Elon Reeve Musk



Wilt U meer lezen over Elon Musk’s bedrijven en alles over Tesla ?

Elon Reeve Musk is oprichter en aandeelhouder van Tesla, SpaceX, The Boring Company, Neuralink en X (Twitter) en was eerder medeoprichter van PayPal. Elon Musk werd op 28 juni 1971 geboren in Pretoria Zuid Afrika. Elon houdt persoonlijk toezicht op het volledige productontwerp, de technische uitwerking en de fabricage binnen het Tesla concern. In 2023 had Tesla een omzet van 96,8 miljard dollar.

Dit jaar zei Musk nog dat de Robotaxi op 8 augustus tijdens een evenement zou worden aangekondigd. Hij zou dan volledig zelf moeten kunnen rijden. De lancering van de r

Robotaxi is met twee maanden uitgesteld. De engineers achter de robotaxi zouden zo wat extra tijd hebben om prototypes te maken en te testen. De aandeelhouders van Tesla zijn niet blij met de vertraging. De aandelen werden al 6% minder waard na het nieuws. Waymo heeft al wel zelfrijdende taxi’s op de weg in de Verenigde Staten. Inmiddels zou zijn gebleken dat de extra tijd nodig was om het te berijden gebied en de obstakels beter in kaart te brengen, zodat het zou overkomen of de proefrit ook elders zou kunnen slagen. 

Tesla heeft in het tweede kwartaal van 2024 minder omzet gemaakt met de autoverkoop. Ook de prijzen zijn gedaald. Het nettoresultaat was bijna 1,5 miljard dollar. 45 procent minder dan een jaar eerder. Terwijl de winst in de autodivisie onder druk staat, boekt de energiedivisie 100 procent meer omzet. De totale omzet steeg in de maanden april tot en met juni naar 25,5 miljard dollar. De Europese Commissie heeft de importheffing voor Tesla’s die in China worden gemaakt vastgesteld op 9 procent.
Bijna 20 miljard dollar betrof de auto’s waarvan de opbrengsten daarentegen op jaarbasis met 7 procent daalden. Ten opzichte van de omzet in het eerste kwartaal is er verbetering. Toen was de omzet van 17,4 miljard dollar. Tesla meldde begin deze maand in een tussentijdse update al aanzienlijk meer auto’s te hebben geleverd. Na het eerdere massaontslag moest Tesla weer honderden mensen aannemen. Dat aantal steeg van 387.000 naar 444.000. Het aantal gebouwde auto’s daalde wel, van 433.000 naar 411.000. vanwege de brandstichting in de autofabriek nabij Berlijn, waardoor de productie vertraging opliep. Zo’n 1,8 miljoen Tesla’s in de Verenigde Staten hebben een softwareprobleem dat ertoe kan leiden dat de motorkap volledig opengaat en het zicht van de bestuurder belemmert. De fout bij  komt voor bepaalde Model 3-, Model S en Model X-voertuigen gebouwd tussen 2021 en 2024 en Model Y-voertuigen met bouwjaar 2020 tot en met 2024. Tesla heeft een gratis software-update uitgebracht om de problemen op te lossen. In het derde kwartaal van 2023 produceerde Tesla 430.488 voertuigen en werden er 435.059 exemplaren geleverd. En in het tweede kwartaal van dit jaar leverde Tesla 443.956 auto’s af en werden er 410.831 exemplaren geproduceerd. In het derde kwartaal van 2024 werd voor 6,9 Gwh aan energieopslagproducten ingezet. Dat is ruim minder dan 9,4 Gwh een kwartaal eerder. Tesla roept meer dan 27.000 cybertrucks terug omdat deze problemen hebben met de achteruitkijkcamera. Als de bestuurder de auto in zijn achteruit zet, kan het tot acht seconden duren voordat het beeld van de achteruitrijcamera te zien is. Daardoor is het risico op botsingen groter, vreest Tesla. Een software-update moet het probleem gaan oplossen.

Elon Musk heeft op X gevraagd of Tesla 5 miljard dollar moet investeren in zijn xAI. Daarbij schreef hij dat hij ‘de wateren aan het testen was’ voor een mogelijke financieringsdeal.

Voor de Tesla fabriek bij Berlijn zijn zo’n 500.000 bomen gekapt. Voor de fabriek werd 329 hectare bos gekapt. De bomen die zijn gekapt, haalden samen zo’n 13.000 ton CO2 per jaar uit de lucht. Dat is net zoveel als de jaarlijkse uitstoot van enkele duizenden auto’s die op fossiele brandstoffen rijden.


10 september om 11:30 vertrok De Polaris Dawn-missie. De allereerste commerciële ruimtereis met 4 personen. De Amerikaanse miljardair Jared Isaacman, die de SpaceX-raket financierde, gaat op de derde dag samen met een reisgenoot een ruimtewandeling van twee uur maken.  gaat om de 41-jarige Isaacman, een gepensioneerde piloot van de Amerikaanse luchtmacht en twee SpaceX-medewerkers. De dertigjarige SpaceX-medewerker Sarah Gillis gaat Isaacman vergezellen bij de ruimtewandeling. Op de derde dag van de vlucht stappen de twee uit het ruimtevaartuig en voeren ze een ruimtewandeling uit. Hun uitstapje kan naar verwachting twee uur duren. SpaceX heeft daarvoor speciale ruimtepakken ontworpen.

De ouders van een 34-jarige motorrijder klagen Tesla aan. De motorrijder kwam bij de crash in 2022 in de Amerikaanse staat Utah om het leven, terwijl de auto op Autopilot was overgeschakeld.  De Tesla reed met een snelheid van 120 tot 130 kilometer per uur tegen de achterkant van de Harley Davidson. De familieleden van het slachtoffer stellen dat de Tesla-bestuurder te moe was om veilig te kunnen rijden. De sensoren en camera’s van de Tesla hadden de motorrijder volgens hen moeten opmerken, maar dat gebeurde niet. Het is niet de eerste keer dat Tesla in opspraak komt door Autopilot en zijn zelfrijdende auto’s. In april dit jaar kwam een andere motorrijder in de buurt van Seattle om het leven bij een aanrijding met een Tesla Model S


De Falcon 9 had op 11 juli 20 Starlink-satellieten bij zich die in de baan om de aarde moesten worden gebracht, toen een lek met vloeibare zuurstof veroorzaakte dat de 2e trap van de raket niet ontstak. Waarschijnlijk gaan alle 20 satellieten verloren. Het lek ontstond door een scheur in een sensorleiding van een druksensor binnen het zuurstofsysteem van de raket. Door de trillingen werd een klem die de sensorleiding vasthoudt lam en barstte. Door de lekkende zuurstof werden motoronderdelen overmatig gekoeld en zo kwam de toevoer van ontstekingsvloeistof naar de motor in de problemen. Er was dus geen tweede, gecontroleerde verbranding, slechts een harde start die de motor beschadigde. De sensorleiding en sensor worden verwijderd. De sensor blijkt niet te worden gebruikt door het vluchtveiligheidssysteem en er zijn andere sensoren die het verdere werk overnemen. Ook zijn de klemmen gecontroleerd en schoongemaakt en is er al wat getest binnen de SpaceX-fabriek. SpaceX lanceerde 27 juli opnieuw 23 Starlink-satellieten vanaf NASA’s Kennedy Space Center. Daarna volgt er eventueel nog een lancering en dan weer een. Dit jaar alleen al heeft Falcon 70 goede lanceringen gehad. In 2023 waren er in het hele jaar 93 lanceringen. De vorige mislukte lancering van het bedrijf was 8 jaar geleden in 2016.

De Braziliaanse rechter de Moraes van het Hooggerechtshof  heeft de financiën van Starlink weer vrijgegeven nadat hem eerder verboden werd om financiële transacties in dat land uit te voeren. Dit was gebaseerd op een de vaststelling dat Starlink verantwoordelijk werd gehouden voor de eerder opgelegde boetes, die volgens Musk ongrondwettelijk aan X waren opgelegd. De blokkade was in het geheim uitgevaardigd en zonder Starlink de mogelijkheid te geven om in beroep te gaan. Starlink bedient een kwart miljoen klanten in Brazilië, waaronder kleine bedrijven, scholen en hulpverleners. De ruzie duurde voort, waarna de rechter ook X blokkeerde. Het platform moest een nieuwe wettelijke vertegenwoordiger in het land aanstellen. Inwoners die X toch gebruiken kunnen een boete krijgen van 10 to 50.000 real. De 20.000 internetproviders in het land kregen de opdracht om X onbereikbaar te maken. Rond 5.00 uur zaterdagmorgen was X in de eerste delen van het land al niet meer te gebruiken. Ook Google en Apple moesten de applicatie X uit hun respectievelijke app stores halen. De discussie ontstond toen De Moraes X.Corp een gerechterlijk bevel gaf om een een lijst van publieke opponenten van Lula en andere critici te censureren en te blokkeren. Nadat Musk dit weigerde vanwege de vrijheid van meningsuiting dreigde De Moraes om het personeel van X.Corp te arresteren, waarop Musk zijn personeel in veiligheid bracht en de lokale afdeling sloot. Daarop legde De Moraes een boete op van 200 miljoen dollar en legde beslag op alle asset van Starlink die niets met het voorval te maken had. De Moares dwong Trump om de lokale afdeling weer terug te plaatsen en een lokale afgevaardigde te stationeren. Maar omdat deze het risico loopt om gearresteerd te worden weigerde Musk dit terecht. Zowel De Moares als Lula schonden hiermee de grondwet. Musk verloor veel klanten die massaal overschakelden op Bluesky. X maakte 10 september alsnog ruim 28 miljoen real (ruim 4,5 miljoen euro) over naar de Braziliaanse overheidsrekening, waarna 8 oktober 2024 X weer werd toegestaan. X moest nog wel X heeft negen accounts blokkeren die volgens het hooggerechtshof nepnieuws verspreidden en heeft het bedrijf een wettelijke vertegenwoordiger  in Brazilië aangewezen.


De rechter in Delaware heeft beloofd ‘tijdig’ opnieuw te oordelen over de megabonus voor Elon Daarbij gaat het om de vraag of het feit dat aandeelhouders van Tesla in juni opnieuw instemden met het plan een reden is om toch akkoord te gaan. Als de rechter toch vasthoudt aan haar eerdere beslissing dat de beloning niet door de beugel kan, kan Elon nog in beroep bij het Hooggerechtshof van Delaware.


Grok

Grok is de chatbot met generatieve kunstmatige intelligentie, ontwikkeld door xAI. Het is gebaseerd op een groot taalmodel (LLM). Elon richtte in 2015 samen met Sam Altman de AI-onderzoeksorganisatie OpenAI op, maar verliet het bestuur van het bedrijf in 2018. In april 2023 zei Elon Musk kondigde Elon een AI-chatbot aan genaamd “TruthGPT”, die hij omschreef als “een maximale waarheidszoekende AI die de aard van het universum probeert te begrijpen”. TruthGPT werd later “Grok”, een werkwoord dat door Robert A. Heinlein werd bedacht in zijn sciencefictionroman Stranger in a Strange Land uit 1961 om een vorm van begrip te beschrijven. In november 2023 begon xAI met het bekijken van Grok als chatbot voor geselecteerde mensen. deelname werd beperkt tot betalende X Premium-gebruikers. 

Op 11 maart 2024 plaatste Musk op X dat het taalmodel binnen een week open source zou worden en zes dagen later.

Op 17 maart 2024 was Grok-1 open source onder de Apache-2.0-licentie.

Op 26 maart 2024 kondigde Musk aan dat Grok beschikbaar zou zijn voor alle premium-abonnees, niet alleen voor degenen op het duurdere niveau, Premium+.

Op 29 maart 2024 werd Grok-1.5 aangekondigd, met “verbeterd redeneervermogen” en een contextlengte van 128.000 tokens.

Op 4 april 2024 bevatte een update van X’s “Verkennen”-pagina samenvattingen van de laatste nieuwsverhalen geschreven door Grok

Op 12 april 2024 werd Grok-1.5 Vision (Grok-1.5V) aangekondigd. Grok-1.5V die een grote verscheidenheid aan visuele informatie kan verwerken

Op 4 mei 2024 werd Grok beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk

Op 16 mei 2024 werd Grok goedgekeurd.

Grok werd ontworpen om vragen met een beetje humor te beantwoorden en heeft een rebelse inslag en wordt door de pers gekarakteriseerd als ‘anti-woke’.

Sinds april 2024 wordt Grok gebruikt om samenvattingen van de laatste nieuwsverhalen op X te genereren. In de instellingen van X is sinds kort een vakje aangevinkt. Daarmee geven gebruikers het bedrijf toestemming hun berichten te verwerken voor de verdere ontwikkeling van Grok

Elon Musk’s X klaagt Mars, Unilever, CVS Health,  Orsted, en de World Federation of Advertisers (WFA) aan omdat ze onrechtmatig gezamenlijk de site X boycotten waardoor “miljarden dollars” aan advertentie-inkomsten worden ontnomen. Musk tweette op X: “We hebben 2 jaar lang geprobeerd aardig te zijn en kregen niets dan loze woorden. Nu is het oorlog.”

De rechtszaak heeft betrekking op de periode in 2022, vlak nadat Musk X, toen nog Twitter, had gekocht en de advertentie-inkomsten daalden. Sommige bedrijven waren huiverig om op het platform te adverteren, omdat ze vreesden dat de nieuwe eigenaar het verwijderen van schadelijke online-inhoud niet serieus genoeg nam. De advertentie-inkomsten van X daalden met meer dan de helft in het jaar nadat Musk het bedrijf had gekocht. X beweert in zijn rechtszaak dat de aangeklaagde bedrijven onterecht uitgaven hebben achtergehouden door de veiligheidsnormen te volgen die zijn opgesteld door een WFA-initiatief genaamd Global Alliance for Responsible Media (Garm). Het doel van Garm is om “de sector te helpen bij het aanpakken van de uitdaging van illegale of schadelijke inhoud op digitale mediaplatforms en het genereren van inkomsten via advertenties”. Musk beweert dat de bedrijven hiermee tegen hun eigen economische belangen in hebben gehandeld in een samenzwering tegen het platform en daarmee de Amerikaanse antitrust- of mededingingswetgeving hebben overtreden. Zelfs als Musk de zaak wint kan hij drijven niet alsnog dwingen om advertentieruimte op het platform te kopen. Musk eist daarom een niet nader gespecificeerde schadevergoeding en een gerechtelijk bevel tegen alle aanhoudende pogingen om reclame-uitgaven in te houden.

Meer dan 17 procent van het personeel uit de Duitse Tesla-fabriek in Grünheide zit ziek thuis. Dat is drie keer meer dan gemiddeld in de auto-industrie. Voor de directie van de fabriek is de maat goed vol. Met ‘willekeurige en onverwachte’ huisbezoeken hoopt de directie het verzuim terug te dringen. Volgens HR-manager Erik Demmler zijn er voor de bezoeken dertig werknemers geselecteerd. Deze waren volgens hem opvallend afwezig en al vrij lang ziek. Demmler liet weten dat de medewerkers niet echt blij waren met de onverwachte bezoeken. Zo sloegen sommigen de deuren dicht en dreigden anderen de politie te bellen.

Al bijna een jaar lang staakt het personeel in Zweden van het elektrische autobedrijf Tesla. Waar het begon met het tegenhouden van Tesla-auto’s in de haven, het overging in stopzetting van de levering van onderdelen, daar wordt de staking deze maand nog verder uitgebreid. Vanaf 10 oktober zal nog een vakbond zich aansluiten bij de staking, waardoor het oplaadnetwerk van Tesla geen onderhoud meer kan verwachten. Hoewel Tesla’s Model Y dit jaar tot en met augustus de best verkochte nieuwe auto was in Zweden, daalde de verkoop van het model met 8,8 procent. Foto: Prometheus.
Hoewel Tesla’s Model Y dit jaar tot en met augustus de best verkochte nieuwe auto was in Zweden, daalde de verkoop van het model met 8,8 procent. In oktober 2023 sloeg de vlam in de pan toen Tesla geen toenadering zocht tot de Zweede vakbonden, een begrip in het land. De Amerikaanse autofabrikant is fundamenteel fel tegen de organisatie van werknemers in een vakbond. Topman Elon Musk staat ook bekend als fervent tegenstander van vakbondsorganisaties. In de VS heeft hij bijvoorbeeld meermaals gepoogd om personeel tegen te houden dat zich wilde organiseren. Door niet in een vakbond te stappen, konden de werknemers daarvoor in ruil aandelen van Tesla krijgen. Die aandelen mochten dan wel pas na vier jaar worden verkocht. In Zweden zijn vakbonden een begrip; twee op de drie werknemers zijn lid van een vakbond en 90 procent van de bedrijven valt onder een cao. Dat was ook de wens van de werknemers die betaald worden door Tesla. Maar de technici van Tesla, zelf lid van vakbond IF Metall, kregen nul op rekest van Musk die weigerde een overeenkomst te ondertekenen. Sinds die tijd staken de technici, maar voeren andere Tesla-gerelateerde bedrijven en werknemers en masse sympathiserende acties. Zo komen schoonmakers de Tesla-garages niet meer schoonmaken, komt de vuilnisdienst geen afval ophalen, wordt soms de kentekenregistratie van Tesla’s geweigerd en is de staking inmiddels overgeslagen naar buurlanden als Denemarken, Finland en Noorwegen. Sinds december moet Tesla zijn auto’s met vrachtwagens vanaf het Europese vasteland naar Zweden vervoeren. Hoewel Tesla’s Model Y dit jaar tot en met augustus de best verkochte nieuwe auto was in Zweden, daalde de verkoop van het model met 8,8 procent, volgens gegevens van Mobility Sweden.

In 2024 werden alle Cybertrucks teruggeroepen vanwege problemen met het gaspedaal. MisterGreen en NLE besloten samen een inkoopcombinatie te vormen om de Tesla Model 3 te reserveren. De cijfers over het 1e kwartaal van 2024 waren ronduit slecht en qua verkopen zelfs één van de slechtste kwartalen in jaren . Er werden zo’n 387.000 auto’s geleverd er rolden er 433.000 van de band. In hetzelfde kwartaal een jaar eerder waren dat er nog respectievelijk 422.000 en 440.000. De kwartaal omzet is met 2 miljoen dollar teruggelopen tot 21,3 miljard dollar. De nettowinst halveerde ruimschoots tot 1,1 miljard dollar. Bij Tesla daalden de wereldwijde verkopen in het eerste kwartaal van 2024 met meer dan 20% en 10% van het personeel wordt ontslagen. Bij het Chinese Byd ging het al niet veel beter. In het 1e kwartaal van 2024 verkochten ze slechts 300.114 BEV’s, vergeleken met de 525.409 die ze in de laatste drie maanden van vorig jaar verkochten. De aandelen van Tesla zijn dit jaar tot nu toe met 29% gedaald, terwijl de aandelen van BYD met bijna 6% zijn gedaald. De prijs van tweedehands e-auto’s daalt inmiddels snel. Leasemaatschappijen zijn naarstig op zoek naar kopers voor een groeiend aantal bedrijfswagens waarvan het contract afloopt. En tot slot is er ook malaise bij Tesla die in het eerste kwartaal van 2024 nog geen 387.000 auto’s verkocht en dat is fors minder dan in het eerste kwartaal vorig jaar. n mei 2024 verkocht Tesla 10.582 exemplaren van de Model Y in Europa. Dat is maar liefst 49 procent minder dan in dezelfde maand in 2023. De populariteit is dus flink afgenomen. In 2024 was de Model Y nog de onbevreesde nummer één van de Europese verkooplijsten, maar dit jaar ziet het er tot nu toe niet gunstig uit.

ANDER NIEUWS

error: Content is protected !!