BVS

Voor een betrouwbare en representatieve taxi

Advertisement

Taxiplatforms

De Tweede Kamer heeft geen goedkeuring gegeven voor een apart plenair debat over de petitie “Pas de WP-2000 aan en red de Nederlandse taxibranche”, ingediend door Denk op verzoek van het Taxi Protest Actie Comité (TPA). In plaats daarvan is besloten dat de petitie wordt behandeld door de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat. De petitie, die op 27 mei 2025 werd aangeboden in de Statenpassage van de Tweede Kamer, roept op tot een herziening van de Wet Personenvervoer 2000. Het TPA wijst op oneerlijke concurrentie door digitale platforms zoals Uber en Bolt, lage tarieven en afnemende vakbekwaamheid, met name in grote steden. Hoewel een plenair debat vandaag geen steun kreeg, blijft de petitie in behandeling bij de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat. Het TPA dringt aan op snelle actie om de positie van Nederlandse taxichauffeurs te versterken. “We hebben eerlijke regels en respect voor ons vak nodig,” stelt een woordvoerder van het TPA. Het comité blijft druk uitoefenen op de politiek om concrete maatregelen te nemen voor een duurzame toekomst van de taxibranche.

Als iemand wordt ingehuurd voor structurele werkzaamheden, geen economisch risico draagt en geacht wordt instructies op te volgen, dan is diegene volgens de advocaat-generaal een werknemer van een platform en géén zelfstandige. Volgens het advies van de advocaat-generaal zijn Uber-chauffeurs die voor eigen risico rijden, dus gewoon werknemer.  Hiermee staat FNV sterk in de zaak tegenover Uber. De advocaat-generaal adviseert om ondernemerscriteria een ‘beperkte rol’ te laten spelen in de beoordeling van de arbeidsrelatie. Dat houdt in dat persoonlijk ondernemerschap niet van belang is, zegt Evert Verhulp, hoogleraar arbeidsrecht aan de UvA. Als iemand wordt ingehuurd voor structurele werkzaamheden, geen economisch risico draagt en geacht wordt instructies op te volgen, dan is diegene volgens de advocaat-generaal een werknemer en géén zelfstandige. En dat is zeer waarschijnlijk het geval bij Uber.

  • Uber: In het Verenigd Koninkrijk is de werknemerstatus van chauffeurs definitief bevestigd (2021), zonder verdere beroepsopties. In Nederland loopt een beroep bij het Gerechtshof Amsterdam na de Hoge Raad-uitspraak van februari 2025, met een focus op ondernemerschap versus controle.
  • Bolt: In het Verenigd Koninkrijk zijn chauffeurs sinds november 2024 als werknemers geclassificeerd, met een mogelijke beroepsprocedure in aantocht. In Nederland zijn geen specifieke uitspraken bekend, maar de Uber-zaak kan invloed hebben.
  • Sneleentaxi: Geen directe uitspraken of procedures, maar het platform kan in de toekomst onder druk komen door de bredere trend in de gig-economie.
Bolt

Bolt is sinds juli 2020 actief en investeerde  € 50 miljoen voor verdere groei en EV-integratie emerce.nl. Naast Amsterdam nu ook actief in Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, en recent e-bikes geïntroduceerd in o.a. Groningen en Nijmegen.

Bolt uit Estland is wereldwijd bezig om Uber te kopiëren en zit ze behoorlijk op de hielen. Bolt verzorgt eveneens taxiritten, verhuurt elektrische fietsen en steps, heeft maaltijdbezorgers (Bolt Food), boodschappen- en bezorgdiensten (Bolt Market), deelscooters- en auto’s (Bolt Drive), etc.  Bolt is al overal ter wereld actief maar ook in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk beginnen ze een serieuze concurrent van Uber te worden, In België zijn ze al actief in Brussel, Antwerpen, Kortrijk en Gent en in Nederland zijn ze al vier jaar actief in onder andere Amsterdam, Breda, Den Bosch, Eindhoven, Enschede, Groningen, Hengelo, Nijmegen, Rotterdam, Den Haag, Tilburg en Utrecht. In Nederland willen ze koemnde jaren 50 miljoen euro investeren en zoveel mogelijk steden toevoegen. Net als Uber hebben ook zij een SOS-functie in de app, die onmiddellijke assistentietoegang biedt. De functie op het platform laat automatisch contact opnemen met passagiers en chauffeurs via de app als een voertuig te lang stilstaat. Volgens Bolt zijn er nu in Europa al 150 miljoen gebruikers in meer dan 45 landen in Europa en Afrika en zijn ze goedkoper dan Uber. Volgens hun website bedraagt het starttarief van een Bolt-taxirit 1,40 euro, het kilometertarief 1,20 euro en het tarief per minuut is 0,26 euro. Dat is een stuk lager dan een reguliere taxirit. Bolt laat je negentig dagen van tevoren al een geplande rit inboeken, in plaats van 72 uur van tevoren.

Bolt heeft 220 miljoen euro krediet gereserveerd voor een beursgang en sloot in mei 2024 een overschreden revolverende kredietfaciliteit af van € 220 miljoen à € 235  miljoen af bij  Citigroup, Barclays, Deutsche Bank, Goldman Sachs en JPMorgan, met expliciete vermelding dat dit bedoeld is “om IPO-ready te worden

“De financiering biedt ons extra flexibiliteit, terwijl we eraan werken om ons bedrijf klaar te maken voor een beursintroductie”, zei topman en oprichter Markus Villig. Bij een financieringsronde in 2022 werd het bedrijf gewaardeerd op 7,4 miljard euro. In 2022 leed Bolt een nettoverlies van 72 miljoen euro op een omzet van 1,26 miljard euro. Bolt trok vorig jaar juli een nieuwe financieel directeur aan van het Britse fintechbedrijf Revolut en verklaarde destijds in 2024 winstgevend te willen zijn. Noud Ottens werd benoemd tot de nieuwe general manager. Hij neemt het stokje over van Lars Speekenbrink, die een internationale rol binnen Bolt gaat vervullen. Ottens werkt sinds augustus 2020 bij Bolt, waar hij begon als operations specialist. Daarvoor werkte hij bij onder meer Google en Budbee, een technologiebedrijf in de sector van de last-mile logistiek voor e-commerce. Bolt chauffeurs in Amsterdam kunnen voortaan gebruik maken van een huur Tesla. Het taxiplatform heeft er 50 aangeschaft om chauffeurs te helpen bij de overgang naar elektrisch taxivervoer. Het initiatief kost Bolt 1,6 miljoen euro.

Op 8 november 2024 bepaalde een Britse Employment Tribunal dat Bolt-chauffeurs in het Verenigd Koninkrijk, net als Uber, ook als “werknemers” moeten worden geclassificeerd, in navolging van de Uber-uitspraak. Deze uitspraak, die meer dan 100.000 chauffeurs treft, geeft recht op minimumloon, vakantiegeld en andere arbeidsrechten. De rechtbank oordeelde dat Bolt’s controle over chauffeurs, zoals rittoewijzing en prijsstelling, hun status als werknemers bevestigt. Een belangrijke toevoeging was dat chauffeurs betaald moeten worden voor alle tijd dat ze zijn ingelogd op de Bolt-app, mits ze niet gelijktijdig op andere platforms zoals Uber werken (ook wel “multi-apping” genoemd). Dit kan leiden tot collectieve compensatieclaims van meer dan £200 miljoen, met een gemiddelde van £15.000 per chauffeur. Bolt heeft aangekondigd de uitspraak te bestuderen en overweegt een beroep aan te tekenen, wat betekent dat de juridische strijd nog niet ten einde is.

Na Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven, breidt Bolt de diensten uit naar Breda, Tilburg en Den Bosch en trekt hiervoor 50 miljoen euro uit. 

Uber

Het in San Francisco gevestigde Rasier Operations, ofwel Uber werd in 2009 opgericht door Garrett Camp en Travis Kalanick en wordt onder andere gefinancierd door Goldman Sachs, Benchmark Capital, Google ventures, Microsoft, Blackrock, Baidu, Tata, Softbank Vision Fund, Citic Group China, the wealth fund of Saudi Arabia, Lowe case Capital en Sherpa Capital.

Amazing Oriental, de grootste Aziatische supermarktketen van Nederland, biedt vanaf vandaag klanten in steden zoals Amsterdam, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Maastricht, Rotterdam en Utrecht de mogelijkheid om via de Uber Eats-app authentieke Aziatische producten te bestellen. Bestellingen worden voortaan bezorgd door Uber Eats-bezorgers.

Uber Technologies zag de beurskoers op Wall Street 26 juli opveren na een gunstige uitspraak van de hoogste rechtbank in Californië. De rechter oordeelde dat Uber chauffeurs daar beschouwd moeten worden als zelfstandigen en niet als werknemers. New Jersey was eerder de eerste Amerikaanse staat die volhard dat de chauffeurs van Uber geen zzp-ers zijn, maar werknemers. Californië had vergelijkbare wetgeving ingevoerd, die per 1 januari in zou gaan. Er werd in een stemming voor inwoners een meerderheid behaald voor een uitzonderingswet, waarmee de bedrijven zelfstandige opdrachtnemers juist niet als werknemers te hoeven behandelen, mits freelancers minimumtarieven en een toelage voor ziektekosten krijgen, naar rato van de gewerkte uren. De staat New York heeft minder vergaande wetgeving doorgevoerd, waarin wel een minimumloon wordt geëist. Kort daarna stopte Uber in de staat. Er wordt gezocht naar een mogelijkheid om de formule voor chauffeurs om te zetten in franchise.

Uber wil ongeveer 100.000 elektrische auto’s van het Chinese merk BYD inzetten in Europa en Latijns-Amerika . De twee bedrijven sloten hiervoor 31 juli 2024 een meerjarige  overeenkomst. De auto’s worden daarna ook in het Midden-Oosten, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland ingezet. Er is ook een samenwerking voor zelfstandig rijdende auto’s voor het Uber-platform ingezet.

Maandelijks maken 156 miljoen consumenten gebruik van Uber. Dat is veertien procent meer dan in 2023. De winst (ebitda) groeide in het tweede kwartaal met 71 procent naar 1,6 miljard dollar. Het vervoeren van passagiers is het winstgevendst: 1,6 miljard dollar (+34%), het bezorgen van maaltijden toont de grootste winstgroei. Dit steeg met 79 procent naar 588 miljoen dollar. Ubers omzet steeg in het tweede kwartaal van 2024 met zeventien procent naar 10,7 miljard dollar. De bruto verkoop steeg 21 procent naar veertig miljard dollar. Uber strijkt daarbij een commissie op voor het bemiddelen tussen klant en leverancier; de taxichauffeur en de restaurants. Netto hield Uber Technologies een miljard dollar over aan zijn activiteiten in het afgelopen kwartaal. Een deel daarvan (333 miljoen) komt voort uit de opwaartse herwaardering van bepaalde, niet gespecificeerde investeringen.

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft Uber een boete opgelegd van 290 miljoen euro. Dat is de hoogste Nederlandse privacyboete ooit. De taxidienst ontvangt de boete voor het doorsturen van persoonsgegevens van Europese chauffeurs naar de Verenigde Staten. Deze gegevens heeft Uber bovendien onvoldoende beschermd, aldus de privacytoezichthouder.

Enkele maanden geleden voegde Uber België de functie ‘TripRadar’ toe aan haar app. Het systeem biedt een bepaalde rit aan meerdere chauffeurs aan. Daarbij kwam ook nog een andere dienst, die de tarieven voor een rit verlaagt door meerdere passagiers dezelfde reis te laten delen. Die functies zorgden voor wrevel onder de Brusselse Uber-chauffeurs. Volgens hen leiden ze tot een “verhoogde concurrentie onder de chauffeurs, en verlaagde inkomsten.” Dat Uber recent de commissie op de meest aantrekkelijke ritten ook nog eens optrok tot 35 procent, was de druppel te veel.

Uber geeft zelf aan dat het niet de bedoeling is om met het nieuwe systeem meer inkomsten uit ritten te genereren, maar wel om ritten die niet worden uitgevoerd aantrekkelijker te maken. “Algemeen genomen verhoogt Uber zijn gemiddelde servicevergoeding niet en blijft het zich inzetten om een gemiddelde servicevergoeding van 25 procent in Brussel te handhaven – zoals dat al jaren het geval is”, aldus een woordvoerder. Uit onvrede kondigden de chauffeurs aanvankelijk een manifestatie aan, maar die werd verboden. Wel riepen ze gebruikers van Uber op de app te boycotten, “tot er iets verandert aan de toenemende onzekerheid”.

Uber heeft van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een boete van 290 miljoen euro gekregen omdat het gegevens van Europese taxichauffeurs doorgaf aan de Verenigde Staten zonder daarbij de privacyregels in acht te nemen. AP spreekt van “een ernstige overtreding”. Het bedrijf verzamelde onder meer locatie gegevens, foto’s, betaalgegevens en identiteitsbewijzen. In sommige gevallen zijn volgens AP ook strafrechtelijke en medische gegevens van chauffeurs verzameld. Uber heeft die informatie ruim twee jaar lang doorgestuurd naar het Amerikaanse hoofdkantoor van het bedrijf, zonder daarbij de persoonsgegevens voldoende te beschermen. Uber heeft eind vorig jaar maatregelen genomen, waardoor de regels niet meer worden overtreden. Het bedrijf laat in een persverklaring weten dat het in beroep gaat tegen de boete en noemt de boete onjuist, onterecht en onrechtvaardig. Het onderzoek door AP begon nadat meer dan 170 Franse chauffeurs een klacht hadden ingediend bij een Franse mensenrechtenorganisatie, die vervolgens weer melding maakte bij de Franse evenknie van de Autoriteit Persoonsgegevens. De melding werd vervolgens doorgegeven aan de Nederlandse AP, omdat het Europese hoofdkantoor in Amsterdam staat. Het bedrag is bepaald aan de hand van de standaardregel dat een boete maximaal 4 procent van de wereldwijde jaaromzet van een bedrijf mag zijn. Uber had vorig jaar een omzet van 34,5 miljard euro. De vorige hoogste boete van de AP was ook al voor Uber. Toen ging het om een bedrag van 10 miljoen euro. Die boete werd opgelegd omdat het bedrijf jarenlang te weinig openheid gaf over hoelang gegevens van Europese chauffeurs bewaard werden. Ook tegen die boete is het bedrijf in beroep gegaan.

Uber verhuurt Tesla’s en Polestars  aan taxichauffeurs. Ook willen ze ongeveer 100.000 elektrische auto’s van het Chinese merk BYD inzetten. Ze willen hiermee de kosten van elektrische auto’s voor Uber-chauffeurs verlagen en miljoenen passagiers laten kennismaken met “milieuvriendelijkere ritten. De auto’s van het Chinese merk worden om te beginnen in Europa en Latijns-Amerika ingezet, daarna in het Midden-Oosten, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. De twee bedrijven gaan ook samenwerken aan toekomstige voertuigen van BYD die zelfstandig kunnen rijden en die op het Uber-platform worden ingezet. Uber krijgt in Europese hoofdsteden de beschikking over in totaal 25.000 elektrische auto’s van verhuurbedrijf Hertz. Hertz en Uber hebben in Noord-Amerika een grootschalige samenwerking, die de twee bedrijven nu voortzetten in Europa. Hertz zal in Europese hoofdsteden elektrische auto’s beschikbaar stellen aan Uber-chauffeurs. Het gaat niet om een gering aantal EV’s van merken als Tesla en Polestar. Londen is de eerste Europese hoofdstad waar Hertz een hele reeks EV’s voor Uber-chauffeurs beschikbaar stelt. Amsterdam en Parijs zijn de volgende steden waar Uber-chauffeurs straks elektrische auto’s via Hertz kunnen gebruiken. De samenwerking met Hertz moet Uber helpen bij zijn voornemen om tegen 2030 niet alleen in Noord-Amerika, maar ook in Europa een uitstootvrije vloot te hebben. Ook Bolt gaat chauffeurs ondersteunen bij de overgang naar elektrische voertuigen (EV’s) en het elektrische passagierstransport in de stad te stimuleren. Amsterdam is een van de eerste steden die is geselecteerd om dit initiatief te testen, met 50 volledig bestickerde, groene Tesla’s. De lancering is in samenwerking met Rentacab, een lokaal verhuurbedrijf voor taxivoertuigen. De groene Tesla’s zullen beschikbaar zijn voor kortetermijnverhuur, waardoor chauffeurs de voertuigen voor flexibele periodes kunnen huren, van enkele uren tot een hele dag.  Bolt wil de komende vier jaar meer dan 50 miljoen euro te investeren in Nederland. De toevoeging van de 50 Tesla’s betekent een investering van 1,6 miljoen euro.  Vanaf 2025 willen zes grote gemeenten geen taxi’s meer binnen hun grenzen hebben rijden die schadelijke stoffen uitstoten. In 2030 moeten álle taxi’s in Nederland schoon en stil zijn.

Uber had sterke Q1 2025 cijfers en zag in het eerste kwartaal een omzetgroei van 14 % en 3 miljard ritten wereldwijd (+18 %)

Sneleentaxi

Sneleentaxi.nl opgericht in 2015 in Utrecht, begon als een platform voor het vooraf boeken van taxiritten, met een focus op luchthavenvervoer. Inmiddels is het uitgegroeid tot een van de grootste taxinetwerken van Nederland, met samenwerkingen met ongeveer 6.000 taxibedrijven, variërend van landelijke spelers tot kleinschalige lokale vervoerders. In 2024 boekte Sneleentaxi een omzet van €20 miljoen, met een ambitieuze doelstelling van €30 miljoen in 2025. Met 350.000 klanten en 50 medewerkers is het bedrijf rendabel en blijft het groeien.

Eind mei 2025 lanceerde Sneleentaxi een innovatieve on-demand taxi-app, beschikbaar in de Apple App Store en Google Play. Hiermee kunnen gebruikers direct een taxi bestellen, vergelijkbaar met concurrenten zoals Uber en Bolt. Het grote verschil is de landelijke dekking: Sneleentaxi is actief in heel Nederland, inclusief dorpen en plattelandsgebieden waar Uber en Bolt vaak niet opereren. Dit maakt het platform uniek en toegankelijk voor een bredere groep gebruikers, ook buiten de Randstad.
Sneleentaxi onderscheidt zich op meerdere vlakken: Betrouwbaarheid: Chauffeurs kunnen een geaccepteerde rit niet zomaar annuleren, wat het risico op last-minute afzeggingen verkleint in vergelijking met Uber of Bolt. De app en klantenservice zijn volledig afgestemd op Nederlandse gebruikers, met ondersteuning via telefoon en chat.
Sneleentaxi gebruikt machine learning en omgekeerde veilingen, waarbij taxibedrijven bieden op ritten. Dit leidt tot efficiënter gebruik van voertuigen en vaak lagere tarieven, tot wel 70% goedkoper dan traditionele taxicentrales.
Prijzen zijn duidelijk en worden vooraf gecommuniceerd, hoewel tarieven in landelijke gebieden hoger kunnen zijn door een kleinere chauffeurspool.

Ondanks het succes zijn er ook klachten van gebruikers. Sommige klanten melden dat taxi’s niet komen opdagen, met name bij voorgeboekte ritten. Andere problemen betreffen de staat van voertuigen, onverwachte annuleringsvoorwaarden en onduidelijkheden rond bagagebeleid. In landelijke gebieden kan de beschikbaarheid van chauffeurs beperkt zijn, wat soms leidt tot hogere prijzen of langere wachttijden. Sneleentaxi werkt aan verbeteringen, zoals het verfijnen van hun algoritmes en het versterken van de klantenservice om deze problemen aan te pakken.

De klanttevredenheid is over het algemeen hoog (Trustpilot 4,3/5; Kiyoh 9,3/10), maar sommige gebruikers ondervonden problemen zoals no-shows of onduidelijke bagagerichtlijnen.
Met een netwerk dat 80% van de Nederlandse taximarkt beslaat, is Sneleentaxi een serieuze concurrent voor Uber en Bolt aan het worden.

Het platform richt zich op verdere groei door technologie en klantgerichtheid te combineren. In 2025 wil Sneleentaxi verdere uitbreiding van het aantal chauffeurs in dunbevolkte gebieden om de service te verbeteren en om prijsverschillen te minimaliseren. Daarnaast wordt geïnvesteerd in duurzaamheid, met een groeiend aandeel elektrische taxi’s in hun netwerk (momenteel circa 15% van de aangesloten voertuigen, met een doel van 25% in 2026).

Sneleentaxi biedt een betrouwbaar, Nederlands alternatief voor internationale taxi-apps, met unieke landelijke dekking en scherpe prijzen dankzij AI en veilingen. Hoewel er ruimte is voor verbetering in klantenservice en operationele betrouwbaarheid, blijft het platform een belangrijke speler in de Nederlandse taxibranche, met een sterke focus op groei en innovatie.

Vanaf mei/juni 2025 kunnen gebruikers overal in NL direct een taxi boeken via de nieuwe app. Het netwerk bestaat uit 6.000+ taxibedrijven en werkt van Vlieland tot Maastricht, met transparante prijzen en eigen klantenservice 

Terug naar nieuwsoverzicht
Terug naar blogoverzicht