De mede door topman Peter Bijvelds in 2012 opgerichte producent van elektrische stadsbussen in Deurne heeft een voortdurend gebrek aan onderdelen, productieproblemen, krijgt boetes voor te late levering van bussen, heeft zorgen over de financiering en voert rechtszaken vanwege geannuleerde orders. Er wordt met schuldeisers gesproken over betalingsregelingen en een faillissement kon 20 november ternauwernood worden afgewend, na het ophalen van 36 miljoen euro aan aandelenuitgifte. Eind december 2024 kregen 102 medewerkers ontslag. Een op de zes medewerkers moet omwille van de bezuinigingen vertrekken. Twee productielocaties in Deurne en venray worden om die reden ook samengevoegd. De groei van het aantal elektrische bussen viel in 2023 fors tegen. Ebusco moest 100 werknemers ontslaan en besteed de productie nu deels uit aan China en Portugal, waardoor ook zij onderhevig kunnen worden aan importheffingen. Op de valreep kreeg Ebusco begin januari 2024 een Zwitserse order voor het leveren van twaalf elektrische bussen, maar dat is onvoldoende om het tij te keren. Het verlies over 2022 was al opgelopen tot 32,2 miljoen euro. Een kapitaalinjectie van in totaal 59,2 miljoen euro, in de vorm van uitgifte van extra aandelen en een obligatielening moest het bedrijf adem geven. Door de uitgifte van de 5 miljoen aandelen (a 5 euro) en een converteerbare obligaties ter waarde van 36,8 miljoen euro worden geplaatst bij Heights Capital Management. Uiteindelijk werd daarmee 34,2 miljoen euro opgehaald. Aan de aandelenemissie namen CEO Peter Bijvelds, VDVI, ING Corporate Investments Participaties en Teslin Participaties deel. Een order van januari werd in maart opnieuw in de publiciteit gebracht om de koers van het aandeel te doen stijgen. De koers ging alsnog met 7% onderuit toen het bedrijf 25 juni een omzetalarm af gaf. De omzet over 2023 was ruim 102 miljoen euro. Ebusco kreeg verschillende boetes tot 5 miljoen euro omdat ze zich niet aan klantafspraken konden houden. Vanwege aanhoudende onderdelentekorten in Europa worden sinds eind 2023 een deel van de bussen geassembleerd in China. Een kapitaalsinjectie van ruim 60 miljoen euro door een onderhandse aandelenemissie (25 miljoen euro) en een converteerbare obligatie (37 miljoen euro) ging op aan ruim 50 miljoen euro voor voorraden om de leveringsproblemen het hoofd te bieden, twintig miljoen euro voor nieuwe machines, Een nieuwe fabriek in het Franse Rouen en een nieuw automatiseringssysteem. De omzettegenvaller kwam boven op de tegenvaller van zeven miljoen euro die ze meer kwijt waren aan de inkoop van onderdelen, transportkosten en importheffingen. De ebitda eindigde op ruim 52 miljoen euro negatief. Voor het lopende boekjaar wordt een omzet van minimaal 325 miljoen euro en een positief bedrijfsresultaat verwacht. In 2024 zou de omzet, onder andere omdat veel verkopen in dit jaar in plaats van vorig jaar worden afgerond, moeten verdrievoudigen tot meer dan 325 miljoen euro. De post uitgestelde belastingvorderingen die in 2022 ruim 16 miljoen euro bedroeg, werd eind vorig jaar helemaal naar nul afgewaardeerd vanwege Ebusco’s ‘historie van gerapporteerde verliezen. Ebusco ging in oktober 2021 naar de beurs op een koers 21 euro en daar is nog slecht 0,40 eurocent van over. Van de beurswaarde van 1,3 miljard euro is inmiddels nog circa 200 miljoen over. En dat is inclusief de aandelenuitgifte van 25 miljoen euro in december vorig jaar (5 miljoen aandelen tegen 5 euro per stuk). Bij de beursgang verwachtte Ebusco voor de middellange termijn op een productie van 3.000 bussen, wat 1,5 miljard euro aan verkopen moest opleveren. Iedere verkochte bus zou een operationele marge van minimaal 35 procent moeten opleveren. Omzetten, marges en kasstromen zijn echter extreem veel lager dan bij de beursgang waren aangekondigd. Om problemen op te lossen heeft Ebusco binnen de top van het bedrijf veel veranderingen doorgevoerd. Daarnaast zijn er mensen bij gekomen. Zo zijn Roald Dogge de raad van bestuur en Erland Morelissen aan het uitvoerend team toegevoegd om met hun ervaring in de busindustrie het operationele reilen en zeilen weer op orde te krijgen. Michiel Peters werkt aan het vereenvoudigen van het productieproces en toeleveringsketen. De reorganisatie moet leiden tot een hogere productie naar veertig tot vijftig bussen per maand tegen eind 2025. De bussen van Ebusco rijden onder andere rond in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Noorwegen en dit jaar ook in Zweden en Spanje. Michiel Peters had het plan om uit de situatie waarin het bedrijf zit te komen door externe financiering op te halen en betalingsregelingen te treffen met schuldeisers. Eigenaar Peter Bijvelds die nog maar 35,37% van de aandelen bezit moest de andere aandeelhouders, ING Groep NV (19,62%), Van der Valk Investments BV, Teslin Participaties Coöperatief UA (4,98%) en B.V. Beleggingsfonds “Hoogh Blarick” (3,28%) om meer geld vragen. Van der Valk liet Ebusco vallen en ziet geen heil meer in een toekomst voor het bedrijf. Van het aandelenbelang van ruim 190 miljoen euro is nu nog slechts zo’n 2,7 miljoen euro over. Ebusco kreeg verschillende boetes tot 5 miljoen euro omdat ze zich niet aan klantafspraken konden houden. De kapitaalsinjectie van ruim 60 miljoen euro door een onderhandse aandelenemissie (25 miljoen euro) en een converteerbare obligatie (37 miljoen euro) ging op aan ruim 50 miljoen euro voor voorraden om de leveringsproblemen het hoofd te bieden, twintig miljoen euro voor nieuwe machines, Een nieuwe fabriek in het Franse Rouen en een nieuw automatiseringssysteem. De omzettegenvaller kwam boven op de tegenvaller van zeven miljoen euro die ze meer kwijt waren aan de inkoop van onderdelen, transportkosten en importheffingen. De ebitda eindigde op ruim 52 miljoen euro negatief. Voor het lopende boekjaar wordt een omzet van minimaal 325 miljoen euro en een positief bedrijfsresultaat verwacht. De omzet over 2023 was ruim 102 miljoen euro. Ebusco sloot het jaar af met een kaspositie van 28 miljoen euro. Vorig jaar was dat nog 95 miljoen euro. In 2024 zou de omzet, onder andere omdat veel verkopen in dit in plaats van vorig jaar worden afgerond, moeten verdrievoudigen tot meer dan 325 miljoen euro. Maar waarschijnlijk zal er nog jarenlang een verlies geboekt gaan worden. De post uitgestelde belastingvorderingen die in 2022 ruim 16 miljoen euro bedroeg, werd eind vorig jaar helemaal naar nul afgewaardeerd vanwege Ebusco’s ‘historie van gerapporteerde verliezen. Ebusco ging in oktober 2021 naar de beurs op een koers 21 euro en daar is nu nog maar 3 euro van over. Beleggers die inschreven op de emissiekoers van 21 euro, verloren tot nu toe bijna 85 procent van hun inleg. Van de beurswaarde van 1,3 miljard euro is inmiddels nog circa 200 miljoen over. En dat is inclusief de aandelenuitgifte van 25 miljoen euro in december vorig jaar (5 miljoen aandelen tegen 5 euro per stuk). Om problemen op te lossen heeft Ebusco binnen de top van het bedrijf veel veranderingen doorgevoerd. Daarnaast zijn er mensen bij gekomen. Zo zijn Roald Dogge de raad van bestuur en Erland Morelissen aan het uitvoerend team toegevoegd om met hun ervaring in de busindustrie het operationele reilen en zeilen weer op orde te krijgen. De bussen van Ebusco rijden onder andere rond in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Noorwegen, en dit jaar ook in Zweden en Spanje. Als voorwaarde van de kapitaalsinjectie moesten oprichter en topman Peter Bijvelds en CEO Michiel Peters vertrekken. In het eerste halfjaar van 2024 leverde Ebusco 98 bussen af, terwijl honderden exemplaren waren gepland. In het afgelopen 3e kwartaal werden er 37 bussen afgeleverd. In de eerste helft van dit jaar werd een verlies geleden van bijna 65 miljoen euro, op een omzet van 38 miljoen euro. In juli kondigde het bedrijf al aan om van zeven vestigingen naar vijf te gaan. Er werken nu nog 770 mensen bij Ebusco, zo’n honderd minder dan eind vorig jaar. Naar verwachting zullen er nog meer banen worden geschrapt. Het is het komende halfjaar er op of er onder voor de bussenbouwer. Het bedrijf wil 36 miljoen euro zien op te halen bij aandeelhouders om te kunnen voortbestaan. Tot overmaat van ramp heeft het Zweedse busbedrijf Connect Bus een order voor 47 elektrische bussen geannuleerd. Het Zweedse ov-bedrijf had 47 bussen van de nieuwste 3.0-generatie bij Ebusco besteld om in te zetten vanaf december 2023. Ondanks dat Ebusco de levering van de e-bussen meermaals uitstelde, bleef Connect Bus aanvankelijk afwachten totdat de levering toch zou plaatsvinden. Toen dat wederom niet gebeurde, heeft het bedrijf de order geannuleerd. Connect Bus eist een schadevergoeding van Ebusco. Om welk bedrag het gaat is niet bekend. Oprichter Peter Bijvelds deed een stap terug als ceo en vertrok per 2 september helemaal. Hetzelfde geldt voor co-ceo Michiel Peters. Het duo zal worden opgevolgd door de Duitser Christian Schreyer. Christian Schreyer. Schreyer heeft meer dan 25 jaar ervaring in de openbaarvervoersector en was bestuurder bij Deutsche Bahn. Schreyer brengt meer dan 25 jaar ervaring mee in de openbaar vervoersector en logistiek, opgedaan bij bedrijven zoals Deutsche Bahn, DB Schenker Rail, Transdev en Go Ahead. Hij heeft door zijn carrière heen aanzienlijke bedrijfstransformaties geleid en beschikt over diepgaande kennis van de sector en klantinzichten. Schreyer heeft een Master of Laws behaald aan de Ludwig-Maximilians-Universität München en volgde een General Management Program aan Harvard Business School in de Verenigde Staten. Ebusco zal een BAVA bijeenroepen om de benoeming voor te stellen van Christian Schreyer als lid van de Raad van Bestuur in de rol van CEO en om het turnaround- en financieringsplan te presenteren. Verschillende grootaandeelhouders hebben al hun steun betuigd voor de benoeming van Christian door financiële steun te verlenen als opmaat voor de implementatie van de turnaround.’ Schreyer heeft meer dan 25 jaar ervaring in de openbaar vervoer- en logistieke sector en werkte daarin voor bedrijven als Deutsche Bahn, DB Schenker Rail, Transdev en Go Ahead. De Raad van Commissarissen liet ook lid van de Raad Ruud Spoor vertrekken net als Saskia Schatteman, eveneens lid van de Raad. Bij investeerder Teslin moest Hein van Beuningen ook opstappen. Ebusco stapt naar de rechter om de betaling van 45 bussen door Qbuzz die een bestelling wil annuleren, maar de bussen zijn al gemaakt en het grootste deel is klaar om geleverd te worden. Het verlies van de order zou volgens Ebusco flinke druk leggen op de financiële middelen. Om de financiën op de korte termijn op peil te houden, heeft Ebusco de productie “grotendeels” stilgelegd in afwachting van de uitkomst van de rechtszaak en het voltooien van het uitgeven van nieuwe aandelen bij aandeelhouders. Qbuzz heeft beslag heeft gelegd op enkele bankrekeningen van Ebusco. Ebusco wil het geschil snel oplossen voor het bestaande aandeelhouders de kans biedt om nieuwe aandelen te kopen. Vorige maand maakte Ebusco bekend 36 miljoen euro aan nieuw kapitaal op te willen halen bij aandeelhouders. Op 24 oktober houdt het bedrijf een buitengewone aandeelhoudersvergadering hierover. Door de leveringsproblemen bij de bussenfabrikant heeft het Zweedse Connect Bus eerder een order voor 47 bussen geannuleerd. Ebusco is nu in gesprek met verschillende partijen om die bussen, die al zijn geproduceerd, te verkopen. Ook vervoersbedrijf Keolis Zweden en Connect Bus hebben orders, van zeker vijftig bussen geannuleerd. Volgens de rechter heeft Ebusco zich niet aan de afspraken gehouden en was het bedrijf te laat met het leveren van de bussen. Qbuzz heeft zich eerder redelijk opgesteld tegenover de busfabrikant, toen bleek dat de bestelde bussen niet op het afgesproken moment geleverd konden worden. Ebusco zou onvoldoende hebben bewezen dat ze alsnog voor de uiterlijke leverdatum van 1 december afgeleverd kunnen worden en daarom is ook de beslaglegging op de rekeningen van Ebusco volgens de rechter geoorloofd en hoefde deze niet opgeheven te worden. De bestaanszekerheid van Ebusco is hierdoor behoorlijk wankel geworden. Er staat ongeveer 33 miljoen euro aan schuld open en er worden nog meer boetes en claims verwacht. Bovendien heeft het bedrijf ook een forse schuld uitstaan bij de Belastingdienst, waarvoor het een deel van zijn bezittingen heeft verpand. CFO Jurjen Jongma startte nog maar een jaar geleden en werd gezien als het benodigde ‘financieel zwaargewicht’ om het bedrijf te structureren maar moet nu ook vertrekken. Een nieuw aangekondigd reddingsplan betreft een samenwerking met een van de leveranciers. Daarnaast worden aan andere bussenbouwers licenties verkocht voor de techniek achter de lichtgewicht composieten basis van het 3.0-model. Door te snijden in productielocaties en personeel wil het bedrijf nog eens zo’n 30 miljoen per jaar besparen. Er is al een ontslagronde aangekondigd waarbij er in Nederland slechts één productielocatie overblijft. De vestigingen in Deurne en Venray worden samengevoegd en daarbij worden minimaal honderd banen geschrapt. 24 oktober stemden de aandeelhouders over de claimemissie waarmee 36 miljoen moet worden opgehaald. De handel in aandelen Ebusco werd 24 oktober enige tijd stilgelegd. Met een succesvolle emissie zou er genoeg werkkapitaal zijn om tot en met het eerste kwartaal van 2025 te overbruggen. Verder zegt het bedrijf in totaal 61 bussen uit geannuleerde orders aan derden te kunnen verkopen. Op een omzet van 38 miljoen euro wist het concern een verlies te maken van van bijna 65 miljoen. Een faillissement en een doorstart lijkt vooralsnog de enige optie. Ebusco was maandag 28 oktober een van de grote verliezers op de Amsterdamse aandelenbeurs en leverde een kwart van zijn beurswaarde in. Het aandeel veerde de vrijdag ervoor nog op, nadat aandeelhouders hun goedkeuring hadden gegeven om geld op te halen met de uitgifte van nieuwe aandelen. Van de oorspronkelijk koers van bijna 16 euro is nu nog geen 0,40 eurocent over. Ebusco (dat vorige week nog voor circa €0,40 per aandeel over de toonbank ging) is nu 2 een kleine 2 euro waard geworden door een 5:1 reverse stock split. Wie vijf aandelen Ebusco had, heeft er nu nog maar één. In navolging van grotere aandeelhouders als Van Nieuwenhuijzen en investeringsmaatschappij Teslin bouwen ook de erven van stenenmagnaat Teunis van Wettum hun belang in Ebusco af. De vastgoedfamilie Van Wettum verkocht ook. De familie heeft nog 1,74% in handen. Batterij toeleverancier Gotion. kondigde 8 november een strategische samenwerking aan met Ebusco en overweegt een belang te nemen. Gotion wil voor eind november 36 miljoen euro ophalen via de uitgifte van nieuwe aandelen. Sinds 2018 levert Gotion de batterijen aan Ebusco. Gotion gaat ook helpen om bussen van Ebusco in Azië te verkopen. Oprichter en voormalig topman Peter Bijvelds wil voor 5 miljoen aan nieuwe aandelen kopen, als onderdeel van het reddingsplan. Het Amerikaanse beleggingsfonds Heights Capital Management wil ook voor 6 miljoen euro aandelen kopen en het investeringsfonds van ING wil nog eens 1,5 miljoen euro investeren. Ook zou de familie Van der Valk, die recentelijk nog veel aandelen verkocht kondigt een terugkeer aan. Hiermee zou Ebusco al op 12,5 miljoen euro van de benodigde 36 miljoen euro kunnen rekenen. Ebusco dreigde om te vallen als het financieringsplan zou mislukken. Doordat ook beleggers het vertrouwen kwijtraakten kelderde het aandeel van Ebusco op de beurs. Gotion, een van de grotere schuldeisers van het Nederlandse bedrijf belooft nu om maximaal 5 miljoen euro aan onbetaalde facturen om te zetten in nieuwe Ebusco-aandelen die bestaande aandeelhouders niet willen kopen. Als de operatie slaagt, wordt Gotion met een belang van 9,3 procent een van de grotere aandeelhouders van het bedrijf. Op de internationale vakbeurs voor vervoerstechnologie InnoTrans, presenteerde de Ebusco 3.0, de lichtste e-bus in zijn klasse. Dankzij een carrosserie van composietmaterialen weegt deze bus slechts 9950 kilogram en verbruikt hij slechts 0,65 kWh per kilometer. Met een actieradius tot 700 kilometer en een levensduur van 25 jaar is de Ebusco 3.0 een duurzame en kostenefficiënte oplossing voor stedelijk vervoer. De geïntegreerde accu’s in de vlakke vloer en de mogelijkheid om het dak te benutten voor zonne-energie maken deze bus tot een van de meest innovatieve voertuigen op de markt. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft investeringsbedrijf VDVI een boete van 3 miljoen euro opgelegd voor vermeende koersmanipulatie van het aandeel van de elektrische bussenbouwer Ebusco. Volgens de AFM heeft VDVI de koers van Ebusco kunstmatig opgedreven om zo aandelen voor een betere prijs te kunnen verkopen. VDVI ontkent de beschuldigingen en noemt de boete ‘volkomen onterecht’. Er is bezwaar aangetekend door VDVI. Ebusco veilt momenteel alle onderdelen van eerder geannuleerde orders. Het gaat om onderdelen van 145 bussen die voor de helft van de kostprijs worden aangeboden. In februari 2025 werd een kortlopende lening afgesloten van 22 miljoen euro bij Capital Heights, het Taiwanese Green Innovation en De Engh, het investeringsvehikel van de familie Van Wettum. Ook werd EBS bereid gevonden om de geannuleerde order van 31 bussen van afgelopen najaar over te nemen. Op de Amsterdamse beurs stond het aandeel Ebusco maandag 24 februari zo’n 5% in de min. De lening moet echter in augustus terugbetaald worden met een rente van 10%. De laatste twee partijen staan er ook voor open om hun lening om te zetten in aandelen. In de afgelopen maanden werden 22 bussen verkocht aan Métropole Rouen Normandie en 21 bussen aan NIAG. Die worden naar verwachting aan het begin van het tweede kwartaal geleverd aan de klanten. Met de nu 31 verkochte bussen aan EBS komt het totaal uit op 74 bussen. De vervoerder wil ze komende zomer in gebruik nemen op de concessie IJssel-Vecht. Op dit moment worden de bussen nog aangepast naar de wensen van EBS. In 2025 kreeg Ebusco te maken met annuleringen voor 55 bussen. Ebusco zegt er vertrouwen in te hebben in de komende maanden nieuwe afnemers te vinden omdat de vraag naar elektrische bussen groot is. Met de optie om de leningen om te zetten in aandelen, ligt verdere verwatering van het Ebusco-aandeel op de loer. Eind maart volgt een buitengewone aandeelhoudersvergadering, waar het uitgeven van extra aandelen aan het Chinese Gotion ter waarde van zo’n 4 miljen euro in stemming zal worden gebracht. Gotion mag na toestemming een bestuurder voordragen. Verder is Ebusco in gesprek met de Chinese exportagent CMC voor steun. Op die manier wil het bedrijf minder afhankelijk worden van zijn bankleningen. Net als de nieuw afgesloten lening hebben de banken na overleg hun kredieten verlengd tot half augustus. De slechte jaarcijfers over 2024 publiceert het bedrijf op 30 april en in augustus zal het waarschijnlijk einde verhaal zijn voor het bedrijf. De aandelenkoers is 30 april 2025 in elkaar gestort, nadat duidelijk werd dat het bedrijf opnieuw acute geldproblemen heeft. Na een vertraagde opening ging de koers 76 procent onderuit van 58 cent naar 14 cent, het laagste niveau ooit. Een toeleverancier had als gevolg van niet betaalde rekeningen een faillissementsaanvraag ingediend maar deze werd ingetrokken nadat er extra financiering vrij kwam.. Ebusco wasafhankelijk van een aanzienlijke kapitaalinjectie op korte termijn en heeft een lening van 5 miljoen euro binnen weten yte slepen. Het gaat om de tweede tranche van een lening van in totaal 10 miljoen van Green Innovation, een investeerder. Ebusco is nog niet helemaal uit de brand: het blijft namelijk afhankelijk van een ‘significante kapitaalinjectie’ op de korte termijn en de blijvende steun van leveranciers. Die is er onder meer in de vorm van uitgestelde betalingen of andere deals. Deze maatregelen zijn essentieel om Ebusco voort te laten bestaan. Het bedrijf ging in oktober 2021 voor 23 euro per aandeel naar de beurs, waarna de koers gestaag omlaag ging. Verschillende grootaandeelhouders, onder wie oprichter Peter Bijvelds, hebben hun belangen in Ebusco de afgelopen jaren flink afgebouwd. De maand augustus 2025 wordt cruciaal omdat dan de lening van 22 miljoen moet worden ingelost. De voor 16 juni geplande algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) werd uitgesteld zonder daar publieke ruchtbaarheid aan te geven, omdat de jaarrekening nog niet is voorzien van een accountantsverklaring. Een toelichting op de reden voor het ontbreken van de goedkeuring wordt niet gegeven.
Zonder goedgekeurde jaarrekening kan de AVA, waarin onder meer decharge van bestuur en toezicht op de agenda staat, niet plaatsvinden. Volgens de woordvoerder is er “nog geen oproeping van de AVA gedaan”, waarmee formeel nog geen vergaderdatum is vastgesteld.Ebusco kampt al langere tijd met leveringsproblemen en acute liquiditeitskrapte. Diverse vervoerders, waaronder Qbuzz, annuleerden eerder bestellingen vanwege vertraagde leveringen. Meerdere keren was het nodig dat aandeelhouders het bedrijf met extra financiering overeind hielden. Eind april werd zelfs faillissementsaanvraag ingediend door een leverancier, waarna een lening van een grootaandeelhouder voor tijdelijk lucht zorgde.
De financiële situatie blijft precair. In augustus stond feitelijk een kortlopende schuld van € 22 miljoen uit, maar hiervoor werd uitstel verkregen. Daarnaast kondigde Ebusco eerder aan circa 100 van de 600 arbeidsplaatsen te schrappen. Het voortbestaan hangt mede af van herstructureringsafspraken met schuldeisers. 11 juni maakte Ebusco ook bekend dat CEO Christian Schreyer, die nog geen jaar geleden oprichter Peter Bijvelds opvolgde, wegens gezondheidsredenen vertrekt. Zijn taken worden voorlopig waargenomen door andere bestuursleden.
COO en bestuurslid Michel van Maanen en bestuurslid Peter Bijvelds hebben zich de afgelopen maanden primair gericht op het voortbestaan van het bedrijf. Er werd een kostenbesparingsprogramma doorgevoerd en openstaande leningen werden geherstructureerd. Doelstelling was het versterken van de financiële positie en het leggen van een duurzamer fundament. Op maandag 18 augustus vindt een aandeelhoudersvergadering plaats over de leningenherstructurering. Het bestuur heeft gewaarschuwd dat aanvullende financiering noodzakelijk blijft om de onderneming overeind te houden. De jaarrekening over 2024 is nog steeds niet goedgekeurd door de accountant en werd opgeschoven naar het vierde kwartaal van 2025.
Ebusco verkreeg in augustus 2025 circa 9 miljoen euro in werkkapitaal en uitstel van betaling van Gotion, een Chinese fabrikant van batterijen en energieopslagsystemen. Gotion levert al sinds 2018 batterijen aan Ebusco. Gotion heeft toegezegd een bedrag van ongeveer 5 miljoen euro aan uitstaande vorderingen om te zetten in aandelen, waarmee het een belang van circa 9 % in Ebusco verwerft. Gotion wordt onderdeel van de raad van bestuur en de raad van commissarissen. Zij leverden Wei Duan als part-time ‘deputy CEO’ en Chen Li voor de raad van commissarissen. Dit volgde op eerdere noodmaatregelen, waaronder schuldconversies naar aandelen. Aandeelhouders stemden deze week in met nieuwe aandelenuitgifte.
Interim-ceo en oprichter Peter Bijvelds weigert vooruitzichten te geven maar stelt dat de situatie aanzienlijk verbeterd is ten opzichte van drie, zes en negen maanden geleden. Beleggersvereniging VEB betwijfelt reputatie en marktvertrouwen. Het bestuur benadrukt dat sinds 30 juni vierentwintig bussen zijn geleverd. Volgens Bijvelds zijn klanten tevreden en is er geen twijfel over productkwaliteit. In de piekjaren stond het orderboek op 2000, nu resteren contracten voor 220 bussen, voldoende productie tot medio 2026. Nieuwe orders zijn geen prioriteit; focus ligt op liquiditeit en kaspositie, die per juni is teruggelopen tot 2 miljoen euro.
Begin juli werd tientallen miljoenen schuld geconverteerd naar aandelen, waaronder 22 miljoen in kortlopende leningen. ING en Rabobank verkochten circa 13 miljoen euro uitstaande leningen aan Heights Capital (VS) en Kabuto Technology (Japan). Beide partijen mogen deze schuld omzetten in aandelen. Verwachte verwatering bedraagt minder dan 50%. Kabuto zette direct om, Heights Capital nog niet. Het bestuur benadrukt dat Ebusco volledige controle behoudt over ontwerp, kosten en kwaliteit, ondanks groeiende afhankelijkheid van buitenlandse partijen. Kabuto’s betrokkenheid wordt niet inhoudelijk toegelicht. Volgens president-commissaris Derk Haank was externe hulp noodzakelijk omdat banken weigerden verdere steun. Zonder nieuwe partners zou Ebusco failliet zijn geweest.