Deeleconomie
Steeds vaker delen consumenten hun eigendommen met anderen op momenten dat ze er zelf geen gebruik van maken. Deze trend staat bekend als de deeleconomie. Voorbeelden hiervan zijn de verhuur van woon- en slaapruimte via platforms zoals Airbnb, het (ver)huren van auto’s via diensten als Snappcar of Mywheels, en het lenen van incidenteel benodigde items van buurtgenoten via Peerby. Online platforms, zoals Airbnb, Uber, Marktplaats en Werkspot, fungeren als bemiddelaars in de uitwisseling van goederen, diensten en informatie. Deze platforms hebben in korte tijd een belangrijke rol verworven in zowel de economie als de maatschappij, en ze hebben de manier waarop we werken, winkelen, communiceren, boodschappen doen en eten bestellen aanzienlijk veranderd. Ruim tachtig procent van de ondernemers stapt over op verschillende vormen van deelmobiliteit. Ook accountantskantoren bieden medewerkers inmiddels ruimere mogelijkheden aan op dit vlak. Uit een jaarlijks onderzoek van ANWB Zakelijk bleek recent dat meer dan acht op de tien ondernemers (82 procent) uiteindelijk verwacht over te stappen van het bezitten naar het delen van vervoersmiddelen. Dankzij internet en sociale media is het eenvoudig om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Echter, verzekeringen zijn vaak nog niet volledig aangepast aan de ontwikkelingen in de deeleconomie. Bij particuliere autoverzekeringen is bijvoorbeeld de verhuur van de auto doorgaans uitgesloten van dekking. Ook inboedelverzekeringen gaan ervan uit dat de bewoner zelf in de woning verblijft. Als de woning wordt verhuurd en de huurders veroorzaken schade aan de inboedel, is deze niet automatisch gedekt door de inboedelverzekering.
Om autodelen te stimuleren, bundelen twintig gemeenten, autoverhuur- en leasebedrijven, en andere aanbieders hun krachten. De campagne ‘Mijn Auto, Jouw Auto’ van de Gemeente Alphen aan den Rijn draagt bij aan duurzaamheid. In de regio Amsterdam en bij BOVAG wordt eveneens gewerkt aan het bevorderen en ontwikkelen van autodelen. Een “Green Deal Autodelen” is door de twintig gemeenten ondertekend. In de gemeente Hollands Kroon worden in 2020 de eerste mobiliteitspunten (mobipunten) geïntroduceerd, waar reizigers kunnen overstappen van bijvoorbeeld de bus naar een elektrische fiets of deelauto. De Gemeente Amsterdam heeft plannen om het aantal deelscooters in de stad uit te breiden van 770 naar 1.200 om zo een betere spreiding te bereiken, maar kampt tegelijkertijd met overlast en misbruik van deze scooters. De Kamer heeft in juli 2023 door middel van een amendement 3 miljoen euro vrijgemaakt voor het experimenten voor deelmobiliteit voor minima.
De gemeente Amsterdam heeft besloten om de elektrische deelscooter-startup Felyx op basis van artikel 2.50 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) niet langer toe te staan. De bedrijven sleepten de Gemeente Amsterdam voor de rechter en stelden deze aansprakelijk voor een eventueel faillissement. Na jaren te hebben gepionierd met Felyx en Cargoroo, geeft de gemeente de vergunningen nu, na een aanbestedingstraject, aan Check en Go Sharing die samen 1.200 huurscooters willen aanbieden. De vergunningen gingen op 1 april in. Huurbakfietsaanbieder BAQME gaat 750 bakfietsen aanbieden. Die vergunning gaat in op 16 juni. Het college verleent maximaal twee vergunningen aan aanbieders van scooters met een looptijd van twee jaar, met een optie tot verlenging van maximaal 1 plus 1 jaar en mogelijkheden voor uitbreiding van het aantal. Felyx en Cargoroo zijn boos en voelen zich als grofvuil aan de kant gezet. De selectieprocedure houdt volgens hen geen rekening met geleverde prestaties: “Er wordt alleen gelet op loze beloftes.” De gemeente heeft onder het motto ‘deelmobiliteit’ Felyx de afgelopen jaren veel steun gegeven bij de promotie van de huurscooters en het organiseren van ruimte in de stad. Ook Cargaroo werd gestimuleerd met deelname aan buurthubs (zoals in de Haarlemmerbuurt) en het opzetten van een bezorgdienst op de Zuidas. De keuze voor GO Sharing en BAQME is verwonderlijk. GO Sharing is gestopt in de meeste Nederlandse gemeenten na een faillissement van de scooterleverancier. BAQME is een jong bedrijf, zonder ervaring in Amsterdam.
De Gemeente Utrecht is al vijf jaar lang koploper van Nederland met deelauto’s. In 2018 kreeg Utrecht de “Autodeel Award”. Van de 353.000 inwoners deelt bijna 10% een auto (4265). Snappcar, Greenwheels, en Wedrivesolar zijn hier de grootste aanbieders. Vooral jongeren delen vaak en graag. De gemeente heeft een deelhub geopend voor een proefperiode van drie jaar. Bij efficiënt autodelen kan een deelauto tot wel negen andere auto’s vervangen.
In Driemond is door Solarhub Driemond gefaciliteerd door Vloto uit Muiden een een proef gestart met elektrische deelauto’s voor de inwoners. Zij hebben nu toegang tot een elektrische VW ID-4 en binnenkort ook een Microlino. Voor elk gedeeld voertuig komen vijf tot tien publieke parkeerplaatsen vrij die worden gebruikt voor vergroening. Solarhub Driemond die wordt gesteund door de Dorpsraad Driemond gaat uit van acht laadpalen, waarvan vier exclusief bestemd voor de deelauto’s. De rest is beschikbaar is voor andere elektrische autobezitters in de wijk. De standplaats is voorzien van een overkapping met zonnepanelen, en de voertuigen kunnen sleutelloos worden geboekt. De proef loopt tot eind augustus en is bedoeld om de voordelen van deelauto’s te demonstreren en mogelijk een aantrekkelijk alternatief te bieden voor gezinnen die overwegen een tweede auto aan te schaffen.
De Eindhovense aanbieder van zakelijke deelauto’s Amber gaat het netwerk van 70 locaties verdubbelen naar meer dan 140 en de omzet verdrievoudigen met behulp van meerdere investeerders waaronder een van hun klanten De Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) (via fonds Brabant Ventures in het bedrijf. Eerder investeerde BMW-dealer Pala al in het elektrische autodeelplatform. Amber heeft ruim 225 bedrijven als klant en heeft meer dan 7.000 gebruikers.
De importeurs van BMW en Daimler krimpen daarentegen hun gezamenlijke autodeeltak Share Now al na minder dan een jaar drastisch in en in de Verenigde Staten worden alle activiteiten zelfs geheel stopgezet. In Europa gaat Share Now alleen nog door in 18 grote steden waar een winstgevende exploitatie mogelijk moet zijn. Zelfs in Londen, Brussel en Florence geeft Share Now het op omdat de kosten de pan uit rijzen. Ook autodeel-dienst Marven van GM is in acht Amerikaanse steden stopgezet en Ford rijdt ook niet meer met haar shuttles Chariot. 30 procent van de vaste gebruikers van een deelauto maakt er slechts incidenteel gebruik van en 50 procent gebruikt de deelauto maar enkele keren per jaar.
Voor de meeste huishoudens die gebruikmaken van deelauto’s, is dit type auto vaak de belangrijkste en voor 45 procent zelfs de enige auto die zij gebruiken. In plaats van gemiddeld 23 uur per dag stil te staan, biedt een deelauto een optimale oplossing. Beginnende bestuurders tonen steeds vaker geen interesse in het bezitten van een eigen auto en erkennen de voordelen van autodelen. Het aanbod van deelauto’s is momenteel echter nog beperkt. Hoewel elk deelautobedrijf zijn eigen app heeft, wordt er gestreefd naar samenwerking tussen verschillende partijen met een gezamenlijke app.
In Diemen is er aanzienlijke interesse in deelauto’s, vooral vanwege de hoge kosten en beperkte parkeermogelijkheden van eigen auto’s. Veel inwoners kiezen daarom voor platforms zoals Snappcar, waar particulieren hun auto onderling delen. In de gemeente Diemen rijden momenteel meer dan 10.000 auto’s, wat neerkomt op 719 auto’s per vierkante kilometer. Het merendeel van deze auto’s staat dagelijks ruim 20 uur stil. Eigenaren kunnen hun auto aanbieden tegen een vaste prijs per dagdeel, waarmee ze kosten kunnen terugverdienen op momenten dat ze de auto zelf niet nodig hebben. Deelnemers aan het platform hebben de vrijheid om hun eigen voorwaarden te bepalen, zoals het al dan niet toestaan van roken en het meenemen van huisdieren in de auto.
Reizen zonder eigen auto wordt op deze manier duurzamer, flexibeler en bewuster. Hoewel particuliere autobezitters niet snel hun eigen auto en individuele mobiliteit opgeven, biedt het huren van een auto van een particulier een financieel voordelige optie. Voor ongeveer € 20 per dag kunnen huurders eenvoudig en snel een auto huren, waarmee ze de kosten van een eigen, dure auto kunnen besparen. Bovendien hoeven ze zich geen zorgen meer te maken over onderhoud, verzekering, belasting, reparaties of keuring. In en rond Diemen is er een ruime keuze uit meer dan 30 verschillende automerken en ongeveer 10 verschillende autotypes, zowel handgeschakeld als automatisch. Er is dus vrijwel altijd een geschikte auto beschikbaar.
Zowel verhuurders als huurders dragen bij aan een duurzamer Nederland met minder auto’s en minder CO2 uitstoot. Via het platform SnappCar zijn ruim 200 deel auto’s beschikbaar en in Amsterdam bevat het aanbod via hetzelfde platform bijna 600 auto’s. Het platform bemiddelt uitsluitend tussen particuliere huurders en verhuurders en zij vragen per rit een vast bedrag voor transactiekosten en (deel)verzekering.
Buiten Nederland wil Volkswagen haar autodeeldienst WeShare verder uitbreiden met elektrische deelauto’s in Berlijn, Praag, Hamburg, Parijs, Madrid, Boedapest, München en Milaan. WeShare draait sinds 2019 in Berlijn met 1.500 e-Golf auto’s waarvoor er inmiddels 50.000 mensen zich geregistreerd hebben en driekwart ook regelmatig gebruik maken van één van de auto’s. Het aanbod wordt met de introductie in de zeven nieuwe steden opgevoerd naar 8.400 auto’s. In Praag en Boedapest zijn dat Skoda’s, in de andere steden VW e-Golf’s en e-up’s later gevolgd door de ID.3.
Een deelauto dient APK-gekeurd en verzekerd te zijn, de wegenbelasting betaald en periodiek onderhoud te krijgen. Uitlenen vereist goede afspraken via het platform en met de persoon die de auto leent. Snappcar verzorgd een speciale deelauto-verzekering. De meeste verzekeraars vinden het immers niet goed dat je de auto zomaar aan iedereen uitleent. Je kunt dit ook zelf regelen via de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik .
Als iemand je auto via een platform wil lenen, krijg je een email of sms. Je kunt het verzoek altijd weigeren als de potentiële huurder je niet bevalt. Afgeven van de sleutel hoeft niet bij auto’s met een boordcomputer die ervoor zorgt dat de ontgrendeld kan worden via een app of een sms. WeGo maakt daar standaard gebruik van. MyWheels biedt dit als optie
Een deelauto vind je bij de volgende aanbieders:
My Wheels
Het gebruik van de deelauto’s van MyWheels is in 2022 ruim verdubbeld en het aantal klanten is gestegen naar 350.000. Dit is een stijging van bijna zestig procent ten opzichte van het jaar ervoor. Autodelen stijgt vooral in populariteit onder de doelgroep van 25 tot 40 jaar. Het deelautobedrijf vaart wel bij de stakingen van de NS en het openbaar vervoer. Sinds de fusie met Amber heeft MyWheels 2.900 deelauto’s tot6 haar beschikking. De deelauto’s van My Wheels worden voornamelijk gebruikt in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, maar ook is er een grote toename in Haarlem en Leiden.
Het gebruik van deelauto’s heeft een grote positieve impact op de openbare ruimte en emissiereductie. Verder blijven ze de vloot uitbreiden, met alleen nog elektrische voertuigen. Dit draagt bij aan één van hun doelstellingen: vanaf 2025 volledig elektrisch. MyWheels belooft altijd een deelauto op loopafstand. MyWheels begon in 1993 met één enkele deelauto. Vanaf 2023 zou de bestaande vloot worden uitgebreid met 5.000 elektrische zonneauto’s van Lightyear, maar deze ging failliet. Met de overname van Connectcar namen ze Greenwheels van PON over. MyWheels hoopt er op korte termijn 100.000 klanten bij te krijgen. Het bedrijf heeft ongeveer 2.500 deelauto’s, waarvan 1.327 elektrisch. De sterke groei van MyWheels heeft in 2021 geleid tot 22.500 auto’s minder op de weg.
Greenwheels
ConnectCar
Car2Go
FlexCar
Stapp.in autodelen
Snappcar (particulier delen)
In de Green Deal Autodelen was afgesproken dat er in 2018 ongeveer 100.000 deelauto’s moesten zijn. Later werd het streefjaar bijgesteld naar 2021. Maar dat wordt bij lange na niet gehaald. Er zijn nog slechts 87.000 deelauto’s in heel Nederland. Hierbij gaat het zowel om wagens van deelbedrijven als om wagens die particulier gedeeld worden via apps. De kosten van deelauto’s blijken in de praktijk relatief hoog, ook in vergelijking met het huren van een auto. Gemeenten die meededen met de City Deal elektrische deelmobiliteit, zoals Amstelveen en Amersfoort, staan in de top 10 van gemeenten met de meeste deelauto’s per 100.000 inwoners. De grote steden Utrecht en Amsterdam voeren de lijst aan; Utrecht heeft bijna 2000 deelauto’s per 100.000 inwoners. Het deelauto wagenpark werd in 2020 met 13.000 auto’s extra een stuk groter dan de jaren ervoor. De cijfers laten zien dat nu ook een belangrijk deel van de groei van ‘business carsharing’ komt.
MyWheels en Go Sharing stopte met het deelvervoer in Ridderkerk vanwege de geringe vraag en overmatig vandalisme. Go Sharing stopte ook in Tilburg en Den Bosch en blijft dus alleen in Amsterdam nog actief. Volgens een medewerker wordt het personeel ontslagen. Vorig jaar werden de scooters ook al wegens ‘onverwachte omstandigheden’ uit Breda en Tilburg gehaald. In 2022 werd er ook al gesneden in het aantal steden waarin ze actief waren: toen trokken ze zich uit 32 van de 45 gemeenten terug.
Bird
Bird is een micromobiliteitsbedrijf gevestigd in Santa Monica, Californië, in werd in september 2017 opgericht door Travis Van der Zanden, voorheen een directielid bij Lyft en bij Uber. Bird is gestart met elektrische deelsteps en deelfietsen, die in meer dan 100 steden in Europa, het Midden-Oosten en Noord-Amerika gebruikt worden. Bird zegt steden leefbaarder te willen maken door veilige, duurzame elektrische mobiliteit. Dat hebben ze de afgelopen jaren vooral gedaan met elektrische steps, die voor de zogenoemde ‘last mile’ gehuurd kunnen worden in grote steden. In juni 2021 maakte Bird bekend ook betrokken te zijn bij deelfietsen, maar dit model is niet beschikbaar voor particuliere klanten. Dat is de BirdBike wel en is enkele weken geleden voor het eerste in Amerika gelanceerd. Nu die werden die voor het eerst publiekelijk in Europa getoond aan de bezoekers van de Eurobike. Het herenmodel lijkt op een VanMoof. Het Amerikaanse bedrijf Bird is een van de grootste bedrijven op het gebied van elektrische fietsen en e-steps. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een beursgenoteerd bedrijf en wil ook de Nederlandse markt te veroveren. Bird vertrekt per 1 maart met de blauwe deelfietsen uit Zwolle. Daarmee zijn vier van de vijf bedrijven die een vergunning hebben voor deeltweewielers in de stad voortijdig afgehaakt. Zwolle gaat vanaf juni nieuwe vergunningen verlenen.
Bolt
Bolt ging in juli 2023 van start met 250 deelfietsen in Den Bosch. Na een half jaar stopt Bolt met de deelfietsen omdat het gebruik in de gemeente achterblijft vergeleken met andere steden en heeft de vergunning teruggegeven. De gemeente laat weten dat het bedrijf Go-sharing wel deelfietsen blijft aanbieden. Ook de twee aanbieders van deelscooters, Check en Felyx, blijven in Den Bosch actief.
Felyx is binnen Nederland het langst actief en heeft deelscooters in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Het inmiddels failliete GreenMo was sinds 2014 één van de grootste aanbieders van elektrische leasevoertuigen voor de zakelijke markt. Ze hadden dertigduizend voertuigen in Nederland, België, Duitsland, Engeland, Frankrijk en Oostenrijk en klanten zoals Just Eat Takeaway (Thuisbezorgd.nl), Domino’s en de politie. Daarnaast waren ze oprichter van deelscooterplatform Go Sharing, dat sinds 2019 de consumentenmarkt bestormde met vijfduizend elektrische voertuigen in Nederlandse steden, Antwerpen en Wenen.
Met in totaal 30.000 voertuigen in zes landen bouwen Doeke Boersma en Donny van den Oever met GreenMo en GoSharing aan een imperium van elektrische (deel)scooters en -fietsen en dat bereiken ze door overnames. Het concern ging in januari 2023 failliet en werd door de investeerder doorgestart.
Camptoo
Ook deelbedrijf Camptoo heeft eind in oktober 2022 surseance van betaling moeten aanvragen en ging vervolgens failliet. Het deelplatform voor campers en caravans werd in 2014 opgericht door Martijn Peeters, Joep Roebroek en Roel Sadza en breidde sindsdien snel uit op de Europese markt en in Australië. Camptoo wil de komende boekingen door kunnen laten gaan en onderzoekt samen met de bewindvoerder of dit doel haalbaar is. Voor verdere informatie verwijst Camptoo naar gmw.nl. Na een goed 2021 gaat het in 2021 ineens slechter en door drie extra tegenslagen moest het bedrijf na 8 jaar uiteindelijk toch surseance van betaling aanvragen. In oktober 2021 was er nog geen vuiltje aan de lucht en werd gemeld dat het goed ging bij Camptoo. Daarom werd ook de Deense concurrent Out2Camp met nog eens 400 campers overgenomen in Denemarken en Zweden. In de acht jaar van haar bestaan hebben via Camptoo meer dan 180.000 klanten uit 81 landen geboekt. Er werden 8.920 campers en caravans verhuurd.
Cargaroo
Cargoroo is een elektrisch deelbakfietsplatform met een vloot van meer dan 700 elektrische bakfietsen. De deelvervoerder richt zich op iedereen die af en toe een bakfiets nodig heeft, zoals ouders die een uitstapje willen maken met de kinderen,mensen die zware of grote spullen moeten vervoeren of studenten die kamers willen verhuizen. Cargoroo is actief in grote steden in Nederland zoals Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Eindhoven,Arnhem en Nijmegen. Over de grens is Cargoroo al actief in Antwerpen, Berlijn en Leuven. The Sharing Group is een snelgroeiende familie van techbedrijven voor ‘Good Sharing’ concepten. The Sharing Group maakt het delen van spullen en diensten duurzaam en frictieloos. Winst en welzijn gaan hand in hand. De focus ligt op de markten van technologie, energie en mobiliteit. Bekende merken in het portfolio zijn onder ander Mijndomein, MyWheels en EnergyZero. Cargoroo haalde in december 2022 10 miljoen bij investeerders op om Europese steden autovrij te maken. Cargoroo, bekend van de gele elektrische deelbakfietsen breidde haar leidende positie op het gebied van e- deelbakfietsen in Europa uit. In Nederland, waar het deelconcept kortgeleden in Eindhoven is gelanceerd, komt de elektrische deelbakfiets in meer buurten en steden beschikbaar. Daarnaast wordt in Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Nijmegen en Arnhem het aantal deelbakfietsen verder uitgebreid. Verder gaat Cargoroo nieuw talent aantrekken om samen nog meer klanten de voordelen van de e–deelbakfiets te laten ervaren. The Sharing Group en Participatiefonds Duurzame Economie Noord-Holland (PDENH) sluiten zich aan bij de bestaande investeerder Fairtree Elevant Ventures. Gezamenlijk investeren zij met leasemaatschappijen de tien miljoen euro. The Sharing Group is een snelgroeiende familie van techbedrijven voor ‘Good Sharing’ concepten. Joost van Rooij is de CMO van The Sharing Group. Na vele jaren te hebben gepionierd met Felyx en Cargoroo, geeft de gemeente voor 2024 de vergunningen nu aan andere aanbieders. Bij een bezwaar bij de rechter heeft Cargaroo vergeefs aangevoerd dat haar belang bij de gevraagde voorzieningen er met name in is gelegen om investeerders ‘een sprankje hoop’ te bieden. Deze hebben aldus verzoekster al te kennen gegeven zich terug te trekken vanwege de bestreden besluiten. Door de bestreden besluiten dreigt verzoekster binnen twee maanden in financiële problemen te geraken en daarmee komt de bedrijfsvoering in het geding. De voorzieningenrechter stelde vast dat deze financiële problemen niet zijn onderbouwd. Ter zitting heeft verzoekster aangevoerd dat hiervoor gekozen is, omdat verzoekster anders bedrijfsgevoelige informatie zou moeten overleggen die dan gelet op de betrokkenheid van de derde-partij bij een concurrent terecht zou komen. Hoewel dit op zichzelf een te begrijpen belang is, doet dit niet af aan de conclusie dat gelet op het ontbreken van onderbouwing niet aannemelijk is gemaakt dat de gevraagde voorzieningen vereist zijn om onomkeerbare gevolgen voor verzoekster te voorkomen. Te meer nu de kans reëel lijkt dat er na de bezwaarfase ook nog beroep en wellicht hoger beroep volgt, zodat het niet ondenkbeeldig is dat de gewenste duidelijkheid nog wel even op zich zal laten wachten. Dit gestelde belang legt dus onvoldoende gewicht in de schaal om te kunnen concluderen dat de beslissingen op de bezwaren niet kunnen worden afgewacht. PDENH investeert als publiekfonds in Noord-Hollandse bedrijven en initiatieven die bijdragen aan de energietransitie, circulaire economie en duurzame mobiliteit in de regio. Joost de Waard, Investment Manager PDENH: “de deelbakfiets is een serieus alternatief voor het autogebruik in de dichtbevolkte Europese binnensteden en wij geloven dat Cargoroo als marktleider in staat is om dit concept op grote schaal uit te rollen. En behalve minder CO2, dragen de gele bakfietsen ook bij aan een gezondere levensstijl van de gebruiker!”
PDENH staat voor Participatiefonds Duurzame Economie Noord-Holland. Het is een fonds van de Provincie Noord-Holland en heeft 85 miljoen euro beschikbaar om te investeren in duurzame en innovatieve bedrijven en initiatieven. PDENH richt zich op zakelijke activiteiten in Noord-Holland die financieel, economisch en sociaal rendement opleveren. Er is inmiddels in meer dan 30 bedrijven en projecten geïnvesteerd die bijdragen aan de energietransitie, circulaire economie en duurzame mobiliteit. PDENH is een samenwerking van KplusV en StartGreen Capital.
Cycle
Het failliete E-Bike Nederland, fabrikant van E-Bike4Delivery bezorgfietsen is overgenomen door het Duitse CYCLE. In maart 2024 werd E-Bike Nederland failliet verklaard, nadat investeerder en joint venture kandidaat Rybit/Moovo, een Taiwanese producent van een bikesharing platform, een verstrekte lening op een aandelentransactie terugeiste, toen een voorgenomen joint-venture niet doorging. Na de uitspraak van het hof waren de E-Bike Nederland oprichters Arno Cup en Ad Dalhuizen nog in cassatie is gegaan tegen deze uitspraak, maar dat werd stopgezet. Bij de curator hadden 22 geïnteresseerde partijen zich gemeld, waarvan een aantal ook daadwerkelijk een serieus bod op E-Bike Nederland uitgebrachten. CYCLE, een Duitse onderneming van Luis Orsini-Rosenberg en Nik Seilern uit Berlijn, die zich sinds 2018 inzetten om de toekomst van stedelijke mobiliteit te transformeren. CYCLE is een full-service e-bike abonnementaanbieder. Ze zijn inmiddels actief in 85 steden in Duitsland, Nederland, Italië, Polen en Oostenrijk. Het bedrijf levert aan grote bedrijven zoals Flink, Just Eat Takeaway en Foodora, maar ook aan individuele koeriers. In tegenstelling tot veel andere bedrijven in de sector vertrouwt CYCLE uitsluitend op eigen monteurs om een kwaliteitsservice en maximale uptime van de vloot te garanderen. Er werd meer dan 20 miljoen euro opgehaald bij gerenommeerde investeerders, waaronder Scania Growth Capital, EnBW New Ventures, LocalGlobe en Visionaries Club. De overname van E-Bike Nederland door Cycle omvat het team, de leasevloot bestaande uit 3600 DeliveryEbikes en de leasecontracten. Het merk Ebike4Delivery, evenals de service en productie, blijven ongewijzigd. Oorspronkelijk bekend als ‘GetHenry’, introduceerden Cycle ze e-scooters in de horecasector in Oostenrijk. Maar met het uitbreken van COVID-19 begon een nieuw tijdperk, gekenmerkt door een verhoogde vraag van bezorgbedrijven naar duurzame oplossingen. Toen Rosenberg en Seilern de overstap naar e-bikes maakten, werden ze geconfronteerd met een grote stijging in de vraag, juist op het moment dat de wereldwijde voorraden begonnen te dalen. Dit leidde ertoe dat ze zich waagden aan interne productie. Begin 2022 introduceerden ze hun eerste zelfontworpen e-bike. Met hun abonnementsmodel voor e-bikes en vrachtfietsen stellen ze zowel zakelijke als particuliere klanten in staat om toegang te krijgen tot milieubewuste elektromobiliteit. Bij CYCLE streven ze ernaar om in 2024 een B Corp te worden en hun hele toeleveringsketen duurzamer te maken. De reparatie en onderhoud van de uitstaande vloot van E-Bike Nederland bij maaltijdbezorgers kon gewoon doorgaan en aanvragen van nieuwe klanten kunnen nu gewoon behandeld worden. Arno Cup en Ad Dalhuizen zullen zich na verloop van tijd meer en meer uit de dagelijkse bedrijfsvoering terugtrekken en als adviseur verbonden blijven. Frans Brittijn gaat als managing director leidinggeven aan E-Bike Nederland onder de vlag van CYCLE.
Felyx
Felyx haalde een investering van 24 miljoen euro op, waarmee het bedrijf wil uitbreiden in Europa. Eerst zijn Duitsland en Frankrijk aan de beurt. Ook in de Benelux wil het bedrijf doorgroeien. Daar is het bedrijf, dat in 2017 werd opgericht door Quinten Selhorst en Maarten Poot, inmiddels marktleider. Felyx is momenteel actief in negen steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Delft, Haarlem, Den Bosch en Brussel. Via de app kan je een scooter huren voor 30 cent per minuut. De financieringsronde wordt geleid door De Hoge Dennen Capital en huidig grootaandeelhouder en onderneemster Anne-Marie Rakhorst. De omzet van Felyx is afgelopen jaar verdubbeld. Sinds juni 2020 dekken de inkomsten alle operationele uitgaven. In een jaar tijd is Felyx gegroeid van duizend naar drieduizend “brommertjes”, zoals Selhorst ze noemt. “Voor dit jaar verwachten wij hetzelfde groeiratio. Een brommer heeft een afschrijvingstermijn van gemiddeld vijf jaar, dat is een beetje afhankelijk van waar je voor kiest. Ook het aantal medewerkers groeit hard. “Vorig jaar gingen zij van 30 naar 100 fte, nu staan zij al op 130 fte. De 24 miljoen euro die is opgehaald, een recordinvestering voor Felyx, wordt ook gebruikt om meer personeel aan te nemen. Daarnaast wordt geïnvesteerd in verdere professionalisering en techniek. Voor Duitsland kijken zij naar steden als Dortmund, Berlijn, Leipzig en Keulen. In Frankrijk wordt gekeken naar Parijs, Lyon, Bordeaux, Marseille en Nice. In het buitenland krijgt de deelscooterdienst ook te maken met elektrische stepjes (die in Nederland niet de weg op mogen). Die stepjes worden vooral gebruikt door toeristen voor hele kleine afstanden. Voor honderd euro kan je al zelf zo’n stepje kopen. Dee brommers worden gebruikt voor afstanden van 5 tot 8 kilometer. Voorlopig houdt Felyx het dan ook bij de elektrische deelscooters. Nu de vergunning voor Amsterdam werd misgelopen worden er nog meer ernstige verliezen geleden waarvoor geen nieuwe investeerders kunnen worden gevonden. In 2021 bedroeg het verlies 12,3 miljoen euro en in 2022 liep dit al op tot 16, 2 miljoen euro. Over 2023 zijn er nog geen cijfers bekend, maar het bedrijf was al failliet geweest als de aandeelhouders niet 6,8 miljoen euro hadden bijgestort en de Duitse activiteiten werden verkocht. De Rabobank heeft nog enige tijd uitstel gegeven.
Cyclovriend/Fietsvoordeelshop/Cycle Share/ Urbee/Juizz/Bikefriend
Het Amsterdams Klimaat en Energiefonds stak in 2016 samen met Qwic, Dutch Bicycle Rental en Skopei 2,1 miljoen euro in de deelfiets startup Urbee. De drie oprichtende partijen Qwic, Dutch, Bicycle Rental en Skopei wilden met Urbee in 2017 met de uitrol van nog eens 750 fietsen, het totaal aantal van 1.150 fietsen halen in 2017 en daarna uitbreiden naar 1.500 fietsen. Het project strandde echter in april 2023 waarna de familie Vriend van Fietsvoordeelshop Urbee (eigenaar van Cyclo Share, Cyclo Vriend, Leasefietsshop en Mo-Tech) de onderneming overnam. Fietsvoordeelshop.nl nam 12 februari 2021 Juizz over die bijna failliet ging, in 2022 werd CycleShare overgenomen en in april 2023 Urbee. De merknamen bleven in gebruik. De Louwman Group is sinds december 2019 de enige aandeelhouder van het bedrijf. Louwman Group werd opgericht in 1923 en is importeur van Toyota, Lexus, Morgan en Suzuki. Ook doet het corncern in motorfietsen en buitenboordmotoren. Behalve in Nederland is Louwman Group actief in België, Zweden en Tsjechië. Louwman Dealer Group overspant meer dan 70 retail locaties. Bij Louwman Group zijn bijna 3400 medewerkers in 5 divisies actief in Nederland, België, Zweden en Tsjechië. In januari 2021 heeft de Louwman Group haar belang vergroot. De familie Vriend verkocht alle aandelen aan Louwman. CycloVriend was een familiebedrijf die door grootvader Klaas Vriend werd gestart in 1972 met een fietsenwinkel in Opmeer. Uiteindelijk werd het bedrijf door hem uitgebouwd tot vijf vestigingen, waarna hij in 1989 het bedrijf overdroeg aan zijn zoons, die ieder voor zichzelf verder gingen met een winkel. In 2013 kwam Mark Vriend (derde generatie) in het bedrijf. Mark Vriend was net begonnen bij zijn accountantsorganisatie Ernst & Young. Kleinzonen Niels, Jack en Mark Vriend, richtten in september 2020 CycloVriend op en groeiden, met behulp van investeerder Louwman al snel door tal van kwakkelende deelfietsbedrijven over te nemen. De broers cashten in juni 2023. Naast een webshop heeft het bedrijf (met het hoofdkantoor inmiddels in Amersfoort) ook 24 tweewielerzaken.
Go Sharing
De deelvoertuigen van GO Sharing zijn na de doorstart door het Turkse BinBin in Amstedram weer te gebruiken. BinBin is de grootste aanbieder van deelvervoer in Turkije. In januari 2023 werden alle scooters en e-bikes van het bedrijf van de weg gehaald. Er werd surseance van betaling verkregen. Het bedrijf was in de problemen gekomen door het faillissement van GreenMo (zie onder), waarvan de scooters werden geleased. BinBin verhuurt in Turkije meer dan 25.000 deelsteps aan ruim 3 miljoen gebruikers in verschillende Oost-Europese landen. Het bedrijf maakt eigen hard- en software die nodig is voor de verhuur van elektrisch deelvervoer. Het bedrijf kreeg samen met Check de vergunning voor Amsterdam. Felyx mocht niet langer binnen de Gemeente werken
Greenmo
GreenMo, verhuurder van elektrische scooters en e-bikes, is eind januari 2023 failliet verklaard. De curatoren zijn Marc Udink en Bas Ebels bekendgemaakt. GreenMo haalde relatief recent vergeefs nog een aanzienlijk bedrag op. GreenMo, opgericht in 2013, is vooral bekend van elektrische fietsen voor Thuisbezorgd-koeriers. “De (deel)scooters van het bedrijf bepalen een deel van het Nederlandse straatbeeld. GreenMo heeft een vloot van ongeveer 35.000 elektrische voertuigen waarvan een groot deel wordt verhuurd en was marktleider in de verhuur van elektrische voertuigen, onder meer aan Domino’s Pizza en de politie. De activiteiten van het bedrijf worden voorlopig voortgezet in afwachting van een doorstart binnen enkele weken. Greenmo nam in mei 2021 het toen 126 jaar oude onderhoudsbedrijf Helmstadt over. Dat is een specialist in het leveren en onderhouden van elektrische voertuigen voor onder meer Defensie en de gemeente Amsterdam. GreenMo hoopte met de inlijving in te spelen op de groei van de bezorging van boodschappen Tot de klantenkring van GreenMo, gevestigd in het Gelderse Waardenburg, behoorden onder meer Thuisbezorgd, Domino’s Pizza, verschillende flitsbezorgers (Getir, Gorillas) en zelfs de politie. In totaal rijden er door heel Europa 35.000 scooters van het bedrijf
MotoShare
In 2016 opgericht deelbedrijf Motoshare is 21 december 2023 failliet verklaard. Het plan was om particuliere motorbezitters hun eigen motor via het online platform te laten verhuren aan andere particulieren. Vooral in die beginperiode was het peer-to-peer platform zeer actief met communicatie en marketing, waarbij vooral het hippere deel van motorrijdend Nederland werd aangesproken. De startup kwam daardoor tot een overtekende crowdfunding die om 75.000 euro vroeg, maar maar liefst € 232.700,- opbracht. De gestelde financiële doelen werden echter nooit gehaald en uitbreiding naar het buitenland (België, Spanje en Frankrijk) lukte niet. In 2020 werd er door een nieuw management gekeken naar een nieuwe investeringsronde, omdat de originele fondsen waren uitgeput. Toen bleek al uit door Nieuwsmotor opgevraagde cijfers dat het concept uiterst lastig winstgevend te maken was. Dat kwam vooral doordat de verhuurder en verzekering een groot deel van de gegenereerde omzet kregen, zodat er enorme aantallen motoren verhuurd moesten worden om een gezonde winst te kunnen behalen. Om toch meer omzet te genereren, breidde Motoshare de verhuurformule dan ook uit: waar het eerst ging om verhuur tussen particulieren onderling werd er deels overgestapt naar bedrijfsmatige verhuur door motormerken en -dealers. Kawasaki stapte daar als eerste officieel bij in met Kawasaki Rent. Op 21 december 2023 heeft de rechtbank in Amsterdam de firma Motoshare P2p B.V., handelend onder Motoshare, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 63919524 in staat van faillissement verklaard, met benoeming van mr. L.V. Drenth van CERTA Advocaten tot curator. Het uitgesproken faillissement geldt ook voor Stichting Administratiekantoor Participatie MotoShare, een zogenaamde “STAK” waarin aandelen zijn ondergebracht. In 2016 ging dat om 30% van de aandelen in MotoShare P2P BV.
Moveyou
Mobiliteitsplatform MoveYou dat afstand van Tanqyou (zie onder) heeft in 2021 deelmobiliteitsaanbieder GoAbout overgenomen. MoveYou bouwt met zijn platform aan een ecosysteem. Met de overname van GoAbout breidt MoveYou haar dienstverlening, die momenteel bestaat uit API’s voor tanken, parkeren en opladen, uit met een gedeelde fiets- en auto-infrastructuur. MoveYou levert aggregatordiensten in de snelgroeiende markt van MaaS ‘Mobility as a Service’. Op dit moment biedt MoveYou de volgende diensten aan; Tanken, Parkeren, Opladen, Gedeeld vervoer en Openbaar vervoer. Die via een platform beschikbaar zijn voor klanten binnen de brandstofsector, automotive of partijen met een bredere mobiliteitsvisie. GoAbout is pionier op het gebied van deelvervoer in Nederland en biedt sinds 2012 een assortiment deelfietsen, deelauto’s en OV-tickets aan. De GoAbout App is hét alternatief voor je eigen auto en fiets. En heeft ook drie zakelijke dienstverleners; Trip Planner API & Widget, Hub en BikeSharing-platform.
Swapfiets
De onderneming met fietsdeelabonnementen van Pon boekt jaar op jaar verlies en dit is sinds de oprichting opgelopen naar 106 miljoen euro. In 2021 en 2022 stond Swapfiets al 29,3 miljoen euro in het rood, ondanks de omzetgroei met in 2022 met wel 40%. (73 miljoen euro meer omzet). Over het boekjaar 2022 werd 31 miljoen euro verlies geleden en over 2023 22,5 miljoen. Swapfiets wacht vanwege deze cijfers nog even met het uitbreiden naar meer steden dan de 60 die ze al voorzien van leenfietsen. Slechts de helft van deze steden is winstgevend. Een abonnement afsluiten kost 20 euro per maand voor een gewone fiets en voor een elektrische fiets betaal je ongeveer 60 tot 75 euro. Als je een lekke band hebt, of schade, dan komt Swapfiets dat zonder extra kosten oplossen. Het voornemen was om 1 miljoen abonnementen te hebben in 2025 maar dat aantal blijft nu steken op ongeveer 269.000 in 2023. Er moeten er in 2023 dus nog 30.000 bijkomen. Eigenaar Pon laat weten dat vooral het aantal kapotte en verdwenen fietsen een zware wissel trekken op het bedrijfsresultaat. In 2021 moest hier maar liefst 11 miljoen euro op worden afgeschreven. Ongeveer 44% van alle Swapfietsen is verdwenen. Er is nu een voorziening getroffen voor 7,6 miljoen euro voor fietsen die niet meer terugkomen en 3,6 miljoen euro voor schade aan de fietsen. In 2021 reden er voor 13,9 miljoen euro aan Swapfietsen rond. Pon investeerde in de eerste instantie 84 miljoen euro in het bedrijf en in 2021 moest daar 26,3 miljoen bij en nu is het bedrag al opgelopen tot 131,7 miljoen euro. Ook werd er een lening van 11,2 miljoen euro afgesloten. De Swapfiets moet in 2025 volledig recyclebaar worden door de fietsen degelijker en duurzamer te maken Zo wil Swapfiets besparen op de kosten van schades, die veel tijd en geld kosten. Swapfiets werkt aan een nieuw frame voor e-bikes, dat zó ontwikkeld is dat je er elektromotoren van verschillende fabrikanten op passen. Als een elektromotor van ene bepaald merk dan niet meer leverbaar is, kan er een ander ,merk motor op. Spatborden worden vervangen door buigzame varianten, die niet breken en ook kiest Swapfiets voor dure fietskettingen, die 20% duurder zijn maar 60% langer meegaan. De blauwe banden worden gehuurd van het Italiaanse Vittoria. Lekke banden kunnen worden doorberekend. Elke band is daarom voorzien van een unieke code. Vittoria blijft eigenaar van de banden. Dit systeem wil Pon ook voor de andere onderdelen. Het bedrijf zit nu op 88% recyclebaar maar in 2025 moet dat 100% worden. Zadels en trappers zijn lastig te recyclen. Grote kans dat de vernielingen en de diefstallen het bedrijf, net als Greenmo, uiteindelijk de kop gaat kosten. De omzet is 71,7 miljoen euro. Swapfiets sluit en aantal vestigingen in Frankrijk en Duitsland. Ook vertrekken ze uit Milaan. Ook stopten ze met elektrische scooters en kwamen er hiervoor in de plaats meer elektrische fietsen bij. Tot en met 2022 heeft Pon 118,7 miljoen euro moeten toeleggen.
Tanqyo
ICT’er Jan Harmen Akkermank begon in 2011 met het bouwen van het eerste tankstation. Door de aankoop van een perceel met tankstation vergunning en de overtuiging niet het zoveelste onbemande tankstation te willen bouwen, ontstond het idee om klanten op een onbemand tankstation weer het gevoel van herkenning te geven. Door het digitale loyaliteitssysteem wordt de terugkerende klant herkend, beloond en krijgt deze inzage in zijn online brandstofadministratie. TanQyou telt inmiddels 22 onbemande tankstations, die hun leden herkennen. TanQyou innoveert door twee werelden te combineren: de brandstofbranche en IT. Zo maak je bijvoorbeeld met iedere liter die bij een TanQyou tankstations* tankt kans op een periodieke prijzenpot. Ook wordt automatisch de brandstofadministratie bijgehouden, kun je voordelig en eenvoudig parkeren met TanQyou Park, gereden ritten registreren en binnenkort ook gebruik maken van EV-laden, inchecken in het openbaar vervoer en met één klik nieuwe ruitenwissers aanschaffen. Voor zakelijke klanten bieden ze meerdere mogelijkheden alles rondom zakelijke mobiliteit inzichtelijker en makkelijker maken. Door gebruik te maken van onze zakelijke diensten, waaronder TanQyou Fleetmanager, TanQyou FuelCard (tankstation netwerk met meer dan 500 tankstations) en TanQyou Prime wordt het MKB op het gebied van mobiliteit totaal verzorgd. Zo zorgt de dongel van TanQyou Prime niet alleen voor een fiscaal sluitende rittenregistratie, maar ook dat een parkeertransactie direct stopt bij het wegrijden van de auto. Op dit moment loopt er een pilot voor deelauto’s: TanQyou Vroomm. Gezichtsherkenning zit er eveneens aan te komen. Dit moet contactloos betalen bij een tankstation voor iedereen mogelijk maken. Ook zijn ze samen met provincies en vervoersbedrijven bezig om het inchecken in het openbaar vervoer en de betaling van een stations fiet via hun app mogelijk te maken. TanQyou bouwt langs de provinciale weg N340 nabij Dalfsen een nieuw tankstation. In het voorjaar van 2023 wordt verwacht het tankstation open gaat. Het bedrijf groeit hard en heeft inmiddels een netwerk van 28 onbemande tankstations in het ‘middensegment’ opgebouwd. Met de omkleuringen die nog gepland staan, zoals die van de BP-locatie in IJmuiden, wordt dat aantal zeker uitgebreid tot 36. Het is de bedoeling dat het netwerk met vijf locaties per jaar groeit tot vijftig stations in 2025.Volgens eigenaar Akkerman telt Nederland momenteel veel te veel tankstations. Van de bijna 4.000 stations die ons land rijk is, kan je goed doorrekenen welke eraf vallen, meent hij. Met name de plek wordt daarbij doorslaggevend. “In de kleine dorpen waar je nu twee of drie tankstations hebt, geloven wij dat er straks nog maar één over is. In onze visie zetten wij er daarom op in om die tankstations te transformeren tot mobiliteitshubs. Hoewel ze bij TanQyou ook geloven dat de (elektrische) auto over tien jaar nog steeds het belangrijkste transport- en vervoermiddel is, zijn ze er dus van overtuigd dat de verschillende vormen van vervoer belangrijkere aanvullingen op elkaar worden. Zo zullen auto’s, bussen en bijvoorbeeld deelfietsen en -scooters allemaal een deel van de reis van A naar B voor hun rekening gaan nemen. In de TanQyou-wijkhubs worden deze modaliteiten samengebracht. Bijzonder aan de wijkhubs is dat ze modulair zijn opgebouwd. Ze bestaan altijd uit een zogenaamde baseunit. Dit is aan de ene kant een luxe uitgevoerd bushokje met daarin een touchscreenscherm waarop bijvoorbeeld reizen gepland en kaartjes gekocht kunnen worden. Ook is via het scherm te zien hoeveel scooters er nog beschikbaar zijn op de hub en wat eventueel de dichtstbijzijnde locatie is waar deze nog wel staan. Aan de achterzijde van het basiselement kan indien gewenst een pakketkluis geplaatst worden. De standaard unit is verder voorzien van camerabewaking en verlichting, die automatisch dempt als er niemand is. Aan het element kunnen weer laders gekoppeld worden. Afhankelijk van de plek kan het basiselement zo steeds verder uitgebreid worden met losse delen, zoals een overkapping voor deelscooters. “Door middel van de hubs ga je de deelmodaliteiten verbinden aan de stad. Je brengt het openbaar vervoer samen met onze tankstations. Vanuit de data waarover het bedrijf beschikt, worden de bestaande knelpunten van het openbaar vervoer en de reisbewegingen in kaart gebracht. “Dan krijg je clusters te zien waar voldoende reisbeweging is om een mobiliteitshub te creëren. Vanuit de datastromen bepalen ze wat de beste plekken zijn. Zo exploiteert het bedrijf in het Friese dorp Sint Annaparochie een benzinepomp. De bushalte daar wordt in samenwerking met Arriva, de provincie Fryslân en de gemeente een stukje verlegd, waardoor de tankstationlocatie in één klap een mobiliteitshub wordt. “Als je zorgt dat je voor het dorp het mobiliteitsknooppunt van de toekomst wordt, dan hoef je niet meer te concurreren op prijs, maar ga je concurreren vanuit de behoefte, vanuit de kern. Niet alleen in Sint Annaparochie wordt het station omgebouwd tot hub en in Stiens gebeurt hetzelfde. Maar het kan ook zo zijn dat er nog helemaal geen tankstation aanwezig is, zoals in het dorp Berlikum. Daar ligt een nog leeg kavel, waar laadpalen, openbaar vervoer en deelvervoer samen zullen komen onder de vlag van TanQyou. Op het retailpark in het Gelderse Duiven wordt daarnaast een gloednieuw TanQyou-station gebouwd. Daar wordt vanaf de eerste dag gelijk ook deelvervoer aangeboden. Overigens is het niet zo dat elke nieuwbouwlocatie per definitie een hub wordt. Ze bouwen dit jaar ook een nieuw tankstation in Dalfsen aan de nieuwe vierbaansweg van Zwolle naar Ommen. Naast de wijkhubs zijn er de cityhubs. Dat zijn grotere hub locaties aan de randen van de steden. De structuur van wijkhubs is in de woonwijken te vinden. De cityhubs zijn daarbij de verbindende schakel naar de wijkhubs. “Daar bedienen we automobilisten, OV-gebruikers en deelvervoergebruikers. Van shops is bij de wijkhubs in eerste instantie geen sprake. Voor de cityhubs ligt dat anders. “Heel veel gemeentes willen op dit moment een mobiliteit hub. Die kosten geld en leveren de tankstation keten niet direct geld op. De cityhubs doen dat wel. Daar combineer je conventioneel tanken, waterstof, een supermarkt, laden en bijvoorbeeld een kettingwasstraat. Als ze een cityhub mogen exploiteren, geven ze een gemeente zes wijkhubs cadeau. Vanaf 1 januari 2023 zijn Werkgevers met honderd of meer werknemers verplicht, om bij te houden hoeveel CO2 werknemers uitstoten tijdens het woon-werkverkeer. TanQyou biedt met haar mobiliteitsplatform, werkgevers de mogelijkheid om de co2 uitstoot van de werknemers in te zien.
Stand van zaken toezeggingen aan en moties van de Kamer over deelmobiliteit;
De komende maanden wordt in samenwerking met verschillende medeoverheden uit het samenwerkingsprogramma onderzocht op welke wijze tot zinvolle pilots of tot zinvolle besteding van de middelen en opschaling te komen op basis van bestaande kennis. Daarbij staat voorop dat de middelen zo worden ingezet dat ze bijdragen aan een (blijvende) vermindering van vervoersarmoede. De planning is dat eind van dit jaar het onderzoek wordt afgerond en met de Kamer gedeeld zal worden.
In het commissiedebat Auto van 15 juni 2023 is door D66 bij de Minister geïnformeerd over een definitie voor deelmobiliteit. Een eenduidige (juridisch handhaafbare) definitie waarbij ook onderscheid gemaakt kan worden tussen huurvoertuigen en deelvoertuigen ontbreekt op dit moment. Een definitie kan gemeenten helpen met handhaving van lokale regelgeving en kan op landelijk niveau helpen bij juridische en fiscale vraagstukken. Het CROW en het KiM begeleiden dit traject. Het doel is om een definitie op te stellen die bruikbaar is voor alle overheidslagen. De verwachting is dat in Q3 van dit jaar een eerste versie van een (juridisch handhaafbare) definitie wordt opgeleverd.
Samenwerkingsprogramma Deelmobiliteit (programmaplan en nulmeting)
Er worden al veel inspanningen door overheden ondernomen op het onderwerp deelmobiliteit, maar meer samenhang is nodig om tot opschaling, effectiever en efficiënter beleid voor deelmobiliteit te komen. De oprichting van het Samenwerkingsprogramma Deelmobiliteit draagt eraan bij om deze samenhang te stimuleren.
Centraal in het samenwerkingsprogramma staan standaardisatie, harmonisatie en kennisdeling. Zo wordt het inzicht, de samenhang en de voorspelbaarheid van beleid voor marktpartijen vergroot, wat de kans op opschaling verbetert. Het Samenwerkingsprogramma richt zich op verschillende deelmodaliteiten; naast de deelauto ook op de deel(bak)fiets en deelscooter. In het programma is er naast een rol voor IenW, BZK, regionale en lokale medeoverheden ook een belangrijke rol om kennis te delen voor de koepelorganisaties VNG, CROW, GNMI en Platform31.