Deeleconomie

Steeds meer consumenten laten andere consumenten gebruik maken van hun eigendommen op het moment dat zij deze niet zelf nodig hebben. Deze ontwikkeling wordt deeleconomie genoemd. Bekend zijn de verhuur van woon/slaapruimte via bijvoorbeeld Airbnb. Of de (ver)huur van een auto via Snappcar of Mywheels. Ook het lenen van allerlei zaken die je maar incidenteel nodig hebt kan bij buurtgenoten via bijvoorbeeld Peerby. Online platformen zijn websites of apps die bemiddelen in de uitwisseling van goederen, diensten of informatie. Bekende voorbeelden zijn Airbnb, Uber, Marktplaats en Werkspot. In korte tijd hebben online platformen een belangrijke positie verworven in economie en maatschappij. Ze hebben de manier waarop we werken, winkelen, communiceren, boodschappen doen, of eten bestellen sterk veranderd.

Via internet en sociale media is eenvoudig om “vraag” en “aanbod” bij elkaar te brengen. De verzekeringen zijn vaak nog niet voorbereid op de ontwikkeling naar een deeleconomie. Bij de particuliere autoverzekeringen is verhuur van de auto bijvoorbeeld van dekking uitgesloten. Ook bij de inboedelverzekering van uw woning wordt ervan uitgegaan, dat u zelf de woning bewoont. Verhuurt u de woning en veroorzaken de huurders schade aan de inboedel, dan is deze niet automatisch verzekerd bij de inboedelverzekeringen. 

Twintig gemeenten gaan samen met autoverhuur- en -leasebedrijven en andere aanbieders het autodelen een forse impuls geven. De Gemeente Alphen aan den Rijn wil met de campagne ‘Mijn Auto, Jouw Auto’ een bijdrage leveren aan duurzaamheid. En ook de regio Amsterdam en BOVAG willen het autodelen verder stimuleren en ontwikkelen. 21 procent van de BOVAG leden is al actief met autodelen. De twintig gemeenten hebben een “Green Deal Autodelen”  ondertekend. In de gemeente Hollands Kroon komen in de 2020 de eerste mobipunten. Hier kunnen reizigers overstappen van bijvoorbeeld de bus naar een elektrische fiets of deelauto. De Gemeente Amsterdam wil meer deelscooters en het aantal in de stad flink uitbreiden. Op dit moment rijden er door heel Amsterdam 770 deelscooters, maar dat moeten er straks 1.200 worden. De uitbreiding is volgens de gemeente nodig om tot een betere spreiding van deelscooters over de stad te komen. Ondertussen is er veel overlast en misbruik  van de scooters

De Gemeente Utrecht is al vijf jaar lang koploper van Nederland met deelauto’s. In 2018 kreeg Utrecht de “Autodeel Award”. Van de 353.000 inwoners deelt bijna 10% een auto (4265). Snappcar, Greenwheels, en We­drivesolar zijn hier de grootste aanbieders. Vooral jongeren delen vaak en graag. De gemeente heeft een deelhub geopend voor een proefperiode van drie jaar. Bij efficiënt autodelen kan een deelauto tot wel negen andere auto’s vervangen.

De Eindhovense aanbieder van zakelijke deelauto’s Amber gaat het netwerk van 70 locaties verdubbelen naar meer dan 140 en de omzet verdrievoudigen met behulp van meerdere investeerders waaronder een van hun klanten De Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) (via fonds Brabant Ventures in het bedrijf. Eerder investeerde BMW-dealer Pala al in het elektrische autodeelplatform. Amber heeft ruim 225 bedrijven als klant en heeft meer dan 7.000 gebruikers.

De importeurs van BMW en Daimler krimpen daarentegen hun gezamenlijke autodeeltak Share Now al na minder dan een jaar drastisch in en in de Verenigde Staten worden alle activiteiten zelfs geheel stopgezet. In Europa gaat Share Now alleen nog door in 18 grote steden waar een winstgevende exploitatie mogelijk moet zijn. Zelfs in Londen, Brussel en Florence geeft Share Now het op omdat de kosten de pan uit rijzen. Ook autodeel-dienst Marven van GM is in acht Amerikaanse steden stopgezet en Ford rijdt ook niet meer met haar shuttles Chariot. 30 procent van de vaste gebruikers van een deelauto maakt er slechts incidenteel gebruik van en 50 procent gebruikt de deelauto maar enkele keren per jaar.

Toch is de deelauto voor de meeste huishoudens die er gebruik van maken de belangrijkste auto. Voor 45 procent is het zelfs de enige auto die zij gebruiken. In plaats van gemiddeld 23 uur per dag stil te staan is een deelauto de ultieme oplossing. Beginnende bestuurders willen steeds vaker geen eigen auto en zien de voordelen van het delen wel in. Het aanbod is echter nog gering. Op dit moment heeft elk deelautobedrijf een eigen app, maar er wordt gestreefd om de krachten van partijen te bundelen met een gezamenlijke app. In Diemen blijkt ook veel interesse voor deelauto’s. Vooral vanwege de hoge kosten die eigen auto’s met zich meebrengen en de beperkte parkeermogelijkheden wordt al veel voor een platform als Snappcar gekozen waar particulieren hun auto onderling met behulp van het platform kunnen delen. In de gemeente Diemen rijden inmiddels al meer dan 10.000 auto’s wat neer komt op 719 auto’s per vierkante kilometer. Hiervan staat het grootste deel dagelijks ruim 20 uur stil. Deze autobezitters kunnen hun auto aanbieden tegen een vaste prijs per dagdeel en hiermee de kosten van de auto terugverdienen op momenten en dagen dat je deze zelf niet nodig hebt. Deelnemers aan het platform kunnen zelf de voorwaarden bepalen, zoals het wel of niet mogen roken en of er huisdieren in de auto mee mogen.

Zonder eigen auto wordt reizen veel duurzamer, flexibeler en ook bewuster. De particuliere autobezitter staat echter niet snel z’n eigen auto en zijn individuele mobiliteit en vrijheid af. Je kunt al voor ongeveer € 20 per dag een auto huren van een particulier. Met het verhuren van je auto verdien je niet je hele auto terug, maar het scheelt wel enorm in de kosten. De huurder van een deelauto kan voor een relatief laag bedrag eenvoudig en snel een auto huren en daarmee de kosten van een dure eigen auto uitsparen en hoeft zich bovendien geen zorgen meer te maken over het onderhoud, de verzekering, de belasting, de herstellingen of de autokeuring. In en rond Diemen kun je kiezen uit ruim 30 verschillende automerken, zo’n 10 verschillende typen auto’s, zowel handgeschakelde als automaat. Er is dus vrijwel altijd een passende geschikte auto beschikbaar.

Zowel verhuurders als huurders dragen bij aan een duurzamer Nederland met minder auto’s en minder CO2 uitstoot. Via het platform SnappCar zijn ruim 200 deel auto’s beschikbaar en in Amsterdam bevat het aanbod via hetzelfde platform bijna 600 auto’s. Het platform bemiddelt uitsluitend tussen particuliere huurders en verhuurders en zij vragen per rit een vast bedrag voor transactiekosten en (deel)verzekering. De eigenaar en de huurder moeten voor en na de verhuur bijzonderheden vermelden op het Snapp-formulier. Huurders en verhuurders kunnen elkaar achteraf beoordelen met 1 tot 5 sterren.

Buiten Nederland wil Volkswagen haar autodeeldienst WeShare verder uitbreiden met elektrische deelauto’s in Berlijn, Praag, Hamburg, Parijs, Madrid, Boedapest, München en Milaan. WeShare draait sinds 2019 in Berlijn met 1.500 e-Golf auto’s waarvoor er inmiddels 50.000 mensen zich geregistreerd hebben en driekwart ook regelmatig gebruik maken van één van de auto’s. Het aanbod wordt met de introductie in de zeven nieuwe steden opgevoerd naar 8.400 auto’s. In Praag en Boedapest zijn dat Skoda’s, in de andere steden VW e-Golf’s en e-up’s later gevolgd door de ID.3.

De deelauto dient APK-gekeurd en verzekerd te zijn, de wegenbelasting betaald en periodiek onderhoud te krijgen. Uitlenen vereist goede afspraken via het platform en met de persoon die de auto leent. Snappcar verzorgd een speciale deelauto-verzekering. De meeste verzekeraars vinden het immers niet goed dat je de auto zomaar aan iedereen uitleent. Je kunt dit ook zelf regelen via de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik .

Als iemand je auto via een platform wil lenen, krijg je een email of sms. Je kunt het verzoek altijd weigeren als de potentiële huurder je niet bevalt. Afgeven van de sleutel hoeft niet bij auto’s met een boordcomputer die ervoor zorgt dat de ontgrendeld kan worden via een app of een sms. WeGo maakt daar standaard gebruik van. MyWheels biedt dit als optie.

Een deelauto vind je bij de volgende aanbieders:

In de Green Deal Autodelen was afgesproken dat er in 2018 ongeveer 100.000 deelauto’s moesten zijn. Later werd het streefjaar bijgesteld naar 2021. Maar dat wordt bij lange na niet gehaald. Er zijn nog slechts 87.000 deelauto’s in heel Nederland. Hierbij gaat het zowel om wagens van deelbedrijven als om wagens die particulier gedeeld worden via  apps. De kosten van deelauto’s blijken in de praktijk relatief hoog, ook in vergelijking met het huren van een auto.  Gemeenten die meededen met de City Deal elektrische deelmobiliteit, zoals Amstelveen en Amersfoort, staan in de top 10 van gemeenten met de meeste deelauto’s per 100.000 inwoners. De grote steden Utrecht en Amsterdam voeren de lijst aan; Utrecht heeft bijna 2000 deelauto’s per 100.000 inwoners. Het deelauto wagenpark werd in 2020 met 13.000 auto’s extra een stuk groter dan de jaren ervoor. De cijfers laten zien dat nu ook een belangrijk deel van de groei van ‘business carsharing’ komt.

Tweewielers

Felyx is binnen Nederland het langst actief en heeft deelscooters in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Het inmiddels failliete GreenMo was sinds 2014 één van de grootste aanbieders van elektrische leasevoertuigen voor de zakelijke markt. Ze hadden dertigduizend voertuigen in Nederland, België, Duitsland, Engeland, Frankrijk en Oostenrijk en klanten zoals Just Eat Takeaway (Thuisbezorgd.nl), Domino’s en de politie. Daarnaast waren ze oprichter van deelscooterplatform Go Sharing, dat sinds 2019 de consumentenmarkt bestormde met vijfduizend elektrische voertuigen in Nederlandse steden, Antwerpen en Wenen.

Met in totaal 30.000 voertuigen in zes landen bouwen Doeke Boersma en Donny van den Oever met GreenMo en GoSharing aan een imperium van elektrische (deel)scooters en -fietsen en dat bereiken ze door overnames. De elektrische deelscooters van Go Sharing zijn te delen in Rotterdam, Eindhoven en Helmond. De e-scooters van Check zijn er alleen in Rotterdam. Go Sharing vertrok uit 32 van de 45 Gemeentes waar ze zich hadden gevestigd. De scooters worden te weinig gebruikt en veelal gesloopt. Het concern ging in januari 2023 failliet en wordt door de investeerder doorgestart.

Camptoo

Ook deelbedrijf Camptoo heeft eind in oktober 2022 surseance van betaling moeten aanvragen en ging vervolgens failliet. Het deelplatform voor campers en caravans werd in 2014 opgericht door Martijn Peeters, Joep Roebroek en Roel Sadza en breidde sindsdien snel uit op de Europese markt en in Australië.  Camptoo wil de komende boekingen door kunnen laten gaanen onderzoekt samen met de bewindvoerder of dit doel haalbaar is. Voor verdere informatie verwijst Camptoo naar gmw.nl. Na een goed 2021 gaat het in 2021 ineens slechter en door drie extra tegenslagen moest het bedrijf na 8 jaar uiteindelijk toch surseance van betaling aanvragen. In oktober 2021 was er nog geen vuiltje aan de lucht en werd gemeld dat het goed ging bij Camptoo. Daarom werd ook de Deense concurrent Out2Camp met nog eens 400 campers overgenomen in Denemarken en Zweden. In de acht jaar van haar bestaan hebben via Camptoo meer dan 180.000 klanten uit 81 landen geboekt. Er werden 8.920 campers en caravans verhuurd.

Felyx

Felyx haalde een investering van 24 miljoen euro op, waarmee het bedrijf wil uitbreiden in Europa. Eerst zijn Duitsland en Frankrijk aan de beurt. Ook in de Benelux wil het bedrijf doorgroeien. Daar is het bedrijf, dat in 2017 werd opgericht door Quinten Selhorst en Maarten Poot, inmiddels marktleider. Felyx is momenteel actief in negen steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Delft, Haarlem, Den Bosch en Brussel. Via de app kan je een scooter huren voor 30 cent per minuut. De financieringsronde wordt geleid door De Hoge Dennen Capital en huidig grootaandeelhouder en onderneemster Anne-Marie Rakhorst. De omzet van Felyx is afgelopen jaar verdubbeld. Sinds juni 2020 dekken de inkomsten alle operationele uitgaven. In een jaar tijd is Felyx gegroeid van duizend naar drieduizend “brommertjes”, zoals Selhorst ze noemt. “Voor dit jaar verwachten wij hetzelfde groeiratio. Een brommer heeft een afschrijvingstermijn van gemiddeld vijf jaar, dat is een beetje afhankelijk van waar je voor kiest. Ook het aantal medewerkers groeit hard. “Vorig jaar gingen zij van 30 naar 100 fte, nu staan zij al op 130 fte. De 24 miljoen euro die is opgehaald, een recordinvestering voor Felyx, wordt ook gebruikt om meer personeel aan te nemen. Daarnaast wordt geïnvesteerd in verdere professionalisering en techniek. Voor Duitsland kijken zij naar steden als Dortmund, Berlijn, Leipzig en Keulen. In Frankrijk wordt gekeken naar Parijs, Lyon, Bordeaux, Marseille en Nice. In het buitenland krijgt de deelscooterdienst ook te maken met elektrische stepjes (die in Nederland niet de weg op mogen). Die stepjes worden vooral gebruikt door toeristen voor hele kleine afstanden. Voor honderd euro kan je al zelf zo’n stepje kopen. Onze brommers worden gebruikt voor afstanden van 5 tot 8 kilometer. Voorlopig houdt Felyx het dan ook bij de elektrische deelscooters.

Cyclovriend/Fietsvoordeelshop/Cycle Share/ Urbee/Juizz/Bikefriend

Het Amsterdams Klimaat en Energiefonds stak in 2016 samen met Qwic, Dutch Bicycle Rental en Skopei 2,1 miljoen euro in de deelfiets startup Urbee.  De drie oprichtende partijen Qwic, Dutch, Bicycle Rental en Skopei wilden met Urbee in 2017 met de uitrol van nog eens 750 fietsen, het totaal aantal van 1.150 fietsen halen  in 2017 en daarna uitbreiden naar 1.500 fietsen. Het project strandde echter in april 2023 waarna de familie Vriend van Fietsvoordeelshop Urbee (eigenaar van Cyclo Share,  Cyclo Vriend,  Leasefietsshop en Mo-Tech) de onderneming overnam.  Fietsvoordeelshop.nl nam 12 februari 2021 Juizz over die bijna failliet ging, in 2022 werd CycleShare overgenomen en in april 2023 Urbee. De merknamen bleven in gebruik. De Louwman Group is sinds december 2019 de enige aandeelhouder van het bedrijf. Louwman Group werd opgericht in 1923 en is importeur van Toyota, Lexus, Morgan en Suzuki. Ook doet het corncern in motorfietsen en buitenboordmotoren. Behalve in Nederland is Louwman Group actief in België, Zweden en Tsjechië. Louwman Dealer Group overspant meer dan 70 retail locaties. Bij Louwman Group zijn bijna 3400 medewerkers in 5 divisies actief in Nederland, België, Zweden en Tsjechië. In januari 2021 heeft de Louwman Group haar belang vergroot. De familie Vriend verkocht alle aandelen aan Louwman. CycloVriend was een familiebedrijf die door grootvader Klaas Vriend werd gestart in 1972 met een fietsenwinkel in Opmeer. Uiteindelijk werd het bedrijf door hem uitgebouwd tot vijf vestigingen, waarna hij in 1989 het bedrijf overdroeg aan zijn zoons, die ieder voor zichzelf verder gingen met een winkel. In 2013 kwam Mark Vriend (derde generatie) in het bedrijf. Mark Vriend was net begonnen bij zijn accountantsorganisatie Ernst & Young.  Kleinzonen Niels, Jack en Mark Vriend, richtten in september 2020 CycloVriend op en groeiden, met behulp van investeerder Louwman al snel door tal van kwakkelende deelfietsbedrijven over te nemen.  De broers cashten in juni 2023. Naast een webshop heeft het bedrijf (met het hoofdkantoor inmiddels in Amersfoort) ook 24 tweewielerzaken.

Go Sharing

De deelvoertuigen van GO Sharing zijn na de doorstart door het Turkse BinBin weer te gebruiken. BinBin is de grootste aanbieder van deelvervoer in Turkije. Dankzij de doorstart kon GO Sharing zijn deeldienst voortzetten en bleven alle reeds aangeschafte tegoeden geldig. In januari 2023  werden alle scooters en e-bikes van het bedrijf van de weg gehaald. Er werd surseance van betaling verkregen. Het bedrijf was in de problemen gekomen door het faillissement van GreenMo (zie onder), waarvan de scooters werden geleased. GO Sharing biedt de elektrische deelscooters en -fietsen weer aan aanbieden in  13 gemeenten en gaat verder onder dezelfde naam. BinBin verhuurt in Turkije meer dan 25.000 deelsteps aan ruim 3 miljoen gebruikers in verschillende Oost-Europese landen. Het bedrijf maakt eigen hard- en software die nodig is voor de verhuur van elektrisch deelvervoer.

Greenmo

GreenMo, verhuurder van elektrische scooters en e-bikes, is eind januari 2023 failliet verklaard. De curatoren zijn Marc Udink en Bas Ebels bekendgemaakt. GreenMo haalde relatief recent vergeefs nog een aanzienlijk bedrag op. GreenMo, opgericht in 2013, is vooral bekend van elektrische fietsen voor Thuisbezorgd-koeriers. “De (deel)scooters van het bedrijf bepalen een deel van het Nederlandse straatbeeld. GreenMo heeft een vloot van ongeveer 35.000 elektrische voertuigen waarvan een groot deel wordt verhuurd en was marktleider in de verhuur van elektrische voertuigen, onder meer aan Domino’s Pizza en de politie. De activiteiten van het bedrijf worden voorlopig voortgezet in afwachting van een doorstart binnen enkele weken. Greenmo nam in mei 2021 het toen 126 jaar oude onderhoudsbedrijf Helmstadt over. Dat is een specialist in het leveren en onderhouden van elektrische voertuigen voor onder meer Defensie en de gemeente Amsterdam. GreenMo hoopte met de inlijving in te spelen op de groei van de bezorging van boodschappen.  Deelscooter- en fietsbedrijf GO Sharing een onderdeel van Greenmo is niet failliet. Tot de klantenkring van GreenMo, gevestigd in het Gelderse Waardenburg, behoorden onder meer Thuisbezorgd, Domino’s Pizza, verschillende flitsbezorgers (Getir, Gorillas) en zelfs de politie. In totaal rijden er door heel Europa 35.000 scooters van het bedrijf

Moveyou

Mobiliteitsplatform MoveYou dat afstand van Tanqyou (zie onder) heeft in 2021 deelmobiliteitsaanbieder GoAbout overgenomen.  MoveYou bouwt met zijn platform aan een ecosysteem. Met de overname van GoAbout breidt MoveYou haar dienstverlening, die momenteel bestaat uit API’s voor tanken, parkeren en opladen, uit met een gedeelde fiets- en auto-infrastructuur. MoveYou levert aggregatordiensten in de snelgroeiende markt van MaaS ‘Mobility as a Service’. Op dit moment biedt MoveYou de volgende diensten aan; Tanken, Parkeren, Opladen, Gedeeld vervoer en Openbaar vervoer. Die via een platform beschikbaar zijn voor klanten binnen de brandstofsector, automotive of partijen met een bredere mobiliteitsvisie. GoAbout is pionier op het gebied van deelvervoer in Nederland en biedt sinds 2012 een assortiment deelfietsen, deelauto’s en OV-tickets aan. De GoAbout App is hét alternatief voor je eigen auto en fiets. En heeft ook drie zakelijke dienstverleners; Trip Planner API & Widget, Hub en BikeSharing-platform.

My Wheels

Het gebruik van de deelauto’s van MyWheels is in 2022 ruim verdubbeld en het aantal klanten is gestegen naar 350.000. Dit is een stijging van bijna zestig procent ten opzichte van het jaar ervoor. Autodelen stijgt vooral in populariteit onder de doelgroep van 25 tot 40 jaar. Het deelautobedrijf vaart wel bij de  stakingen van de NS en het openbaar vervoer. Sinds de fusie met Amber heeft MyWheels 2.900 deelauto’s tot6 haar beschikking. De deelauto’s van My Wheels worden voornamelijk gebruikt in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, maar ook is er een grote toename in Haarlem en Leiden.
Het gebruik van deelauto’s heeft een grote positieve impact op de openbare ruimte en emissiereductie. Verder blijven ze de vloot uitbreiden, met alleen nog elektrische voertuigen. Dit draagt bij aan één van hun doelstellingen: vanaf 2025 volledig elektrisch.  MyWheels belooft altijd een deelauto op loopafstand. MyWheels begon in 1993 met één enkele deelauto. Vanaf 2023 zou de bestaande vloot worden uitgebreid met 5.000 elektrische zonneauto’s van Lightyear, maar deze ging failliet. Met de overname van Connectcar namen ze  Greenwheels van PON  over. MyWheels hoopt er op korte termijn 100.000 klanten bij te krijgen. Het bedrijf heeft ongeveer 2.500 deelauto’s, waarvan 1.327 elektrisch. De sterke groei van MyWheels heeft in 2021 geleid tot 22.500 auto’s minder op de weg.

Swapfiets

De onderneming met fietsdeelabonnementen boekt jaar op jaar verlies en dit is sinds de oprichting opgelopen naar  106 miljoen euro. In 2021 en 2022 stond Swapfiets al 29,3 miljoen euro in het rood, ondanks de omzetgroei met in 2022  met wel 40%. (73 miljoen euro meer omzet). Over het afgelopen boekjaar werd 31 miljoen euro verlies geleden. Swapfiets wacht vanwege deze cijfers nog even met het uitbreiden naar meer steden dan de 60 die ze al voorzien van leenfietsen. Slechts de helft van deze steden is winstgevend. Een abonnement afsluiten kost 20 euro per maand voor een gewone fiets en voor een elektrische fiets betaal je ongeveer 60 tot 75 euro. Als je een lekke band hebt, of schade, dan komt Swapfiets dat zonder extra kosten oplossen. Het voornemen was om 1 miljoen abonnementen te hebben in 2025 maar dat aantal blijft nu steken op ongeveer 269.000 in 2023. Er moeten er in 2023 dus nog 30.000 bijkomen. Eigenaar Pon laat weten dat vooral het aantal kapotte en verdwenen fietsen een zware wissel trekken op het bedrijfsresultaat. In 2021 moest hier maar liefst 11 miljoen euro op worden afgeschreven. Ongeveer  44% van alle Swapfietsen is verdwenen. Er is nu een voorziening getroffen  voor 7,6 miljoen euro voor fietsen die niet meer terugkomen en  3,6 miljoen euro voor schade aan de fietsen. In 2021 reden er voor  13,9 miljoen euro aan Swapfietsen rond. Pon investeerde in de eerste instantie 84 miljoen euro in het bedrijf en in 2021 moest daar  26,3 miljoen bij. Ook werd er een lening van  11,2 miljoen euro afgesloten. De Swapfiets moet in 2025 volledig recyclebaar worden door de fietsen degelijker en duurzamer te maken Zo wil Swapfiets besparen op de kosten van schades, die veel tijd en geld kosten. Swapfiets werkt aan een nieuw frame voor e-bikes, dat zó ontwikkeld is dat je er elektromotoren van verschillende fabrikanten op passen. Als een elektromotor van ene bepaald merk dan niet meer leverbaar is, kan er een ander ,merk motor op. Spatborden worden vervangen door buigzame varianten, die niet breken en ook kiest Swapfiets voor dure fietskettingen, die 20% duurder zijn maar 60% langer meegaan. De blauwe banden worden gehuurd van het Italiaanse Vittoria. Lekke banden kunnen worden doorberekend. Elke band is daarom voorzien van een unieke code. Vittoria blijft eigenaar van de banden. Dit systeem wil Pon ook voor de andere onderdelen. Het bedrijf zit nu op 88% recyclebaar maar in 2025 moet dat 100% worden. Zadels en trappers zijn lastig te recyclen. Grote kans dat de vernielingen en de diefstallen het bedrijf, net als Greenmo, uiteindelijk de kop gaat kosten. De omzet is 71,7 miljoen euro. Swapfiets sluit en aantal vestigingen in Frankrijk en Duitsland. Ook vertrekken ze uit Milaan. Ook stopten ze met elektrische scooters en kwamen er hiervoor in de plaats meer elektrische fietsen bij

Tanqyo

ICT’er  Jan Harmen Akkermank begon in 2011 met het bouwen van het eerste tankstation. Door de aankoop van een perceel met tankstation vergunning en de overtuiging niet het zoveelste onbemande tankstation te willen bouwen, ontstond het idee om klanten op een onbemand tankstation weer het gevoel van herkenning te geven. Door het digitale loyaliteitssysteem wordt de terugkerende klant herkend, beloond en krijgt deze inzage in zijn online brandstofadministratie. TanQyou telt inmiddels 22 onbemande tankstations, die hun leden herkennen. TanQyou innoveert door twee werelden te combineren: de brandstofbranche en IT. Zo maak je bijvoorbeeld met iedere liter die bij een TanQyou tankstations* tankt kans op een periodieke prijzenpot.  Ook wordt automatisch de brandstofadministratie bijgehouden, kun je voordelig en eenvoudig parkeren met TanQyou Park, gereden ritten registreren en binnenkort ook gebruik maken van EV-laden, inchecken in het openbaar vervoer en met één klik nieuwe ruitenwissers aanschaffen. Voor zakelijke klanten bieden ze meerdere mogelijkheden alles rondom zakelijke mobiliteit inzichtelijker en makkelijker maken. Door gebruik te maken van onze zakelijke diensten, waaronder TanQyou Fleetmanager, TanQyou FuelCard (tankstation netwerk met meer dan 500 tankstations) en TanQyou Prime wordt het MKB op het gebied van mobiliteit totaal verzorgd. Zo zorgt de dongel van TanQyou Prime niet alleen voor een fiscaal sluitende rittenregistratie, maar ook dat een parkeertransactie direct stopt bij het wegrijden van de auto. Op dit moment loopt er een pilot voor deelauto’s: TanQyou Vroomm. Gezichtsherkenning zit er eveneens aan te komen. Dit moet contactloos betalen bij een tankstation voor iedereen mogelijk maken. Ook zijn ze samen met provincies en vervoersbedrijven bezig om het inchecken in het openbaar vervoer en de betaling van een stations fiet via hun app mogelijk te maken. TanQyou bouwt langs de provinciale weg N340 nabij Dalfsen een nieuw tankstation. In het voorjaar van 2023 wordt verwacht het tankstation open gaat. Het bedrijf groeit hard en heeft inmiddels een netwerk van 28 onbemande tankstations in het ‘middensegment’ opgebouwd. Met de omkleuringen die nog gepland staan, zoals die van de BP-locatie in IJmuiden, wordt dat aantal zeker uitgebreid tot 36. Het is de bedoeling dat het netwerk met vijf locaties per jaar groeit tot vijftig stations in 2025.Volgens eigenaar Akkerman telt Nederland momenteel veel te veel tankstations. Van de bijna 4.000 stations die ons land rijk is, kan je goed doorrekenen welke eraf vallen, meent hij. Met name de plek wordt daarbij doorslaggevend. “In de kleine dorpen waar je nu twee of drie tankstations hebt, geloven wij dat er straks nog maar één over is. In onze visie zetten wij er daarom op in om die tankstations te transformeren tot mobiliteitshubs.  Hoewel ze bij TanQyou ook geloven dat de (elektrische) auto over tien jaar nog steeds het belangrijkste transport- en vervoermiddel is, zijn ze er dus van overtuigd dat de verschillende vormen van vervoer belangrijkere aanvullingen op elkaar worden. Zo zullen auto’s, bussen en bijvoorbeeld deelfietsen en -scooters allemaal een deel van de reis van A naar B voor hun rekening gaan nemen. In de TanQyou-wijkhubs worden deze modaliteiten samengebracht. Bijzonder aan de wijkhubs is dat ze modulair zijn opgebouwd. Ze bestaan altijd uit een zogenaamde baseunit. Dit is aan de ene kant een luxe uitgevoerd bushokje met daarin een touchscreenscherm waarop bijvoorbeeld reizen gepland en kaartjes gekocht kunnen worden. Ook is via het scherm te zien hoeveel scooters er nog beschikbaar zijn op de hub en wat eventueel de dichtstbijzijnde locatie is waar deze nog wel staan. Aan de achterzijde van het basiselement kan indien gewenst een pakketkluis geplaatst worden. De standaard unit is verder voorzien van camerabewaking en verlichting, die automatisch dempt als er niemand is. Aan het element kunnen weer laders gekoppeld worden. Afhankelijk van de plek kan het basiselement zo steeds verder uitgebreid worden met losse delen, zoals een overkapping voor deelscooters. “Door middel van de hubs ga je de deelmodaliteiten verbinden aan de stad. Je brengt het openbaar vervoer samen met onze tankstations. Vanuit de data waarover het bedrijf beschikt, worden de bestaande knelpunten van het openbaar vervoer en de reisbewegingen in kaart gebracht. “Dan krijg je clusters te zien waar voldoende reisbeweging is om een mobiliteitshub te creëren. Vanuit de datastromen bepalen ze wat de beste plekken zijn. Zo exploiteert het bedrijf in het Friese dorp Sint Annaparochie een benzinepomp. De bushalte daar wordt in samenwerking met Arriva, de provincie Fryslân en de gemeente een stukje verlegd, waardoor de tankstationlocatie in één klap een mobiliteitshub wordt. “Als je zorgt dat je voor het dorp het mobiliteitsknooppunt van de toekomst wordt, dan hoef je niet meer te concurreren op prijs, maar ga je concurreren vanuit de behoefte, vanuit de kern. Niet alleen in Sint Annaparochie wordt het station omgebouwd tot hub en in Stiens gebeurt hetzelfde. Maar het kan ook zo zijn dat er nog helemaal geen tankstation aanwezig is, zoals in het dorp Berlikum. Daar ligt een nog leeg kavel, waar laadpalen, openbaar vervoer en deelvervoer samen zullen komen onder de vlag van TanQyou. Op het retailpark in het Gelderse Duiven wordt daarnaast een gloednieuw TanQyou-station gebouwd. Daar wordt vanaf de eerste dag gelijk ook deelvervoer aangeboden. Overigens is het niet zo dat elke nieuwbouwlocatie per definitie een hub wordt. Ze bouwen dit jaar ook een nieuw tankstation in Dalfsen aan de nieuwe vierbaansweg van Zwolle naar Ommen. Naast de wijkhubs zijn er de cityhubs. Dat zijn grotere hub locaties aan de randen van de steden. De structuur van wijkhubs is in de woonwijken te vinden. De cityhubs zijn daarbij de verbindende schakel naar de wijkhubs. “Daar bedienen we automobilisten, OV-gebruikers en deelvervoergebruikers. Van shops is bij de wijkhubs in eerste instantie geen sprake. Voor de cityhubs ligt dat anders. “Heel veel gemeentes willen op dit moment een mobiliteit hub. Die kosten geld en leveren de tankstation keten niet direct geld op. De cityhubs doen dat wel. Daar combineer je conventioneel tanken, waterstof, een supermarkt, laden en bijvoorbeeld een kettingwasstraat. Als ze een cityhub mogen exploiteren, geven ze een gemeente zes wijkhubs cadeau. Vanaf 1 januari 2023 zijn Werkgevers met honderd of meer werknemers verplicht, om bij te houden hoeveel CO2 werknemers uitstoten tijdens het woon-werkverkeer. TanQyou biedt met haar mobiliteitsplatform, werkgevers de mogelijkheid om de co2 uitstoot van de werknemers in te zien.


This domain is for sale

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Content is protected !!