te komen, liggen hoger dan de opbrengsten. Hierbij komen nog de vervroegde afschrijvingen op geactiveerde onderzoeks- en ontwikkelkosten voor een bedrag van 9,6 miljoen euro en het verlies aan goodwill van het in 2018 overgenomen EVTronic van 2,7 miljoen euro. Het verlies over 2020 bedraagt hierdoor in totaal 113 miljoen euro en dat is bijna drie keer zo hoog als in 2019. Engie wilde EVBox in 2021 voor ruim 1 miljard euro naar de beurs brengen. Na enkele keren uitstel werd daar in december 2021 een einde aan gemaakt. In 2021 vertrokken de meeste leden van de raad van bestuur en de raad van commissarissen. Ceo Kristof Vereenooghe zit sinds een jaar ziek thuis en heeft de jaarrekening 2020 niet ondertekend. EVBox staat nu onder leiding van Engie-managers. Door het afblazen van de beursgang liep het management een bonusprogramma van 35 miljoen euro mis. Moederconcern Engie, beursgenoteerd energiebedrijf met een omzet van ruim 55 miljard euro, liet bij de presentatie van zijn jaarcijfers zien dat EVBox in 2021 145 miljoen euro verlies zou hebben geleden. Het dochterbedrijf van het Franse energieconcern Engie, maakt nog steeds fors verlies. De sterk gedaalde vraag naar laadpunten en de hoge voorraden brengen het bedrijf verder in de problemen. Ze dwingen de onderneming tot het stopzetten van de productie van oudere generaties laadpalen. In 2022 werd een verlies van 117 miljoen euro geleden door de gestegen verkoopkosten van 101 miljoen naar 118 miljoen. Ook de voorraadkosten liepen flink op, van ongeveer 81 miljoen naar 100 miljoen euro.

Fastned

Fastned kreeg 4,2 miljoen euro subsidie van de Europese Unie en nog eens een subsidie van 4,1 miljoen euro van het Duitse ministerie van Vervoer. Van BENEFIC kwam een subsidie van nog eens maximaal € 1.464.000 voor de bouw van 40 snellaad stations in Nederland, Vlaanderen en Brussel (36.000 per lader). Hierdoor is er nu in totaal zo’n 40 miljoen euro gestoken in het bedrijf met 85 laadstations en een omzet van zo’n 1,5 miljoen euro per jaar met nog geen 13 miljoen euro aan materiële activa en zo’n 18.000 klanten die gemiddeld slechts twee tot vier per dag komen laden. Het bouwen van een laadstation langs de snelweg kost Fastned feitelijk 215.000 euro netto. In Gateshead, Blyth, Whitley Bay, Washington en Kingston Park worden door Fastned via een Britse aanbesteding snellaad stations gebouwd. Hierna volgen twee snellaad stations in Sunderland en Newcastle. Het netwerk van Fastned bestaat in maart 2019 uit 88 stations in Nederland en Duitsland. Er wordt gewerkt aan nieuwe snellaad stations in Nederland, Duitsland en Zwitserland. Verder wordt gekeken naar België. Benzinepomphouders en Fastned stapten over en weer naar de rechter vanwege het verlenen van de vergunningen voor laadstations. Fastned zal vanaf dit jaar ook naar rato (op basis van de kWh) huur voor de stations moeten gaan betalen. Tot nog toe was dat nog gratis. Leclanché gaat energieopslagsystemen leveren aan Fastned, zodat er voldoende capaciteit beschikbaar is om elektrische auto’s met een hoog vermogen te kunnen opladen, zonder dat dit leidt tot ongewenste spanningspieken op het stroomnet. Leclanché levert hiervoor grootformaat lithium-ion accupakketten. Leclanché levert zowel batterijen voor thuis- en kantoorlocaties, als batterijen voor vervoersmiddelen als bussen en schepen. Het koppelen van snelladers aan energieopslagsystemen wordt ook gedaan door Tesla en Renault. Het is de enige manier om auto’s écht snel te kunnen opladen, gezien het geleidelijk toenemende vermogen waarmee snelladen mogelijk is. Met het vastgoedbedrijf van Albert Heijn werd overeengekomen een pilot met snelladers te beginnen bij de supermarkten in Eindhoven, Tilburg en Nijmegen.  FastNed werd opgericht door Michiel Langezaal en Bart Lubbers (zoon van ex premier Ruud Lubbers) en heeft 23 mensen in dienst. In 2020 wordt concurrent MisterGreen met 16 snel laadstations aan de A1, A2, A4, A12 en A27 overgenomen voor 1,98 miljoen euro. Het voornemen is om op deze locaties grote snellaadstations te bouwen. De overnameprijs is voldaan door uitgifte van 165.000 nieuwe certificaten van aandelen. Over een jaar, op 1 juli 2021, volgt een definitieve afrekening van de overnameprijs op basis van de gemiddelde slotkoers. In april telde het bedrijf 114 laadstations. De omzet uit het laden groeide met 178 procent maar sinds half maart is een ongeveer 70 procent lagere dagelijkse afzet te zien in vergelijking met februari. Laadtarieven bij Fastned werden 11 november 2021 opnieuw verhoogd naar maar liefst 0,69 per Kwh. In 2023 werd een nettoverlies van 19,3 miljoen euro geleden wat het totaalverlies na 5 jaar op 74,4 miljoen euro brengt.

IONITY

BMW, Daimler, Ford en Volkswagen werken als IONITY samen aan de ontwikkeling en plaatsing van snelladers bij Europese tankstations. In 2020 moeten meer dan tweehonderd van de geplande vierhonderd laadstations gereed zijn. De snelladers kunnen binnen 20 minuten de accu’s tot 80% opladen. Niet alle elektrische auto’s kunnen snelladers aan. De laders hebben een maximaal vermogen van 350 kW.  In Europa zijn inmiddels ruim 200 laadstations van Ionity gereed, met nog eens 52 locaties in aanbouw.

Leap24

Sinds de start van Leap24 in 2021 hebben oprichters Pelle Schlichting en Ferry Bosgra als doel om de overstap naar schone mobiliteit zo makkelijk mogelijk maken. In een door Leap24 aangespannen kort geding heeft de rechtbank in Oost-Brabant Enexis veroordeeld om binnen zes weken op drie locaties in de provincie Groningen te starten met de realisatie van grootverbruik aansluitingen. Binnen vier weken daarna moeten de aansluitingen worden opgeleverd. Bij het niet naleven van deze uitspraak dient Enexis een dwangsom van € 5.000,- per locatie per dag te betalen, met een maximum van € 250.000,- per locatie. LEAP24 had de de zaak aangespannen omdat Enexis herhaaldelijk de oorspronkelijke leverdata voor netaansluitingen uitstelde, waardoor redelijke termijnen niet werden nageleefd. In de rechtszaak eiste LEAP24 dat Enexis binnen specifieke termijnen de drie locaties zou aansluiten op het elektriciteitsnetwerk. LEAP24 stelt dat Enexis onredelijk lange doorlooptijden hanteert, in strijd met de Elektriciteitswet. Enexis betwistte dit en verwees naar Europese richtlijnen die de nationale wetgeving overstijgen . De rechter oordeelde echter dat LEAP24 een spoedeisend belang heeft en heeft geen enkel argument van Enexis overgenomen. 

Lithium Werks

Lithium Werks wil meerdere fabrieken wereldwijd bouwen waaronder een in China die tegen 2030 voor jaarlijks 500GWh aan accu-opslagcapaciteit kan produceren. De 1,6 miljard euro kostende fabriek van zestig hectare groot komt in het deltagebied van de Chinese Yangtze-rivier en moet daar cellen voor lithium-ion-accu’s gaan produceren. De financiering komt van het Chinese bedrijf Zhejiang Jiashan Economic and Technological Development Zone Industry en van Lithium Werks samen. CEO Kees Koolen hoopt tegen 2020 op een omzet van minimaal 1 miljard dollar. Het bedrijf uit Hengelo heeft al honderd medewerkers en wil samen met de Universiteit Twente op het Technology Base-terrein van de voormalige vliegbasis bij Enschede een onderzoek campus ontwikkelen op het gebied van energieopslag. Hiervoor is een investering van 100 miljoen euro beschikbaar. Deze campus zou in 2025 meer dan tweeduizend medewerkers moeten hebben. Het Belgische chemieconcern Solvay gaat in zijn fabriek in het Chinese Changshu de productiecapaciteit voor polyvinylideenfluoride (PVDF) meer dan verdubbelen. Het gaat om een polymeer dat wordt gebruikt bij de productie van lithium-ionbatterijen.

Wallbox, een van de marktleiders op het gebied van opladers gaat 15 procent van het personeelsbestand ontslaan. Het bedrijf wil  50 miljoen euro besparen.

Nederlandse Energie Maatschappij

De Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) wordt de derde laadpaal leverancier. Langs de A13 bij Delft kwam het eerste eigen snellaadstation waar twee auto’s tegelijk kunnen laden. NLE wil gaan investeren in elektrisch rijden en zoekt naar plekken om nog meer snel laadstations te openen. De nieuwe laadstations van NEM komen onder andere te liggen aan de A4 bij Leiderdorp en aan de A2 bij Beesd.

Northvolt 

In 2017 opgericht door twee voormalige managers van Tesla. Het bedrijf werkt samen met diverse grote Europese autofabrikanten. Volvo, Volkswagen en BMW hebben ook een aandeel in de Zweedse onderneming. Met Volvo bouwt het bedrijf ook een batterijfabriek in Gothenburg en een in de buurt van Heide in het noorden van Duitsland in de deelstaat Sleeswijk-Holstein. De fabriek wordt één van de grootste in zijn soort in Europa met meer dan drieduizend werknemers en een capaciteit om batterijen te produceren voor rond een half miljoen auto’s per jaar. De Europese Commissie (EC) heeft Duitsland toestemming gegeven om Northvolt ruim 900 miljoen euro aan staatssteun te geven voor de bouw van de fabriek. Hiermee wil de EC voorkomen dat grote ‘groene’ investeringen naar de Verenigde Staten gaan.  Die moet in 2026 operationeel zijn en jaarlijks één miljoen batterijen gaan leveren. Het project kost 4,5 miljard euro en wordt geleid door het Zweedse Northvolt, het enige grote bedrijf in Europa dat zich specialiseert in de bouw en ontwikkeling van batterijen voor elektrische auto’s. De fabriek van Nothvolt gaat een batterijcapaciteit van 60 GWh per jaar produceren. Goed voor 800 duizend tot 1 miljoen batterijen voor elektrische auto’s. Northvolt bouwt al aan een giga-batterijenfabriek in Skellefteå in Noord-Zweden. Verder heeft Northvolt een vestiging in het Poolse Gdansk.

Opcharge

Opcharge is naar eigen zeggen de verbeterde versie van OPLAAD.net. Opgericht in 2018 door Brabanders Pieter Haans en Freddy van Nispen. Het bedrijf wil bijdragen aan het versnellen van de groei van het aantal laadpalen in de openbare ruimte: laadpunten die rechtstreeks op het openbare netwerk zijn aangesloten (laadinfrastructuur). Ze hebben zich  tot doel gesteld om 5 procent van de totale behoefte aan laadpunten in 2025 in te vullen, zowel voor openbaar, zakelijk als privé gebruik. Ze werken aan zowel ISO 9001 als 14001 certificering. Begin 2022 verkreeg Marcel Boekhoorn een meerderheidsbelang in het bedrijf. Boekhoorn’s Ramphastos investeerde samen met ASN Bank en Aegon Asset Management en later zij nog eens 32 miljoen euro extra in het laadpalenbedrijf. Boekhoorn’s opvolger Jan Willem Neggers, is ook wild enthousiast over de groene investering. Opcharge werkt ook samen met het Corporate Finance-team van IBS Capital Allies. Ramphastos Investments is in ieder geval de grootste aandeelhouder van Opcharge. De transactie is, volgens Cyriel van Bree, CEO en partner van Opcharge, de grootste investering die ooit in Nederland is opgehaald door een onafhankelijke laadpalenexploitant. (de investering werd mede mogelijk gemaakt door het Europees Investeringsfonds met steun van de Europese Unie. Diedrik Oost, Principal bij Ramphastos Investments: wil Opcharge in staat stellen om nog sneller te groeien, zowel in Nederland als daarbuiten. De eerste laadpalen werden geplaatst in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en er zijn vergevorderde plannen om ook actief te worden op de Belgische, Franse en Spaanse markt. De ambitie is om tot 2030 zo’n 75.000 laadpunten aan te sluiten, waarvan zeker de helft buiten Nederland.

Shell

Shell-stations worden in een versneld tempo voorzien van snelladers voor elektrische auto’s, te beginnen met 15 tot 20 tankstations in de Randstad. De 50 kilowatt snellaadstations worden gebouwd bij Shell-tankstations in de regio Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht en het eerste laadstation was in het derde kwartaal van 2017 al operationeel. Fastned hoopte nog dat Shell zich vooral zou richten op provinciale wegen, omdat zij zelf voornamelijk alleen maar locaties langs de snelweg doen en protesteerde vergeefs bij de rechter, die concludeerde dat Fastned wel snelladers mag aanbieden met de vergunning, maar dat zij geen alleenrecht hebben.

Shell heeft een lagere prijs van 0,50 en neemt concurrent The New Motion over. The New Motion exploiteert meer dan dertigduizend laadpunten in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het VK. Behalve de laadpunten die het bedrijf zelf exploiteert, biedt het bedrijf via o.a. Fastned toegang tot meer dan vijftigduizend publieke laadpalen in vijfentwintig Europese landen met tal van diensten, zoals geregistreerde laadkaarten en een mobiele app. Investeringstak Shell Ventures heeft meegedaan aan een financieringsronde van 31 miljoen dollar in de Amerikaanse startup Ample, een platform dat elektrische auto’s binnen enkele minuten kan laten opladen door robots. Shell  wil tegen eind 2030  wereldwijd zo’n 200.000 elektrische laadstations hebben. Het is nog niet bekend hoeveel daarvan in Nederland geplaatst zullen worden.

Tango

Tango gaat een eigen netwerk van elektrische laadstations opzetten in Nederland. Het dochterbedrijf van de Koeweitse oliemaatschappij Q8 opende in maart al de eerste laadpalen bij een tankstation in Harderwijk. Ook andere tankstations moeten laadpalen krijgen, maar daarnaast komen er onder de naam ‘Tango electric’ ook laadpalen bij bijvoorbeeld winkels en bedrijven. Tango electric gaat ook laadpalen bij medewerkers thuis plaatsen waarbij hun stroomverbruik voor de lease-auto direct wordt vastgelegd. Via de app van Tango electric kan in Nederland al worden opgeladen bij ongeveer 30.000 laadpalen in Nederland. Tango bekijkt ook de mogelijkheden om laadpleinen aan te leggen met meer dan twee laadpunten, op knooppunten in gemeenten en regio’s waar meerdere elektrische rijders tegelijkertijd zijn te bedienen. Ze onderzoeken ook of ze op deze mobiliteitshubs andere energie neutrale vervoersdiensten kunnen aanbieden, om je bijvoorbeeld naar een stad te kunnen vervoeren terwijl je je auto oplaadt.

Tesla

Tesla heeft in mei 2021 wereldwijd inmiddels 25.000 snellaadpalen, waarvan zo’n dertig snellaadlocaties in Nederland, met meerdere palen. In Europa heeft Tesla inmiddels 350 Superchargers. In Nederland zijn de Superchargers te vinden in Amsterdam, Apeldoorn, Dordrecht, Drachten, Duiven, Eindhoven, Hoorn, Oosterhout en Zwolle.  Bij de zestien Tesla Supercharger-stations in Nederland kost elektrisch snelladen nu 25 cent per kWh in plaats van 20 cent. Op een kWh kan een elektrische auto zo’n 4 kilometer rijden. Tesla heeft het snelladen in sommige regio’s verdubbeld. Belgen betalen sinds kort bijvoorbeeld 28 cent in plaats van 23. Een extra verhoging van nog eens 10 procent werd teruggedraaid na protesten.

In 2025 stappen Toyota, Lexus, Rolls Royce, General Motors, Honda, Hyandai, Kia, Jaquar, Landrover, Nissan Rivian, Volvo Polestar en BMW over op een Tesla laadaansluiting (NACS).

The New Motion

The New Motion is de grootste aanbieder van laadpassen in Nederland. In heel Europa heeft het bedrijf zo’n 30.000 eigen pashouders. Ook Fastned heeft zich bij The New motion aangesloten. Eerder werden de MultiTankCard en de Travelcard al gekoppeld aan het snellaad netwerk van Fastned. Er waren al tientallen snellaad stations van The New Motion, maar die werden vanwege onoplosbare technische problemen allemaal ontmanteld. The New Motion is nu nieuwe laadpalen aan het plaatsen en de eerste snellader (50kw DC) voor de Tesla Model S. werd 13 februari 2014 in gebruik genomen aan de A2 bij Breukelen (pompstation Haarrijn). The New Motion wil 5.000 oplaadpunten plaatsen in Nederland en werkt hiervoor samen met Comfort Partners en BAM. De oprichter is Ritsaart van Montfrans. Het project werd tot dusver gefinancierd door Ruud Koornstra van Tendris Holding. Het bedrijf nam in 2014 zijn tienduizendste laadpunt in gebruik. Voor IKEA Nederland installeert het bedrijf laadpunten bij alle Nederlandse vestigingen. Op deze laadpunten kan elke elektrische en plug-in hybride auto op optimaal vermogen laden. IKEA Zwolle en IKEA Utrecht zijn de eerste vestigingen in Nederland die elk 4 laadpunten in gebruik hebben genomen. Bij IKEA Haarlem zijn op 24 juni 2016 de nieuwe laadpunten geïnstalleerd. Het streven is binnen een jaar alle vestigingen te voorzien. Elke IKEA vestiging krijgt minstens vier laadpunten. Auto-importeur Autobinck, het Franse bouwconcern Egis en bestaande aandeelhouders hebben bijgedragen aan een investeringsronde om uit te kunnen breiden in Frankrijk, Duitsland en Engeland. Ondanks dikke subsidies, ruim 30.000 oplaadpunten in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, de uitgifte van ruim 100.000 laadpassen en een omzet van 13 miljoen euro maakt het in 2009 opgerichte bedrijf nog steeds verlies. NewMotion heeft 90 werknemers.

De laadpalen verbruiken veel energie. Op moment dat er te weinig energie wordt opgewekt om aan de vraag te kunnen voldoen gaan de laadpalen iets minder stroom verbruiken. Als er te veel energie wordt opgewekt worden de auto’s juist iets sneller opgeladen. Hiermee moeten de elektrische auto’s als buffer gaan werken om pieken en dalen in de energievoorziening op te vangen. Op het moment dat het mechanisme in werking treedt, krijgt een auto gedurende een kwartier 10 procent minder stroom door ze nieuwe laad- en energievoorzieningsmethode. Opnieuw zijn onderdelen van Tendris Holding die investeerden in de verwerking van algensoorten begin maart 2017 failliet gegaan. Shell kwam als nieuwe investeerder dus net op tijd.

De snellader voor de Tesla is onderdeel van snelladers van MisterGreen Electric Lease en niet van de ‘Supercharger’ van Tesla zelf. Travelcard Nederland exploiteert deze snellader, die te gebruiken is door middel van de speciaal door Tesla Motors ontwikkelde CHAdeMo adapter.