BVS

Advertisement

Deeleconomie

Steeds vaker delen consumenten hun eigendommen met anderen op momenten dat ze er zelf geen gebruik van maken. Deze trend staat bekend als de deeleconomie. Voorbeelden hiervan zijn de verhuur van woon- en slaapruimte via platforms zoals Airbnb, het (ver)huren van auto’s via diensten als Snappcar of Mywheels, en het lenen van incidenteel benodigde items van buurtgenoten via Peerby. Online platforms, zoals Airbnb, Uber, Marktplaats en Werkspot, fungeren als bemiddelaars in de uitwisseling van goederen, diensten en informatie. Deze platforms hebben in korte tijd een belangrijke rol verworven in zowel de economie als de maatschappij, en ze hebben de manier waarop we werken, winkelen, communiceren, boodschappen doen en eten bestellen aanzienlijk veranderd. Ruim tachtig procent van de ondernemers stapt over op verschillende vormen van deelmobiliteit. Ook accountantskantoren bieden medewerkers inmiddels ruimere mogelijkheden aan op dit vlak. Uit een jaarlijks onderzoek van ANWB Zakelijk bleek recent dat meer dan acht op de tien ondernemers (82 procent) uiteindelijk verwacht over te stappen van het bezitten naar het delen van vervoersmiddelen. Dankzij internet en sociale media is het eenvoudig om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Echter, verzekeringen zijn vaak nog niet volledig aangepast aan de ontwikkelingen in de deeleconomie. Bij particuliere autoverzekeringen is bijvoorbeeld de verhuur van de auto doorgaans uitgesloten van dekking. Ook inboedelverzekeringen gaan ervan uit dat de bewoner zelf in de woning verblijft. Als de woning wordt verhuurd en de huurders veroorzaken schade aan de inboedel, is deze niet automatisch gedekt door de inboedelverzekering.

Nooit zagen we meer Cambio’s, Poppy’s en Miles op de Belgische wegen. In Vlaanderen reden vorig jaar al ruim 4.600 deelauto’s rond. En hoe groter het aanbod, hoe meer ze worden gebruikt, stelt netwerkorganisatie Way To Go vast. Voor zo’n 200 euro per maand kun je zelf geen tweede wagen houden.

Om autodelen te stimuleren, bundelen twintig gemeenten, autoverhuur- en leasebedrijven, en andere aanbieders hun krachten. De campagne ‘Mijn Auto, Jouw Auto’ van de Gemeente Alphen aan den Rijn draagt bij aan duurzaamheid. In de regio Amsterdam en bij BOVAG wordt eveneens gewerkt aan het bevorderen en ontwikkelen van autodelen. Een “Green Deal Autodelen” is door de twintig gemeenten ondertekend. In de gemeente Hollands Kroon worden in 2020 de eerste mobiliteitspunten (mobipunten) geïntroduceerd, waar reizigers kunnen overstappen van bijvoorbeeld de bus naar een elektrische fiets of deelauto. De Gemeente Amsterdam heeft plannen om het aantal deelscooters in de stad uit te breiden van 770 naar 1.200 om zo een betere spreiding te bereiken, maar kampt tegelijkertijd met overlast en misbruik van deze scooters. De Kamer heeft in juli 2023 door middel van een amendement 3 miljoen euro vrijgemaakt voor het experimenten voor deelmobiliteit voor minima. 

Blauwe kentekenplaten mogen alleen worden gebruikt door voertuigen die staan ingeschreven op naam van een taxiondernemer of -bedrijf met een geldige vergunning van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Chauffeurs in loondienst mogen er wel in rijden, maar zijn nooit de eigenaar; het kenteken staat altijd op de vergunninghouder. RentaCab speelt hierop in door zelf als kenteken- en vergunninghouder op te treden en volledig elektrische voertuigen te verhuren, van Tesla Model 3 en Kia e-Niro tot luxere modellen zoals Mercedes EQE of Ford Mustang Mach-E. De wagens zijn voorzien van taxibestickering, het blauwe kenteken en een daklichtaansluiting. Het huren verloopt volledig digitaal via de RentaCab-app, met identificatie, betaling van een borg van 750 euro en per-uur afrekening. Chauffeurs kunnen de auto reserveren vanaf één uur tot maximaal twee dagen, openen en afsluiten via Bluetooth, en schades direct melden. In Amsterdam hebben chauffeurs 24/7 toegang tot een centrale locatie met snelladers en selfservice-wasbox. Auto’s worden meegegeven met minstens 75 procent acculading en moeten in vergelijkbare staat teruggebracht worden, met toeslagen bij te laat inleveren of annuleren. RentaCab werkt samen met platforms zoals Uber en Bolt, zodat chauffeurs direct ritten kunnen aannemen en soms een deel van de commissie terugkrijgen. Zo combineert het bedrijf de regels rond blauwe kentekens met de flexibiliteit van autodelen, waardoor chauffeurs zonder grote investering direct in een moderne, uitstootvrije taxi kunnen rijden.

De deelscooter keert voorlopig niet meer terug in Zwolle. In november vertrok Felyx uit de stad en er hebben zich geen nieuwe aanbieders gemeld bij de gemeente. De deelfiets keert wél terug in het Zwolse straatbeeld. Het bedrijf Lime Network gaat vanaf januari minimaal 150 en maximaal 350 elektrische deelfietsen in Zwolle aanbieden. Het was de enige organisatie die een aanvraag deed voor een vergunning, die geldt tot en met juli 2030. Als Lime Network tussentijds besluit te stoppen, staat er geen andere aanbieder op de wachtlijst om het stokje over te nemen.

Felyx maakte in oktober bekend dat het stopt met het aanbieden van deelscooters in Zwolle, Enschede en Hengelo. Als reden werd gegeven dat er in andere steden in Nederland meer groeipotentie was. Het bedrijf vertrok ook uit andere Overijsselse steden, zoals Enschede en Hengelo. Eerder haalden Go Sharing en Check hun deelscooters er al weg.
In een raadsbrief laat de gemeente Zwolle weten nog te onderzoeken of het in de toekomst wel weer deelscooters wil hebben in de stad.
“De belangrijkste reden waarom Zwolle niet aantrekkelijk is voor marktaanbieders is de kleine afzetmarkt”, schrijft de gemeente. Het gebruik van de deelscooters is te laag om de dienst rendabel te krijgen voor de aanbieders.”

Uit een onderzoek vanuit de gemeente kwam naar voren dat 95 procent van de respondenten nooit een deelscooter gebruikt

Go Sharing

Amsterdam, 19 november 2025. De felgroene deelscooters die ooit de straten van tientallen Nederlandse steden vulden, zijn nu een symbool van een mislukt avontuur in duurzame mobiliteit. Go Sharing B.V. definitief failliet verklaard door de rechtbank in Den Haag. De vennootschap, geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 76717321, markeert daarmee het einde van een turbulente periode die begon met grootse beloften en eindigde in krimp en juridische knopen. De curator, mr. E.S. Ebels, is aangesteld om de afwikkeling te leiden, terwijl de Turkse overnemer BinBin worstelt met de nasleep van een overname die de redding had moeten zijn. Go Sharing werd opgericht in september 2019, opgericht door de ondernemers Raymon Pouwels, Doeke Boersma en Donny van den Oever.

Met financiering van GreenMo, een Waardenburgse fabrikant van deelvoertuigen, lanceerde het bedrijf zijn dienst met een vloot deelscooters in Eindhoven. De ambitie was groot: een netwerk van elektrische micromobiliteit uitrollen over Europa, met e-mopeds, e-bikes en zelfs deelauto’s in steden als Rotterdam, Den Haag en Breda. Binnen twee jaar breidde het uit naar België, Oostenrijk, Italië en Turkije, gesteund door een investeringsronde van zestig miljoen dollar in 2021. Pouwels, de jonge CEO die het gezicht van de startup werd, prees de scooters aan als een groene revolutie voor de laatste kilometer. Maar al vroeg kraakten de wielen: in februari 2023 ging GreenMo failliet, wat Go Sharing dwong tot surseance van betaling en een tijdelijke stopzetting van de dienst in heel Nederland.

Een redding leek te komen in dezelfde maand, toen het Turkse BinBin, een van de grootste micromobiliteitsaanbieders in zijn thuisland, Go Sharing overnam. BinBin, dat al actief was in Istanbul en Ankara, zag de Nederlandse vloot als een springplank naar West-Europa. De deal, waarvan de financiële details nooit openbaar werden gemaakt, beloofde continuïteit: de groene voertuigen zouden weer op straat rollen, met gecombineerde krachten voor technologie en onderhoud. Pouwels en zijn medeoprichters stapten op, maar de merknaam bleef. Het leek een klassiek succesverhaal van consolidatie in een versnipperde markt, waar concurrenten als Lime en Dott al eerder hadden gebeten in verliezen door vandalisme, lage bezettingsgraden en strenge gemeentelijke regels. Toch duurde het slechts kort. Al in november 2024 kondigde Go Sharing aan te vertrekken uit zeventien minder rendabele steden, waar het gebruik van scooters en fietsen ver onder de verwachtingen bleef. De dienst zou geconcentreerd worden in dertien kernsteden, waaronder Rotterdam, Den Haag, Breda, ‘s-Hertogenbosch, Tilburg en Leeuwarden. De redenen waren eenvoudig: dalende inkomsten door seizoensinvloeden, concurrentie en hogere onderhoudskosten. In augustus 2024 escaleerde de krimp verder: het bedrijf trok zich terug uit elf extra steden en haalde vijftienduizend scooters van de weg, waarvan een deel naar Spanje werd verscheept. Uiteindelijk bleven alleen Amsterdam en Haarlem over als bolwerken. Zelfs daar hield het niet stand; in januari 2025 vertrok Go Sharing uit de hoofdstad, waar het al worstelde met parkeerregels en klachten over wildparkeren.Het faillissement van 6 november, overgedragen van de rechtbank Gelderland naar Den Haag, volgt op maanden van stilte en juridische strubbelingen. De overname door BinBin had de Nederlandse activiteiten moeten veiligstellen, maar de Turkse eigenaar kon de exploitatie in Amsterdam en Haarlem niet rendabel maken binnen de structuur van Go Sharing B.V. Ongeveer negenhonderdveertig e-scooters belandden op de veiling, een herinnering aan eerdere leasegeschillen. De bredere boedel, inclusief voorraden en contracten, wordt nu door de curator onder de loep genomen. BinBin zelf blijft opereren in andere markten, maar Nederland lijkt definitief een mislukte uitbreiding. Nergens is de nasleep tastbaarder dan in Hollands Kroon, een Noord-Hollandse gemeente die drie maanden geleden nog een loods bij Van Ewijcksluis moest leegruimen. Duizenden deelscooters, achtergelaten door Go Sharing, stonden er in een onveilige chaos opgeslagen. De gemeente haalde ze weg en parkeerde ze tijdelijk op een terrein van Agriport A7 in Middenmeer, waar nu bijna vierduizend voertuigen staan te verstoffen. De kosten lopen op: transport, beveiliging en opslag lopen in de tonnen en Hollands Kroon probeert ze te verhalen op BinBin. Een juridische impasse houdt aan: de Turkse partij betwist de aansprakelijkheid, terwijl de scooters wegrotten onder de Noord-Hollandse hemel. Lokale bestuurders spreken van een ‘erfenis van wanbeheer’, een echo van bredere kritiek op de deeleconomie. Dit faillissement past in een patroon van instortingen binnen de sector. Eerder dit jaar ging bakfietsenverhuurder Cargaroo failliet in Amsterdam, en concurrenten als Felyx en Checkers vechten om marktaandeel in een markt die nooit de hype waarmaakte. Gemeenten, die ooit deelvoertuigen omarmden als klimaatvriendelijk alternatief, klagen nu over overlast en lage opbrengsten. Voor oprichters als Pouwels, die na zijn vertrek in 2023 een nieuw platform lanceerde met Umob, blijft de les bitter: duurzame mobiliteit vraagt meer dan een app en een oplaadpunt. Terwijl de laatste groene scooters worden ontmanteld, rijst de vraag of de deeleconomie in Nederland ooit zal opkrabbelen, of dat ze voorgoed een voetnoot wordt in het verhaal van tech-utopieën die stranden op realiteit.

Na de overname van Go Sharing door het Turkse BinBin in februari 2023 en de daaropvolgende krimp tot faillissement dit najaar, koos Pouwels voor een andre weg. Samen met Jorissen, met een achtergrond bij General Motors en Greenwheels richtten ze Umob op als een Mobility-as-a-Service (MaaS)-oplossing, een alles-in-één app die niet één voertuigtype pusht, maar ze allemaal verbindt.

De kern van Umobs model is eenvoud: geen wirwar van apps meer voor trein, taxi of e-bike. Via de Umob-app boeken gebruikers ritten bij providers als Felyx, Check, Lime en voormalige rivalen als Go Sharing, naast openbaar vervoer, taxi’s en cargobikes. Sinds de lancering in augustus 2023 in Nederland biedt het toegang tot vijftigduizend voertuigen in grote steden. De app rekent standaardtarieven af, zonder extra kosten en gebruikt geanonimiseerde data om gemeenten te helpen met parkeerinzichten en overlastreductie. In Rotterdam, het hoofdkantoor aan de Zevenkampse Ring, test Umob actief met lokale hubs voor gestructureerd parkeren, een directe reactie op de wildparkeerkritiek die Go Sharing fataal werd. Bij de oprichting haalde het twee miljoen euro op, gevolgd door een serie A-ronde van zes miljoen eind 2023. In juni 2025 volgde een boost van 3,5 miljoen euro, waarmee het totale kapitaal oploopt tot ruim tien miljoen dollar.

De investeerders, waaronder venture capital-fondsen uit Nederland en Europa, zien potentieel in Umobs schaalbaarheid. Met dit geld koopt het bedrijf tijd om providers te integreren en de app te verfijnen, inclusief AI-gedreven routeplanning voor multimodale trips, van fiets naar trein in één tik. Pouwels benadrukt in recente interviews dat de focus ligt op “bruggen bouwen tussen overheden en aanbieders”, een knipoog naar de frictie die kleinere spelers als Go Sharing deed bezwijken. De expansie buiten Nederland verloopt gestaag. Umob is nu actief in vijftien Europese landen, van België en Duitsland tot Spanje, Noorwegen en zelfs Roemenië. Een sleutelmoment kwam in april 2024 met de overname van het Finse MaaS Global, pionier van de Whim-app, ’s werelds eerste commerciële MaaS-platform. Deze acquisitie, gefinancierd uit de eerdere ronde, bracht Umob internationale knowhow en een userbase in Scandinavië.

Een app die niet alleen boekt, maar ook subsidies faciliteert, zoals het gratis reistegoed dat Amersfoort deze zomer uitdeelde aan proefrijders. In Rotterdam promoot de gemeente Umob via campagnes als ShareDiMobiHub, waar gebruikers vijftien euro krediet krijgen om deelfietsen of -scooters te testen. Toch is de weg niet zonder hobbels. Lokale gebruikers klagen op sociale media over ontbrekende parkeeraanduidingen in de app, wat leidt tot rommelige situaties zoals Lime-fietsen die tuinpaden blokkeren in wijken als Beverwaard. Umob reageert door samen te werken met gemeenten aan betere mapping, maar concurrentie blijft hevig. Spelers als Dott en Tier knabbelen aan marktaandeel, en de bredere MaaS-markt kampt met integratie-uitdagingen: niet elke provider deelt data even gul. Analisten wijzen erop dat Umobs succes afhangt van adoptie door overheden, die worstelen met duurzaamheidsdoelen te midden van dalende autoverkopen. Het platform zou nu tienduizenden gebruikers hebben en met tien procent per maand groeien.

In de gemeente Groningen vlogen elf deelscooters in brand, doordat ze op vreugdevuren werden gelegd.

De gemeente Amsterdam heeft besloten om de elektrische deelscooter-startup Felyx op basis van artikel 2.50 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) niet langer toe te staan. De bedrijven sleepten de Gemeente Amsterdam voor de rechter en stelden deze aansprakelijk voor een eventueel faillissement. Na jaren te hebben gepionierd met Felyx en Cargoroo, gaf de gemeente de vergunningen nu, na een aanbestedingstraject, aan Check (Pon) en Go Sharing (failliet 6/11/2025) die samen 1.200 huurscooters aanboden. De vergunningen gingen op 1 april in. Huurbakfietsaanbieder BAQME gaat 750 bakfietsen aanbieden. Die vergunning gaat in op 16 juni. Het college verleent maximaal twee vergunningen aan aanbieders van scooters met een looptijd van twee jaar, met een optie tot verlenging van maximaal 1 plus 1 jaar en mogelijkheden voor uitbreiding van het aantal. Felyx en Cargoroo zijn boos en voelen zich als grofvuil aan de kant gezet. De selectieprocedure houdt volgens hen geen rekening met geleverde prestaties: “Er wordt alleen gelet op loze beloftes.” De gemeente heeft onder het motto ‘deelmobiliteit’ Felyx de afgelopen jaren veel steun gegeven bij de promotie van de huurscooters en het organiseren van ruimte in de stad. Ook Cargaroo werd gestimuleerd met deelname aan buurthubs (zoals in de Haarlemmerbuurt) en het opzetten van een bezorgdienst op de Zuidas. De keuze voor GO Sharing en BAQME is verwonderlijk. GO Sharing is gestopt in de meeste Nederlandse gemeenten na een faillissement van de scooterleverancier. BAQME is een jong bedrijf, zonder ervaring in Amsterdam en ging zelf begin november 2025 ook failliet. Het deelfietsenbedrijf Go Sharing is 6 november 2025 door de rechtbank Zutphen definitief failliet verklaard. De vennootschap, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 76717321, was de juridische entiteit achter de deelscooterdienst Go Sharing, die in 2023 werd overgenomen door de Turkse branchegenoot BinBin. Het faillissement markeert het einde van deze specifieke Nederlandse juridische structuur, nadat het bedrijf eerder dit jaar al fors was gekrompen en zich grotendeels had teruggetrokken uit de Nederlandse markt. De curator die is aangesteld voor de afwikkeling van het faillissement is mr. E.S. Ebels. De overname door BinBin in februari 2023 volgde op een eerdere periode van uitstel van betaling. De Turkse eigenaar heeft de exploitatie van de resterende Nederlandse activiteiten, die zich recentelijk concentreerden in Amsterdam en Haarlem, niet succesvol kunnen voortzetten binnen de structuur van Go Sharing B.V.

De Gemeente Utrecht is al vijf jaar lang koploper van Nederland met deelauto’s. In 2018 kreeg Utrecht de “Autodeel Award”. Van de 353.000 inwoners deelt bijna 10% een auto (4265). Snappcar, Greenwheels, en We­drivesolar zijn hier de grootste aanbieders. Vooral jongeren delen vaak en graag. De gemeente heeft een deelhub geopend voor een proefperiode van drie jaar. Bij efficiënt autodelen kan een deelauto tot wel negen andere auto’s vervangen.

In Driemond is door Solarhub Driemond gefaciliteerd door Vloto uit Muiden een een proef gestart met elektrische deelauto’s voor de inwoners. Zij hebben nu toegang tot een elektrische VW ID-4 en binnenkort ook een Microlino. Voor elk gedeeld voertuig komen vijf tot tien publieke parkeerplaatsen vrij die worden gebruikt voor vergroening. Solarhub Driemond die wordt gesteund door de Dorpsraad Driemond gaat uit van acht laadpalen, waarvan vier exclusief bestemd voor de deelauto’s. De rest is beschikbaar is voor andere elektrische autobezitters in de wijk. De standplaats is voorzien van een overkapping met zonnepanelen, en de voertuigen kunnen sleutelloos worden geboekt. De proef loopt tot eind augustus en is bedoeld om de voordelen van deelauto’s te demonstreren en mogelijk een aantrekkelijk alternatief te bieden voor gezinnen die overwegen een tweede auto aan te schaffen. 

De Eindhovense aanbieder van zakelijke deelauto’s Amber gaat het netwerk van 70 locaties verdubbelen naar meer dan 140 en de omzet verdrievoudigen met behulp van meerdere investeerders waaronder een van hun klanten De Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) (via fonds Brabant Ventures in het bedrijf. Eerder investeerde BMW-dealer Pala al in het elektrische autodeelplatform. Amber heeft ruim 225 bedrijven als klant en heeft meer dan 7.000 gebruikers.

De importeurs van BMW en Daimler krimpen daarentegen hun gezamenlijke autodeeltak Share Now al na minder dan een jaar drastisch in en in de Verenigde Staten worden alle activiteiten zelfs geheel stopgezet. In Europa gaat Share Now alleen nog door in 18 grote steden waar een winstgevende exploitatie mogelijk moet zijn. Zelfs in Londen, Brussel en Florence geeft Share Now het op omdat de kosten de pan uit rijzen. Ook autodeel-dienst Marven van GM is in acht Amerikaanse steden stopgezet en Ford rijdt ook niet meer met haar shuttles Chariot. 30 procent van de vaste gebruikers van een deelauto maakt er slechts incidenteel gebruik van en 50 procent gebruikt de deelauto maar enkele keren per jaar.

Voor de meeste huishoudens die gebruikmaken van deelauto’s, is dit type auto vaak de belangrijkste en voor 45 procent zelfs de enige auto die zij gebruiken. In plaats van gemiddeld 23 uur per dag stil te staan, biedt een deelauto een optimale oplossing. Beginnende bestuurders tonen steeds vaker geen interesse in het bezitten van een eigen auto en erkennen de voordelen van autodelen. Het aanbod van deelauto’s is momenteel echter nog beperkt. Hoewel elk deelautobedrijf zijn eigen app heeft, wordt er gestreefd naar samenwerking tussen verschillende partijen met een gezamenlijke app.

In Diemen is er aanzienlijke interesse in deelauto’s, vooral vanwege de hoge kosten en beperkte parkeermogelijkheden van eigen auto’s. Veel inwoners kiezen daarom voor platforms zoals Snappcar, waar particulieren hun auto onderling delen. In de gemeente Diemen rijden momenteel meer dan 10.000 auto’s, wat neerkomt op 719 auto’s per vierkante kilometer. Het merendeel van deze auto’s staat dagelijks ruim 20 uur stil. Eigenaren kunnen hun auto aanbieden tegen een vaste prijs per dagdeel, waarmee ze kosten kunnen terugverdienen op momenten dat ze de auto zelf niet nodig hebben. Deelnemers aan het platform hebben de vrijheid om hun eigen voorwaarden te bepalen, zoals het al dan niet toestaan van roken en het meenemen van huisdieren in de auto.

Reizen zonder eigen auto wordt op deze manier duurzamer, flexibeler en bewuster. Hoewel particuliere autobezitters niet snel hun eigen auto en individuele mobiliteit opgeven, biedt het huren van een auto van een particulier een financieel voordelige optie. Voor ongeveer € 20 per dag kunnen huurders eenvoudig en snel een auto huren, waarmee ze de kosten van een eigen, dure auto kunnen besparen. Bovendien hoeven ze zich geen zorgen meer te maken over onderhoud, verzekering, belasting, reparaties of keuring. In en rond Diemen is er een ruime keuze uit meer dan 30 verschillende automerken en ongeveer 10 verschillende autotypes, zowel handgeschakeld als automatisch. Er is dus vrijwel altijd een geschikte auto beschikbaar.

Zowel verhuurders als huurders dragen bij aan een duurzamer Nederland met minder auto’s en minder CO2 uitstoot. Via het platform SnappCar zijn ruim 200 deel auto’s beschikbaar en in Amsterdam bevat het aanbod via hetzelfde platform bijna 600 auto’s. Het platform bemiddelt uitsluitend tussen particuliere huurders en verhuurders en zij vragen per rit een vast bedrag voor transactiekosten en (deel)verzekering.

Buiten Nederland wil Volkswagen haar autodeeldienst WeShare verder uitbreiden met elektrische deelauto’s in Berlijn, Praag, Hamburg, Parijs, Madrid, Boedapest, München en Milaan. WeShare draait sinds 2019 in Berlijn met 1.500 e-Golf auto’s waarvoor er inmiddels 50.000 mensen zich geregistreerd hebben en driekwart ook regelmatig gebruik maken van één van de auto’s. Het aanbod wordt met de introductie in de zeven nieuwe steden opgevoerd naar 8.400 auto’s. In Praag en Boedapest zijn dat Skoda’s, in de andere steden VW e-Golf’s en e-up’s later gevolgd door de ID.3.

Een deelauto dient APK-gekeurd en verzekerd te zijn, de wegenbelasting betaald en periodiek onderhoud te krijgen. Uitlenen vereist goede afspraken via het platform en met de persoon die de auto leent. Snappcar verzorgd een speciale deelauto-verzekering. De meeste verzekeraars vinden het immers niet goed dat je de auto zomaar aan iedereen uitleent. Je kunt dit ook zelf regelen via de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik .

Als iemand je auto via een platform wil lenen, krijg je een email of sms. Je kunt het verzoek altijd weigeren als de potentiële huurder je niet bevalt. Afgeven van de sleutel hoeft niet bij auto’s met een boordcomputer die ervoor zorgt dat de ontgrendeld kan worden via een app of een sms. WeGo maakt daar standaard gebruik van. MyWheels biedt dit als optie

Een deelauto vind je bij de volgende aanbieders:

Snappcar (particulier delen)

In de Green Deal Autodelen was afgesproken dat er in 2018 ongeveer 100.000 deelauto’s moesten zijn. Later werd het streefjaar bijgesteld naar 2021. Maar dat wordt bij lange na niet gehaald. Er zijn nog slechts 87.000 deelauto’s in heel Nederland. Hierbij gaat het zowel om wagens van deelbedrijven als om wagens die particulier gedeeld worden via  apps. De kosten van deelauto’s blijken in de praktijk relatief hoog, ook in vergelijking met het huren van een auto.  Gemeenten die meededen met de City Deal elektrische deelmobiliteit, zoals Amstelveen en Amersfoort, staan in de top 10 van gemeenten met de meeste deelauto’s per 100.000 inwoners. De grote steden Utrecht en Amsterdam voeren de lijst aan; Utrecht heeft bijna 2000 deelauto’s per 100.000 inwoners. Het deelauto wagenpark werd in 2020 met 13.000 auto’s extra een stuk groter dan de jaren ervoor. De cijfers laten zien dat nu ook een belangrijk deel van de groei van ‘business carsharing’ komt.

MyWheels en Go Sharing stopte met het deelvervoer in Ridderkerk vanwege de geringe vraag en overmatig vandalisme. Go Sharing stopte ook in Tilburg en Den Bosch en blijft dus alleen in Amsterdam nog actief. Volgens een medewerker wordt het personeel ontslagen. Vorig jaar werden de scooters ook al wegens ‘onverwachte omstandigheden’ uit Breda en Tilburg gehaald. In 2022 werd er ook al gesneden in het aantal steden waarin ze actief waren: toen trokken ze zich uit 32 van de 45 gemeenten terug.

Bird

Bird is een micromobiliteitsbedrijf gevestigd in Santa Monica, Californië, in werd in september 2017 opgericht door Travis Van der Zanden, voorheen een directielid bij Lyft en bij Uber. Bird is gestart met elektrische deelsteps en deelfietsen, die in meer dan 100 steden in Europa, het Midden-Oosten en Noord-Amerika gebruikt worden. Bird zegt steden leefbaarder te willen maken door veilige, duurzame elektrische mobiliteit. Dat hebben ze de afgelopen jaren vooral gedaan met elektrische steps, die voor de zogenoemde ‘last mile’ gehuurd kunnen worden in grote steden. In juni 2021 maakte Bird bekend ook betrokken te zijn bij deelfietsen, maar dit model is niet beschikbaar voor particuliere klanten. Dat is de BirdBike wel en is enkele weken geleden voor het eerste in Amerika gelanceerd. Nu die werden die voor het eerst publiekelijk in Europa getoond aan de bezoekers van de Eurobike. Het herenmodel lijkt op een VanMoof. Het Amerikaanse bedrijf Bird is een van de grootste bedrijven op het gebied van elektrische fietsen en e-steps. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een beursgenoteerd bedrijf en wil ook de Nederlandse markt te veroveren. Bird vertrekt per 1 maart met de blauwe deelfietsen uit Zwolle. Daarmee zijn vier van de vijf bedrijven die een vergunning hebben voor deeltweewielers in de stad voortijdig afgehaakt. Zwolle gaat vanaf juni nieuwe vergunningen verlenen.

Bolt

Bolt ging in juli 2023 van start met 250 deelfietsen in Den Bosch. Na een half jaar stopt Bolt  met de deelfietsen omdat het gebruik in de gemeente achterblijft vergeleken met andere steden en heeft de vergunning teruggegeven.  De gemeente laat weten dat het bedrijf Go-sharing wel deelfietsen blijft aanbieden. Ook de twee aanbieders van deelscooters, Check en Felyx, blijven in Den Bosch actief.

Felyx is binnen Nederland het langst actief en heeft deelscooters in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Het inmiddels failliete GreenMo was sinds 2014 één van de grootste aanbieders van elektrische leasevoertuigen voor de zakelijke markt. Ze hadden dertigduizend voertuigen in Nederland, België, Duitsland, Engeland, Frankrijk en Oostenrijk en klanten zoals Just Eat Takeaway (Thuisbezorgd.nl), Domino’s en de politie. Daarnaast waren ze oprichter van deelscooterplatform Go Sharing, dat sinds 2019 de consumentenmarkt bestormde met vijfduizend elektrische voertuigen in Nederlandse steden, Antwerpen en Wenen.

Met in totaal 30.000 voertuigen in zes landen bouwen Doeke Boersma en Donny van den Oever met GreenMo en GoSharing aan een imperium van elektrische (deel)scooters en -fietsen en dat bereiken ze door overnames. Het concern ging in januari 2023 failliet en werd door de investeerder doorgestart.

Camptoo

Ook deelbedrijf Camptoo heeft eind in oktober 2022 surseance van betaling moeten aanvragen en ging vervolgens failliet. Het deelplatform voor campers en caravans werd in 2014 opgericht door Martijn Peeters, Joep Roebroek en Roel Sadza en breidde sindsdien snel uit op de Europese markt en in Australië.  Camptoo wil de komende boekingen door kunnen laten gaan en onderzoekt samen met de bewindvoerder of dit doel haalbaar is. Voor verdere informatie verwijst Camptoo naar gmw.nl. Na een goed 2021 gaat het in 2021 ineens slechter en door drie extra tegenslagen moest het bedrijf na 8 jaar uiteindelijk toch surseance van betaling aanvragen. In oktober 2021 was er nog geen vuiltje aan de lucht en werd gemeld dat het goed ging bij Camptoo. Daarom werd ook de Deense concurrent Out2Camp met nog eens 400 campers overgenomen in Denemarken en Zweden. In de acht jaar van haar bestaan hebben via Camptoo meer dan 180.000 klanten uit 81 landen geboekt. Er werden 8.920 campers en caravans verhuurd.

Cargaroo

Cargoroo was een elektrisch deelbakfietsplatform met een vloot van meer dan 700 elektrische bakfietsen. De deelvervoerder richtte zich op iedereen die af en toe een bakfiets nodig had, zoals ouders die een uitstapje wilden maken met de kinderen, mensen die zware of grote spullen moesten vervoeren of studenten die kamers wilden verhuizen.  Cargoroo was actief in grote steden in Nederland zoals Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Eindhoven, Arnhem en Nijmegen. Over de grens is Cargoroo actief in Antwerpen, Berlijn en Leuven. The Sharing Group is een snelgroeiende familie van techbedrijven voor ‘Good Sharing’ concepten. The Sharing Group maakt het delen van spullen en diensten duurzaam en frictieloos. De focus ligt op de markten van technologie, energie en mobiliteit. Bekende merken in het portfolio zijn onder ander Mijndomein, MyWheels en EnergyZero. Cargoroo haalde in december 2022 10 miljoen bij investeerders op om Europese steden autovrij te maken. Cargoroo, bekend van de gele elektrische deelbakfietsen breidde haar leidende positie op het gebied van e- deelbakfietsen in Europa uit. In Nederland, waar het deelconcept kortgeleden in Eindhoven is gelanceerd, komt de elektrische deelbakfiets in meer buurten en steden beschikbaar. Daarnaast wordt in Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Nijmegen en Arnhem het aantal deelbakfietsen verder uitgebreid. Verder gaat Cargoroo nieuw talent aantrekken om samen nog meer klanten de voordelen van de e–deelbakfiets te laten ervaren. The Sharing Group en Participatiefonds Duurzame Economie Noord-Holland (PDENH) sluiten zich aan bij de bestaande investeerder Fairtree Elevant Ventures. Gezamenlijk investeren zij met leasemaatschappijen de tien miljoen euro. The Sharing Group is een snelgroeiende familie van techbedrijven voor ‘Good Sharing’ concepten. Joost van Rooij is de CMO van The Sharing Group.  Na vele jaren te hebben gepionierd met Felyx en Cargoroo, geeft de gemeente voor 2024 de vergunningen nu aan andere aanbieders. Bij een bezwaar bij de rechter heeft Cargaroo vergeefs aangevoerd dat haar belang bij de gevraagde voorzieningen er met name in is gelegen om investeerders ‘een sprankje hoop’ te bieden. Deze hebben aldus verzoekster al te kennen gegeven zich terug te trekken vanwege de bestreden besluiten. Door de bestreden besluiten dreigt verzoekster binnen twee maanden in financiële problemen te geraken en daarmee komt de bedrijfsvoering in het geding. De voorzieningenrechter stelde vast dat deze financiële problemen niet zijn onderbouwd. Ter zitting heeft verzoekster aangevoerd dat hiervoor gekozen is, omdat verzoekster anders bedrijfsgevoelige informatie zou moeten overleggen die dan gelet op de betrokkenheid van de derde-partij bij een concurrent terecht zou komen. Hoewel dit op zichzelf een te begrijpen belang is, doet dit niet af aan de conclusie dat gelet op het ontbreken van onderbouwing niet aannemelijk is gemaakt dat de gevraagde voorzieningen vereist zijn om onomkeerbare gevolgen voor verzoekster te voorkomen. Te meer nu de kans reëel lijkt dat er na de bezwaarfase ook nog beroep en wellicht hoger beroep volgt, zodat het niet ondenkbeeldig is dat de gewenste duidelijkheid nog wel even op zich zal laten wachten. Dit gestelde belang legt dus onvoldoende gewicht in de schaal om te kunnen concluderen dat de beslissingen op de bezwaren niet kunnen worden afgewacht. PDENH investeert als publiekfonds in Noord-Hollandse bedrijven en initiatieven die bijdragen aan de energietransitie, circulaire economie en duurzame mobiliteit in de regio. Joost de Waard, Investment Manager PDENH: “de deelbakfiets is een serieus alternatief voor het autogebruik in de dichtbevolkte Europese binnensteden en wij geloven dat Cargoroo als marktleider in staat is om dit concept op grote schaal uit te rollen. En behalve minder CO2, dragen de gele bakfietsen ook bij aan een gezondere levensstijl van de gebruiker!”  PDENH staat voor Participatiefonds Duurzame Economie Noord-Holland. Het is een fonds van de Provincie Noord-Holland en heeft 85 miljoen euro beschikbaar om te investeren in duurzame en innovatieve bedrijven en initiatieven. PDENH richt zich op zakelijke activiteiten in Noord-Holland die financieel, economisch en sociaal rendement opleveren. Er is inmiddels in meer dan 30 bedrijven en projecten geïnvesteerd die bijdragen aan de energietransitie, circulaire economie en duurzame mobiliteit. PDENH is een samenwerking van KplusV en StartGreen Capital. Cargoroo werd door directeur directeur Jaron Borensztajn van hun standplekken gehaald. De verwachting is dat de rechtbank Amsterdam voor het einde van 2024 het faillissement zal uitspreken. Cargoroo werd in 2017 opgericht. Hun deelbare elektrische bakfietsen staan op openbare plekken in negen steden, waaronder Utrecht, Nijmegen en Eindhoven. Over de grens is Cargoroo actief in enkele steden in België en Duitsland. Klanten kunnen in de app geen fiets meer huren. Het bedrijf heeft ongeveer 25 mensen in dienst. Het deelfietsenbedrijf verloor een aanbesteding in Amsterdam.  De gemeente Utrecht wil daarom optrekken met andere steden waar Cargoroo actief was om te zorgen dat ze snel weer kunnen terugkeren. Het is al tijden onrustig in de fietsbranche. Het is nog onzeker of Cargoroo kans maakt op een doorstart. 

Check

Check is nu een van de grote en belangrijke spelers (18 miljoen euro omzet) op de Nederlandse markt voor gedeelde mobiliteit, met name gericht op elektrische deelscooters en een directe concurrent van Felyx. Check richt zich primair op de elektrische deelscooter (e-scooter), maar ze zijn ook een pilot gestart met deelauto’s in Amsterdam. Check werd opgericht door Marco Knitel en Paul van Merrienboer. Thijn van Helvoirt wordt ook genoemd als medeoprichter. Marco Knitel was eerder General Manager bij Uber en Paul van Merrienboer was verantwoordelijk voor de rebranding van Greenwheels in Nederland. Eigenaars zijn Ponooc, het Venture Capital-fonds van de familie Pon en Slingshot Ventures, een Venture Capital-investeerder die in 2022 samen met Ponooc een kapitaalinjectie van 10 miljoen euro verstrekte. Check opereert als een onafhankelijke startup onder Ponooc. Sinds 2023 haalt Check de financiering voor groei grotendeels uit de eigen cashflow omdat het bedrijf winst maakt. Check heeft momenteel ongeveer 5.000 elektrische deelscooters in Nederland.
Check is actief in meer dan 15 steden, waaronder grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven, Breda, Amersfoort, Delft, Almere en Groningen.
In sommige regio’s zijn steden met elkaar verbonden in één servicegebied, waardoor je tussen bepaalde steden kunt rijden (bijvoorbeeld Amsterdam, Zaandam, Amstelveen).De scooters worden gereserveerd en ontgrendeld via een mobiele app. Gebruikers moeten 18 jaar of ouder zijn en in het bezit zijn van een rijbewijs (type A of B) of bromfietscertificaat. Ze werken met een starttarief en een prijs per minuut, plus een parkeertarief per minuut als de rit gepauzeerd wordt. Ze bieden ook abonnementen of passes aan voor voordeliger gebruik. Check heeft, in reactie op de overlast van foutgeparkeerde scooters, systemen geïntroduceerd zoals de Parkeerscore en het belonen van goed parkeergedrag met ‘Coins’ om de leefbaarheid in de steden te verbeteren.

Check sloot het jaar 2024 winstgevend af. Dit resultaat positioneert Check als een van de meest stabiele en succesvolle spelers in de concurrerende markt, in tegenstelling tot recente faillissementen van sectorgenoten. Uit de recent gepubliceerde cijfers blijkt dat de onderneming in 2024 een omzet boekte van bijna achttien miljoen euro. Belangrijker nog, er werd een winst van 1,4 miljoen euro vóór rente en belasting (EBIT) gerealiseerd. Deze winstgevendheid, met een marge van acht procent, toont de veerkracht van het bedrijfsmodel, zelfs na uitdagingen zoals de invoering van de helmplicht. Terwijl de vloot van ongeveer vijfduizend elektrische deelscooters de kern van de operatie blijft, zet Check vol in op diversificatie. De vloot van elektrische deelauto’s in Amsterdam is sterk uitgebreid, van slechts tien naar vijftig voertuigen. Met deze uitbreiding draait de deelauto-service nagenoeg break-even. Het doel voor het eerste halfjaar van 2025 is een verdere verdubbeling van de deelauto’s naar meer dan honderd. Daarnaast is Check gestart met de introductie van elektrische deelfietsen in Amersfoort, waarmee het bedrijf zijn aanbod verbreedt en zijn positie als integrale mobiliteitsaanbieder in de steden verstevigt.

Cycle

Het failliete E-Bike Nederland, fabrikant van E-Bike4Delivery bezorgfietsen is overgenomen door het Duitse CYCLE. In maart 2024 werd E-Bike Nederland failliet verklaard, nadat investeerder en joint venture kandidaat Rybit/Moovo, een Taiwanese producent van een bikesharing platform, een verstrekte lening op een aandelentransactie terugeiste, toen een voorgenomen joint-venture niet doorging. Na de uitspraak van het hof waren de E-Bike Nederland oprichters Arno Cup en Ad Dalhuizen nog in cassatie is gegaan tegen deze uitspraak, maar dat werd stopgezet. Bij de curator hadden 22 geïnteresseerde partijen zich gemeld, waarvan een aantal ook daadwerkelijk een serieus bod op E-Bike Nederland uitgebrachten.  CYCLE, een Duitse onderneming van Luis Orsini-Rosenberg en Nik Seilern uit Berlijn, die zich sinds 2018 inzetten om de toekomst van stedelijke mobiliteit te transformeren. CYCLE is een full-service e-bike abonnementaanbieder. Ze zijn inmiddels actief in 85 steden in Duitsland, Nederland, Italië, Polen en Oostenrijk. Het bedrijf levert aan grote bedrijven zoals Flink, Just Eat Takeaway en Foodora, maar ook aan individuele koeriers. In tegenstelling tot veel andere bedrijven in de sector vertrouwt CYCLE uitsluitend op eigen monteurs om een kwaliteitsservice en maximale uptime van de vloot te garanderen. Er werd meer dan 20 miljoen euro opgehaald bij gerenommeerde investeerders, waaronder Scania Growth Capital, EnBW New Ventures, LocalGlobe en Visionaries Club. De overname van E-Bike Nederland door Cycle omvat het team, de leasevloot bestaande uit 3600 DeliveryEbikes en de leasecontracten. Het merk Ebike4Delivery, evenals de service en productie, blijven ongewijzigd. Oorspronkelijk bekend als ‘GetHenry’, introduceerden Cycle ze e-scooters in de horecasector in Oostenrijk. Maar met het uitbreken van COVID-19 begon een nieuw tijdperk, gekenmerkt door een verhoogde vraag van bezorgbedrijven naar duurzame oplossingen. Toen Rosenberg en Seilern de overstap naar e-bikes maakten, werden ze geconfronteerd met een grote stijging in de vraag, juist op het moment dat de wereldwijde voorraden begonnen te dalen. Dit leidde ertoe dat ze zich waagden aan interne productie. Begin 2022 introduceerden ze hun eerste zelfontworpen e-bike. Met hun abonnementsmodel voor e-bikes en vrachtfietsen stellen ze zowel zakelijke als particuliere klanten in staat om toegang te krijgen tot milieubewuste elektromobiliteit. Bij CYCLE streven ze ernaar om in 2024 een B Corp te worden en hun hele toeleveringsketen duurzamer te maken. De reparatie en onderhoud van de uitstaande vloot van E-Bike Nederland bij maaltijdbezorgers kon gewoon doorgaan en aanvragen van nieuwe klanten kunnen nu gewoon behandeld worden.  Arno Cup en Ad Dalhuizen zullen zich na verloop van tijd meer en meer uit de dagelijkse bedrijfsvoering terugtrekken en als adviseur verbonden blijven. Frans Brittijn gaat als managing director leidinggeven aan E-Bike Nederland onder de vlag van CYCLE. 

Donkey Republic
Donkey Republic, opgericht in 2014 in Kopenhagen, Denemarken, is een fietsdeelbedrijf dat duurzame stedelijke mobiliteit bevordert. Het bedrijf is actief in meer dan 60 steden in 8 landen, waaronder Nederland, België, Denemarken, Spanje, Zwitserland, Duitsland, Finland en Zweden. Het biedt gewone fietsen en e-bikes aan, die via een app worden gehuurd zonder fysieke dockingstations (free-floating systeem). Gebruikers kunnen fietsen ontgrendelen en vergrendelen via Bluetooth, met flexibele ophaal- en inleverpunten (hubs) en tariefopties zoals pay-per-use, dagdeals en maandabonnementen. Sinds 2021 is Donkey Republic genoteerd aan de Nasdaq Nordic, en in 2024 rapporteerde het recordomzetten en een positieve EBIT, ondersteund door een kapitaalverhoging van DKK 15 miljoen. Het bedrijf werkt samen met gemeenten en openbaarvervoersbedrijven, zoals Qbuzz in Nederland, en heeft innovaties zoals e-bikes en e-cargo bikes geïntroduceerd, met integraties in platforms zoals Google Maps. Belangrijke uitbreidingen omvatten e-bikes in Berlijn (2019), een stadsbreed systeem in Gent (2019), 1.650 e-bikes in Antwerpen en Oost-Vlaanderen (2022), en e-cargo bikes in Turku, Finland (2023). Recentelijk lanceerde Donkey Republic een driejarige proef in Alphen aan den Rijn en Boskoop, met achttien fietsen op strategische locaties zoals NS-stations en bushaltes. Tijdens een introductieperiode dit voorjaar is het gebruik gratis, gevolgd door een halfjaarstarief van eind mei tot juni 2026, in samenwerking met de gemeente en provincie Zuid-Holland om duurzame mobiliteit te bevorderen.
Het bedrijf trok zich eerder terug uit markten zoals Wenen (2020) en Boedapest (2024) vanwege onvoldoende winstgevendheid, en beëindigde een contract in Utrecht (2021) vanwege onrealistische eisen van de gemeente. Donkey Republic opereert in een concurrerende markt met rivalen zoals Swapfiets, Lime en Tier, en kampt met hoge operationele kosten, vandalisme en de afhankelijkheid van subsidies, zoals in Antwerpen. De afhankelijkheid van smartphones en kostenstructuur kan een barrière vormen voor sommige gebruikers, en de milieu-impact van fietsbeheer en e-bikes verdient kritische aandacht, ondanks de duurzaamheidsclaims. Na de eerdere problemen met de fietsen en scooters van Go verdween het concept uit de gemeente. Eerder verdwenen de deelfietsen en deelscooters van Go uit het straatbeeld door problemen met vandalisme en verkeerd parkeren. Dit keer wordt het anders aangepakt: er komen in eerste instantie achttien fietsen op strategische locaties. Je vindt ze bij de NS-stations Alphen, Boskoop en Boskoop Snijdelwijk, en bij de bushalte aan de Eisenhowerlaan.. Om iedereen kennis te laten maken met de nieuwe deelfietsen, kun je er dit voorjaar gratis op rijden. Vanaf eind mei tot juni 2026 betaal je de helft van het normale tarief. Het gaat om gewone stadsfietsen, dus zonder elektrische trapondersteuning. Samen met de provincie Zuid-Holland en Donkey Republic bekijkt de gemeente of er op langere termijn behoefte is aan meer deelfietsen. Zo wordt gewerkt aan een duurzaam en flexibel vervoersaanbod in de regio.
Felyx

Felyx haalde een investering van 24 miljoen euro op, waarmee het bedrijf wil uitbreiden in Europa. Eerst zijn Duitsland en Frankrijk aan de beurt. Ook in de Benelux wil het bedrijf doorgroeien. Daar is het bedrijf, dat in 2017 werd opgericht door Quinten Selhorst en Maarten Poot, inmiddels marktleider. Felyx is momenteel actief in negen steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Delft, Haarlem, Den Bosch en Brussel. Via de app kan je een scooter huren voor 30 cent per minuut. De financieringsronde wordt geleid door De Hoge Dennen Capital en huidig grootaandeelhouder en onderneemster Anne-Marie Rakhorst. De omzet van Felyx is afgelopen jaar verdubbeld. Sinds juni 2020 dekken de inkomsten alle operationele uitgaven. In een jaar tijd is Felyx gegroeid van duizend naar drieduizend “brommertjes”, zoals Selhorst ze noemt. “Voor dit jaar verwachten wij hetzelfde groeiratio. Een brommer heeft een afschrijvingstermijn van gemiddeld vijf jaar, dat is een beetje afhankelijk van waar je voor kiest. Ook het aantal medewerkers groeit hard. “Vorig jaar gingen zij van 30 naar 100 fte, nu staan zij al op 130 fte. De 24 miljoen euro die is opgehaald, een recordinvestering voor Felyx, wordt ook gebruikt om meer personeel aan te nemen. Daarnaast wordt geïnvesteerd in verdere professionalisering en techniek. Voor Duitsland kijken zij naar steden als Dortmund, Berlijn, Leipzig en Keulen. In Frankrijk wordt gekeken naar Parijs, Lyon, Bordeaux, Marseille en Nice. In het buitenland krijgt de deelscooterdienst ook te maken met elektrische stepjes (die in Nederland niet de weg op mogen). Die stepjes worden vooral gebruikt door toeristen voor hele kleine afstanden. Voor honderd euro kan je al zelf zo’n stepje kopen. Dee brommers worden gebruikt voor afstanden van 5 tot 8 kilometer. Voorlopig houdt Felyx het dan ook bij de elektrische deelscooters. Nu de vergunning voor Amsterdam werd misgelopen worden er nog meer ernstige verliezen geleden waarvoor geen nieuwe investeerders kunnen worden gevonden. In 2021 bedroeg het verlies 12,3 miljoen euro en in 2022 liep dit al op tot 16, 2 miljoen euro. Over 2023 zijn er nog geen cijfers bekend, maar het bedrijf was al failliet geweest als de aandeelhouders niet 6,8 miljoen euro hadden bijgestort en de Duitse activiteiten werden verkocht. De Rabobank heeft nog enige tijd uitstel gegeven.

Cyclovriend/Fietsvoordeelshop/Cycle Share/ Urbee/Juizz/Bikefriend

Het Amsterdams Klimaat en Energiefonds stak in 2016 samen met Qwic, Dutch Bicycle Rental en Skopei 2,1 miljoen euro in de deelfiets startup Urbee.  De drie oprichtende partijen Qwic, Dutch, Bicycle Rental en Skopei wilden met Urbee in 2017 met de uitrol van nog eens 750 fietsen, het totaal aantal van 1.150 fietsen halen  in 2017 en daarna uitbreiden naar 1.500 fietsen. Het project strandde echter in april 2023 waarna de familie Vriend van Fietsvoordeelshop Urbee (eigenaar van Cyclo Share,  Cyclo Vriend,  Leasefietsshop en Mo-Tech) de onderneming overnam.  Fietsvoordeelshop.nl nam 12 februari 2021 Juizz over die bijna failliet ging, in 2022 werd CycleShare overgenomen en in april 2023 Urbee. De merknamen bleven in gebruik. De Louwman Group is sinds december 2019 de enige aandeelhouder van het bedrijf. Louwman Group werd opgericht in 1923 en is importeur van Toyota, Lexus, Morgan en Suzuki. Ook doet het corncern in motorfietsen en buitenboordmotoren. Behalve in Nederland is Louwman Group actief in België, Zweden en Tsjechië. Louwman Dealer Group overspant meer dan 70 retail locaties. Bij Louwman Group zijn bijna 3400 medewerkers in 5 divisies actief in Nederland, België, Zweden en Tsjechië. In januari 2021 heeft de Louwman Group haar belang vergroot. De familie Vriend verkocht alle aandelen aan Louwman. CycloVriend was een familiebedrijf die door grootvader Klaas Vriend werd gestart in 1972 met een fietsenwinkel in Opmeer. Uiteindelijk werd het bedrijf door hem uitgebouwd tot vijf vestigingen, waarna hij in 1989 het bedrijf overdroeg aan zijn zoons, die ieder voor zichzelf verder gingen met een winkel. In 2013 kwam Mark Vriend (derde generatie) in het bedrijf. Mark Vriend was net begonnen bij zijn accountantsorganisatie Ernst & Young.  Kleinzonen Niels, Jack en Mark Vriend, richtten in september 2020 CycloVriend op en groeiden, met behulp van investeerder Louwman al snel door tal van kwakkelende deelfietsbedrijven over te nemen.  De broers cashten in juni 2023. Naast een webshop heeft het bedrijf (met het hoofdkantoor inmiddels in Amersfoort) ook 24 tweewielerzaken.

Go Sharing

De deelvoertuigen van GO Sharing zijn na de doorstart door het Turkse BinBin in Amstedram  weer te gebruiken. BinBin is de grootste aanbieder van deelvervoer in Turkije. In januari 2023  werden alle scooters en e-bikes van het bedrijf van de weg gehaald. Er werd surseance van betaling verkregen. Het bedrijf was in de problemen gekomen door het faillissement van GreenMo (zie onder), waarvan de scooters werden geleased. BinBin verhuurt in Turkije meer dan 25.000 deelsteps aan ruim 3 miljoen gebruikers in verschillende Oost-Europese landen. Het bedrijf maakt eigen hard- en software die nodig is voor de verhuur van elektrisch deelvervoer. Het bedrijf kreeg samen met Check de vergunning voor Amsterdam. Felyx mocht niet langer binnen de Gemeente werken. De oorspronkelijke Nederlandse onderneming GO Sharing B.V. (opgericht 2019) kwam in zwaar weer, werd deels overgenomen door BinBin. De overname was gericht op voortzetting van de activiteiten onder de merknaam GO Sharing, maar juridisch kan het zijn dat BinBin een andere vennootschap (of nieuwe entiteit) gebruikt voor de exploitatie, of dat de oude entiteit werd gereorganiseerd. Het feit dat GO Sharing B.V. 5 november 2025 failliet is verklaard suggereert dat die specifieke entiteit haar schulden niet meer kon dragen en dat het faillissement niet noodzakelijkerwijs betekent dat het merk direct ophoudt, maar wel dat de oude juridische basis is beëindigd of in afwikkeling is. Of de huidige exploitatie onder BinBin hier direct door getroffen is, is niet publiekelijk bevestigd. Het deelfietsenbedrijf Go Sharing werd opgericht door Raymon Pouwels, Doeke Boersma en Donny van den Oever en gefinancierd door Greenmo. Het bedrijf begon in september 2019 met de verhuur van deelscooters in Eindhoven. Go Sharing kondigde in november vorig jaar al aan dat het zich zou terugtrekken uit 17 minder rendabele steden. Het gebruik van de scooters en fietsen was daar beneden verwachting. De service zou wel beschikbaar blijven in 13 andere steden als Rotterdam, Den Haag, Breda, Den Bosch, Tilburg en Leeuwarden. Go Sharing werd in februari 2023 gekocht en doorgestart door de Turkse branchegenoot BinBin. Maar ook daarna ging het niet veel beter Ze vertrokken uit elf steden en haalden 5000 scooters weg uit Nederland. Een deel daarvan ging naar Spanje. Het bedrijf bleef alleen in Amsterdam en Haarlem actief. 940 e-scooters gingen naar de veiling. Go Sharing B.V. is 6 november 2025 door de rechtbank Zutphen definitief failliet verklaard. De vennootschap, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 76717321, was de juridische entiteit achter de deelscooterdienst Go Sharing, die in 2023 werd overgenomen door de Turkse branchegenoot BinBin. Het faillissement markeert het einde van deze specifieke Nederlandse juridische structuur, nadat het bedrijf eerder dit jaar al fors was gekrompen en zich grotendeels had teruggetrokken uit de Nederlandse markt. De curator die is aangesteld voor de afwikkeling van het faillissement is mr. E.S. Ebels.
De overname door BinBin in februari 2023 volgde op een eerdere periode van uitstel van betaling. De Turkse eigenaar heeft de exploitatie van de resterende Nederlandse activiteiten, die zich recentelijk concentreerden in Amsterdam en Haarlem, niet succesvol kunnen voortzetten binnen de structuur van Go Sharing B.V.

Greenmo

GreenMo, verhuurder van elektrische scooters en e-bikes, is eind januari 2023 failliet verklaard. De curatoren zijn Marc Udink en Bas Ebels bekendgemaakt. GreenMo haalde relatief recent vergeefs nog een aanzienlijk bedrag op. GreenMo, opgericht in 2013, is vooral bekend van elektrische fietsen voor Thuisbezorgd-koeriers. “De (deel)scooters van het bedrijf bepalen een deel van het Nederlandse straatbeeld. GreenMo heeft een vloot van ongeveer 35.000 elektrische voertuigen waarvan een groot deel wordt verhuurd en was marktleider in de verhuur van elektrische voertuigen, onder meer aan Domino’s Pizza en de politie. De activiteiten van het bedrijf worden voorlopig voortgezet in afwachting van een doorstart binnen enkele weken. Greenmo nam in mei 2021 het toen 126 jaar oude onderhoudsbedrijf Helmstadt over. Dat is een specialist in het leveren en onderhouden van elektrische voertuigen voor onder meer Defensie en de gemeente Amsterdam. GreenMo hoopte met de inlijving in te spelen op de groei van de bezorging van boodschappen Tot de klantenkring van GreenMo, gevestigd in het Gelderse Waardenburg, behoorden onder meer Thuisbezorgd, Domino’s Pizza, verschillende flitsbezorgers (Getir, Gorillas) en zelfs de politie. In totaal rijden er door heel Europa 35.000 scooters van het bedrijf.

Greenwheels
Het aantal deelgebruikers steeg in 2024 met ruim 38.000 en het aantal zakelijke gebruikers in 2024 is met 31 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, mede dankzij de groeiende groep zzp’ers. Binnen die groep is vooral elektrisch rijden populair, het aantal ritten nam toe met 96 procent in vergelijking met 2023. Greenwheels heeft het aantal deelauto’s dit jaar uitgebreid van 2760 naar 2900 en spreekt de ambitie uit naar 4000 te groeien in 2026. 60 van de 140 nieuwe wagens werden uitgerold in de regio Zuid-Limburg, verspreid over zowel steden als landelijke gebieden. De populariteit van autodelen nam in de vijf grootste steden van Nederland het sterkst toe in Eindhoven (17 procent), gevolgd door Rotterdam (16 procent) en Den Haag (13 procent). Het bedrijf zegt dat de populairste auto van dit jaar in Amsterdam staat en dat Spijkenisse het hoogste gebruik van deelauto’s in totaal telt. Het gemiddelde aantal kilometers per rit daalde van 62 naar 58, gemiddeld waren deelauto’s in 2024 dagelijks 4,5 uur in gebruik. 
Lime Network
Het bedrijf Lime Network gaat vanaf januari minimaal 150 en maximaal 350 elektrische deelfietsen in Zwolle aanbieden. Het was de enige organisatie die een aanvraag deed voor een vergunning, die geldt tot en met juli 2030. Als Lime Network tussentijds besluit te stoppen, staat er geen andere aanbieder op de wachtlijst om het stokje over te nemen.
MotoShare

In 2016 opgericht deelbedrijf Motoshare is 21 december 2023 failliet verklaard. Het plan was om particuliere motorbezitters hun eigen motor via het online platform te laten verhuren aan andere particulieren. Vooral in die beginperiode was het peer-to-peer platform zeer actief met communicatie en marketing, waarbij vooral het hippere deel van motorrijdend Nederland werd aangesproken. De startup kwam daardoor tot een overtekende crowdfunding die om 75.000 euro vroeg, maar maar liefst € 232.700,- opbracht. De gestelde financiële doelen werden echter nooit gehaald en uitbreiding naar het buitenland (België, Spanje en Frankrijk) lukte niet. In 2020 werd er door een nieuw management gekeken naar een nieuwe investeringsronde, omdat de originele fondsen waren uitgeput. Toen bleek al uit door Nieuwsmotor opgevraagde cijfers dat het concept uiterst lastig winstgevend te maken was. Dat kwam vooral doordat de verhuurder en verzekering een groot deel van de gegenereerde omzet kregen, zodat er enorme aantallen motoren verhuurd moesten worden om een gezonde winst te kunnen behalen. Om toch meer omzet te genereren, breidde Motoshare de verhuurformule dan ook uit: waar het eerst ging om verhuur tussen particulieren onderling werd er deels overgestapt naar bedrijfsmatige verhuur door motormerken en -dealers. Kawasaki stapte daar als eerste officieel bij in met Kawasaki Rent. Op 21 december 2023 heeft de rechtbank in Amsterdam de firma Motoshare P2p B.V., handelend onder Motoshare, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 63919524 in staat van faillissement verklaard, met benoeming van mr. L.V. Drenth van CERTA Advocaten tot curator. Het uitgesproken faillissement geldt ook voor Stichting Administratiekantoor Participatie MotoShare, een zogenaamde “STAK” waarin aandelen zijn ondergebracht. In 2016 ging dat om 30% van de aandelen in MotoShare P2P BV.

Moveyou

Mobiliteitsplatform MoveYou dat afstand van Tanqyou (zie onder) heeft in 2021 deelmobiliteitsaanbieder GoAbout overgenomen.  MoveYou bouwt met zijn platform aan een ecosysteem. Met de overname van GoAbout breidt MoveYou haar dienstverlening, die momenteel bestaat uit API’s voor tanken, parkeren en opladen, uit met een gedeelde fiets- en auto-infrastructuur. MoveYou levert aggregatordiensten in de snelgroeiende markt van MaaS ‘Mobility as a Service’. Op dit moment biedt MoveYou de volgende diensten aan; Tanken, Parkeren, Opladen, Gedeeld vervoer en Openbaar vervoer. Die via een platform beschikbaar zijn voor klanten binnen de brandstofsector, automotive of partijen met een bredere mobiliteitsvisie. GoAbout is pionier op het gebied van deelvervoer in Nederland en biedt sinds 2012 een assortiment deelfietsen, deelauto’s en OV-tickets aan. De GoAbout App is hét alternatief voor je eigen auto en fiets. En heeft ook drie zakelijke dienstverleners; Trip Planner API & Widget, Hub en BikeSharing-platform.

My Wheels

Elektrische deelauto’s van het bedrijf MyWheels gaan stroom terug leveren aan het energienet. De gemeente Utrecht werkt daar aan de implementatie van de zogeheten Vehicle-to-Grid-technologie. Daarmee kunnen auto’s als ze aan een laadpaal hangen functioneren als batterij. Bij een surplus nemen ze stroom af en tijdens piekuren kunnen ze stroom leveren, zegt Robin Berg, directeur van We Drive Solar. ‘We maken op een slimme manier gebruik van wat toch al gebeurd. Ook autofabrikant Renault is betrokken bij het project. De nieuwe Renault 5 ondersteunt de Vehicle-to-Grid-technologie, deelautobedrijf MyWheels is voornemens vijfhonderd van deze auto’s aan te schaffen. Bergs bedrijf ontwikkelde de laadpaaltechnologie die nodig is voor het project dat nog nooit eerder op deze schaal werd uitgevoerd. ‘De auto dient als batterij. Netcongestie staat de energietransitie in Nederland in de weg. Eerder deze maand werd bekend dat staatsbedrijf TenneT grote bedrijven dwingt hun stroomverbruik te verminderen. Door het project kan Utrecht op een makkelijke manier veel doen tegen het overvolle stroomnet. ‘Met vijfhonderd auto’s kunnen we tien procent van de netcongestie tegengaan en daarvoor hoef je niet heel het net te verzwaren. Niet alleen de deelauto’s moeten in de toekomst op deze manier deelnemen aan een slim stroomnet. Ook particulieren en bedrijven zouden hun elektrische voertuigen aan kunnen sluiten op het net. Als nieuwe laadpalen en voertuigen aansluiten op deze technologie dan hoeven we niet heel de stad open te breken. Gebruikers van de deelauto’s hoeven niet bang te zijn dat ze in een auto met een lege accu stappen. De technologie houdt rekening met reserveringen die gedaan worden door de gebruikers. ‘Dus een lege accu zal je nooit hebben. Sinds de fusie met Amber heeft MyWheels 2.900 deelauto’s tot haar beschikking. De deelauto’s van My Wheels worden voornamelijk gebruikt in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, maar ook is er een grote toename in Haarlem en Leiden. Het gebruik van deelauto’s heeft een grote positieve impact op de openbare ruimte en emissiereductie. Verder blijven ze de vloot uitbreiden, met alleen nog elektrische voertuigen. Dit draagt bij aan één van hun doelstellingen: vanaf 2025 volledig elektrisch.  MyWheels belooft altijd een deelauto op loopafstand. MyWheels begon in 1993 met één enkele deelauto. Vanaf 2023 zou de bestaande vloot worden uitgebreid met 5.000 elektrische zonneauto’s van Lightyear, maar deze ging failliet. Met de overname van Connectcar namen ze  Greenwheels van PON  over. MyWheels hoopt er op korte termijn 100.000 klanten bij te krijgen. Het bedrijf heeft ongeveer 2.500 deelauto’s, waarvan 1.327 elektrisch. De sterke groei van MyWheels heeft in 2021 geleid tot 22.500 auto’s minder op de weg.

Swapfiets

De onderneming met fietsdeelabonnementen van Pon boekt jaar op jaar verlies en dit is sinds de oprichting opgelopen naar  106 miljoen euro. In 2021 en 2022 stond Swapfiets al 29,3 miljoen euro in het rood, ondanks de omzetgroei met in 2022  met wel 40%. (73 miljoen euro meer omzet). Over het  boekjaar 2022 werd 31 miljoen euro verlies geleden en over 2023 22,5 miljoen. Swapfiets wacht vanwege deze cijfers nog even met het uitbreiden naar meer steden dan de 60 die ze al voorzien van leenfietsen. Slechts de helft van deze steden is winstgevend. Een abonnement afsluiten kost 20 euro per maand voor een gewone fiets en voor een elektrische fiets betaal je ongeveer 60 tot 75 euro. Als je een lekke band hebt, of schade, dan komt Swapfiets dat zonder extra kosten oplossen. Het voornemen was om 1 miljoen abonnementen te hebben in 2025 maar dat aantal blijft nu steken op ongeveer 269.000 in 2023. Er moeten er in 2023 dus nog 30.000 bijkomen. Eigenaar Pon laat weten dat vooral het aantal kapotte en verdwenen fietsen een zware wissel trekken op het bedrijfsresultaat. In 2021 moest hier maar liefst 11 miljoen euro op worden afgeschreven. Ongeveer  44% van alle Swapfietsen is verdwenen. Er is nu een voorziening getroffen  voor 7,6 miljoen euro voor fietsen die niet meer terugkomen en  3,6 miljoen euro voor schade aan de fietsen. In 2021 reden er voor  13,9 miljoen euro aan Swapfietsen rond. Pon investeerde in de eerste instantie 84 miljoen euro in het bedrijf en in 2021 moest daar  26,3 miljoen bij en nu is het bedrag al opgelopen tot 131,7 miljoen euro. Ook werd er een lening van  11,2 miljoen euro afgesloten. De Swapfiets moet in 2025 volledig recyclebaar worden door de fietsen degelijker en duurzamer te maken Zo wil Swapfiets besparen op de kosten van schades, die veel tijd en geld kosten. Swapfiets werkt aan een nieuw frame voor e-bikes, dat zó ontwikkeld is dat je er elektromotoren van verschillende fabrikanten op passen. Als een elektromotor van ene bepaald merk dan niet meer leverbaar is, kan er een ander ,merk motor op. Spatborden worden vervangen door buigzame varianten, die niet breken en ook kiest Swapfiets voor dure fietskettingen, die 20% duurder zijn maar 60% langer meegaan. De blauwe banden worden gehuurd van het Italiaanse Vittoria. Lekke banden kunnen worden doorberekend. Elke band is daarom voorzien van een unieke code. Vittoria blijft eigenaar van de banden. Dit systeem wil Pon ook voor de andere onderdelen. Het bedrijf zit nu op 88% recyclebaar maar in 2025 moet dat 100% worden. Zadels en trappers zijn lastig te recyclen. Grote kans dat de vernielingen en de diefstallen het bedrijf, net als Greenmo, uiteindelijk de kop gaat kosten. De omzet is 71,7 miljoen euro. Swapfiets sluit en aantal vestigingen in Frankrijk en Duitsland. Ook vertrekken ze uit Milaan. Ook stopten ze met elektrische scooters en kwamen er hiervoor in de plaats meer elektrische fietsen bij. Tot en met 2022 heeft Pon 118,7 miljoen euro moeten toeleggen.

Tanqyo

ICT’er  Jan Harmen Akkermank begon in 2011 met het bouwen van het eerste tankstation. Door de aankoop van een perceel met tankstation vergunning en de overtuiging niet het zoveelste onbemande tankstation te willen bouwen, ontstond het idee om klanten op een onbemand tankstation weer het gevoel van herkenning te geven. Door het digitale loyaliteitssysteem wordt de terugkerende klant herkend, beloond en krijgt deze inzage in zijn online brandstofadministratie. TanQyou telt inmiddels 22 onbemande tankstations, die hun leden herkennen. TanQyou innoveert door twee werelden te combineren: de brandstofbranche en IT. Zo maak je bijvoorbeeld met iedere liter die bij een TanQyou tankstations* tankt kans op een periodieke prijzenpot.  Ook wordt automatisch de brandstofadministratie bijgehouden, kun je voordelig en eenvoudig parkeren met TanQyou Park, gereden ritten registreren en binnenkort ook gebruik maken van EV-laden, inchecken in het openbaar vervoer en met één klik nieuwe ruitenwissers aanschaffen. Voor zakelijke klanten bieden ze meerdere mogelijkheden alles rondom zakelijke mobiliteit inzichtelijker en makkelijker maken. Door gebruik te maken van onze zakelijke diensten, waaronder TanQyou Fleetmanager, TanQyou FuelCard (tankstation netwerk met meer dan 500 tankstations) en TanQyou Prime wordt het MKB op het gebied van mobiliteit totaal verzorgd. Zo zorgt de dongel van TanQyou Prime niet alleen voor een fiscaal sluitende rittenregistratie, maar ook dat een parkeertransactie direct stopt bij het wegrijden van de auto. Op dit moment loopt er een pilot voor deelauto’s: TanQyou Vroomm. Gezichtsherkenning zit er eveneens aan te komen. Dit moet contactloos betalen bij een tankstation voor iedereen mogelijk maken. Ook zijn ze samen met provincies en vervoersbedrijven bezig om het inchecken in het openbaar vervoer en de betaling van een stations fiet via hun app mogelijk te maken. TanQyou bouwt langs de provinciale weg N340 nabij Dalfsen een nieuw tankstation. In het voorjaar van 2023 wordt verwacht het tankstation open gaat. Het bedrijf groeit hard en heeft inmiddels een netwerk van 28 onbemande tankstations in het ‘middensegment’ opgebouwd. Met de omkleuringen die nog gepland staan, zoals die van de BP-locatie in IJmuiden, wordt dat aantal zeker uitgebreid tot 36. Het is de bedoeling dat het netwerk met vijf locaties per jaar groeit tot vijftig stations in 2025.Volgens eigenaar Akkerman telt Nederland momenteel veel te veel tankstations. Van de bijna 4.000 stations die ons land rijk is, kan je goed doorrekenen welke eraf vallen, meent hij. Met name de plek wordt daarbij doorslaggevend. “In de kleine dorpen waar je nu twee of drie tankstations hebt, geloven wij dat er straks nog maar één over is. In onze visie zetten wij er daarom op in om die tankstations te transformeren tot mobiliteitshubs.  Hoewel ze bij TanQyou ook geloven dat de (elektrische) auto over tien jaar nog steeds het belangrijkste transport- en vervoermiddel is, zijn ze er dus van overtuigd dat de verschillende vormen van vervoer belangrijkere aanvullingen op elkaar worden. Zo zullen auto’s, bussen en bijvoorbeeld deelfietsen en -scooters allemaal een deel van de reis van A naar B voor hun rekening gaan nemen. In de TanQyou-wijkhubs worden deze modaliteiten samengebracht. Bijzonder aan de wijkhubs is dat ze modulair zijn opgebouwd. Ze bestaan altijd uit een zogenaamde baseunit. Dit is aan de ene kant een luxe uitgevoerd bushokje met daarin een touchscreenscherm waarop bijvoorbeeld reizen gepland en kaartjes gekocht kunnen worden. Ook is via het scherm te zien hoeveel scooters er nog beschikbaar zijn op de hub en wat eventueel de dichtstbijzijnde locatie is waar deze nog wel staan. Aan de achterzijde van het basiselement kan indien gewenst een pakketkluis geplaatst worden. De standaard unit is verder voorzien van camerabewaking en verlichting, die automatisch dempt als er niemand is. Aan het element kunnen weer laders gekoppeld worden. Afhankelijk van de plek kan het basiselement zo steeds verder uitgebreid worden met losse delen, zoals een overkapping voor deelscooters. “Door middel van de hubs ga je de deelmodaliteiten verbinden aan de stad. Je brengt het openbaar vervoer samen met onze tankstations. Vanuit de data waarover het bedrijf beschikt, worden de bestaande knelpunten van het openbaar vervoer en de reisbewegingen in kaart gebracht. “Dan krijg je clusters te zien waar voldoende reisbeweging is om een mobiliteitshub te creëren. Vanuit de datastromen bepalen ze wat de beste plekken zijn. Zo exploiteert het bedrijf in het Friese dorp Sint Annaparochie een benzinepomp. De bushalte daar wordt in samenwerking met Arriva, de provincie Fryslân en de gemeente een stukje verlegd, waardoor de tankstationlocatie in één klap een mobiliteitshub wordt. “Als je zorgt dat je voor het dorp het mobiliteitsknooppunt van de toekomst wordt, dan hoef je niet meer te concurreren op prijs, maar ga je concurreren vanuit de behoefte, vanuit de kern. Niet alleen in Sint Annaparochie wordt het station omgebouwd tot hub en in Stiens gebeurt hetzelfde. Maar het kan ook zo zijn dat er nog helemaal geen tankstation aanwezig is, zoals in het dorp Berlikum. Daar ligt een nog leeg kavel, waar laadpalen, openbaar vervoer en deelvervoer samen zullen komen onder de vlag van TanQyou. Op het retailpark in het Gelderse Duiven wordt daarnaast een gloednieuw TanQyou-station gebouwd. Daar wordt vanaf de eerste dag gelijk ook deelvervoer aangeboden. Overigens is het niet zo dat elke nieuwbouwlocatie per definitie een hub wordt. Ze bouwen dit jaar ook een nieuw tankstation in Dalfsen aan de nieuwe vierbaansweg van Zwolle naar Ommen. Naast de wijkhubs zijn er de cityhubs. Dat zijn grotere hub locaties aan de randen van de steden. De structuur van wijkhubs is in de woonwijken te vinden. De cityhubs zijn daarbij de verbindende schakel naar de wijkhubs. “Daar bedienen we automobilisten, OV-gebruikers en deelvervoergebruikers. Van shops is bij de wijkhubs in eerste instantie geen sprake. Voor de cityhubs ligt dat anders. “Heel veel gemeentes willen op dit moment een mobiliteit hub. Die kosten geld en leveren de tankstation keten niet direct geld op. De cityhubs doen dat wel. Daar combineer je conventioneel tanken, waterstof, een supermarkt, laden en bijvoorbeeld een kettingwasstraat. Als ze een cityhub mogen exploiteren, geven ze een gemeente zes wijkhubs cadeau. Vanaf 1 januari 2023 zijn Werkgevers met honderd of meer werknemers verplicht, om bij te houden hoeveel CO2 werknemers uitstoten tijdens het woon-werk.

Vloto

In Driemond is door Solarhub Driemond gefaciliteerd door Vloto uit Muiden een een proef gestart met elektrische deelauto’s voor de inwoners. Zij hebben nu toegang tot een elektrische VW ID-4 en binnenkort ook een Microlino. Voor elk gedeeld voertuig komen vijf tot tien publieke parkeerplaatsen vrij die worden gebruikt voor vergroening. Solarhub Driemond die wordt gesteund door de Dorpsraad Driemond gaat uit van acht laadpalen, waarvan vier exclusief bestemd voor de deelauto’s. De rest is beschikbaar is voor andere elektrische autobezitters in de wijk. De standplaats is voorzien van een overkapping met zonnepanelen, en de voertuigen kunnen sleutelloos worden geboekt. De proef loopt tot eind augustus en is bedoeld om de voordelen van deelauto’s te demonstreren en mogelijk een aantrekkelijk alternatief te bieden voor gezinnen die overwegen een tweede auto aan te schaffen.verkeer. TanQyou biedt met haar mobiliteitsplatform, werkgevers de mogelijkheid om de co2 uitstoot van de werknemers in te zien.


In het commissiedebat Auto van 15 juni 2023 is door D66 bij de Minister geïnformeerd over een definitie voor deelmobiliteit. Een eenduidige (juridisch handhaafbare) definitie waarbij ook onderscheid gemaakt kan worden tussen huurvoertuigen en deelvoertuigen ontbreekt op dit moment. Een definitie kan gemeenten helpen met handhaving van lokale regelgeving en kan op landelijk niveau helpen bij juridische en fiscale vraagstukken. Het CROW en het KiM begeleiden dit traject. Het doel is om een definitie op te stellen die bruikbaar is voor alle overheidslagen. De verwachting is dat in Q3 van dit jaar een eerste versie van een (juridisch handhaafbare) definitie wordt opgeleverd.

Er worden al veel inspanningen door overheden ondernomen op het onderwerp deelmobiliteit, maar meer samenhang is nodig om tot opschaling, effectiever en efficiënter beleid voor deelmobiliteit te komen. De oprichting van het Samenwerkingsprogramma Deelmobiliteit draagt eraan bij om deze samenhang te stimuleren.

Centraal in het samenwerkingsprogramma staan standaardisatie, harmonisatie en kennisdeling. Zo wordt het inzicht, de samenhang en de voorspelbaarheid van beleid voor marktpartijen vergroot, wat de kans op opschaling verbetert. Het Samenwerkingsprogramma richt zich op verschillende deelmodaliteiten; naast de deelauto ook op de deel(bak)fiets en deelscooter. In het programma is er naast een rol voor IenW, BZK, regionale en lokale medeoverheden ook een belangrijke rol om kennis te delen voor de koepelorganisaties VNG, CROW, GNMI en Platform31.

Terug naar nieuwsoverzicht
Terug naar blogoverzicht
Voor vragen, sponsoring, adverteren, reacties of klachten kunt u mailen naar Rvschaik@bvs.nl
error: Content is protected !!