BVS

Voor een betrouwbare en representatieve taxi

Advertisement

Koninklijke BAM

Koninklijke BAM Groep NV is een Europese bouwgroep en het grootste bouwbedrijf van Nederland. De aandelen zijn sinds 1959 genoteerd aan NYSE Euronext Amsterdam. BAM heeft een wijdvertakt regionaal netwerk van vestigingen die wereldwijd gespecialiseerde bouw- en infrawerken uitvoert. De raad van commissarissen van Koninklijke BAM Groep nv droeg Frans den Houter voor ter herbenoeming in de raad van bestuur als Chief Financial Officer (CFO) van Koninklijke BAM Groep.  Ruud Joosten is de nieuwe topman van Koninklijke BAM, het bouwbedrijf met ooit circa 18.000 medewerkers is afgeslankt naar ruim 13.000 medewerkers. Een al jaren lopende reorganisatie moet zorgen voor een structurele jaarlijkse kostenbesparing van 100 miljoen euro. 

Risicovolle projecten en activiteiten die niet binnen de nieuwe focus passen, werden afgestoten. Het bedrijf beperkt nu de omvang van projecten en focust op projecten waar het zijn concurrentievoordelen kan benutten. De verkoop van de Belgische activiteiten heeft de balans van BAM versterkt en het risico verminderd. Volgens recente rapporten heeft BAM een solide start van 2025 gemaakt met een groei in omzet en een sterke orderportefeuille in de resterende kernmarkten. Het bedrijf heeft nog een klein deel van de omzet in België.  De plannen voor de verkoop van Interbuild zijn ingetrokken en besloten is om het bedrijf te behouden.

Met de verkoop van een kantoorpand in Glasgow werd ook opnieuw fors gesneden in het vastgoed. (Voor 2014 bijna 200 miljoen euro).

De financieel directeur Thessa Menssen vertrok per 1 juli 2018. Zij werd in oktober 2012 lid van de raad van bestuur en vervulde vanaf januari 2013 de functie van financieel directeur. De nettowinst over het eerste halfjaar van 2018 bedroeg 44,3 miljoen euro. Het aangepast resultaat voor belastingen steeg van 41,1 miljoen euro naar 57,8 miljoen euro. De omzet bedroeg 3,2 miljard euro, een stijging van 125 miljoen euro op jaarbasis. De eerste zes maanden van 2019 werden afgesloten met rode cijfers door hogere kosten dan verwacht bij een groot infraproject, enkele utiliteitsbouwprojecten in Duitsland en een project van BAM International. In totaal vielen de kosten volgens BAM 90 miljoen euro hoger uit dan geraamd.

De winst van BAM was in 2019 bijna gehalveerd. Er restte 11,8 miljoen euro aan winst, tegen 23,8 miljoen euro in 2018. De omzet was vrijwel gelijk als in 2018 en kwam uit op 7,2 miljard euro.  Het dividend was ondertussen flink gedaald want terwijl het in 2018 nog 14 eurocent per aandeel reduceerde dit tot slechts 2 cent. De verwachting van analisten was 11 eurocent. Per 15 april 2020 vertrok chief executive officer Rob van Wingerden. De raad van commissarissen van Koninklijke BAM Groep nv maakte op maandag 17 februari bekend dat in goed overleg is besloten dat hij niet zal worden voorgedragen voor een nieuwe termijn. Ruud Joosten wordt de nieuwe ceo. Hij is nu nog operationeel directeur bij AkzoNobel en volgt Frans den Houter (interim)op, die na de benoeming van Joosten weer financieel directeur wordt. BAM dacht over het 1e half jaar van 2020 130 tot 150 miljoen euro verlies te gaan lijden, maar dat kwam uit op een verlies van dik 234 miljoen euro. Naast de „buitengewone omstandigheden” van de coronacrisis kampte de bouwonderneming ook met verliezen bij BAM International en andere kostenposten.

BAM verkocht in Nederland in het 3e kwartaal 691 woningen, tegenover 594 in dezelfde periode een jaar eerder. Het Verenigd Koninkrijk en Ierland droeg positief bijdroegen aan het huidige verbeterde resultaat. Over de eerste negen maanden van 2020 werd een operationeel resultaat voor belastingen van min 81,8 miljoen euro behaald. In dezelfde periode in 2019 was dat 20,5 miljoen euro. Het derde kwartaal was sprake van een bruto positief resultaat van 51,7 miljoen euro. Daarbij worden herstructureringskosten, bijzondere waardeverminderingen en pensioenbaten buiten beschouwing gelaten. De opbrengsten in de negen maanden tot oktober bedroegen 4,8 miljard euro, ten opzichte van 5,2 miljard euro vorig jaar. 

BAM zag de omzet in 2021 op jaarbasis met 7% groeien tot ruim 7 miljard euro. De nettowinst werd beïnvloed door gewijzigde belastingregels in het Verenigd Koninkrijk en Nederland en het terugtrekken van investeringen vanuit buitenlandse bedrijfstakken. Voor de rest van dit jaar wordt rekening gehouden met een hogere winstmarge dan vorig jaar. BAM verkocht in Nederland tot en met het derde kwartaal 1.787 woningen en dat is een stijging van 7 procent ten opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar. De huidige woningnood zou nog wel eens de redding van de BAM groep kunnen zijn al blijft het concern last houden van slecht presterende grote infrastructuurprojecten. BAM zag de omzet in 2021 en 2022 groeien tot ruim 7 miljard euro. De nettowinst werd beïnvloed door gewijzigde belastingregels in het Verenigd Koninkrijk en Nederland en het terugtrekken van investeringen vanuit buitenlandse bedrijfstakken. BAM verkocht in Nederland tot en met het derde kwartaal 1.787 woningen en dat is een stijging van 7 procent ten opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar. Ondanks de kleine marge van 4% en een trage vergunningsafgifte wist het concern een nettoresultaat over 2022 te boeken van 60 miljoen euro.

BAM behaalde een aangepaste EBITDA van 304 miljoen euro. De omzet was met 6,3 miljard euro iets hoger dan de consensus van 6,1 miljard euro. In 2022 lag de omzet nog op 6,6 miljard euro, wat toen een aangepaste EBITDA opleverde van 350,2 miljoen euro.  Onder de streep bleef er 175 miljoen euro over. Het orderboek daalde licht en bedroeg 9,8 miljard en dat was in 2022 10 miljard euro. BAM keerde over 2023 een dividend uit van 0,20 euro per aandeel. Bovendien gaf BAM via een aandeleninkoop 30 miljoen euro terug aan zijn aandeelhouders.

BAM had het afgelopen jaar een negatief koersrendement van zo’n 29%. In de eerste helft van 2023 werden ook maar 494 huizen in Nederland opgeleverd. Dat waren er een jaar geleden nog 858 in dezelfde periode. De omzet over deze periode was 2,97 miljard euro, maar deze komt voor meer dan de helft uit het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Ondanks de ongunstige resultaten keerde het concern voor het eerst in vier jaar tijd weer 0,15 dividend per aandeel uit.

Half februari 2024 is de Finse investeringsmaatschappij Ahlstrom Invest voor 3% aandeelhouder geworden. De investeerder was in 2022 al ingestapt voor 1,2 miljard. In totaal heeft Ahlstrom nu 8,6 miljoen aandelen in Koninklijke BAM. In het eerste kwartaal van dit jaar heeft BAM 440 woningen in Nederland verkocht. Dat zijn er meer dan in dezelfde periode vorig jaar, toen er 182 woningen van de hand gingen. De woningen werden gekocht door met name particuliere kopers.

Het dividend over 2024 werd verhoogd met 25%, tot € 0,25 per aandeel. Vijftig miljoen euro werd teruggeven aan aandeelhouders via een aandeleninkoop. De operationele winst (ebitda) kwam in 2024 uit op 333 miljoen euro. De verkoop van het onderdeel Invesis droeg daar 50 miljoen euro aan bij. Door deze deal moest wel 107 miljoen euro worden afgeboekt op het eigen vermogen. De waardevermindering is voornamelijk het gevolg van de gestegen rente sinds 2020. De afboeking drukte de nettowinst eind vorig jaar tot 82 miljoen euro. De orderportefeuille is eind 2024 met 33% gestegen, tot 13 miljard euro. De omzet over het hele afgelopen boekjaar nam met 3% toe, tot 6,5 miljard. De verkoop van het resterende 50%-belang in Invesis aan PGGM Infrastructure Fund is in maart 2025 afgerond. Deze verkoop droeg 50 miljoen euro bij aan de gecorrigeerde EBITDA. Wel moest er een afboeking op het eigen vermogen worden gedaan van 107 miljoen euro, die de nettowinst drukte tot 82 miljoen euro.

In de periode van 3 mei dit jaar tot en met 8 november kocht BAM ruim 14,6 miljoen aandelen, voor een gemiddelde prijs van 4,00 euro en een totaalbedrag van 58,4 miljoen euro. BAM kocht deze aandelen in om het verwaterende effect van de uitkering van dividenden in aandelen te neutraliseren, en de uitvoering van een inkoopprogramma ter waarde van 30 miljoen euro om het aantal uitstaande aandelen te verminderen.  Het aandeel BAM Groep klom in een jaar tijd van 3,60 naar rond de 8 euro.

De huidige woningnood en de netcongestie zouden nog wel eens de redding van de Koninklijke BAM groep kunnen zijn

Energietransitie

TenneT heeft een contract afgesloten met BAM Infra Nederland, Strukton Wegen & Beton en VolkerWessels Hoogspanning Civiel voor grote bovengrondse hoogspanningsnetprojecten in Nederland. De raamovereenkomst heeft een initiële looptijd van vier jaar met drie verlengingsopties van twee jaar en een maximale waarde van 2,5 miljard euro. TenneT investeert de komende 10 jaar zo’n 60 miljard in het Nederlandse hoogspanningsnet. Om knelpunten in het hoogspanningsnet op te lossen en te voorkomen moeten de komende jaren een groot aantal bestaande bovengrondse hoogspanningslijnen opgewaardeerd worden  om minimaal 30 procent meer elektriciteit te kunnen transporteren. De komende 10 jaar gaat het om zo’n 600 kilometer. In diezelfde periode verwacht TenneT zo’n 400 kilometer aan nieuwe hoogspanningslijnen te realiseren. Dit betekent een verdrievoudiging van het huidige werkpakket. Om de grote investeringen te dekken zijn de netwerkkosten voor industriële grootverbruikers in Nederland in twee jaar tijd drie keer zo hoog geworden in vergelijking met andere Europese landen. Het kabinet stelt nog eens 19 miljard euro aan leningen beschikbaar waarmee Tennet kan investeren in de uitbreiding van het elektriciteitsnet. De energierekening zal daarom het komend jaar extra stijgen. Groot probleem vormt het personeelstekort dat nog eens wordt verergerd door bezuinigingen op het onderwijs waardoor de aanvoer van geschoold VMBO personeel beperkt is, maar waardoor ook voldoende praktijkleerwerkplekken in gevaar komen.

Vanuit het klimaatfonds is aan Tennet geld beschikbaar gesteld om statushouders te scholen voor deze werkzaamheden. Bedrijven in de technologische industrie willen meer arbeidsmigranten kunnen aantrekken binnen een vakkrachtenregeling. Het tekort aan technici belemmert de energietransitie en de verduurzaming van de industrie. De brancheorganisaties FME, Koninklijke Bouwend Nederland (waar ook BAM deel van uitmaakt), Koninklijke Metaalunie, WENB en Techniek Nederland vinden dat het kabinet daarom een vakkrachtenregeling zou moeten instellen om het makkelijker te maken om technici van buiten Europa aan te trekken. Dit plan staat in schril contrast met de kabinetsplannen om arbeidsmigratie juist te beperken. Een vakkrachtenregeling maakt het volgens de brancheorganisaties eenvoudiger om mensen met een technische vooropleiding toe te laten tot de Nederlandse arbeidsmarkt. Zo’n regeling bestaat onder meer al in Duitsland. Een mogelijk om grip te krijgen op migratie, terwijl tegelijkertijd beperkte arbeidsmigratie wordt ingezet voor sectoren die vitaal zijn voor de samenleving en de economie van Nederland. De technische sectoren vinden het ook belangrijk dat naast de internationale vakkrachtenregeling de bestaande kennismigrantenregeling overeind blijft.

De gemeente Haarlemmermeer is een pilot gestart met leerwerkplekken in de energietransitie voor statushouders  c.q. inwoners van Haarlemmermeer die het inburgeringstraject hebben afgerond. De samenwerking tussen team Energietransitie en de clusters Maatschappelijke Ondersteuning en Zorg & Sociale Dienstverlening kwam heel snel tot stand. IW Noord-Holland en het Nova College bieden de nodige ondersteuning. 

Vattenfall wil samen met BAM de komende jaren achtduizend nieuwe oplaadstations in Noord-Brabant en Limburg plaatsen. Het is een van de grotere projecten op dit gebied in Nederland. Iets meer dan de helft van de palen wordt proactief geplaatst op plekken waar de inwoners nog geen aanvraag hebben ingediend. Met de actie willen Vattenfall en de gemeenten elektrisch rijden stimuleren. Volgens het energiebedrijf rijden er in 2030 naar verwachting 1,9 miljoen elektrische auto’s rond in Nederland.

BAM Energie & Water heeft een twaalfjarige samenwerkingsovereenkomst gesloten met netbeheerder Enexis en Waterleiding Maatschappij Limburg voor de grootschalige uitbreiding en versterking van het elektriciteits- en waterleidingnet in de provincie. De contractwaarde bedraagt circa 600 miljoen euro.
Deze langjarige samenwerking markeert een belangrijke stap in de versnelling van de energietransitie en de verduurzaming van de ondergrondse infrastructuur in de regio. BAM start eind 2025 wijk voor wijk met de vernieuwing en verzwaring van het elektriciteitsnet in Limburg. Verder werkt het met WML samen aan het toekomstbestendig maken van het waterleidingnet, waarbij efficiëntie en minimale overlast voor bewoners centraal staan. Niet vermeld is of de leerwerkplekken en de vakkrachtenregeling hebben bijgedragen in de aanwezigheid van voldoende personeel voor het project.

BAM Energie & Water gaat ook aan de slag met de vernieuwing en versterking van de energievoorziening in Noord-Brabant en heeft een twaalfjarige overeenkomst getekend met netbeheerder Enexis. Het project heeft een waarde van ongeveer 240 miljoen euro. BAM start eind 2025 met de uitvoering. 

De orderportefeuille steeg met 12 procent tot 11 miljard euro

De bouw aan evenementen locatie Co-op Live in het Britse Manchester en twee scholen in Denemarken hadden in 2024 een negatieve impact op de financiële prestaties van het bedrijf. Die drie projecten zijn vrijwel afgerond.  De orderportefeuille steeg met 12 procent tot 11 miljard euro. Die toename kwam met name door activiteiten in het Verenigd Koninkrijk. Ook de koersontwikkeling van de Britse pond was gunstig. Binnen Nederland bouwt BAM onder meer 344 woningen op Strandeiland, een kunstmatig eiland in het oosten van Amsterdam. BAM heeft in de eerste zes maanden 832 woningen verkocht in Nederland. In het eerste halfjaar van 2023 waren dat er nog 577. De woningen waren vooral gekocht door particuliere kopers, zegt het bouwbedrijf. BAM verwacht dat er dit jaar opnieuw zo’n 1700 woningen verkocht worden.

BAM Wood Concepts

Na drie jaar innoveren, ontwerpen, engineeren, testen en bouwen van een unieke platformtechnologie, is BAM gestart met de productie van haar circulaire houten Flow woningen. In de hightech productiefaciliteiten in Oudkarspel en Heerhugowaard ontwikkelt en realiseert BAM Wood Concepts de hoogwaardige elementen van Flow, het duurzame, industriële, digitale en modulaire woonconcept van BAM. De eerste Flow koop- en huurwoningen worden de komende periode gebouwd in onder meer Cruquius (Landgoed Wickevoort), Barendrecht (Zeeheldenwijk), Terneuzen (Othene), Valkenswaard (Wilde Wingerd), Doetinchem (Weidewald), Leeuwarden (beHagen) en Veenendaal (Wilgenpoort). De industriële manier van produceren vergroot de veiligheid in de bouw, verkleint de faalkosten en verhoogt de efficiency van het gehele bouwproces. Met deze conceptuele methode is het mogelijk het casco van de woning, inclusief gevelafwerking en modulaire installatiecomponenten, in één dag op locatie te bouwen. Hierdoor wordt de bouwtijd, inclusief afwerking, individuele opties en de wijkinrichting verkort van gemiddeld twaalf naar gemiddeld drie maanden.

Verenigde Arabische Emiraten

BAM bouwde de afgelopen jaren onder meer een steiger voor cruiseschepen in het emiraat Abu Dhabi. Ook kreeg het bedrijf opdracht voor de bouw van een grote evenementenhal in de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten. Daarnaast sleepte BAM opdrachten binnen voor de bouw van een futuristisch museum in Dubai en de aanleg van een weg in de haven van dezelfde stad. In Indonesië bouwde de internationale tak van BAM de grootste Ikea-vestiging van het land. Die tak was ook actief in onder meer Canada en Australië.

Verenigd Koninkrijk

Projectontwikkelaar Seaforth selecteerde BAM voor een project ter waarde van 110 miljoen Britse pond. Dit maakte de bouwer 19 januari 2022 bekend. BAM Construction zal Space House in Covent Garden gaan renoveren. De bouw hiervan werd in 1968 afgerond. BAM zal ook nieuwe verdiepingen toevoegen aan het gebouw. De werkzaamheden zijn inmiddels begonnen en de belangrijkste bouwwerkzaamheden zijn in april gestart. BAM denkt in het derde kwartaal van 2023 klaar te zijn.

Nederland

AM Vastgoedontwikkeling (onderdeel van Koninklijke BAM) is ook geselecteerd voor de ontwikkeling van een woonwijk met zorgfuncties in Middelharnis. De opdrachtgever is stichting De Open Ankh. De geïntegreerde woonwijk krijgt een plek op het terrein van Hernesseroord. In het ruim 26 hectare grote gebied ontwikkelt AM 316 woningen, waaronder 82 meergezinswoningen en 6 zorgwoningen.

De aandelen van Koninklijke BAM Groep NV, het grootste bouwbedrijf van Nederland zijn sinds 1959 genoteerd aan NYSE Euronext Amsterdam. BAM heeft een wijdvertakt regionaal netwerk van vestigingen die wereldwijd gespecialiseerde bouw- en infrawerken uitvoert. 

CDP Climate A-lijst

BAM vermindert systematisch de CO2-footprint. Scope 1- en Scope 2-emissies dalen door elektrificatie van materieel en optimalisatie van biobrandstofgebruik. In 2024 is een reductie van 70 procent in Scope 1- en Scope 2-intensiteit bereikt ten opzichte van 2015. Het streefcijfer van 80 procent reductie in 2026 ligt binnen bereik. Scope 3-emissies daalden met 18 procent ten opzichte van 2023. BAM staat voor het zesde achtereenvolgende jaar op de CDP Climate A-lijst.

BAM implementeert diversiteit en inclusie als strategisch instrument voor bedrijfsversterking en duurzame groei. Genderdiversiteit in leiderschap wordt actief bevorderd. Eind 2024 bedroeg de vrouwelijke vertegenwoordiging in de Raad van Commissarissen 43 procent, boven het streefcijfer van 33 procent. Binnen het Executive Committee is 40 procent vrouwelijk, boven het streefcijfer van 25 procent. In de Senior Leadership Group steeg het aandeel vrouwen met één procentpunt ten opzichte van het voorgaande jaar. BAM handhaaft beleid voor inclusief werven, talentontwikkeling en een organisatiecultuur waarin medewerkers gewaardeerd, gerespecteerd en empowered worden.

NBM en HBG

BAM nam in 2000 NBM over en in 2002 HBG. Door de overname van de bouwactiviteiten van NBM-Amstelland in 2000 ging BAM/NBM verder als het grootste bouwbedrijf in Nederland. In 2003 behaalde het bouwbedrijf nog een omzet van 7,8 miljard euro met een positief resultaat van 56 miljoen euro. Over 2014 ontstond er een verlies van 108 miljoen euro en in 2015 was er 11 miljoen winst.

Het Eindhovense Tidal Bridge bouwt bruggen die ook energie opwekken. Voor de bouw van zijn ‘energiebrug’ in Indonesië nam BAM het aandelenbelang van Strukton over dat samen met de Eindhovense investeerder en ondernemer Eric van den Eijnden het project ontwikkelde. Tidal Bridge is in mei 2017 een haalbaarheidsonderzoek gestart voor de bouw van een drijvende brug van 800 meter met turbines eronder die energie opwekken. Met de brug die bij het Indonesische eiland Flores komt, is voor de eerste fase zo’n 200 miljoen euro gemoeid. Met hulp van eb en vloed kunnen de turbines energie genereren om meer dan 100.000 mensen in de regio te kunnen voorzien van stroom. BAM International verkocht dochteronderneming PT BAM Decorient Indonesia aan het huidige bestuur. Het bedrijf ging verder onder de naam PT Decorient Indonesia. In de afgelopen vijftig jaar rondde Decorient Indonesia diverse projecten af, waaronder recent nog de bouw van het grootste IKEA-filiaal in Indonesië. Met deze desinvestering wil BAM de activiteiten van BAM International verder afbouwen.

BAM houdt al enige jaren uitverkoop. De Waalse dochteronderneming Balteau installations électriques werd met ruim tweehonderd medewerkers en een jaaromzet van ongeveer 40 miljoen euro verkocht aan het management. Balteau werd opgericht in 1983 en maakte sinds 2008 deel uit van BAM. Ook de dochterondernemingen, Electro Gdb, TCS Pirotte, Alarme Contrôle en Service Partner zitten in de deal.

BAM verkocht ook de geprefabriceerde betonelementen fabriek in Zuidbroek en Nooteboom Sport uit Hardinxveld-Giessendam (8 miljoen euro omzet/5 medewerkers) en dochteronderneming Mostert De Winter met een omzet van 16 miljoen euro. Ook de waterzuiveringsactiviteiten en het materieel zijn verkocht. De verkopen worden gedaan vanwege het ‘Back-in-shape’ reorganisatieprogramma. BAM gaat daarnaast voor ongeveer 125 miljoen euro aan in aandelen (nominale waarde 0,10 euro) te converteren obligaties plaatsen met een looptijd tot 2021. BAM voegt in Nederland 12 werkmaatschappijen samen tot twee onderdelen

Belgische onderdelen in de etalage

Er is overeenstemming bereikt met de Belgische bouwgroep Thomas & Piron over de verkoop van de aandelen van werkmaatschappij BAM Galère. BAM Deutschland werd in september 2021 verkocht aan Zech Group en Gustav Zech Stiftung.

Koninklijke BAM verkocht haar activiteiten in België. Verschillende mislukte werven lagen BAM zwaar op de maag. Zowel het personeelsbestand als de resultaten waren de voorbije jaren in België fors gedaald. In het coronajaar 2020 daalde de Belgische omzet van BAM een kwart tot 555 miljoen euro. Netto ging de Belgische tak 11,4 miljoen euro in het rood. Het bedrijf verliest zwaar aan de werf Brabo 2 in Antwerpen. Daar begon een consortium rond BAM Contractors in 2016 met de bouw van een nieuwe tramlijn. Maar het project leidde tot tal van vertragingen en meerkosten. Daardoor slikten de Nederlanders in 2019 een waardevermindering van 32 miljoen euro op BAM Contractors, nadat ze eerder al 24 miljoen euro vers kapitaal in de Belgische dochter moesten pompen. De aanbestedende Vlaamse overheden betaalde het consortium 50 miljoen euro extra. Ook Interbuild, dat een omzet van ruim 200 miljoen euro draait, ging in 2019 bijna 7 miljoen euro in het rood. Bij meerdere werven, zoals de stadswijk Nieuw Zuid in Antwerpen (van Triple Living), de Oostendse woontoren O’Sea en de kantoortorens Möbius in de Brusselse Noordwijk (beide van Immobel) ‘is gebleken dat de contractuele prijzen de reële kosten niet meer konden dekken’, stelt het bedrijf in zijn jaarrekening. De bouw van de nieuwe NAVO-hoofdzetel in Evere, een megacontract van 500 miljoen euro viel ook nog eens veel duurder uit dan gepland. De groep dook in 2020 door de coronapandemie 122 miljoen euro in het rood, tegenover een kleine nettowinst van 11,8 miljoen euro in 2019. CEO Joosten kondigde vorig jaar een grote reorganisatie en 1.000 ontslagen aan, wat jaarlijks 100 miljoen euro aan besparingen moet opleveren. In december verliet Marc Peeters, de topman van BAM Belgium, het bedrijf. Peeters moest in België allerlei activiteiten samenvoegen onder de noemer ‘One BAM’. Joosten wil voortaan de risico’s van grote werven beperken. BAM wil ‘geen omvangrijke en risicovolle projecten in portefeuille nemen, door de omvang van projecten te beperken tot 150 miljoen euro. Die Antwerpse megawerf levert de Belgische bouwsector de komende jaren ruim 4 miljard euro aan opdrachten op. Als lid van het consortium ROCO (waarin ook de concurrenten Besix, Jan De Nul, DEME, Cordeel, Willemen, Denys en Franki zetelen) zou ook BAM een deel van de koek krijgen.

Maar in november, een maand voordat ROCO een contract van 2,3 miljard euro binnensleepte, raakte bekend dat BAM zijn belang van 16 procent in het consortium fors wilde verminderen. De andere bedrijven in ROCO namen intussen het aandeel grotendeels over. In februari 2022 bereikte BAM een akkoord om haar Belgische werkmaatschappij BAM Contractors te verkopen aan de Belgische bouwonderneming Stadsbader Group. Deze transactie werd in mei 2022 succesvol afgerond. Naast BAM Contractors verkocht BAM eerder al andere onderdelen, zoals BAM Galère, in lijn met de strategie om zich te focussen op de kernmarkten Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Ierland.

BAM heeft de verzelfstandiging van zijn bouw- en vastgoeddochter Heilijgers eind augustus 2016 afgerond. Met het management van Heilijgers, dat het onderdeel overneemt, werd overeenstemming bereikt over de definitieve deal inclusief de ruim honderd werknemers die een omzet van 40 miljoen euro per jaar draaien. De winst voor belastingen hierop was 1 miljoen euro.


BAM PPP is een werkmaatschappij met een omzet van ongeveer 7 miljard met vestigingen in Bunnik, Birmingham, Brussel, Dublin, Frankfurt am Main en Glasgow en richt zich op de realisering van wegen en spoorwegen, onderwijs- en gezondheidszorgprojecten, justitiële inrichtingen en overige gebouwen.

BAM heeft in december 2015 een claim van 5 ton ingediend voor het annuleren van moderniseringswerkzaamheden aan de Kuip. De claim is vanwege de gemaakte voorbereidingskosten voor de klus. In maart ketste de deal af, omdat BAM 215 miljoen euro voor de klus wilde hebben, en Feyenoord 206 miljoen euro het maximale vond.

Binnen een joint venture werkt BAM zonder tussenkomst van een investeringsfonds, PGGM verstrekt tachtig procent van het benodigde kapitaal. De commitment in de BAM PPP PGGM Infrastructure Coöperatie U.A. is gegroeid naar 775 miljoen euro. Van dit bedrag is 489 miljoen euro geïnvesteerd in een kleine dertig projecten en in Nederland in zeven pps-projecten.  Werkmaatschappij BAM PPP behoudt de volledige verantwoordelijkheid voor het uitbrengen van de projectaanbiedingen en voor het dagelijks facilitair management van de joint venture en vertegenwoordigt de joint venture bij transacties.  Beide partijen vormen op gelijkwaardige basis de directie van de joint venture. Het consortium van BAM PPP PGGM Infrastructure Coöperatie en Iridium heeft in Ierland een wegenopdracht gekregen ter waarde van 230 miljoen euro. Het project betreft ontwerp, bouw, financiering, onderhoud en exploitatie van een 13,6 kilometer lange tweebaans autoweg en een 1,2 kilometer lange enkelbaans autoweg. De werkzaamheden gingen in maart van start.

Advies- en ingenieursbureau Tebodin, dat in 2012 door bouwbedrijf BAM voor 145 miljoen werd verkocht aan Bilfinger, wordt genoemd in een grote fraudezaak die speelt rondom het Duitse concern. Het advies- en ingenieursbureau zou zich schuldig hebben gemaakt aan omkoping waarbij de eerste keer in 2011 zou zijn geweest toen BAM nog eigenaar was van het bureau. Tebodin zou bij vier van 29 mogelijke fraudezaken bij Bilfinger betrokken zijn.

Een consortium van BAM met ontwikkelingsadviseur IMC Worldwide en ingenieursbureau Atkins gaat meewerken aan de verbetering van de watervoorziening in Freetown, de hoofdstad van Sierra Leone. De opdracht voor BAM heeft een waarde van circa 25 miljoen euro en wordt gedaan door het Britse infrabedrijf BAM Nuttall en door BAM International, dat al eerder projecten in Sierra Leone deed.

In het samenwerkingsverband met Heijmans genaamd V.O.F. Ooster-Linge 2.  Werd in Gorinchem binnen één jaar de bouw afgerond van  winkelcentrum Hoog Dalem van  circa 6650 vierkante meter, waarvan 4000 meter bestemd is voor supermarkten. De overige meters zijn beschikbaar voor overige detailhandel, dienstverlening en horeca. Het winkelcentrum opende 2 augustus haar deuren voor het winkelend publiek.

Half april werd een onderhoudsklus van 8,3 miljoen euro bij ProRail  bij het Brabantse Zevenbergen, op het spoor tussen Roosendaal en Dordrecht door BAM Infra binnengehaald. 

BAM heeft sinds de reorganisatie nog zo’n 17.966 van de 23.502 medewerkers over waarvan 6.500 in Nederland.

Rijkswaterstaat gunt het onderhoudscontract voor het Noordzeekanaalgebied aan de combinatie SAEM (BAM Infra Nederland en Spie Nederland B.V.). Het basisonderhoudscontract Noordzeekanaal (BOC-NZK) omvat het standaard verzorgend onderhoud en het klein variabel onderhoud van de natte corridor in het Noordzeekanaalgebied. Het betreft een contract voor 6 jaar met een optie voor nog 4 jaar. Het nieuwe basisonderhoudscontract Noordzeekanaal (BOC-NZK) geldt voor het gebied dat loopt van IJmuiden tot het Buiten-IJ en het Amsterdam-Rijnkanaal in Amsterdam en heeft een innovatieve opzet. De focus in het nieuwe BOC-NZK ligt op samenwerken en minder op het uitbesteden van werkzaamheden aan een onderhoudsaannemer. Deze unieke aanpak benadrukt het belang van een gezamenlijke visie op assetmanagement en duurzaamheid, en markeert een significante stap voorwaarts in het onderhoud van Nederlandse waterwegen.

BAM Infra heeft van Network Rail, de beheerder van het Britse spoorwegnetwerk, een opdracht gekregen voor de volgende fase van het zogenoemde Transpennine Route Upgrade West Alliance, ofwel het TRUWest-project, in het noorden van Engeland. Het betreft de modernisering van het spoortraject tussen Huddersfield en Leeds voor een projectsom van omgerekend circa 950 miljoen euro. Na een uitvoeringsperiode van 3,5 jaar zal BAM de werkzaamheden in 2028 voltooien. Het gaat om ruim 400 kilometer spoor voor een hogesnelheidslijn tussen Birmingham en Londen. Samen met zijn Spaanse branchegenoot Ferrovial werd de opdracht binnengehaald. De opdrachten maken deel uit van HS2, een nieuwe spoorlijn die de verwachte toename van het aantal treinpassagiers van en naar Londen moet opvangen. Het gaat om 280 mijl, oftewel 450 kilometer, aan spoor dat geschikt is voor treinen die snelheden tot 360 kilometer per uur bereiken. Het werk voor BAM en Ferrovial is onderverdeeld in drie contracten. Hoeveel het samenwerkingsverband krijgt voor het werk is nog niet bekend. Aan al het werk voor de hogesnelheidslijn verwacht HS2 ongeveer 3 miljard pond (3,6 miljard euro) te besteden.

Schadeposten en tegenslagen

In april 2017 ontstond een schadepost toen bij bouwwerkzaamheden van een pier op Curaçao koraal was weggeploegd. Door fouten bij de heraanleg van de spoorlijn Zwolle-Kampen kan de bodem de hogere snelheid van de nieuwe treinen niet aan. Ook hier dreigt voor BAM een miljoenenstrop. ProRail onderzoekt hoe het kan dat de ondergrond vooraf niet goed genoeg in beeld is gebracht. Daarnaast speelde ook de Brexit het bedrijf parten.

De parkeergarage

Op 27 mei 2017 stortte de parkeergarage P1 bij Eindhoven Airport gedeeltelijk in. De sloop en puinafvoer duurden enkele maanden; de herbouw begon in april 2018. De vloeren voldeden niet aan de norm. BAM erkende dat er in maart al scheuren zichtbaar waren, maar noemde die destijds “esthetisch”. Onderaannemers hadden al eerder op mogelijke bouwfouten gewezen. Vloerenproducent BubbleDeck claimde circa 10 miljoen euro schade. Eigenaar Rob Plug ging daarbij failliet en stelde dat BAM ten onrechte de schuld bij BubbleDeck legde. Volgens hem gebruikte BAM te korte funderingspalen. Omdat de toegepaste vloerconstructie ook elders was gebruikt, werden meerdere gebouwen onderzocht, zoals de Metropole-garage in Almere, de Erasmus Universiteit in Rotterdam en een topsporthal in Alkmaar. De zaak kwam op 15 juli 2021 voor de rechter. Op 28 juli 2021 wees de rechtbank Midden-Nederland de claim af: BAM werd niet aansprakelijk gesteld. Dit oordeel bleef in hoger beroep in 2023 overeind.

De nieuwe zeesluis

De bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden liep forse vertraging en kostenoverschrijdingen op. De oplevering schoof van 2019 naar januari 2022, toen de sluis officieel werd geopend door Koning Willem-Alexander. Problemen ontstonden door onverwachte obstakels in de grond en fouten in het ontwerp van de caissons. BAM en VolkerWessels leden elk circa 112 miljoen euro extra kosten. Zij claimden bij Rijkswaterstaat compensatie. Een onafhankelijke geschillencommissie kende in maart 2022 ruim 60 miljoen euro toe, waarvan 49,5 miljoen euro voor vertraging en financiering en 10,4 miljoen euro voor contractuele wijzigingen. Met dit bindend advies werd het project formeel afgesloten. BAM en VolkerWessels blijven tot 2047 verantwoordelijk voor onderhoud van de sluis.

De Hoge Snelheid Lijn

Koninklijke BAM is samen met aandeelhouder Siemens binnen Infraspeed betrokken bij een rechtszaak met het ministerie van Verkeer en Waterstaat om een extra vergoeding voor specialistisch onderhoud te krijgen. Fluor (Fluor Infrastructure), Innisfree (Innisfree PFI Continuation Fund), Charterhouse Project Equity Investment en HSBC Infrastructure zullen moeten meedelen in de schadepost. De NS liet met een TRAXX-locomotief over de Hoge Snelheid Lijn rijden, die daar eigenlijk ongeschikt voor was, om toch reizigers te kunnen vervoeren na het debacle met de Fyra-treinen. Het ministerie vindt echter dat de schade werd veroorzaakt door de manier van onderhoud van Infraspeed. Het ministerie liet TNO in 2018 onderzoek doen naar de schade. De uitkomst van dat onderzoek en de hoogte van de schade, ongeveer 10 miljoen euro, dient als bewijs in de arbitragezaak tussen de partijen. De uitspraak kan nog enige tijd op zich laten wachten.Er zijn al enkele uitspraken geweest, zoals de NAI-beslissing in 2021 die het ministerie voor 90 procent aansprakelijk stelde voor schade tot 2019. De tijdlijn voor het afronden van lopende of nieuwe claims is niet expliciet bekend. Vanwege de lopende arbitragezaak wil het ministerie niet zeggen welk bedrag Infraspeed inmiddels claimt voor haarscheurtjes in de rails, die om gevaar voor het treinverkeer te voorkomen tijdig geslepen of vervangen moeten worden.

Ernstig treinongeluk

Een bestuurder van een bouwkraan van het bedrijf veroorzaakte 4 april 2023 een ernstig treinongeluk bij werkzaamheden aan het spoor. Zowel een passagierstrein al een goederentrein botsten tegen de kraan. Een deel van de trein kwam in het weiland terecht en van het middelste gedeelte ligt een deel op het spoor en een deel op zijn kant. Het deel dat nog op het spoor staat is zwaar gehavend. In het achterste gedeelte van de trein woedde na het ongeluk een brand. Ook de goederentrein is gehavend. Er viel 19 gewonden in de trein en de bestuurder van de kraan overleed.

FIOD

De Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) en het Openbaar Ministerie (OM) hebben 14 oktober 2022 een inval gedaan bij het hoofdkantoor van BAM in Gouda. Er werd onderzoek gedaan naar mogelijke onregelmatigheden bij een aantal projecten van BAM International. Die tak van het bedrijf deed in het verleden bouw- en infraprojecten in het buitenland. BAM kondigde in juli 2020 aan om de activiteiten van BAM International af te bouwen, vanwege “het gebrek aan positieve vooruitzichten”. Er liep een strafrechtelijk onderzoek onderzoek maar dez is inmiddels afgerond. Het Openbaar Ministerie (OM) besloot de zaak te seponeren wegens onvoldoende bewijs voor fraude of omkoping bij de onderzochte projecten.

Afrika

Het OM heeft BAM International een strafbeschikking opgelegd van 30.000 euro voor valsheid in geschrifte bij een voltooid project in Afrika. De boete houdt verband met de afhandeling van een fiscaal geschil met de lokale belastingautoriteiten. BAM heeft het betalen van steekpenningen, in de vorm van zogenaamde “faciliterende betalingen”, zelf bij het OM gemeld en onderzocht. De Fiod startte in 2022 een strafrechtelijk onderzoek naar ambtelijke omkoping en valsheid in geschrifte na een melding van de Financial Intelligence Unit (FIU) over verdachte transacties in de periode 2017-2019, met betrekking tot andere projecten in Afrika. Maar nu concludeert het OM dat er onvoldoende bewijs is. De zaak wordt daarom geseponeerd. BAM dook zelf in de boeken naar aanleiding van het strafrechtelijk onderzoek en kwam onregelmatige betalingen tegen in verband met een fiscaal geschil. Die betalingen zijn gemeld. De Fiod concludeerde dat het ging om “geringe betalingen om ambtenaren aan te sporen verplichtingen na te komen”. In de periode dat die betalingen zijn gedaan, gold een gedoogbeleid voor zulke “faciliterende betalingen”. “Het OM vervolgde destijds niet voor dergelijke betalingen, zolang deze transparant in de administratie waren verwerkt. Dat was echter niet bij al deze betalingen het geval. BAM kreeg wel een boete. Omdat ze internationaal hebben meegewerkt met het strafrechtelijk onderzoek, de faciliterende betalingen zelf heeft gemeld en daar ook zelf onderzoek naar hebben gedaan, is de hoogte van deze opgelegde strafbeschikking conform de aanwijzing zelfmelding, medewerking en zelfonderzoek die op 1 januari 2025 ingaat.”

De grootste concertzaal van het Verenigd Koninkrijk

De bouw van Co-op Live, de grootste concertzaal van het Verenigd Koninkrijk, ondervond aanzienlijke vertragingen en kostenoverschrijdingen. Oorspronkelijk begroot op 365 miljoen Britse pond, stegen de kosten naar 400 miljoen pond en worden nu geschat op 450 miljoen pond. BAM Construct UK, een dochteronderneming van Royal BAM Group, was de hoofdaannemer van het project. In juli 2024 meldde BAM dat haar Britse bouwtak een verlies van 19,5 miljoen pond had geleden door problemen bij de arena, wat leidde tot ontslagen in het VK.
De arena opende op 14 mei 2024

De vier Deense scholen

Een andere tegenslag zijn de problemen bij de bouw van de vier Deense scholen hetgeen nogal een negatief effect had op het brutobedrijfsresultaat van de halfjaarcijfers van 2024 die met 44% kelderden. De projecten in Denemarken betroffen onder andere de Arenakvarteret Skole in Kopenhagen, een brede school met sporthal en zwembad, met een bouwsom van ruim 60 miljoen euro.

Corona

Door de coronacrisis gingen sommige bouwplaatsen op slot en er ontstonden er aanhoudende verliezen bij BAM International. De schikking voor het instorten van het stadsarchief in Keulen bij de bouw van een metrolijn kostte 36 miljoen euro. In 2019 werd ook al een verlies van 21,4 miljoen euro geleden. Daarmee trok dit onderdeel, dat in 2019 goed was voor slechts 3 procent van de omzet, het totale resultaat flink omlaag. BAM International bouwt nu nog onder andere in Canada, Indonesië en de Golfregio maar er worden geen nieuwe opdrachten meer aangenomen.

De Nettelhorsterbrug

In Lochem moesten er 21 februari 2024 brugdeelbogen gehesen worden voor de nieuwe brug over het Twentekanaal. Het gaat om de Nettelhorsterbrug die werd gebouwd over het Twentekanaal. De grootste delen, de liggers en bogen werden in de lucht gehesen en aan elkaar vast gelast toen het mis ging en de kabel brak. De bogen vielen nog op de kade uit de takels en daarbij raakten 2 werknemers gewond, 1 van hen zwaar gewond en 2 overleden er ter plekke ( Een Pool en een Belg). Het stalen brugdek, de twee einddwarsdragers met de booggeboorten en de boogstrik (het hoogste deel van de boog) waren al aanwezig en wat resteerde waren de bogen van de brug. De stalen brugdelen uit de fabriek van de firma Aelterman in België moeten de basis vormen van de brug. Van februari tot en met mei 2024 zou BAM Infra de brugdelen op het Streekbetonterrein in elkaar lassen. De brug komt op veertien tijdelijke steunpunten te staan, evenwijdig aan de Goorseweg. Om de boogdelen opnieuw te kunnen bevestigen aan het dek, plaatste BAM een aantal grote boogtorens. De andere onderdelen van de brug, zoals het betonnen dek, de schampkanten en leuningen werden gebouwd, nadat de brug was ingevaren boven het Twentekanaal. Uit inspecties bleek dat verschillende brugdelen, waaronder het beschadigde boogdeel en het brugdek waarop het viel, niet meer hergebruikt konden worden. Deze onderdelen werden in juni 2024 veilig verwijderd en afgevoerd . Op 6 en 7 juni 2025 werd de Nettelhorsterbrug op zijn definitieve plek gelegd. De brug werd met grote pontons over het Twentekanaal vervoerd en op de steunpunten geplaatst. Het Twentekanaal was tijdens deze dagen afgesloten voor de scheepvaart.

Het aantal ernstige ongelukken bij BAM kwam vorig jaar uit op 64, tegenover 63 vorig jaar. Een ongeluk geldt bij BAM als ernstig als het slachtoffer langer dan 24 uur in het ziekenhuis moet blijven, of als er bijvoorbeeld sprake is van botbreuken of elektrocutie. De oorzaak van het ongeval wordt nog onderzocht door de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Er is een strafrechtelijk onderzoek gestart onder leiding van het Openbaar Ministerie

BAM stond bekend om de kwaliteit en de betrouwbaarheid, totdat in juli 2014 een manager werd ontslagen wegens fraude en het verstrekken van opdrachten via een persoonlijke BV. Uit onderzoek bleek dat de manager rommelde met de verhuur en verkoop van bouwmateriaal, zoals bouwliften en stutpalen.

FNV stelde BAM aansprakelijk voor het uitbuiten van ingehuurde Hongaarse uitzendkrachten door te lage uurlonen, foutieve afdracht voor pensioenpremies, onterechte verrekening van vervoer en dubbele huisvesting met het brutoloon en belastingontduiking. De gedupeerde werknemers werden sinds september vorig jaar aan het werk gesteld door uitzendbureau AOK bv uit Beers dat door de uitbuiting van de Hongaren grote sommen overheidsgeld hebben opgestreken. De directeur en de directe opdrachtgever van het uitzendbureau zijn beiden spoorloos verdwenen en het bedrijfspand is verlaten. De 25 werknemers zijn in juli niet betaald. FNV rapporteerde al over de misstanden in oktober op het spoor bij de bouw van de Sontbrug in Groningen waar de ingehuurde Hongaren zo’n 800 euro per maand te weinig bleken te verdienen. Dit werd in april bevestigd door de Inspectie SZW. De Hongaarse ijzervlechters werkten daarna ook nog bij de bouw van het gemeentehuis in Deventer, een aquaduct in Leeuwarden en bij de aanleg van een parkeergarage onder Hoog Catharijne. BAM geeft de schuld aan onderaannemer Buigcentrale Steenbergen die het uitzendbureau heeft ingehuurd.

BAM ontsloeg een directeur na 27 jaar vanwege het “verzwijgen” van 4,5 miljoen winst bij werkzaamheden aan de A4. De directeur was verantwoordelijk voor de verbreding van de A4 bij Leiden. Volgens de directeur was het normaal bij BAM om „pieken en dalen uit het resultaat te halen, om zo onrust in de markt te voorkomen”. Door het gesjoemel werd de winst niet in de cijfers van 2014 verwerkt, maar pas in 2015. De directeur kreeg ondanks het creatief boekhouden via een rechtsgang een ontslagvergoeding van 100.000 euro mee.

Terug naar nieuwsoverzicht
Terug naar blogoverzicht
Voor vragen, sponsoring, adverteren, reacties, tips of klachten kunt u mailen naar Rvschaik@bvs.nl