Elektrische auto’s

Abarth/Fiat/Stellantis

Onder de motorkap van de nieuwe Abarth 500e ligt een krachtige elektromotor met een vermogen van 113,7 kW/154 pk die wordt gevoed door een 42 kWh-accupakket. Direct beschikbaar koppel van 235 Nm. Abarth is een Italiaanse autoproducent en -tuner eigendom van Stellantis. Het merk werd in 1949 door Carlo Abarth opgericht en werd in 1971 door Fiat overgenomen. De Abarth 500e Scorpionissima is beschikbaar vanaf € 44.000 voor de hatchback of € 47.000 als cabrio-uitvoering.

Aiways

Heeft een 5 deurs U5 SUV vanaf 2020 en een Aiways U6 sinds 2022. De U6 gaat circa 48.000 euro kosten

Alfa Romeo

De instap-Junior krijgt 156 pk en 260 Nm uit een enkele elektromotor. Daarmee gaat de auto van 0 naar 100 km/u in 9 seconden en de topsnelheid is 150 km/u. Een 54-kWh batterij zorgt voor 400 kilometer rijbereik. Deze goedkoopste Alfa Romeo Junior kost minimaal 39.000 euro. Daarmee valt hij binnen de SEPP-regeling waardoor je nog maar 36.050 euro betaalt als particulier. Qua positionering is de Alfa iets duurder dan de goedkoopste Peugeot e-2008, die qua techniek verder hetzelfde is. De technisch gelijke Fiat 600E is trouwens nog iets goedkoper met een prijs van 35.990 euro. Voor 41.000 euro krijg je de Junior Speciale met het Progresso-logo in de grille, matte sierelementen, 18-inch wielen, een bekleding met vinyl en stof, een stuur met lederen bekleding en een elektrische bedienbare bestuurdersstoel met massagefunctie. De sterkste en snelste Junior heet ‘Veloce’. Er is nog steeds één elektromotor, maar nu produceert die 240 pk en 345 Nm. Daarmee gaat de 0-100-tijd naar 6 seconden en de topsnelheid naar 200 km/u. De Junior is wat sportiever afgesteld met een sperdiff, een extra grote spoorbreedte, een verlaagde ophanging en sterkere remmen. De Alfa Romeo Junior Veloce is er vanaf  48.000 euro

Amber/Avtotor

De Amber is de eerste elektrische Russische stadsauto. Het nu nog prototype werd ontwikkeld door de Technische Universiteit van Moskou in opdracht van de Russische autofabrikant Avtotor en het Russische ministerie van Industrie en Handel. De Amber heeft een zeer afwijkend ontwerp. Het autootje is hoog, met een vloer die boven de wielen begint en de achterkant lijkt op dat van een gesloten bestelwagen. De Amber beschikt over een 5 pk elektromotor en heeft 80 km/u als maximumsnelheid. De actieradius is 100 kilometer. De auto moet in 2025 in massaproductie gaan in de Avtotor-fabriek in Kaliningrad, waar voorheen BMW’s, Kia’s en Hyundai’s geassembleerd werden.

Apple

Hoewel het design, de functionaliteiten en de aandrijflijn van de elektrische auto van Apple nog voor het grootste gedeelte onbekend zijn, werd er al wel gesproken over een prijs. Het model zou minder dan 100.000 dollar (94.920 euro) moeten gaan kosten.  Apple zette 1.800 ingenieurs in om in 2019 een zelfrijdende Apple auto gereed te hebben. Er was al een team van ongeveer 600 mensen die aan Project “Titan” werken. De twee grootste bedrijven ter wereld Apple en Google ontwikkelden samen de Google Auto. Google Auto LLC werd in 2011 opgericht en test zelfrijdende auto’s op de openbare weg. Het Titan project loopt al sinds 2014 toen een eerste ontwerp werd gemaakt. Het project wordt geleid door Doug Field, een veteraan van Apple die ook bij Tesla heeft gewerkt. Apple wil van een nieuw soort batterijen gebruik gaan maken en zou ook zelfstandig moeten kunnen rijden. De Apple Car rijdt echter voorlopig nog niet over de weg. Topman Craig Federighi is sceptisch over het hele project. Apple ceo Tim Cook houdt toezicht, maar komt volgens enkele werknemers maar zelden in de kantoren. De Apple Car moet uit zichzelf rijden, maar dat valt nog niet mee. Tijdens een testrit in augustus 2021 zouden de auto’s nog veel moeite hebben gehad om door de straten te navigeren. De auto’s reden tegen de stoep aan en wisten niet in de juiste laan te blijven bij kruispunten. Eerder dit jaar reed een testauto bijna een jogger aan. De software van de auto identificeerde de jogger eerder als ‘stilstaand object’, daarna als ‘stilstaand persoon’ en daarna als ‘bewegende voetganger’. Alsnog moest de mens in de auto hard op de rem trappen, waarna de auto vlak voor de persoon tot stilstand kwam.  De elektrische Apple auto zou in 2026 op de markt komen, maar daar werd onlangs van afgezien.. 

Arrival

De Britse startup Arrival heeft als eerste model een elektrische bestelwagen en heeft er ook al 10.000 hiervan verkocht aan UPS. De nieuwe “Beta Van” ziet er opvallend en modern uit. De voorzijde is een meer klassieke neus met een grote voorruit en het portier van de bestuurder is een schuifdeur. Arrival Van elektrische bestelwagen gaat ook samenwerken met Uber voor een elektrische taxi. De officiële marktintroductie is gepland voor 2022. Arrival maakt de belangrijkste componenten in eigen huis  met de focus op standaardisatie, laag gewicht en robuustheid. Bijzonder is dat Arrival van plan is om de ontwikkelde technologie te verzamelen in zogenaamde microfabrieken, waarvan er tegen 2026 wereldwijd 1000 zullen worden gecreëerd. De Arrival van komt met 44 tot 130 kWh. pakketten  en de grootste accu moet een actieradius van 200 kilometer krijgen. Arrival benadrukt dat veel bezorgdiensten in een zeer klein gebied werken zodat de bestelwagens tijdens hun rit maar heel korte afstanden afleggen. Arrival heeft het Zuid-Koreaanse Hyundai en het Amerikaanse UPS als mega investeerder. Hyundai investeerde 100 miljoen in Arrival, UPS investeerder een onbekend bedrag en bestelde 10.000 bestelauto’s.

Audi zie ook Volkswagen

Audi levert de e-tron GT 5 deurs Hatchback van 2021 voor 109.480 euro en de Q4 e-tron van 50.740 euro tot 65.740 euro. De Q4 Sportback is er vanaf  52.790 tot 67.790 euro. De Q8 e-tron is er vanaf 69.750 tot 97.500. De Q8 e-tron Sportback is er van 72.150 tot 99.900 euro

BMW

BMW introduceerde op de IAA in Frankfurt in september 2017 een volledig elektrische 3 Serie. BMW liet Intel en het Israëlische software-ontwikkelaar Mobileye helpen met het ontwikkelen van hun Zelfrijdende auto’s. Mobileye werkt ook al samen met Tesla en General Motors en ontwikkelde software waarmee voertuigen snel kunnen reageren op wegsituaties zonder dat de bestuurder zelf hoeft in te grijpen. De BMW i3 werd een elektrische stadsauto, gebouwd van lichte, recyclebare materialen.  De BMW i8 werd in 2022 volledig elektrisch met drie elektromotoren en een vermogen van ongeveer 750 pk. Op dit moment heeft de plug-in hybride i8 een totale actieradius van 500 kilometer. Een nieuwe i8 van 160.000 euro is 25 maart 2019 spontaan in brand gevlogen in een showroom in Breda en moest 24 uur lang ondergedompeld worden in een grote container met water om het vuur helemaal uit te krijgen. De auto was door een technisch mankement in brand gevlogen. Naast de i4 en iNext kwamen er nog eens vier extra volledig elektrische modellen, zoals elektrische versies van de 3-Serie en de 5-Serie. De elektrische 3-Serie is gebaseerd op de huidige modelserie, die in 2019 op de markt kwam. De auto nam de benaming van de eerdere i3 over, die sinds 2013 op de markt is. De Automatic Stability Control (ASC) zorgt voor optimale tractie en stabiliteit bij het accelereren en afremmen. Nog meer sportieve rijdynamiek biedt de rijmodus SPORT. De Sport Steering met aangepast stuurmoment en het met tien millimeter verlaagde sportonderstel verbeteren de wendbaarheid. Met de komst van een volledig elektrische 3-Serie zet BMW zijn strategie door om van elk model een benzine- of dieselversie te hebben, een uitvoering met plug-in hybryde aandrijflijn en een volledig elektrische variant. De BMW iX3, die in januari op de markt kwam, is daar het eerste voorbeeld van. Ook van aanstaande generatie BMW 7-Serie kwam een geheel elektrische versie, net als van de volgende BMW 5-Serie. Het model 5 werd uit 28 kandidaten als 2e verkozen tot Auto van het jaar 2024. Ook de iNEXT X1 en i4, i5 en de i7 zijn al leverbaar. De iNext krijgt een actieradius van 620 km. BMW X2 is begrenst op een topsnelheid op 180 km/u. Met de 64,8-kWh batterij heeft deze een actieradius tussen de 417 en 449 kilometer. Van 10 naar 80 procent volladen kan binnen een half uur met een 130 kW lader. Het nieuwste elektrische model wordt in maart 2024 de BMWiX2 en gaat 58.068 euro kosten. Deze beschikt over twee elektromotoren en dus vierwielaandrijving en heeft 313 pk. De iX3 is er vanaf 70.180 euro. BMW investeert 650 miljoen euro in een nieuwe fabriek in München waar uitsluitend e- auto’s zullen worden gefabriceerd. In de eerste maanden van 2024 werden er 594.533 auto’s verkocht. Vooral elektrische auto’s werden goed verkocht. BMW heeft ook de merken MINI en Rolls-Royce en verkocht over het totaal bijna 28 procent meer volledig elektrisch aangedreven auto’s. 13,9 procent van BMW’s verkochte auto’s is nu volledig elektrisch. Vorig jaar was dat aandeel nog 11 procent. De omzet was met 36,6 miljard euro iets lager dan in dezelfde periode vorig jaar. De winst voor belastingen daalde met 19 procent naar bijna 4,2 miljard euro, hoofdzakelijk door hogere productiekosten.

BYD

De Chinese BYD bestaat al ruim twintig jaar. BYD begon als producent van accu’s maar maakt sinds 2002 voor de zakelijke markt ook auto’s. De afkorting BYD staat voor “Build Your Dreams”. De volledig elektrische BYD Atto 3heeft een actieradius van 300 kilometer en is uitgerust met een accu die binnen slechts twee uur laadt en dan al weer op zijn volledige vermogen zit. Deze speciale Fe-accu is uiteraard door BYD zelf ontwikkeld. De Chinese autofabrikant zet het model namelijk wereldwijd in als taxi en verkoopt er veel aan Uber voor gebruik in Engeland. Vooral voor grote personenbussen is BYD marktleider in Europa. De Atto 3 kost 38.025 euro, De Byd Dolphin kost 29.025, De Byd Han  is er vanaf 69.025 en de Seal vanaf 47.025. In Hongarije heeft BYD een fabriek voor elektrische bussen en er komt ook een autofabriek in Szeged, een Hongaarse stad vlak bij de grens met Roemenië en Servië. BYD stapte in 2003 over van de productie van batterijen naar de autosector. Sindsdien is het Chinese bedrijf behoorlijk gegroeid. Tesla, BMW, Mercedes en Audi, zijn voor hun accu’s afhankelijk van BYD. Vorig jaar stopte de onderneming met de productie van benzineauto’s. De Chinese marktleider in elektrische wagens kwam 21 februari 2024 met de eerste 5.449 auto’s aan bij CLdN in Vlissingen. De ‘BYD Explorer No. 1’ is de eerste van acht zusterschepen die de komende twee jaar de Chinese export zullen versterken.

Byton

China kwam in juni 2022 voor 45.000 euro met de Byton M. De auto heeft beeldschermen over de hele breedte van de auto en ook achterin. De – M-Byte 95 kWh 4WD is een Elektrische Auto met Vierwiel aandrijving, een lengte van 4.875 mm, een breedte van 1.970 mm, een hoogte van 1.665 mm en een wielbasis van 2.950 mm. Het ledig gewicht van het voertuig bedraagt 2.600 kg, er is 550 liter bagageruimte en er zijn 5 zitplaatsen. In 5.5 sec accelereert de – M-Byte 95 kWh 4WD van 0 tot 100 kilometer per uur en de topsnelheid bedraagt 190 km/u. Het totale vermogen van dit voertuig bedraagt 300 kW (408 Pk) en de maximum koppel is 735 Nm. De actieradius van de accu bedraagt 390 km en de accu capaciteit is 105 kWh. Hiervan is slecht een gedeelte (95 kWh) bruikbaar. De actieradius en het energieverbruik verschillen per seizoen en zijn afhankelijk van de temperatuur en het gebruik van elektronica in de auto. In de winter (28.4 kWh/100km) is het energieverbruik lager dan in de zomer (21.6 kWh/100km). Hetzelfde geldt voor de actieradius. In de winter (335 km) is de gecombineerde actieradius kleiner dan in de zomer (440 km).

Cake

Het grootste deel van het failliete Cake was in handen van AMF, een Zweedse pensioenmaatschappij: 11,3%, Stefan Ytterborn, de oprichter van Cake: 10,4%. Creandum, Zweeds durfkapitaalbedrijf: 10,4% Black Capital, de investeringsmaatschappij van de familie Lundin: 9,3%, Headline, Amerikaans durfkapitaalbedrijf: 9,2%, Rutger Arnhult, vastgoedprofiel: 6,4%.

Changzhou Xili Vehicle Co

Changzhou biedt voor 840 euro een elektrische auto aan via Alibaba. De tweezitter met een elektrische aandrijving is ontworpen om aan de meest elementaire mobiliteitsbehoeften te voldoen. De snelweg kun je er niet mee op, want qua paardenkrachten is de 1,1 pk sterke elektro-auto meer een speel autootje voor op eigen terrein. De Chang Li is 2,50 meter lang, 1,50 meter breed en 1,80 meter hoog. Hij weegt 323 kg en het laadvermogen bedraagt 300 kilogram. De auto heeft onafhankelijke wielophanging en trommelremmen en je stuurt met een motorstuur.  Tegen meerprijs is er een 1000 of 1200 watt motor verkrijgbaar. Dat komt overeen met 1,4 of 1,6 pk. Hiermee kan de achterwiel aangedreven auto een topsnelheid van maximaal 30 km/u halen en kan deze een hellingshoek van 30 graden aan. De actieradius is tussen de 40 en 100 kilometer. Een driezitter is verkrijgbaar vanaf 1350 euro en een versie voor taxidiensten kost minimaal  1500 euro. Het kleine elektrische voertuig is ook niet bedoeld voor de openbare weg, maar meer voor grote privé- en bedrijfsterreinen.

Chery Automobile

Chery Automobile is een Chinees automerk met wereldwijd zestien fabrieken en is eigendom van de lokale overheden in Wuhu. In 2020 verkocht het merk 730.000 auto’s waarmee het totaal sinds de oprichting uitkomt op 9 miljoen stuks waarvan 1,7 miljoen aan buitenlandse klanten. Chery Automobile wil samen  met Huqwei de Luxeed S7 in de markt zetten en daarbij gebruik maken van de nieuwste accu’s van Catl.  Het model moet gaan concurreren met de Tesla model S. Cherry verkocht in 2022 1,2 miljoen auto’s. De Chinese autofabrikant wil van de voormalig Nissanfabriek in Barcelona een van de belangrijkste exportfaciliteiten wereldwijd maken en tegen 2029 15.000 voertuigen per jaar produceren. Daarbij werkt de autofabrikant samen met de Spaanse onderneming EV Motors. Aan het einde van aanstaande zomer moet de productie van voertuigen in de fabriek beginnen. Het gaat om de productie van zowel elektrische voertuigen als voertuigen met verbrandingsmotoren. Zo gaat Chery daar zijn Omoda 5 elektrische voertuig (EV) produceren. In 2021 sloot de Japanse autofabrikant Nissan de fabriek na 41 jaar. Chery wil 1250 banen creëren. 600 voormalig Nissan-medewerkers volgen cursussen om uiteindelijk aan het werk te kunnen in de fabriek. In de komende maanden zullen 150 van hen in dienst worden genomen, zei de ceo van EV Motors Pedro Calef bij de presentatie van de heropende fabriek. In de komende jaren worden belangrijke investeringen gedaan in de zogeheten Zona Franca-fabriek. Ook nu word de hele operatie met verschillende subsidies en leningen door de Chinese overheid gesteund.

Chevrolet

De Chevrolet Bolt gaat binnenkort in de VS netto over de toonbank voor slechts 30 duizend dollar. De Bolt heeft een actieradius van 238 mijl en kopers ontvangen 7.500 dollar belastingvoordeel op het bruto 37.500 dollar kostende model.

Citroen

De Ë-C3 is de eerste elektrische auto in het B-segment voor minder dan 25.000 euro. Een betaalbare elektrische auto met een 44 kWh accupakket en een 83 kW elektromotor op het Smart Car EV-platform. De ë-C3 2024 heeft een WLTP-actieradius van ongeveer 320 kilometer en rijdt in 11 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 135 km/u.Er is een 11 kW driefasige AC-boordlader, aan de DC-snellader haalt hij een heel acceptabele laadsnelheid van 100 kW. Tijdens de Paris Motor Show in september presenteerde Citroën de elektrische DS3 Crossback. Een elektrische Berlingo kost 37.940 euro inclusief de 50 kWh-accu van Stellantis die je een rijbereik (320 km WLTP) geeft voor dagelijks gebruik. Snelladen gaat met maximaal 100 kW. De Berlingo heeft een inwendige dakkoffer. Alle vakken bij elkaar meten 186 liter. Er zijn twee lengtevarianten. De M is al 4.40 meter en heeft drie aparte verschuifbare stoelen, waardoor je ook drie kinderzitjes naast elkaar kunt monteren. De XL versie heeft 35 centimeter meer en de mogelijkheid voor 7 zitplaatsen. De M versie heeft een bagageruimte van 775 liter met alle stoelen in gebruik. De Citroën Berlingo  is verkrijgbaar in zwart, wit en grijs, blauw en groen.

Dacia

De Nederlandse vrachtautofabrikanten VDL en DAF hebben 16 mei 2018 hun eerste elektrische vrachtwagen onthuld die op een enkele batterijlading een actieradius van ongeveer 100 kilometer heeft. De motor van het voertuig heeft een vermogen van 210 kW (286 pk). De accu kan met een snellader binnen een half uur helemaal vol zijn.  Normaal laden duurt anderhalf uur. De vrachtwagen werd gezamenlijk onder de naam van zowel VDL als DAF gepresenteerd en wordt verkocht door DAF. 

Dongfeng

De Dongfeng Motor Corporation is een Chinese multinational uit de auto-industrie. Het bedrijf produceert autobussen, vrachtwagens, personenwagens en reserve-onderdelen . Dongfeng overweegt om jaarlijks 100 duizend auto’s te produceren in Italië maar dat zou dan voornamelijk gaan om hybride voertuigen. Dongfeng is een partner van Stellantis, die in Italië auto’s van het merk Fiat produceert. Naast Dongfeng voert Italië gesprekken met Chinese autofabrikant Chery.

Dott

Amsterdamse e-steps bedrijf Dott van Maxim Romain en Henri Moissinac wist ruim 70 miljoen los te krijgen van het Belgische Sofina, de Europese groei-investeerder Estrari en Invest-NL. Invest-NL is een publiek gefinancierde investeerder voor duurzame projecten. 

Ebusco

Deurnse bussenbouwer Ebusco heeft in 2023 138 bussen afgeleverd en wil nog tussen de 250 en 300 bussen bouwen, dat is een stuk minder dan het eerder oorspronkelijke productiedoel van 550 tot 600 stuks. Het concern draait net als andere groene bedrijven erg slecht en 100 werknemers worden afgevloeid. Het bedrijf heeft te kampen met teruglopende omzet van circa 30 miljoen euro. Het lukte niet om tijdig certificering te bemachtigen voor de energieopslagcontainers, waardoor 10 miljoen euro omzet buiten de boeken moest blijven. Inmiddels heeft het bedrijf wél zijn de juiste paperassen in bezit zullen de containers aan het einde binnenkort geleverd kunnen worden aan de klant. Daarnaast liep het bedrijf 15 miljoen tot 20 miljoen euro omzet mis in 2023 wegens leveringsproblemen van de toeleveranciers. Ook deze omzet wordt voor dit jaar voorzien. Oprichter Peter Bijvelds zegt veel last te hebben van de supplychain. De raad van commissarissen van Ebusco benoemt Frank Meurs als co-ceo. Meurs was al als adviseur betrokken bij Ebusco 

Elextra

Elextra Cars komt met een exclusieve vierwiel aangedreven elektrosedan. 0-100 km/h doet hij in 2,3 tellen. Er worden in eerste instantie honderd exemplaren van de in Zwitserland ontworpen auto gebouwd. De productie zal plaatsvinden in Stuttgart. De achterkant van de auto lijkt op de Bugatti Chiron en aan de achterkant komt er een enorme achterlichtunit.

Ferrari

Ferrari wil dat zes op de tien auto’s die ze produceren elektrisch of semi-elektrisch rijden. Om dat mogelijk te maken investeert het bedrijf 4,4 miljard euro in de verdere ontwikkeling van de elektrische modellen.

Faraday Future

De FF91 van Faraday Future heeft een vermogen van 1050 pk en een bereik van ruim 600 km. De elektrische auto trekt op van 0 naar 100 km/u in 2,4 seconden en de accu zal sneller op kunnen laden dan die van andere elektrische auto’s. Reserveren van een van de te fabriceren 300 FF 91-modellen is mogelijk voor een borgsom van 5000 dollar. De levering vindt pas in 2018 plaats. De eerste FF 91 wordt in maart via een veiling verkocht. De FF 91 kan zijn eigen parkeerplek zoeken en daar ook zelf kunnen inparkeren. De auto beschikt voor de autonome functies over 10 camera’s aan de voor- en achterkant, 13 radars, 12 ultrasonische sensoren en een 3D LIDAR-sensor, die met behulp van lasers de afstand tot objecten bepaalt. Lang ging het Faraday Future financieel bepaald niet voor de wind, maar eerste exemplaar van de Faraday Future FF 91 werd in augustus 2023 afgeleverd. Faraday Future’s  FF 91 2.0 Futurist Alliance kost omgerekend €288.960 en is wereldwijd een tot 300 stuks gelimiteerde sportwagen. De auto heeft drie elektromotoren met samen 1.050 pk. Een 142-kWh accu ,moet een bereik opleveren van 613 kilometer. In 2,3 tellen gaat de 5,25 meter lange SUV vanuit stilstand naar 96 km/h (60 mph).

Fiat

Fiat heeft besloten de gemiddelde CO2-uitstoot van de groep drastisch te verlagen op weg naar het uiteindelijke doel van nul emissies. Fiat presenteerde al in 2019 in Genève de basis voor wat de auto van de toekomst zou kunnen zijn, met de nieuwe Fiat Centoventi. Een elektrische conceptauto dat doet denken aan het ontwerp van de meest compacte crossovers. De Centoventi richt zich op elektrische en duurzame mobiliteit zonder uitstoot; met als eerste kenmerk het platform dat plaats biedt aan maximaal vier batterijpakketten. Elke module biedt een actieradius van 100 km, waarbij tussen de voorstoelen en achterbank nog een vijfde batterij kan worden bijgeplaatst. In 2020 maakte de iconische elektrische Fiat 500 zijn debuut.  De nieuwste aanwinst van Connexxion Taxi Services is de 100% elektrische Fiat Scudo/ Ulysse (75kwh)  taxi.

Fisker

De Fisker Karma is een Finse premium plug-in range-extended elektrische luxe sport sedan. De Karma werd in de VS op de markt gezet door Fisker Automotive in 2012 en geproduceerd door Valmet Automotive in Finland. De actieradius is 51 km en de sedan kostte vanaf $ 102.000 voor het basismodel (EcoStandard) , $ 110.000 voor de EcoSport en $ 116.000 voor de “Animal Free” EcoChic. De productie werd in november 2012 gestaakt toen eerst de batterij leverancier failliet ging en daarna Fisker Automotive in november 2013. Het bedrijf werd verkocht aan Hybrid Technology LLC voor $ 25 miljoen. In september 2016 begon de nieuwe eigenaar de Wanxiang Group onder de merknaam Karma Automotive met een herintroductie van de Fisker Karma die de Karma Revero werd genoemd. Met de Fisker EMotion is Fisker Inc. komt het bedrijf 17 augustus met de uit koolstofvezel en aluminium opgebouwde Revero. De Nieuw karma is zo’n 20 procent lichter dan een conventionele auto van dit formaat. De elektrische EMotion zou een actieradius hebben van 644 kilometer en een topsnelheid van 260 km/h. In de VS kost de EMotion 129.900 dollar, omgerekend 116.000 euro. De Chinese Wanxiang Group veranderde de merknaam Fisker in Karma. De Karma zelf, Fiskers eerste en enige model, heet voortaan Revero. Henrik Fisker is terug als CEO van dit nieuwe merk. In juni 2017 brandde een Fisker Karma langs de N11 bij Bodegraven snelweg binnen 1 minuut tot de grond af nadat de airco ontbrandde. In de VS was in 2012 ook al een Fisker spontaan afgebrand. Bij een tropische storm vlogen door het zoute water in oktober 2012 nog eens 338 Fiskers tegelijk in brand. Henrik Fisker heeft nu de Ocean aangekondigd. Een auto die in 2022 leverbaar zou moeten zijn met een accu van 80kWu. De nieuwe ondergrens voor accu’s ligt op 60 kWu. En in het hogere segment ligt de bovengrens op dit moment bij 100 kWu. De Fisker Ocean heeft met een bereik van 400 tot 480 kilometer een vanaf prijs 38.000 dollar. Fisker Ocean kampt enige tijd met diverse problemen waaronder remproblemen, sensoren die haperen, stroom die plots wegvalt en motorkappen die spontaan open gaan. Ook zijn er veel klachten over de klantenservice. 15% van het personeel wordt nu afgevloeid. De EV-bouwer zou met consultants en een advocatenkantoor  in gesprek zijn om te begeleiden bij een mogelijke herstructurering of een faillissement. In het laatste kwartaal van 2023 werd er 428 miljoen euro verlies genoteerd. Fisker is gevestigd in Californië, maar is een merk van de Deense Henrik Fisker.  Dat Fisker Automotive ging in 2014 op de fles. Het huidige Fisker heet officieel Fisker Inc. en bestaat sinds 2016.  Eén mogelijke uitweg is al wel genoemd: een samenwerking met bijvoorbeeld Nissan. Tot die tijd is de productie stilgelegd. Fisker heeft nog maar 121 miljoen dollar, waarvan 32 miljoen dollar niet direct toegankelijk is en 182 miljoen aan crediteuren. In februari kondigde Fisker al aan personeel te zullen ontslaan. Fisker wilde eerst alleen online verkopen, maar ging toen toch op zoek naar dealers.  Op korte termijn moet de onderneming op zoek naar 150 miljoen dollar aan investeringen.

Wanhoopsactie: Fisker Ocean nu voor extreem lage prijs aangeboden

Ford

Ford stopt over vijf jaar met het verkopen van benzine- en dieselauto’s in Europa. Vanaf dat moment zijn alleen nog plug-in hybrides of volledig elektrische modellen verkrijgbaar. De volledig elektrische modellen worden op de lange baan geschoven en er wordt nu alleen nog ingezet op Hybride modellen. Ford zei donderdag dat het hoopt tegen het einde van het decennium een ​​hybride versie van elk verkocht model aan te bieden. Het maakt al hybride versies van twee pickups – de Maverick en de F-150 – en zijn Escape-crossover. In 2030 moeten ook de hybriden verplicht verdwijnen en zullen er alleen nog volledig elektrische auto’s worden verkocht. Ford gaat 4,1 miljard euro investeren in de ontwikkeling en productie van batterijen voor elektrische auto’s en werkt daarnaast aan dertien nieuwe elektrische en hybride modellen. De eerste wordt de Focus Electric, die in een half uur voor 80 procent opgeladen kan worden met een een actieradius van 160 kilometer. Ford laat een laboratorium bouwen van 9 miljoen dollar Ford een laboratorium bouwen voor de verdere ontwikkeling van de benodigde batterijen. Dat lab, waar een prijskaartje aan hangt van 9 miljoen dollar, komt op het terrein van de Universiteit van Michigan om de nieuwe batterijen te ontwikkelen. De Ford Focus Electric is het nieuwste model met een prijs vanaf 39.990 euro. Het batterijpakket weegt zo’n 300 kilo en ligt in de kofferbak. Het batterijpakket heeft niet alleen een negatief effect op het weggedrag, maar ook op de hoeveelheid bagage die je mee kunt nemen. In de praktijk kom je in de Ford op een actieradius van 120 km. Ford komt met een volledig elektrische F-150 op de markt. Ford heeft de productie en levering van de Kuga PHEV stilgelegd omdat een nog onbekend probleem met de batterijen, bestaat, waardoor brand kan ontstaan. Eigenaren van een Kuga PHEV wordt geadviseerd de batterij niet op te laden en alleen in de ‘EV-Auto’-modus te rijden. In Nederland gaat het om ongeveer negenhonderd auto’s.

Geely/Link
Geely Holding Group is een toonaangevend mobiliteitsconcern gevestigd in de Chinese stad Hangzhou. De focus van Geely Holding ligt op innovatie en duurzame mobiliteitsoplossingen. Het concern bezit, beheert en investeert vandaag de dag in verschillende merken: Geely Auto, Lynk & Co, ZEEKR, Geometry, Volvo Cars, Polestar, Lotus, London Electric Vehicle Company, Farizon Auto, RADAR AUTO en Cao Cao Mobility. ZEEKR is het nieuwste luxe EV-merk van het concern. Het bedrijf streeft ernaar de toekomst van transport vorm te geven met geavanceerde technologie en een klantgerichte aanpak. Een bankenconsortium steekt  890 miljoen euro in de productie van nieuwe Polestar 2,3 en 4. Op termijn komt daar model 5 en 6 nog bij.

Het China Europe Vehicle Technology AB (CEVT) is het Europese R&D-centrum voor ZEEKR. Het bedrijf werd opgericht in 2013 met als doel om een revolutionaire voertuigarchitectuur, genaamd CMA, te creëren. Aan deze architectuur ligt volledige schaalbaarheid, en een breed scala aan aandrijfsystemen en technologische oplossingen ten grondslag. Het CMA-platform wordt nu in meer dan 2 miljoen voertuigen wereldwijd gebruikt.

CEVT is uitgegroeid tot een centrum dat bekendstaat om innovatieve mobiliteitsoplossingen. Het heeft onlangs nog de volledig elektrische modulaire SEA-M-architectuur ontwikkeld, speciaal gebouwd voor gedeeld zelfstandig gebruik. In 2022 lanceerden ZEEKR en Waymo samen het eerste voertuig voor dit platform.
ZEEKR’s Europese R&D-centrum bevindt zich in de buurt Lindholmen in Göteborg, Zweden. Dit is dé autotechnologiehub van Zweden. De prijzen voor ZEEKR’s beginnen bij 44.990 euro voor de compacte X ‘urban SUV’. De 001 shooting brake is er vanaf € 59.490. De prijs van de indrukwekkende FR-versie is nog niet bekend.
Geesinknorba

Geesinknorba maakt elektrische vuilniswagens en heeft half november 2023 surseance van betaling gekregen.

General Motors

General Motors wil de komende drie jaar 35 procent meer investeren in elektrische en zelfrijdende voertuigen en trekt tot en met 2023 ongeveer 23 miljard dollar (19,3 miljard euro) uit voor de plannen. GM wil tot aan 2025 wereldwijd dertig elektrische modellen op de markt brengen, tien meer dan het oorspronkelijk van plan was. Over vijf jaar wil GM meer dan een miljoen elektrische auto’s in China en de Verenigde Staten verkopen.

Gogoro

In 2016 zou de Gogoro smartscooter op verzoek van de Gemeente naar Amsterdam komen. Gogoro beloofde elektrische scooters met verwisselbare accupacks te leveren en werkt samen met het Amsterdamse Smart City Experience Lab om accu gespreid omwisselstations te realiseren in tankstations en winkels. In Taipei, Taiwan loopt het project wel goed en zijn meer dan 2000 van deze scooters verkocht.

Havelaar

Havelaar in Canada heeft een volledig elektrische Bison E-Pickup gebouwd en gepresenteerd op de EMC show in Markham, Ontario. De pick-up werd gebouwd in samenwerking met de Universiteit van Toronto (UofT). Samen lanceerden ze in 2016 het UofT Havelaar Electric Vehicle Research Centre (UTHEV) met als doel om elektrische aandrijvingen te ontwikkelen. De elektrische pick-uptruck heeft volgens de start-up een volledig elektrische aandrijving en een bereik van ten minste 300 kilometer. Wanneer de pickup in productie wordt genomen en tegen welke prijs is nog onbekend.

Honda

Honda en General Motors waren voornemens om samen een goedkope elektrisch auto te produceren maar deze plannen zijn van tafel. Ze gaan nu elk voor zich verder aan de ontwikkelingen op dat gebied. De samenwerking voor auto’s op waterstof en zelfrijdende auto’s blijft wel bestaan.  De Ny1 is het enige model van Honda dat geheel elektrisch is. De Ny1 is er in 2 uitvoeringen en is 4,39 meter lang. en heeft een actieradius van 412 km. De Honda Ny1 kost 48.750 euro. De bekleding van de stoelen en het stuurwiel is van plastic/kunstleer. Het snelladen van de 78 kWh versie van 10 naar 80% gaat traag en duurt maar liefst 45 minuten. De Ny1 heeft voorwielaandrijving en 361 liter aan kofferbakruimte. De duurste uitvoering van 52.820 euro heeft een panoramadak, een Pioneer geluidsinstallatie, een elektrische achterklep  en een parkeerhulp.  Tot 2031 wordt 60 miljard euro gestoken in de elektrificatiestrategie. Het gaat om investeringen in software, onderzoek en ontwikkeling, en het opzetten van toeleveringsketens in belangrijke markten zoals de Verenigde Staten, Canada en Japan. Honda wil tegen 2040 alleen nog elektrische auto’s te verkopen.  Tegen 2030 zal Honda wereldwijd zeven nieuwe elektrische modellen op de markt brengen, zei topman Toshihiro Mibe tijdens een update van het bedrijfsplan in Tokio.  Het personeelsbestand in China gaat inkrimpen, door de dalende verkopen in het land. Volgens Mibe is het bedrijf echter niet van plan de Chinese markt op te geven. Later dit jaar zal Honda twee nieuwe elektrische modellen in China gaan verkopen. Tegen het einde van 2026 zal Honda in Japan een elektrische auto met een verwisselbare accu introduceren.

Huawei

Huawei maakt niet alleen telefoons maar wil ook samen met Chery Automobile een elektrische auto gaan verkopen. De Luxeed S7 krijgt naar verwachting de nieuwste accu’s van Catl.  Het model moet gaan concurreren met de Tesla model S. 

Hyundai

Hyundai ging voor de Hyundai IONIQ Electric een samenwerking aan met Eneco en Fastned, Belangrijk uitgangspunt van de samenwerking was dat het opladen van de Hyundai IONIQ Electric zo eenvoudig, voordelig én duurzaam mogelijk moet gebeuren.  Sinds kort is de Ioniq 6 op de markt vanaf 44.720 euro en de KONA Electric is er vanaf  39.995 euro. Voor de hoogvoltage lithium-ion-polymeerbatterij in de Hyundai KONA Electric is er 8 jaar/160.000 km garantie (wat het eerst bereikt is).

JAC

Anhui Jianghuai Automobile Group Corp (JAC) is begonnen de levering van elektrische auto’s met natrium-ion batterijen. Yiwei, een nieuw merk van JAC dat zich richt op de EV-markt, heeft op 5 januari 2024 ’s werelds eerste EV’s met natrium-ion batterijen afgeleverd in Anqing, in de provincie Anhui. Het model is een nieuwe variant van de Yiwei 3, het eerste model van het merk Yiwei, en maakt gebruik van 32140 natrium-ion cilindrische cellen van batterijfabrikant Hina Battery. Elke batterijcel heeft een capaciteit van 12 Ah en een energiedichtheid van ruim 140 Wh/kg. Deze nieuwe cellen maken gebruik van een koperbasislaagachtige oxidetechnologieroute, Het met natriumionenbatterij uitgeruste Yiwei-model heeft een batterijcapaciteit van 23,2 kWh en een CLTC-bereik van 230 km, met een elektriciteitsverbruik van ongeveer 10 kWh per 100 km. De batterij ondersteunt ook snellere oplaadsnelheden, van 10 procent naar 80 procent in 20 minuten en van 30 procent naar 80 procent in 15 minuten, wat het dubbele is van de oplaadsnelheid van de huidige reguliere LFP-batterijen. Ook gaat met deze accucellen minder stroom verloren bij koude temperaturen. Nadeel is dat de natriumbatterijen explosiever zijn in combinatie met water. 

Jaguar

Moederbedrijf Jaguar Land Rover kwam in Los Angeles uit met een vierwiel aangedreven elektrische Jaguar i-Pace k met een accu van 90 kWh en een cW-waarde van 0,29. Bij de grootste autofabrikant van het Verenigd Koninkrijk worden jaarlijks ruim een half miljoen auto’s geproduceerd, waarvan 80 procent wordt geëxporteerd. Bij de onthulling in maart 2018 zei Jaguar dat de actieradius van de auto op basis van de NEDC-test was vastgesteld op 543 kilometer. Maar het WLTP-bereik kwam maar uit op 480 kilometer. Een verschil van 63 kilometer. Over vier jaar rollen er alleen nog elektrische Jaguars van de band en de eerste elektrische Land Rover verschijnt in 2024. In 2039 zou het bedrijf volledig CO2-neutraal moeten zijn. De eerste stap in dat proces is om vanaf 2025 geen Jaguars op benzine of diesel meer te maken. Land Rover maakt de switch in 2030. De eerste elektrische Land Rover komt in 2024 op de markt. De Jaguar i-Pace is er sinds 2018 en  wordt gebouwd in Oostenrijk door Magna Steyr. De wielophanging is gelijk aan de Jaguar F-pace SUV. De lithium ion-accu heeft een capaciteit van 90 kWh en daarmee heeft de Jaguar i-Pace een actieradius van 470 kilometer. In december 2019 kreeg de i-Pace softwareaanpassingen waarmee de actieradius iets toenam. De auto is voorzien van een warmtepomp om de actieradius te maximaliseren. De auto rijdt op twee motoren van elk 200 pk; dat brengt het totaal dus op 400 pk. Via een wisselstroom-aansluiting (AC) laadt de i-Pace maximaal 7,4 kW en laden duurt dik dertien uur. Via de snellader met gelijkstroom (DC) is de laadtijd 41 minuten en neemt hij maximaal 100 kW tot zich. Een deel van de techniek van de Jaguar i-Pace is ontwikkeld in de Formule E-raceklasse. In 2018 is een samenwerking aangekondigd met Waymo waarbij 20.000 Jaguar i-Paces worden gebruikt om techniek voor zelfrijdende auto’s in te testen. De Jaguar i-Pace heeft luchtvering als optie waarmee de auto bij snelheden boven de 105 km/u een centimeter lager op de wielen staat. 

KIA

KIA heeft de EV6 met een grote actieradius. De fabrikant speelt in op de behoefte van een groter bereik maar heeft leveringsproblemen vanwege chip tekorten.  Kia heeft een volledig elektrische Kia e-Soul, Niro EV of de EV6. De Kia EV9 is veel groter maar zal een kleinere doelgroep hebben. Te verwachten is de Kia EV5, de EV3 en EV4. Het Zuid-Koreaanse automerk is ook bezig met een kleiner en goedkoper elektrisch model. Duurtest KIA Niro EV. De Niro EV komt in aanmerking voor de € 2.950 overheidssubsidie en kost n u 39.995 euro. De Niro EV Edition Advanced kost vanaf 44.995 euro

Lightyear

Het Nederlandse Lightyear kwam 9 juni 2022 met het eerste productiemodel: de Lightyear 0. Atlas Technologies BV zou met 650 medewerkers maximaal 946 exemplaren maken. Het onderdeel is echter inmiddels failliet en een nieuw doorgestart onderdeel dat de Lightyear Two moest gaan bouwen is gestopt, omdat hiervan ongeveer 1 miljard euro investering nodig is. Het nieuwe model had ongeveer € 30.000 moeten gaan kosten en in 2025 productie klaar zijn. Nu worden er alleen nog zonnepanelen gefabriceerd voor andere automerken.

Lynk &Co

Lynk & Co werd in oktober 2016 opgericht door Geely, het moederbedrijf van  het Zweedse Volvo en nog enkele merken. Volvo nam dertig procent belang in het merk. In 2017 produceerde Lynk de eerste auto’s in China. In september 2020 kwamen ze ook op de Europese markt.  Lynk verloopt de auto’s via een mobiliteitsdienst waarvoor de klant een auto via een maandelijks abonnement afneemt. De auto mag  gedeeld worden met anderen, die via een bijbehorende applicatie betalen aan de abonnementhouder. In oktober 2021 heeft Lynk & Co wereldwijd rond de 540.000 auto’s verkocht, zeggen ze.  De auto heeft een beperkt elektrisch bereik en kan niet op de snellader. Dus voor de beschikbare 80 km duurt laden 4 uur. Lybk werkt samen met Geely.

Lordstown

Lordstown is begonnen met de productie van zijn elektrische pick-up genaamd Endurance. Bijna drie jaar na de onthulling van de eerste schets van de Lordstown Endurance, een elektrische pick-up van Amerikaanse makelij, is het merk gestart met de productie ervan. Lordstown heeft de eerste twee exemplaren in elkaar geschroefd als onderdeel van een eerste reeks van 500 exemplaren, waarvan het merk hoopt de laatste vóór de zomer van 2023 van de band te laten rollen.

Lucid

De maker van elektrische auto’s Lucid Motors krijgt een beursnotering in New York. Het in 2007 opgerichte Lucid wordt geleid door Peter Rawlinson, een voormalige ingenieur van Tesla. Lucid gaat in de tweede helft van 2021 met de productie van een luxesedan, de Lucid Air beginnen. De in Californië gevestigde onderneming bouwt de auto’s bij zijn fabriek in Arizona. Momenteel heeft Lucid circa 2000 werknemers en daar moeten er nog 3000 bijkomen voor het einde van dit jaar.

MG

De Chinese MG ZS heeft een hoge veiligheidsscore bij botsproeven, maar ook een lage prijs tussen de 20 en de 25.000 euro en dat voor een rijk uitgeruste, volledig elektrische SUV. Het betreft niet een originele MG zoals wij die kennen maar MG is een van de merken van de Chinese autoreus SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) De MG 2 ZS EV wordt geleverd met een garantie van 5 jaar of 150.000 km op de auto. Op het batterijenpakket zit een garantie van 8 jaar of 150.000 km. Daarnaast is er garantie van 10 jaar op doorroesten van binnenuit.

MG Comet

MG Comet is de goedkoopste elektrische auto in India is maar die heeft dan ook een water resistant en niet dus niet water proof accu. Voor ongeveer 9.000 euro krijg je daar zo’n 50 pk, 110 Nm en 230 kilometer actieradius. De accu is 17,3 kWh en haalt zo’n 100 km per uur. Het opladen van 0 naar 80 procent duurt 5,5 uur en aan het stopcontact thuis zelfs 7 uur. De MG Comet heeft een McPherson-ophanging vóór en multilink áchter. Binnenin een 10,25-inch scherm met Android Auto en Apple Carplay, parkeersensoren en een camera.

Maxus

Het Chinese Maxus levert de eDeliver 7.  Maxus is al jaren actief in Nederland en bekend van de elektrische bestelbussen eDeliver 3 en eDeliver 9. Daar komt er eentje tussen; de Maxus eDeliver 7. Een bestelbus van ongeveer het formaat van bijvoorbeeld de Ford Transit Custom en Citroën Jumpy. De Maxus begint bij €39.990 (excl. btw) voor de eDeliver 7 met het 77-kWh accupakket. De actieradius is maximaal 320 km met een volle accu, al benadrukt Maxus dat je in de stad volgens de WLTP-cyclus 485 km kunt rijden. De minstens €42.590 (excl.) kostende versie met een 88-kWh accupakket komt tot 365 km in de gecombineerde WLTP-cyclus en 542 km in de stad. De Maxus eDeliver 7 komt er in diverse lengte- en hoogtematen. De kortste is de bijna 5 meter lange L1, die er alleen in hoogtemaat H1 (1,99 m) is. Dan is er nog de 5,36 m lange L2, die er als H1 is en ook als extra hoge L2 (2,39 m). De Maxus eDeliver 7 biedt 5,9 tot 8,7 kubieke meter laadruimte, mag tot 1.200 kilo lading meenemen en tot 1.500 kilo trekken. 

Mazda

Mazda heeft op de Japan Mobility show de Iconic SP, een elektrische sportcoupé onthuld. Behalve een elektromotor heeft de Iconic ook een wankel cq rotatie motor die op waterstof werkt. Mazda heeft het zwaartepunt zo laag mogelijk gehouden. “De gewichtsverdeling van ongeveer 50:50 zorgt voor uitstekende rijprestaties. De auto weegt slechts 1450 kilo vanwege het kleine accupakket. De Iconic SP heeft een lange motorkap met kleine koplampen, is 4,18 meter lang en beschikt over 370 pk. Hij trekt in 3,9 seconden op van 0 naar 100 km/u en heeft een nieuwe, felle kleur genaamd Viola Reds.

Mercedes

Een elektrische conceptcar van Mercedes-Benz heeft 1.008 kilometer gereden zonder tussentijds opladen. Dat gebeurde met een accu die qua capaciteit vergelijkbaar is met de huidige modellen. De auto deed iets minder dan 12 uur over de tocht en had bij aankomst nog 140 kilometer bereik over. De auto reed hierbij ook langdurig met snelheden tot 140 km/u op de Duitse autobahn. De Vision EQXX  is uitgerust met een aerodynamisch profiel en gemaakt van lichtere materialen, heeft een verbeterde terugwinning van remenergie, een lichtere batterij, zonnepanelen op het dak om systemen van stroom te voorzien en een aandrijfsysteem met weinig energieverlies. Het verbruik van de auto was 8,7 kilowattuur per 100 kilometer. De elektrische EQS S-Klasse, het huidige elektrische topmodel van Mercedes‑Benz van meer dan 100.000 euro, verbruikt op papier tussen de 16 en 17 kilowattuur op 100 km. In reële omstandigheden is dit vaak meer. De actieradius bedraagt 780 km volgens de WLTP-norm. Mercedes-Benz komt de komende jaren met elektrische sedans en SUV’s en versnelt de introductie van tien nieuwe modellen. Mercedes-Benz verkort het tijdspad voor de uitrol van tien elektrische auto’s met drie jaar en wil in 2022 marktleider worden. Mercedes-Benz wil in 2022 voor ieder model een elektrische variant in de markt zetten. Er moeten dan tenminste vijftig verschillende hybride en volledig elektrische Mercedes-auto’s beschikbaar zijn. De Smart wordt volledig elektrisch. Klanten van Mercedes blijven voor grotere auto’s met grotere motoren kiezen, waardoor het bedrijf de emissie-eisen niet kan halen. Formule-1-kampioen Mercedes-Benz maakte bekend om vanaf 2018 ook bij de Formule-E mee te doen met een elektrische variant, maar stapt in 2022 al weer uit. Nyck de Vries werd als coureur wereldkampioen. Grote vraag is dan ook waarom Mercedes dit doet. Net als voor de rest van de wereld lijken elektrische auto’s binnen de racerij de toekomst te hebben. “Mercedes wil zich maar op één ding richten en ze hebben gekozen voor de Formule 1. Mercedes heeft wel als doel om aan het einde van dit decennium volledig elektrisch te willen opereren en die ontwikkelingen in de koningsklasse, de Formule 1, toe te passen. Het uitstappen van Mercedes is een nieuwe klap voor de Formule E, want eerder deden andere grote automerken als BMW en Audi hetzelfde. Door het vertrek van Audi, BMW en Mercedes dreigt de Formule E weg te kwijnen. De Amerikaanse elektrische autofabrikant Rivian ziet af van plannen om met Mercedes-Benz voor de gezamenlijke productie van elektrische bestelbussen in Europa te gaan maken. Het besluit van Rivian komt drie maanden nadat beide autobouwers een overeenkomst hadden gesloten om de kosten te delen en de productie op te schalen. Rivian heeft in het eerste kwartaal een groter dan verwacht verlies geboekt, terwijl de omzet beter was dan verwacht. Het verlies liep in de verslagperiode op van 1,35 naar 1,45 miljard dollar, of 1,48 dollar verlies per aandeel. Op aangepast niveau was sprake van een verlies van 1,24 dollar. 

MicrolinoVanwege de dalende verkoopcijfers wil Mercedes toch weer doorgaan met verbrandingsmotoren. Zolang er vraag naar is, zal het bedrijf 'tot ver na 2030' hybridevoertuigen en voertuigen met verbrandingsmotoren blijven maken

De kleinste elektrisch voortgedreven auto is de Microlino. Het tweepersoons autootje kan maar 90 km per uur en heeft een actieradius van slechts 200 km. De Micolino is 2,7 meter bij 1,6 en is dus nog kleiner dan een Smart en kost ongeveer 12.000 euro.

Mini

De elektrische Mini cabrio kwam in een gelimiteerde oplage van 999 stuks op de markt. De eerste elektrische hoge 2-serie kreeg één elektromotor op de vooras en eentje op de achteras. Samen zorgen ze voor een vermogen van 313 pk. Het koppel is 494 Nm. De nieuwe Mini Cooper (S)E is volledig elektrisch. De driedeurs Mini staat op een ‘dedicated’ EV-platform, ontwikkeld in samenwerking met een Chinese partner. De ‘clamshell’-motorkap, krijgt meer strakke vouwen en verliest de U-vormige inkeping direct voor de voorruit. Daarnaast zijn er nieuwe koplampen en uiteraard wordt ook de voorbumper stevig aangepakt.

Mitsubishi

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV is een plug-in hybride SUV uitgerust met het Twin-motor PHEV-systeem en vierwielaandrijving. Heeft een elektrische actieradius van 45 km en een trekgewicht van 1.500 kg. De nieuwe generatie Outlander PHEV verschijnt in 2024. De prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.

Nio

Het Chinese autobedrijf NIO heeft 14 augustus 2018 een officieel verzoek ingediend om naar de Amerikaanse aandelenbeurs te kunnen gaan. Het bedrijf wist in totaal 1,8 miljard dollar op te halen bij beleggers. De ES8 is een iets meer dan vijf meter lange sportieve SUV die wordt aangedreven door twee elektromotoren, die samen goed zijn voor 653 pk en 840 Nm. Vanuit stilstand naar 100 km/h doet de vierwielaangedreven en van luchtvering voorziene SUV in 4,4 tellen. Het accupakket is 70 kWh groot en heeft een veronderstelde actieradius van 355 kilometer. De ES8 is een elektrische SUV en een opvolger van de elektroracer EP9. NIO kiest voor het bouwen van 1.100 (!) Power Swap Stations, wisselstations waar de ES8 in drie minuten zijn lege batterijen voor volle kan omruilen. Er zijn nu zeven Power Swap Stations in Nederland, de meest recente in Arnhem, gelegen aan de A12. Deze locatie brengt users in de gelegenheid gemakkelijk naar Duitsland te rijden en vice versa. Binnen 5 minuten kunnen gebruikers hun batterij wisselen. Een NIO Power Swap Station (PSS) heeft de grootte van een dubbele garagebox en kan tot 312 ‘swaps’ per dag uitvoeren. De PSS laadt maximaal 13 batterijen tegelijk op met een vermogen van 20 tot 80kW. Bij elke wissel wordt de staat van de batterij en het elektrische systeem zorgvuldig gecontroleerd, om er zeker van te zijn dat zowel de auto als de batterij in optimale staat verkeert. Behalve in Arnhem zijn er Power Swap Stations in Dordrecht, Apeldoorn, Den Hoorn, Harmelen, Tilburg of Utrecht. Ook komt NIO met 1.200 laadpalen die de ES8 na tien minuutjes laden een actieradius van 100 kilometer geven.  De ES8 is volledig uit aluminium vervaardigd en het interieur is met leer bekleed. De zevenzitter is voorzien van tablets en een ‘lounge seat’. De ES8 heeft 23 sensoren, camera’s en radarsystemen. Dankzij subsidiëring staat de ES8 vanaf 57.500 euro te koop. Nio begint in 2022 met het leveren van drie modellen: de ET7, EL7 en ET5. Daarbij staat ET voor sedan en EL voor SUV. De Nio EL7 is een middelgrote SUV met vijf zitplekken en twee elektromotoren (409 pk achter en 245 pk voor). Hij trekt in 3,9 seconden op van 0 naar 100 km/u. De goedkoopste versie heeft een actieradius van 394 km en de Long Range-editie heeft een 100 kWh-accu, goed voor 513 km actieradius. De ET5 is een vierwielaangedreven compacte sedan met in totaal 480 pk, waarmee Nio de concurrentie aangaat met de Tesla Model 3. Nio biedt bij de ET5 keuze uit negen kleuren voor de buitenkant en zes voor het interieur. Het basismodel heeft een 75 kWh-accu, maar de officiële actieradius volgens de WLTP-test is er nog niet. Er komt ook een optie voor een 150 kWh-accu.

Swapping station/wisselstation

De ET7 is het nieuwste grootste model met een lengte van ruim 5 meter. De topmodel-sedan met 653 pk-elektromotor is een alternatief voor de Tesla Model S. Nio wil de ET7 ook met een accupakket met 150 kWh en een actieradius van duizend kilometer aanbieden in plaats van 570 km. De ET7 heeft 33 sensoren en camera’s en beschikt over een Nome robot. (soort Siri) en heeft een rij assistent die het op de snelweg redelijk doet maar onbetrouwbaar is op binnenwegen. Een Nio abonnement dat maandelijks is op te zeggen kost zo’n 1.600 euro per maand of 1.300 euro bij lease voor langere tijd. De auto is dus niet te koop. Het plan is om met een submerk te komen genaamd Firefly en Alps met een 30.000 euro kostende auto, die kan concurreren met de Volkswagen ID.2 (25.000 euro). Het bedrijf denkt eind 2023 winstgevend te kunnen zijn.

De Onvo L60, een elektrische SUV van Nio is een nieuw merk. Onvo – dat staat voor OnVoyage en dat in China Ledao heet – is een merk waarmee Nio zich naar eigen zeggen vooral richt op ‘families’ De Onvo L60 heeft net als de Nio ET9 900V-architectuur en een bijzonder lage luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,229 Cw. De Onvo L60 gebruikt volgens de voorlopige gegevens gemiddeld slechts 12,1 kWh per 100 kilometer. Er komt onder meer een variant met wat Onvo een Ultra Long Range Battery noemt, een pakket dat de L60 een elektrisch bereik van meer dan 1.000 kilometer moet opleveren. Waarschijnlijk is dat de 150 kWh accu dat moedermerk Nio ook op de planken heeft liggen. Ook komen er versies met 555 en 730 kilometer bereik. Let wel: zowel het gemiddeld verbruik als de actieradiuscijfers zijn vastgesteld volgens de CLTC-methode. Het zijn dus geen WLTP-cijfers. Net als de auto’s van Nio moet ook de Onvo L60 profiteren van accuwisseltechnologie. Met zijn lengte van 4,83 meter is de Onvo L60 zo’n 8 centimeter langer dan een Tesla Model Y. De wielbasis bedraagt 2,95 meter.

Nissan

De Nissian Sakura is een stadsauto met een vanafprijs van omgerekend 16.500 euro en samen met Mitsubishi ontwikkeld. Het is de best verkochte elektrische auto in Japan en goed voor ruim de helft van alle elektrische auto’s die tot nu toe dit jaar in het land zijn verkocht Nissan Motor wil in 2022 jaarlijks ongeveer 1 miljoen hybride en volledig elektrische voertuigen verkopen en lanceerde in China een nieuwe elektrische middenklasse-auto. Nissan wil ook samen met Renault en het Chinese Dongfeng, een betaalbare elektrische SUV gaan ontwikkelen. In totaal moeten er de komende vijf jaar acht volledig elektrische modellen op de markt komen, waaronder een model gebaseerd op de IMx concept car. De Infiniti kwam in 2021 op de markt en daarnaast wil Nissan de ProPILOT-technologie met rijhulpsystemen over vijf jaar op 20 modellen in 20 landen hebben. Nissan wil de komende vijf jaar ongeveer 7 miljard euro investeren in de verkoop van elektrische auto’s in China en hiermee de grootste leverancier van elektrisch aangedreven auto’s in het land worden. Met de investering moeten twintig nieuwe elektrische modellen worden uitgebracht waaronder de Ariya. Nissan heeft samenwerkingsverbanden met het Chinese Dongfeng en het Franse Renault voor de Chinese markt. In 2017 werden er al 1,5 miljoen elektrische auto’s verkocht. Nissan wil de beperkte actieradius van 150 km vergroten en vervangt het accupakket in de Leaf nu door een zwaardere versie, waardoor de actieradius opgerekt is naar 196,8 km. Een voordeel van de Leaf is de optionele snellader waarmee je binnen een half uur nog eens 100 kilometer extra kunt rijden. Aan de snellader is in 20 minuten de batterij voor 80 procent vol, bij een openbare laadpaal (bijtanken duurt 4- tot 8 uur.  10.000 Nissan leafs moesten retour voor een software update nadat er problemen bleken te zijn met de cruisecontrole en kortsluitingen. In totaal moest Nissan wereldwijd bijna 1,4 miljoen auto’s terugroepen vanwege technische mankementen. Het ging voornamelijk om de Note, Kicks, Serena en de Leaf. Met een bereik tot 536 km in de nieuwe Arrya is er keuze tussen drie types en twee accupakketten (Advance 63 of Engage 87 kWh) en tweewiel- of vierwielaandrijving. Prijsrange tussen 48.000 en 72.000 euro.

Connexxion hield in Amsterdam voor een pilot van een jaar in 2015 100 elektrische Nissan E-NV200 Evalia’s als taxi’s voor het AOV en leerlingenvervoer getest. De Evalia’s werden opgeladen op de twee bedrijfslocaties van Connexxion met elk 24 laadpalen, waaronder 4 snelladers. De gesubsidieerde taxi’s werden voor één jaar en 35.000 kilometer geleased. Nissan heeft concurrentie van Hyundai Ionic, de BMW i3, Kia Soul, Opel Amera-E, Volkswagen E-Golf en de Renault ZOE. Bovendien kwam Hyundai met een elektrische uitvoering van de Kona, terwijl Kia met een elektrische versie van de Niro kwam. De nieuwste aanwinst van Connexxion Taxi Services is de 100% elektrische Fiat Scudo/ Ulysse (75kwh)  taxi.

Opel

Paus Franciscus kreeg als promotiestunt een Elektrische Opel Ampera-e cadeau van Opel. De Ampera-e heeft een actieradius van 520 km (volgens NEDC) en dat is 100 km meer dan die van andere elektrische auto’s in zijn segment. De Ampera-e gaat in Nederland kost vanaf 34.000 euro. Opel vermeldt dat het Ampera-e bereik volgens de WLTP-test op 380 km ligt maar dat ze zelf 417 km van Londen naar Parijs hebben kunnen rijden waarna er nog 80 km range overbleef. In 2024 moet iedere Opel een elektrische of hybride versie hebben. In 2020 zijn dat er al vier. De nieuwe Corsa wordt volledig elektrisch. De nieuwe Opel Mokka-e is een volledig elektrische compacte SUV die zich onderscheidt door zijn spraakmakende design, een grote actieradius en een lage netto bijtelling voor zakelijke rijders en komt vanaf maart op de Nederlandse markt. In 2024 wil Opel van ieder model een geëlektrificeerde variant hebben. Dit jaar komt de teller al op negen modellen te staan

Ora

De Chinese Ora heeft de Funky Cat die wat lijkt op de Volkswagen Kever en is een merk van de grootste autofabrikant van China, Great Wall. Die heeft sinds 2018 een joint venture met BMW voor de ontwikkeling van elektrische auto’s, waarvoor een enorme fabriek is neergezet.

Peugeot 

De nieuwe E-3008 een ‘Fastback SUV’ verschijnt in versies met drie verschillende elektrische aandrijflijnen, waaronder een Long Range-variant met 700 kilometer actieradius. De SUV is gebouwd op het platform van moederbedrijf Stellantis, het STLA Medium. De wielbasis is 2,74 meter  en de afmetingen lijken op die van de vorige 3008 net als de bagageruimte van 520 liter.

Polestar

Polestar is in 1996 opgericht. In 2015 nam Volvo, toen al onderdeel van de Chinese Zhejiang Geely Holding Group, Polestar over. Om de ontwikkelingen van Polestar verder te kunnen financieren, kreeg het automerk in 2022 via een beursvehikel (spac) een notering aan de Nasdaq. Polestar werd losgekoppeld van Volvo en ging met 900 miljoen euro bankondersteuning als zelfstandig merk de markt op met Geely als eigenaar. Het eerste model, de Polestar 1, werd een hybride coupé, gebaseerd op de Volvo S90 met een actieradius van 150 km. De Polestar was voor 48 procent van Volvo en voor 52% van het Geely concern, de grootste autobouwer van China, waar ook de fabriek in Chenzou staat. In 2019 rolde de eerste auto van de band. Na de Polestar 1 volgden de modellen Polestar 2 (35.000 euro) en Polestar 3. Model 2 is een model dat vergelijkbaar is met de Tesla Model 3. De Polar 3 is een SUV. Volvo bouwt zijn belang in Polestar af. De financiering van Polestar weegt te zwaar op de bedrijfsbelangen van Volvo. Polestar schrapte meteen 450 banen. Dat is 15% van zijn totale personeelsomvang. ‘Dankzij maatregelen voor kostenbeheersing en hogere marges en cashflow, heeft Polestar de verwachte externe financieringsbehoefte teruggebracht tot ongeveer 1,3 miljard dollar. Geely, het Chinese moederbedrijf van Volvo, zal het belang van Volvo overnemen en zorgdragen voor de verdere financiering. Volvo staat nog wel garant voor het krediet dat in 2028 afloopt. Polestar heeft dit jaar zo’n $1 mrd extra nodig om als onafhankelijk merk overeind te kunnen blijven. De beursnotering is mede door het negatieve sentiment op de beurs geen succes gebleken, waarna Volvo samen met moederbedrijf Geely een groot deel van de kosten op zich moest nemen. De koers van Polestar daalde in het afgelopen jaar met 62%. Sinds de beursintroductie staat het aandeel 83% lager. Daar komt bij dat mede door de afbouw van subsidieregelingen de vraag naar elektrische auto’s stagneert. Volvo blijft wel samenwerken met Polestar op het gebied van research and development, aftersales en commerciële activiteiten. Polestar publiceert eind februari 2024 de jaarcijfers. In de eerste negen maanden van vorig jaar verkocht Polestar bijna 42.000 wagens, een stijging van 37% ten opzichte van de eerste negen maanden van 2022. In Nederland werden in 2023 een stuk minder Polestars verkocht: 157 stuks tegen 554 in 2022. De totale omzet van Polestar kwam vorig jaar tot en met 30 september uit op ruim 1,8 miljard dollar. Daar stond nagenoeg een even groot bedrag aan kosten tegenover, bestaande uit R&D-, operationele- en verkoopkosten. Volvo en Geely werken ook samen in de joint venture van Lynk & Co. 

Porsche zie ook Volkswagen

De elektrische Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo  heeft vierwiel aandrijving, een lengte van 4.963 mm, een breedte van 1.966 mm, een hoogte van 1.390 mm en een wielbasis van 2.900 mm. Het lege gewicht bedraagt 2.400 kg, er is 2.400 liter bagageruimte en er zijn 4 zitplaatsen. In 2.8 sec accelereert de Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo van 0 tot 100 kilometer per uur en de topsnelheid bedraagt 260 km/u. Het totale vermogen is 560 kW (761 Pk) en de maximum koppel is -. De actieradius van de accu is 395 km en de accu capaciteit is 93.4 kWh. Hiervan is slecht een gedeelte (83.7 kWh) bruikbaar. De actieradius en het energieverbruik verschillen per seizoen en zijn afhankelijk van de temperatuur en het gebruik van elektronica in de auto. In de winter (22.9 kWh/100km) is het energieverbruik lager dan in de zomer (18.8 kWh/100km). Hetzelfde geldt voor de actieradius. In de winter (335 km) is de gecombineerde actieradius kleiner dan in de zomer (445 km).

Proterra

Proterra is een zelfstandige unit van de Volvo Group. In de VS heeft de elektrische bussenbouwer en batterijmaker met een prototype van een elektrische bus een actieradius gehaald van 415 kilometer. De bus was bij de proef met de “Catalyst extended range” voorzien van acht accu’s met 257 kilowattuur en haalde een gemiddelde snelheid van 50 kilometer per uur. Een minpuntje van de XL-uitvoering is de langere laadtijd van 90 minuten om de accu’s weer volledig te vullen. Proterra wist met een investeringsronde 55 miljoen dollar op te halen, maar ging later toch failliet om te worden overgenomen door Volvo. Proterra, een bedrijf dat behalve bussen ook batterijsystemen ontwikkelt ging in oktober 2023 failliet. De faillissementsaanvraag kwam voor velen als een verrassing. proterra werd in 2004 gelanceerd als een busbedrijf voor elektrisch vervoeren haalde miljoenen op  bij  geldschieters zoals Daimler en sloot deals met tal van steden. (In augustus 2023 had het bedrijf meer dan 1.000 elektrische transitbussen geleverd, waaronder 199 nieuwe transitbussen en 14 tweedehands bussen in 2022.) In 2015 diversifieerde Proterra zijn activiteiten en besloot het zijn eigen batterijtechnologie en aandrijflijnen te ontwikkelen. Het werd uiteindelijk een bedrijf met drie bedrijfsonderdelen: batterijsystemen genaamd Powered, de Transit-eenheid en een laadinfrastructuurbedrijf genaamd Energy. Softwarediensten maakten de mix compleet. De business unit voor batterijsystemen van het bedrijf hielp het bedrijf uit te breiden van bussen naar bestelwagens, off-highway apparatuur die wordt gebruikt in de bouw en mijnbouw, en zelfs klasse 8 semi-vrachtwagens. Sindsdien heeft het meer dan 100 megawatt aan zware EV-laadinfrastructuur geïnstalleerd om bedrijfswagenparken in heel Noord-Amerika te ondersteunen. Het leek zo goed te gaan dat het in 2021 naar de beurs ging via een fusie met een special purpose acquisition company, in een deal ter waarde van $ 1.6 miljard. Deals met transitbureaus, die afhankelijk waren van federale en staatsfinanciering, werden traag afgerond en de budgetten waren krap. De inflatie steeg in de tussentijd, waardoor de marges verder werden aangetast. De in 2021 ondertekende contracten bleken lager geprijsd te zijn dan waar de productiekosten uiteindelijk in 2022 werden gerealiseerd. Beperkingen in de toeleveringsketen leidden tot vertragingen die zo groot waren dat Proterra uiteindelijk boetes moest betalen aan contractleverancier TPI Composites. Proterra zei in de indiening dat het in staat was om opnieuw te onderhandelen over het TPI-contract om de boetes tot op zekere hoogte te verminderen, maar het werd nog steeds geconfronteerd met aansprakelijkheden door het onvermogen om de overeengekomen minima voor buscarrosserieën te accepteren. Proterra en TPI kregen ook te maken met boetes voor het te laat leveren van bussen aan hun klanten. Proterra is nog steeds van plan om door te gaan als bedrijf.

Qbuzz

Rob van Holten en Leon Struijk hadden een groen busbedrijf voor ogen dat het vakmanschap van de chauffeur voorop stelt en daarmee de dienstverlening aan klanten verbetert. Samen met de NS begonnen ze Qbuzz in 2008. Na een stormachtige start, groeide Qbuzz in enkele jaren uit tot het Qbuzz van nu. Chauffeurs van Qbuzz in de Drechtsteden lijden kou: de kachels in hun elektrische bussen doen het niet of nauwelijks. Qbuzz BV kreeg 1 december 2019 Trede 1 op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO), een keurmerk in Nederland dat aantoont hoeveel een organisatie bijdraagt ​​aan kwetsbare arbeidsmarktpositie. Enige tijd geleden heeft Qbuzz opnieuw de aanbesteding voor het ontvangen van het openbaar busvervoer in Groningen en Drenthe waardoor ze tot eind 2029 concessiehouder mogen blijven in die regio.

Quant

Een pre-productiemodel van de Quant F die begin maart in Genève gepresenteerd werd, heeft een zelfdragende carrosserie van koolstofvezel en biedt plaats aan vier inzittenden. De Quant F heeft 1.090 pk bij acceleratie, een bereik van 800 km en kan net zo snel opladen als een benzineauto en heeft een zelfontwikkelde tweetraps automaat geschikt om op hoge snelheid te rijden. De actieradius is 800 km en de topsnelheid 300 km per uur met een permanente all-wheel drive die bij snelheden vanaf 80 km/u automatisch omgezet wordt in alleen een achterwielaandrijving. Zodra de crashtest is afgerond zou de Quant- F in productie kunnen worden genomen. In 2013 vestigde technicus La Vecchia het bedrijf nanoFlowcell AG. Hij wil extern opgeladen positieve en negatieve metaalzoutoplossingvloeistoffen in tanks stoppen om deze van daaruit via een membraam naar een brandstofcel te leiden. De vloeistoffen mengen niet maar wisselen door het membraam protonen uit, waardoor er een (elektronen)stroom tussen beide kanten van de cel stroomt.Na veelvuldig gebruik kunnen de tanks afgetapt en hervuld worden met verse geactiveerde vloeistof. In toekomstige “Quant” auto’s kunnen een kleine tweehonderd liter vloeistof worden getankt. La Vecchia wil door middel van ‘nano-structuren’ en ‘kwantum-chemie’ de werkzame vloeistoffen extreem sterk opladen. In 2014 presenteerde Quant het E-sportlimousine prototype en in 2015 de verbeterde F-sportlimousine en een kleiner model Quantino. De “Quants” hebben vleugeldeuren en op elk wiel een elektromotor waarbij de voorste elektromotoren uitschakelbaar zijn. De F-versie kan tot 735 volt ontwikkelen met 250 liter tanks. De Quantino 2+2 heeft tanks van 175 liter, en vier elektromotoren van 25 kW elk en is nog geen vier meter lang. De Quant E wordt op de weg getest en zou in principe nog dit jaar productie klaar kunnen zijn.

Renault

Renault heeft een nieuwe Scenic E-Tech die volledig elektrisch is. Het model werd uit 28 kandidaten verkozen tot Auto van het jaar 2024. De wielbasis is groter geworden: van 2.702 millimeter naar 2.780 millimeter. Daarmee is hij tien centimeter langer dan de elektrische Megane. De nieuwe Scenic heeft naar keuze 19- of 20-inch wielen. 90 procent van de onderdelen, zoals de lederen bekleding en het glazen dak zijn recyclebaar.  Zo ook de batterij. Wanneer de batterij niet meer het niveau haalt om de auto te voorzien van actieradius kan hij gebruikt worden in koelunits, machines en in de luchthavenlogistiek. Er zijn twee verschillende elektromotoren voor de nieuwe Scenic. De een levert 170 pk en 280 Nm, de ander 220 pk en 300 Nm. De eerste motor zorgt voor een 0-100-tijd van 9,3 seconden. De topsnelheid bij deze motor is 150 km/u. De versie met de sterkere motor gaat in 8,4 seconden naar de 100 km/u en houdt op met accelereren bij 170 km/u. De batterijen zijn leverbaar in twee opties: 60-kWh voor 420 kilometer actieradius en 87-kWh voor 620 kilometer rijbereik. Laden kan tot 130 kW. De Zoe is de tweede elektrische gezinswagen van Renault. De eerste was de Fluence waarbij nog geen aparte ruimte was voor een batterijpakket, dus moesten deze in de kofferruimte. De Zoe is kleiner dan de Fluence en kost vanaf 20.990 euro exclusief het accupakket. Deze moet je er bij huren inclusief pechhulp en levenslange garantie. De actieradius is in de praktijk 150 kilometer. De Zoe heeft dan wel een snellaad mogelijkheid, maar met een speciaal type stekker waardoor niet alle snellaadpalen geschikt zijn. Op de straatlaadpaal duurt een laadbeurt niet meer dan 3 uur mits de laadpaal is voorzien van de specialistische techniek van de Renault. In de praktijk sta je anders 6 uur aan de paal. Renault levert geen kabel om op een normaal stopcontact te laden. Snelladen duurt slechts een uur. Deze staan bij de Renault-dealers die Zoe’s verkopen. Je bent dan wel afhankelijk van openingstijden. Renault heeft ook een elektrische Twizy en de kangoo Z.E. (actieradius 120 km). Renault heeft met Nissan-Mitshubishi aangekondigd in de komende vijf jaar met twaalf nieuwe elektrische modellen te komen. Daarmee is de vloot van de groep in een klap voor dertig procent elektrisch. Renault-Nissan Mitshubishi verkocht meer auto’s dan elke andere fabrikant in de eerste helft van 2017. Het overgrote deel van de inkomsten is geïnvesteerd in verschillende nieuwe technieken op het gebied van autorijden. Zo is de groep sterk geïnteresseerd in autonoom rijden. Het wil zogenaamde robotaxi’s op de markt gaan brengen. Dit moet een autonome dienst voor personenvervoer gaan worden. Ook moeten er vergelijkbare diensten voor transport worden ontwikkeld door de groep. Het bedrijf is ervan overtuigd dat meer en meer landen benzine en diesel gaan verbieden. Dit is al te zien in Engeland, Frankrijk, Schotland, China, India en Mexico. De groep wil hierop inspelen en zo een gunstige concurrentiepositie ontwikkelen. Renault werkt samen met Valeo aan een nieuwe generatie elektromotoren. De E7A motor moet compacter en zuiniger worden en gekoppeld gaan worden aan een 800 volt boordsysteem. Eind 2027 zou de serieproductie van start moeten gaan. De nieuwe  elektrische Renault Twingo wordt in 2026 verwacht en gaat minder dan 20,000 euro kosten excl. subsidies. Leasen kun je de Twingo dan al voor minder dan 100 euro per maand.

Rivian

Momenteel gebruikt Amazon zo’n drieduizend elektrische busjes voor bezorgingen, waaronder in Nederland. Amazon bestelde eerder al 100.000 elektrische bestelbusjes bij de fabrikant van elektrische voertuigen Rivian, waarvan Amazon 18 procent van de aandelen heeft. Het bedrijf wil de komende jaren ook meer dan 1500 elektrische vrachtwagens kopen voor gebruik in Europa. Welk bedrijf de elektrische trucks gaat leveren, is nog niet bekendgemaakt. Daarnaast gaat Amazon ook investeren in infrastructuur voor elektrisch rijden, door duizenden oplaadpunten in Europa te plaatsen. Ook gaat het honderden speciale snelladers bouwen, waarmee de elektrische vrachtwagens in 2 uur moeten zijn op te laden.

Verder wil Amazon investeren in ‘micro mobility centers’ in Europese steden. Het is de bedoeling dat deze kleine distributiecentra worden verdubbeld in aantal. Nu heeft Amazon in meer dan twintig steden van die centra. Vanuit die locaties kunnen bestellingen geleverd worden met elektrische fietsen of door bezorgers te voet. De centra zorgen er volgens het bedrijf voor dat er minder bestelauto’s de weg op hoeven, ‘wat de verkeersopstoppingen in stadscentra vermindert en de luchtkwaliteit verbetert’. Amazon heeft als doelstelling om in 2040 klimaatneutraal te zijn. Het Amerikaanse Rivian van Jeff Beos wil zich zowel op particulieren als op de zakelijke markt richten. Amazon kocht al duizenden elektrische bestelbusjes van Rivian. Dat moet tegen 2030 uitgebreid worden naar een vloot van 100.000. Maar Amazon bezit dan ook zo’n 20 procent van Rivians aandelen. De Amerikaanse fabrikant van elektrische pick-ups en SUV’s heeft begin maart 2022 de prijzen van toekomstige modellen tot wel 20% verhoogd. De elektrische pick-up, de R1T werd met 17 procent verhoogd en de R1S SUV met 20 procent. De verhoging komt door de almaar stijgende inflatie, de hogere prijzen voor grondstoffen en het chiptekort. Tot nog toe zijn er nog slechts zo’n duizend auto’s geleverd. Ook de prijzen van reeds geplaatste bestellingen gingen omhoog gaan, behalve voor klanten die zich al in de laatste stappen van het betalingsproces bevinden, wat weer leidde tot annuleringen. Kopers van een Rivian kunnen kiezen voor een standaard batterij’ met een bereik dat zo’n 90 kilometer lager ligt dan de oorspronkelijk beloofde variant, die nu de ‘large pack’ heet maar er kan nu ook worden gekozen voor een configuratie met twee in plaats van vier elektromotoren. Kopers moeten daardoor nu ongeveer evenveel moeten betalen voor een Rivian met twee elektromotoren en een kleinere batterij als ze oorspronkelijk zouden neerleggen voor een auto met vier elektromotoren met meer bereik. Veel kopers haakten ook hierdoor af. De beursgang van het bedrijf eind 2021 was de op vijf na grootste ooit in de VS. Rivian zag af van plannen met autoconcern Mercedes-Benz voor de gezamenlijke productie van elektrische bestelbussen in Europa. Het besluit van Rivian komt drie maanden nadat beide autobouwers een overeenkomst hadden gesloten om de kosten te delen en de productie op te schalen.

Selvo

Green World Mobility B.V. verkoopt behalve Gianan smart cars ook de Selvo waarvan er meerdere modellen verkrijgbaar zijn. De speciale cargo uitvoeringen zijn op maat aan te passen. Green World Mobility heeft de meest courante onderdelen op voorraad. Bij eventuele storingen lezen wij de auto uit met uiterst geavanceerde diagnostische apparatuur.

Seres

In China staat Seres in de top vijf van de duurdere merken. Het kleinste model, de Seres 3 is echter alles behalve premium is maar kost dan ook maar 33.990 euro. Die Seres 3 was tegelijkertijd het type waarmee het merk in 2021 in Nederland kwam. De auto kan 3-fase laden. Daarnaast heeft ie 163 pk en gaat in 8,9 seconden van 0 naar 100. Hij moet 331 km ver komen op één lading.  De Seres 5 en 7 zijn een stuk koopwaardiger en groter. De Seres 5 is een volledig elektrische SUV die je ook met range-extender kunt bestellen. Deze koop je met 300 pk en een actieradius van 500 kilometer al voor ongeveer 50.000 euro. Dan is er nog een versie met 586 pk en een 0-100-tijd van 3,7 seconden. De versie met de range-extender herken je aan de grille. Deze haalt dankzij een 1,5-liter benzinemotor en een 40-kWh batterij een bereik van 1.000 kilometer. Vanbinnen ziet de Seres 5 er stukken hoogwaardiger uit dan de Seres 3. Voor ongeveer 55.000 euro koop je al de Seres 7. Dit is het vlaggenschip van het merk en die krijgt dezelfde range-extender. Deze SUV kun je krijgen met zeven zitplaatsen en vanbinnen ziet het er heel behoorlijk uit. Het is stukken goedkoper dan bijvoorbeeld een Nio EL7, die al 75.000 euro kost. 

Skoda

De elektrische Skoda Enyaq iV is in Nederland een van de succesvolste elektrische auto’s en het Tsjechische automerk kondigt een upgrade aan voor de Enyaq iV-modellen met 77 kWh-accupakket. Deze modellen worden ook wel de ‘80’ genoemd. De Skoda Enyaq iV wordt gebouwd op het MEB-platform van de Volkswagen Group. Dit MEB-platform krijgt momenteel een aantal upgrades. Hij krijgt een nieuwe elektromotor voor de achteras, welke krachtiger én efficiënter is. Een andere accuchemie voor het 77 kWh accupakket, waardoor dit een hogere DC-laadsnelheid heeft
Verbeteringen aan de MEB-architectuur is de nieuwe elektromotor met een vermogen van 210 kW, een stuk meer dan de 150 kW waar de Skoda Enyaq iV nu nog mee is uitgerust. De RS-uitvoering van de Skoda Enyaq iV beschikt voortaan zelfs over een vermogen van 250 kW. Naast het hogere vermogen is de motor ook efficiënter, wat betekent dat de actieradius een stuk is toegenomen. Die bedraagt nu maximaal 565 kilometer. De Enyaq iV 60-modellen met het kleinere 58 kWh accupakket behouden hun actieradius van ongeveer 400 kilometer. De verbeteringen betreffen  alleen modellen met de 77 kWh accu omdat deze een nieuwe accuchemie heeft gekregen. De capaciteit is onveranderd maar hij kan wél sneller worden opgeladen. Daarbij komt dat de accu nu ook een pre-heating functie heeft gekregen. Daarmee kan de accu voor aanvang van het laden op de optimale temperatuur kan worden opgeladen. 

Smart

De Smart #1 Pro is een stadsauto met het accupakket van de nieuwe Electric Drive met 17,6 kWh. De Smart #1 Pro kost € 37.395. De auto heeft een kleinere LFP-accu van 49 kWh. met een  actieradius van maximaal 310 kilometer en een DC-laadsnelheid van 130 kW zodat hij tijdens het rijden van grotere afstanden binnen een half uur tot 80 procent SoC is opgeladen. Het AC-opladen van de Smart #1 Pro gaat zoals gebruikelijk met een snelheid van 11 kW. De Smart #1 Pro heeft een piekvermogen van 200 kW (272 pk).

SsangYong

Het Chinese SsangYong heeft de elektrische Torres EVX . De KGM Torres EVX is het eerste resultaat van de samenwerking tussen KGM en BYD. Het merk levert een lithiumijzer-fosfaat (LFP) batterij en KGM doet de rest. Hetzelfde type batterij met 60,5-kWh ligt in de BYD Atto 3. De accucapaciteit van de KGM is wat groter met 73,4 kWh. Daarmee kun je 462 kilometer ver komen. De prijs van de KGM Torres EVX begint bij 41.250 euro en met subsidie ben je 38.300 euro kwijt. De luxer uitgevoerde Platinum-uitvoering kost 45.550 euro, waarvoor je dus net geen subsidie meer krijgt. Deze versie krijgt wat extraatjes in de cabine zoals luxe voorstoelen en een verwarmd stuur. De topversie, de Titanium, kost minimaal 49.550 euro. Deze heeft 20-inch wielen in plaats van 18-inch en bij het parkeren filmt een 360-graden camera, de omgeving.  De KGM krijgt  in Nederland zeven jaar garantie en tien jaar of 1.000.000 kilometer garantie op de BYD-batterij.

Stellantis

Stellantis NV (NYSE: STLA / Euronext Milaan: STLAM / Euronext Parijs: STLAP) is een van ’s werelds toonaangevende autofabrikanten en een mobiliteitsaanbieder. De legendarische en iconische merken belichamen de passie van hun visionaire oprichters en de klanten van vandaag in hun innovatieve producten en diensten, waaronder Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep®, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram, Opel, Free2move en Leasys. Gesterkt door onze diversiteit lopen we voorop in de manier waarop de wereld beweegt – met de ambitie om het grootste duurzame mobiliteitstechnologiebedrijf te worden. Stellantis gaat samenwerken met Catl en Chinese LFP (Lithium Ijzerfosfaat) accu’s in hun voertuigen zetten. Door de langere levensduur en hoge thermische stabiliteit kan de LFP-technologie Stellantis in staat stellen hoogwaardige, duurzame en betaalbare elektrische voertuigen aan te bieden in personenauto’s, cross-overs en SUV’s in het B- en C-segment.

Suzuki

Suzuki’s nieuwste elektrische conceptcar  is  de eWX met een lengte van 3,40 meter, een breedte van 1,48 meter en een hoogte van 1,62 meter . De eWX is een ultracompacte autootje met een actieradius van 230 kilometer en blijft in Japan.

Tesla

Tesla van Elon Musk, verkocht, na de stopzetting van een subsidieregeling in Hongkong,  geen enkele Model S of Model X meer. In de maanden april en mei 2023 stortte de verkoop compleet in, nadat de maatregelen om de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren werd stopgezet. In november 2017 kwam Tesla met een prototype van de Tesla Semi vrachtwagen die in 2019 in productie genomen zou kunnen worden en die een bereik van 800 kilometer zou hebben bij een maximale belading. Het opladen zou in dertig minuten tijd kunnen gebeuren voor een afstand van ruim 600 kilometer. De vrachtwagen krijgt een semiautonoom besturingssysteem, waarbij de vrachtwagen vanzelf in zijn rijbaan blijft en van baan kan wisselen. De truck zou in 5 seconden kunnen accelereren naar 100 kilometer en de aandrijving zou 1,5 miljoen kilometer mee kunnen. Van de Semi werden er door het moederbedrijf van Pepsi, Lay’s en Lipton alvast 100 besteld. Ook winkelketen Wal-Mart en voedseldistributeur Sysco bestelden de Semi. In december 2023 ontving Pepsi het eerste exemplaar. Tegelijkertijd werd de Roadster aangekondigd, een geüpdatete versie van Tesla’s eerste model. De vierpersoons Roadster zou een actieradius hebben van 1000 kilometer en moet in 2020 verkrijgbaar zijn.

Eind maart 2017 moesten 53.000 Tesla’s teruggeroepen worden in verband met een technisch probleem met de parkeerremmen die mogelijk niet goed functioneren. Het ging om de modellen S en X die zijn gebouwd tussen februari en oktober 2016. Het betrof ongeveer 31.000 auto’s die in de Verenigde Staten werden verkocht en de rest elders. De leveringen stagneerden door problemen met de productie van batterijen. Er werden 11.000 model X Tesla’s teruggeroepen vanwege een fout in de achterstoelen. NTSB onderzoekt waarom meerdere verongelukte Tesla’s soms dagen na een ongeval opnieuw in brand zijn vlogen. In 2024 werden ook alle Cybertrucks teruggeroepen vanwege problemen met het gaspedaal. MisterGreen en NLE besloten samen een inkoopcombinatie te vormen om de Tesla Model 3 te reserveren. De cijfers over het 1e kwartaal van 2024 waren ronduit slecht en qua verkopen zelfs één van de slechtste kwartalen in jaren . Er werden zo’n 387.000 auto’s geleverd er rolden er 433.000 van de band. In hetzelfde kwartaal een jaar eerder waren dat er nog respectievelijk 422.000 en 440.000. De kwartaal omzet is met 2 miljoen dollar teruggelopen tot 21,3 miljard dollar. De nettowinst halveerde ruimschoots tot 1,1 miljard dollar. 

TOGG

Het Turkse automerk TOGG heeft naast een SUV ook een elektrische sedan en een zogenoemde vierdeurs coupé-versie van dat model. Die modellen zitten aan de bovenkant van het C-segment en zijn ongeveer van het formaat SKODA Octavia. Tot aan 2030 moeten er nog zeker twee TOGG-modellen bijkomen. TOGG wil de komende acht jaar 1 miljoen elektrische auto’s bouwen. Exacte technische gegevens zijn nog niet bekend, maar waarschijnlijk krijgt de TOGG een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor en komt hij maximaal 500 kilometer ver op een acculanding. Het accupakket is er een van Siro, een samenwerkingsverband tussen TOGG en het Chinese Farasis Energy. Dat bedrijf is een partner van Mercedes-Benz. Binnenkort wordt begonnen met de bouw van een accufabriek op het terrein van de autofabriek. Togg wil nog dit jaar naar de Europese Unie, te beginnen in Duitsland. Eerder mikte het autobedrijf op 2025, maar dat is nu vervroegd naar het derde kwartaal van 2024. Togg, (Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu) werd in 2018 opgericht door een vijftal grote Turkse ondernemingen met steun van de regering in Ankara om Turkije een eigen onafhankelijke autofabrikant te bieden. In 2019 onthulde de Turkse president Tayyip Erdogan het eerste modelIn 2022 opende het bedrijf een fabriek in Gebze (een voorstad van Istanboel) met een capaciteit van 175 duizend auto’s per jaar. Het eerste model, de batterij-elektrische suv T10X, kwam vervolgens in maart vorig jaar in Turkije op de markt. Togg behoort op de Turkse thuismarkt inmiddels tot de top 10 meest verkochte merken. Later dit jaar moet de T10X in Duitsland worden gelanceerd. In Turkije kost de Togg zo’n 40 duizend euro. Het concern heeft veel opstartproblemen bij de productie.

Toyota

Toyota levert de Toyota-BZ4x1 , de Proace Electric, de Toyota-proace-verso-elektric en de Proace-city.

De nieuwste elektrische Toyota Hi Lux is er nu nog alleen in concept versie maar is een 5 meter lange pickup die te bewonderen is op de EPU in Tokyo. De nieuwe Mirai verlegt de grenzen van waterstofkracht. De nieuwe Mirai op waterstof gaat verder dan zijn voorganger met een 30% grotere actieradius. Toyota werkt samen met de Portugese busfabrikant CaetanoBus aan emissievrije stadsbussen. De Louwman Group is de eerste nationale distributeur in Europa van de elektrische e.City Gold en de waterstofbus H2.Ciry Gold. De co-branding samenwerking tussen Toyota en CaetanoBus is van toepassing op de batterij-elektrische stadsbus e.City Gold en de waterstof-elektrische stadsbus met brandstofcel genaamd H2.City Gold. In de VS komt waterstof voor geen meter van de grond. InsideEVs plaatste een artikel waarin ze beschrijven hoe de waterstoftoekomst van Toyota aan het ‘afbrokkelen’ is. De oorzaak is het verdwijnen van de waterstoftankstations en vermeende valse beloftes van verkopers. Het aantal waterstoftankstations is in de staat Californië aan het krimpen, de restwaarde van de waterstofauto’s is aan het kelderen en de tankstations die er zijn, werken blijkbaar regelmatig niet. Soms is de voorraad waterstof op of omdat het spul koud getapt moet worden, is het vulpistool vastgevroren. Eigenaren moeten ver rijden voor een tankstation om er vervolgens achter te komen dat ze niet kunnen tanken. Zo is het in de VS dus zo dat tanken ineens het grootste argument tégen de waterstofauto is. En daarom lopen er nu blijkbaar rechtszaken tegen Toyota over de Mirai. Volgens advocaat Jason Ingber maken verkopers bij Toyota-dealers valse beloftes over het gebruikersgemak, waardoor mensen ineens met een auto zitten waar ze weinig aan hebben. Ook zou de actieradius in het echt tegenvallen. Toyota stapt in 2025 net als Lexus, Rolls Royce, General Motors, Honda, Hyandai, Kia, Jaquar, Landrover, Niussan Rivian, Volvo Polestar en BMW over op een Tesla laadaansluiting (NACS). Lexus heeft een pakket upgrades geïntroduceerd voor de UX 300e, de compacte luxe crossover die twee jaar geleden werd gelanceerd als het eerste volledig elektrische model van Lexus.In de belangrijkste ontwikkeling vergroot een nieuw batterijsysteem het rijbereik met meer dan 40% tot 450 km – genoeg om in één keer van Brussel naar Frankfurt of van Nice naar Florence te reizen.Tegelijkertijd hebben detailwijzigingen aan de carrosserie en het chassis de superieure rijervaring en verfijning verbeterd die kenmerkend zijn voor de Lexus UX-familie. De UX 300e krijgt ook een nieuw en verbeterd multimediasysteem, wat een van de topprioriteiten is voor kopers van premium auto’s; een uitgebreider geavanceerd veiligheidssysteem; en wordt nu aangeboden met een ruimere keuze aan bekledingsdetails en een extra exterieurkleur.

Het eerste productiemodel dat werd gelanceerd onder de vlag van de elektrificatiestrategie van Lexus, de UX 300e, heeft sinds de lancering in 2020 wereldwijd meer dan 10.000 kopers aangetrokken, waarvan bijna de helft in Europa. Toyota Motor Corporation wil nog eens $8 miljard investeren en ongeveer 3.000 banen te creëren in hun batterijfabriek voor elektrische voertuigen in North Carolina, met als doel elektrische opties te bieden voor al hun modellen. Tegen 2025, zal de totale investering van Toyota in de North Carolina fabriek oplopen tot maar liefst $13,9 miljard. De uitbreiding zal ook het totale aantal werknemers in de fabriek verhogen naar meer dan 5.000. De North Carolina faciliteit, die in 2025 operationeel zal zijn, vertegenwoordigt de eerste batterijfabriek voor auto’s van Toyota wereldwijd. Uitgerust met zes batterijproductielijnen, zal de fabriek de productie van hybride voertuigen zoals de populaire Prius ondersteunen, evenals accu-elektrische voertuigen.

Tribus

Tribus wil met behulp van een jong techbedrijf in het Duitse Hamburg, Emovum genaamd nog dit jaar elektrische Fiat Ducato taxibusjes in de markt gaan zetten. Emovum is al drie jaar bezig met het elektrificeren van voertuigen.

VDL zie DAF

VDL kwam in 2017 onder eigen naam met een elektrische stadsdistributietruck. VDL leverde al elektrische bussen. Dochteronderneming Enabling Transport Solutions (ETS) ontwikkelt zelf de aandrijflijn met elektromotor en de batterijen waarvoor een eigen assemblagelijn wordt opgezet. Andere onderdelen worden betrokken bij DAF. De productie wordt gedaan in de fabriek van VDL Bus Chassis in Eindhoven.

Vinfast

Het Vietnamese VinFast maakt en verkoopt elektrische SUV’s en opende een showroom in Amsterdam. Begin volgend jaar komen er locaties in Rotterdam en Den Haag bij. VinFast heeft grote plannen wereldwijd. In Nederland komen in totaal vijf VinFast-dealers. VinFast opent ook drie hoofdkantoren in West-Europa. Eén daarvan komt ook in Amsterdam, de andere twee in Berlijn en Parijs. Volgens VinFast is het verstandig om meerdere hoofdkantoren te openen. VinFast kwam met de VF8 en de VF9, twee elektrische SUV’s: de VF8 is er (exclusief accuhuur) vanaf €46.450 en de 383 pk sterke versie met een WLTP-bereik van 420 km. De VF9 is er vanaf €63.250 met 408 pk vermogen en een rijbereik van 438 km. De accuhuur kost bij de VF8 (minstens 82 kWh) €120 per maand, bij de VF9 (minstens 92 kWh) . In totaal kost dit nog eens € 150 per maand. De VF8 EV’s worden verscheept vanuit de fabriek van VinFast in het noorden van Vietnam. Momenteel is de grootste overzeese markt de Verenigde Staten, waar VinFast eerder ongeveer 2.100 VF8 EV’s verscheepte en tegen eind 2023 werd begonnen met de levering van de grotere VF9 SUV. In de eerste helft van 2023 leverde VinFast 11.315 elektrische voertuigen af, waarvan het merendeel in Vietnam. De VinFast VF8 wordt ruim 3.000 euro goedkoper. De prijsdaling geldt niet alleen voor instapversie Eco, maar ook voor de VF8 Plus die in Nederland een vanaf prijs had van € 53.900 voor een 354 pk sterke VF8 Eco, met 87,7-kWh accu en een actieradius van 471 kilometer. Die daalt nu €3.210 in prijs en kost nu  €50.690. De VinFast VF8 Plus met de 408 pk sterke variant van de VF8 stond tot op heden voor €59.790 te koop maar kost nu €56.690. De VinFast VF8 Plus heeft dezelfde accu als de Eco, maar je komt er met een actieradius van 457 kilometer iets minder ver mee. De VF8 Plus heeft onder meer een panoramadak en uitgebreider verstelbare stoelen met ventilatiefunctie. De mogelijkheid om een VinFast VF8 aan te schaffen via een constructie waarbij je het accupakket huurt is vorig jaar geschrapt.

Volkswagen

De Volkswagen Groep werkt aan zes batterijfabrieken in Europa. Tegen 2030 moeten de accufabrieken operationeel zijn. En om niet afhankelijk te zijn van laadpaalexploitanten komen er minimaal 18.000 snellaadpunten in Europa.  De eerste twee fabrieken komen in Duitsland (Salzgitter) en Zweden (Skellefteå) en worden gebouwd in samenwerking met Northvolt. Een derde fabriek komt mogelijk bij het merk Seat in Spanje. De zes fabrieken samen moeten een capaciteit krijgen van 240 gigawatt uur (GWh).

In het uiterste zuiden van Nieuw-Zeeland is 9 augustus 2019 een einde gekomen aan een wereldreis met een naar elektra omgebouwde Volkswagen Golf uit 2009. In 1.222 dagen werd ruim 100.000 kilometer afgelegd. De Golf vertrok op 15 maart 2016 vanuit Houten via Scandinavië, Oost-Europa, Turkije, Iran, het Midden-Oosten, India, Zuidoost-Azië en Australië naar Nieuw-Zeeland en naar het Australische Sydney waarna hij een verzoek kreeg om ook naar Nieuw-Zeeland te komen. Begin juni vertrok hij vanuit Auckland via Rotorua, Taupo en Palmerston North naar de hoofdstad Wellington om daarna over te steken naar Christchurch. De Golf deed 34 landen aan.

Volkswagen nam voor 1 miljard euro een controlerend belang van 75 procent in zijn Chinese joint venture partner JAC. Tevens wordt voor nog eens 1,1 miljard euro een belang van 26% in  een producent van accupakketten genomen, te weten Gotion High-Tech Company. JAC-Volkswagen bouwt zogeheten New Energy Vehicles, auto’s die deels of volledig geëlektrificeerd zijn. De komende jaren moeten vijf nieuwe volledig elektrische modellen op de markt komen. Op termijn moet Gotion de accupakketten kunnen leveren voor alle elektrische Chinese Volkswagens. Onlangs kwam de ID7 Pro Business en de ID7b Tourer uit met 77 kWh of een 86 kWh  accu,  geschikt voor DC snelladen tot 175 kW (snellader) met 2 jaar garantie op de auto en 8 jaar op de accu. De Tourer beloofs een rijbereik van 685 km en heeft 605 liter kofferruimte en met de achterbank neergeklapt zelfs 1.714 liter.

Volta Trucks

Het failliete Volta Trucks maakte een doorstart met behulp van investeringsfonds Luxor Capital. Alle Britse ‘business and assets’ zijn overgenomen. Het voormalige Volta Trucks gaat nu verder als Volta Commercial Vehicles Limited. Volta Trucks ging failliet omdat acculeverancier Proterra eerder bankroet ging. De Volvo Group nam de activiteiten van Proterra Inc. en Proterra Operating Company over nadat deze eerder failliet werd verklaard. Volvo werd de nieuwe eigenaar voor 196 miljoen euro. De transactie tussen Proterra Inc. en Proterra Operating Company als verkopers en Volvo moet nog worden goedgekeurd door de faillissementsrechtbank in de VS. Daarnaast is de afronding van de transactie, die begin 2024 wordt verwacht, afhankelijk van goedkeuring van de fusie en bepaalde andere voorwaarden. De over te nemen activa omvatten een ontwikkelingscentrum voor batterijmodules en -pakketten in Californië en een assemblagefabriek in South Carolina. Met deze overname zal Volvo Group naar eigen zeggen haar huidige, en toekomstige, batterij-elektrische routekaart aanvullen en versnellen. Logischerwijs kan het veel betekenen voor Volvo’s toekomst met elektrische trucks in de Verenigde Staten.

Volvo

Volvo Cars van Geely maakte bekend geen nieuwe generatie dieselmotoren meer te zullen ontwikkelen. In plaats daarvan gaat het merk zich de komende jaren op elektrische en hybride wagens richten en op een auto als thuisbatterij met de nieuwe Energy Solutions-activiteiten. Volvo ontving een lening van 420 miljoen euro van de Europese Investeringsbank (EIB) om volledig elektrisch te worden. De laatste dieselauto, een XC90, werd in maart 2023 geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. De Zweedse autofabrikant wil in 2030 alleen nog maar elektrische modellen op de markt brengen zoals de huidige XC 90. De eerste volledig elektrische Volvo was in 2019 de Polestar. Deze werd losgekoppeld van Volvo en ging als zelfstandig merk de markt op met luxueuze en sportieve elektrische modellen, zoals een volledig elektrische variant van de XC40.  Volvo heeft al wel een aantal jaar geëlektrificeerde modellen, zoals de plug-inhybride V60. Ook de XC40 is leverbaar met plug-inhybride aandrijflijn. Volvo heeft een nieuwe C40, een volledig elektrische premium SUV met 7 zitplaatsen met een actieradius tot 590 km,  de EX30 en de EX90. De nieuwe Volvo EX30 is bekroond met zijn eerste grote onderscheidingen, nog voordat de eerste auto’s de klanten hebben bereikt. In een perfecte opmaat naar de komst van de volledig elektrische kleine SUV in sommige markten later dit jaar, is hij gekroond tot Auto van het Jaar door The Sun en Kleine SUV/Crossover van het Jaar in de News UK Motor Awards. Een elektrische actieradius tot 450 km, een 50 procent kortere oplaadtijd en nieuwe actieve veiligheidssystemen, maken veilige stadsdistributie en transport zonder uitstoot mogelijk met Volvo’s vernieuwde middelzware elektrische trucks voor de stedelijke omgeving. Alle Volvo FL en FE-modellen hebben daarnaast een nieuw uiterlijk en aanvullende functies gekregen. Volvo Trucks komt met vernieuwde Volvo FL en FE Electric – elektrisch aangedreven middelzware trucks. Volvo Cars leende 420 miljoen euro bij de Europese Investeringsbank (EIB). Volvo besteed de lening onder meer aan softwareontwikkeling, het lichter maken van voertuigen en de ontwikkeling van productiemethoden die minder grondstoffen vergen. Dat moet resulteren in een nieuwe generatie goedkopere en efficiëntere elektrische auto’s Voor deze plannen is in totaal 924 miljoen euro  nodig. Naast de EIB-lening gebruikt het bedrijf onder meer obligaties om het project te financieren

Renault Group, Volvo Group en CMA CGM bundelen hun krachten om een voortrekkersrol in te nemen met een nieuwe generatie volledig elektrische bestelwagens en bijbehorende diensten. Nieuw Software Defined Vehicle-platform tackelt pijnpunten van logistieke spelers met innovatieve en veilige oplossingen en een ecosysteem van op maat gemaakte oplossingen. Renault Group en Volvo Group tekenden bindende overeenkomsten voor de oprichting van een nieuwe onderneming met een 50-50% belang en elk met het plan 300 miljoen euro te investeren in de komende drie jaar. CMA CGM ondertekent een niet-bindende intentieverklaring met Renault Group en Volvo Group om toe te treden tot de nieuwe onderneming en investeert € 120 miljoen via PULSE, haar Energiefonds dat zich richt op het versneld CO2-vrij maken van de transport- en logistieke sectoren. De oprichting van het nieuwe bedrijf staat begin 2024 gepland, afhankelijk van alle wettelijke goedkeuringsprocessen. Het toekomstige bedrijf zal opereren onder een eigen identiteit en zal gevestigd zijn in Frankrijk.

Xiaomi

Smartphone fabriant Xiaomi heeft nu ook een elektrische SU7 sedan auto in het duurdere segment en is van plan om in de top 5 van ’s wereldse grootste elektrische autofabrikanten te worden. Hun auto’s moeten vergelijkbaar zijn met Porsche en Tesla. De SU-7 is er in twee versies. De “goedkopere” versie heeft een actieradius van 668 km en de duurdere 800 km. Ter vergelijking de actieradius van de Tesla model S is 650 km. De auto’s worden geproduceerd door de BAIC Group. Xiaomi wil de komende decennia 10 miljard dollar steken in het project en jaarlijks 200.000 auto’s laten produceren. Grootste concurrent van Xiaomi is BYD. De oprichter Lei Juni verzoekt potentiële klanten van de SU7, om ook naar andere merken te kijken. ‘Als je echt haast hebt om een ​​auto te kopen, zijn andere binnenlandse nieuwe elektrische auto’s allemaal goed, zoals de Luxeed S7, Nio ET5Xpeng P7. Het telefoonmerk laat de auto’s maken door  het staatsbedrijf BAIC. De instapper krijgt één elektromotor die 300 pk produceert. Dan zijn er de Pro en de Max met twee motoren die 674 pk produceren. De Pro heeft een topsnelheid van 210 km/u, de Max gaat tot 265 km/u. Naast de uitvoeringen kun je ook kiezen uit twee batterijpakketten. De een komt van BYD en de ander van CATL. Er zijn nog geen prijzen bekend van de SU7. Aan het begin van dit jaar circuleerden (lokale) prijzen tussen de 30.000 en 50.000 euro rond op het internet. 

Xpeng

Xpeng Motors is een Chinese fabrikant van elektrische auto’s. Het bedrijf werd opgericht in 2014 en het hoofdkantoor is gevestigd in Guangzhou. Na de P5 en de P7 is er nu de Xpeng G9 All Wheel Drive Performance en die kost standaard 73.188 euro, inclusief een 93 kWh accu met een actieradius van zo’n 460 km (520 km WLTP). Opvallend is dat er een 800 Volt architectuur wordt gebruikt. Dat betekent dat je met 300 kW kan laden. De SUV heeft stoelverwarming, koeling en massage voor alle vier de stoelen, enorme beeldschermen, navigatie, adaptieve cruise control, een glazen panoramadak, een stopcontact, leren bekleding, streaming van audio en video. Extra verkrijgbare opties  zijn nappaleren stoelen en een Dynaudio-systeem, elektrisch uitklapbare trekhaak en duurdere verf. De SUV gaat in 3,9 seconde naar de 100 km/u dankzij 550 pk en 717 Nm koppel. Je kunt er 1500 kilo mee trekken. De G9 AWD Performance gebruikt een luchtvering systeem met twee kamers voor meer comfort. In de verlaagde stand kan het systeem zelfs het rijbereik van de G9 vergroten. Het 3D-multimediasysteem projecteert de echte wereld op het centrale touchscreen van de G9 en geeft directe feedback voor de beste rijervaring. De G9 gebruikt een Qualcomm Snapdragon 8155 chipset als krachtbron van het Xmart OS op het digitale dashboard en op het centrale touchscreen dat bestaat uit twee grote 15-inch schermen. De afgeslankte standaardversie kost 57.990,00

Zeekr zie ook Geely

ZE= Zero, het uitgangspunt van oneindige mogelijkheden, E= Evolving the Electric Era, KR= Krypton, een zeldzame brandstof die licht opwekt bij elektrificatie. ZEEKR heeft in dember 2023 een showroom geopend aan aan het Rokin 164 in Amsterdam. De stad is al de huisvest het hoofdkantoor van ZEEKR Europe en de nieuwe winkelruimte versterkt met trots de aanwezigheid van het merk in de Nederlandse hoofdstad. De luxe showroom zit in het voormalige Vroom & Dreesman gebouw. Bezoekers kunnen hun voertuigen configureren en bestellen op 4k touch screens en productexperts zijn aanwezig om de technologieën in de voertuigen te demonstreren, zoals de augmented-reality head-up displays, 5G-connectiviteit en AI-spraakassistenten. ZEEKR’s one-stop-shop aanbod biedt de klant alles van financiering, verzekering, installatie van een thuis wallbox2 en publieke oplaadoplossingen tot het onderhoud van het voertuig en verlengde garanties. De winkel is ook ontworpen als een ontspannende, exclusieve ruimte voor klanten, waar ze tijd kunnen doorbrengen in een speciale lounge, ambachtelijke koffie kunnen bestellen via een ZEEKR app en door de collecties ZEEKR merchandise en co-branded goods kunnen bladeren. De eerste ZEEKR-voertuigen bestemd voor klanten in Nederland en Zweden zullen voor eind december worden geleverd. Duitsland is begin volgend jaar aan de beurt. ZEEKR zal zijn aanwezigheid tegen 2026 uitbreiden naar de meeste landen in West-Europa. Prijzen vanaf 59.490,00 euro

De luxe showroom in Amsterdam

Alle elektrisch automerken vind u hier

Een totaaloverzicht van alle merken en types vind u hier